O știre Mediafax a scăpat multora, dacă nu cumva a fost băgată sub preș. O cercetare pe Google ne arată că știrea n-a făcut prea multe valuri și nu s-a bucurat de cine știe ce audiență în România. Este vorba despre vestea difuzată și de Reuters că la Debrecen, nu departe de Oradea, grupul chinez CATL (Contemporary Amperex Technology Limited) va începe construcția unei mari fabrici de baterii pentru mașinile electrice. Investiția chineză va avea o valoare de 7,3 miliarde de euro. Culmea ironiei, primul client al fabricii va fi grupul german Mercedes pe care președintele Klaus Wernner Iohannis în aproape 8 ani de mandate nu a reușit să-l intereseze cu nimic. De la Ford, adus pe vremea lui Călin Popescu Tăriceanu, țara noastră n-a mai atras nimic în domeniul auto, iar speranțele noastre în lobbyul președintelui Iohannis în Germania nu s-au materializat nici măcar într-un mare depozit de bere.
Ne
rupem definitiv de China?
Asta este! Președintele României nu este un
președinte preocupat de economie. Nu se pricepe, nu înțelege și nu construiește
colaborări. Se mulțumește cu felia de buget și cu banii obținuți pe la
rectificări. Nimic mai mult. Din păcate, el nu înțelege nici consecințele unor
mișcări economice. Probabil că asta l-a și determinat să privească această
știre doar din punct de vedere social, cu gîndul la ce urmează în economia
românească și în finanțele noastre făcute pulbere.
Din păcate, știrea depășește cu mult industria auto
și consecințele ei pe piața locurilor de muncă. Dintr-o simplă lovitură, Ungaria
pune la cale un proiect economic de o valoare enormă cu una dintre marile
puteri ale lumii. Este de bun simț să nu ne imaginăm că acest grup CATL nu a
închis ochii și a pus degetul pe hartă și cînd i-a deschis a zis:
-Ia să vedem unde suntem? Ungaria, ce loc drăguț,
chiar lîngă România!
Memorandumul
româno-american împotriva chinezilor
Amplasarea investiției CATL la Szeged este
rezultatul unor negocieri care s-au purtat pînă la nivelul conducerii celor
două țări. Proiectul CATL (Contemporary Amperex Technology Limited) poate fi
considerat un moment de excepție în relațiile chino-ungare. Ca să înțelegeți
mai bine în ce rahat politico-economic ne-am băgat din 2021, reproduc o
declarație a bietului fost ministru Cătălin Drulă, promotorul memorandului pe vremea
cînd era ministrul Transporturilor:
„În foarte multe state membre ale Uniunii Europene,
piața de achiziții publice este deschisă doar pentru firmele din Europa”, a
spus marți ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, făcând referire la
memorandumul discutat în Guvern care limitează participarea la licitații a unor
firme care sunt din afara UE sau cu care România nu are acorduri comerciale. „E
momentul să facem o alegere strategică. Alegerea strategică a României în
ultimul an a fost destul de clară, dacă ne uităm la [construirea reactoarelor
de la] Cernavodă, dacă ne uităm la discuțiile despre 5G”, (Declarație C Drulă
făcută într-o zi de marți, 2 februarie 2021 înregistrată de HotNews)
Ordonanța
de guvern împotriva Chinei
Ce a făcut Drulă, păpușat de băieții de peste Ocean,
de servicii și de Bruxelles? A moșit un Memorandum asumat de guvernul Cîțu prin
care România limita participarea firmelor chineze la licitații de
infrastructură. Cu alte cuvinte, Drulă și Cîțu, cu Iohannis și Hellvig au pus
la cale un document tip flit dat firmelor chineze.
Așa au gîndit ei, așa au decis, crezînd că viitorul
le flutură ademenitor la vîrful nasului.
Chiar atunci, analistul economic Dragoș Cabat spunea
la Europa Liberă că Memorandumul semnat de Guvernul României la propunerea
ministrului Transporturilor Cătălin Drulă, care ar exclude companiile chineze
din marile proiecte de infrastructură, este un compromis pe care România
trebuie să îl facă pentru a se plasa de partea Uniunii Europene și a Statelor
Unite.
