Se succed fapte care adâncesc întrebările cu privire la viața academică din România actuală. În mod vizibil, lipsește capacitatea de a aborda crizele. Nu s-au putut continua reforme, ele fiind evident peste puteri. Nici după prăbușirea educației în țară, cauzată de legea actuală, nu s-a putut da o lege care să normalizeze domeniul. Nu