Ca să nu mă bănuiți de informații drese și
potrivite, reproduc din ce a spus Dragoș Cabat al postul Europa Liberă:
„În mod obiectiv, faptul că pierdem un segment de
posibili investitori nu este benefic pentru România, dar e un compromis
necesar. Un compromis pe care îl facem faptului că suntem în Uniunea Europeană,
primim mulți bani de la Uniunea Europeană și avem plasa de siguranță a Uniunii
Europene care ne ține atât macro, cât și la nivelul schimburilor comerciale.
Apoi, avem plasa americană de securitate în zona noastră și Parteneriatul
Strategic și nu putem renunța la acestea două și nu putem supăra acești
parteneri punând la masă și partenerii chinezi. Pe de altă parte, într-o lume
globalizată și într-o lume a schimbărilor comerciale libere este mai degrabă un
semn negativ faptul că la nivel mondial se mai practică astfel de „restricții”
impuse anumitor parteneri, mai ales că nu e China cea care practică acest gen
de mișcări, ci tocmai campionii democrației și capitalismului, care sunt SUA și
UE.”
Forțoși, înfloritori, bogați și cu perspective
luminoase la Bruxelles și la Washington, noi le-am spus chinezilor: „Afară!
N-avem nevoie!”
De
ce China?
Astfel, strategia încropită sau inexistentă
practicată la București ne-a dus la o distanță din ce în ce mai mare de un partener
tradițional al țării noastre. Depărtarea de China și, mai ales, memorandumul de
limitare a participărilor chinezești la licitațiile din țara noastră vor rămîne
pe agenda diplomatică bilaterală pentru o perioadă greu de estimat.
Ce ne mai spune investiția chineză de 7,3 miliarde
de euro de la Debrecen? Că în relația cu China, ungurii sunt mult înaintea
noastră, iar noi am rămas de căruță. Aceeași investiție ne arată că prin
promisiunea anunțată de Mercedes, Ungaria a mai obținut și o confirmare a bunăvoinței
germane. Ca atare, Mercedes,Volkswagen și BMW sub privirile noastre jinduitoare
și tîmpe, marile firme germane vor folosi producția de baterii din Ungaria.
În loc să discutăm despre piața auto și despre
producția de baterii electrice, mai bine observăm că Ungaria se bucură de
relații privilegiate și de legături economice puternice cu două mari puteri
militare și politice, inclusiv economice ale lumii. Vecinii noștri pot conta
oricînd pe Rusia și pe China. Și economic, și energetic, și financiar. Dar cel
mai rău, și politico-diplomatic! Dacă mai luăm în calcul relația specială
dintre Ungaria și Germania (27 iunie 1989 nu va fi uitat niciodată la Berlin),
vom înțelege că Ungaria este mult înaintea noastră și în relațiile cu Germania.
Și economic, și politic și diplomatic!
Pentru a înțelege politica noastră catastrofală,
trebuie să readuc în discuție și vizita lui Viktor Orban la marele eveniment
republican din 4 august din SUA. Acolo, Viktor Orban a făcut iar valuri și s-a
bucurat de admirația republicanilor. Ungurii n-au nici o speranță și nici o
considerație pentru Joe Biden și pentru valorile trăznite promovate de
Democrați. Părerea mea este că Ungaria și Viktor Orban mizează pe rotația care
se prefigurează la președinția SUA și construiesc cu migală o relație în care
sprijinul american pentru Ungaria să funcționeze nu la gaze de șist, la mașini
electrice sau la petrol, ci în cu totul altă parte.
Oare la ce-ar folosi un sprijin concertat pentru
Ungaria în care marile puteri ale lumii de azi și de mîine să arate bunăvoință
față de o cauză maghiară?
Dacă la Rusia, China și Germania se adaugă și SUA,
Ungaria devine un jucător periculos, pregătit temeinic pentru un moment
favorabil. Poate ajungem și la o asemenea concluzie!
Autor:
Cornel Nistorescu
Sursa:
cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu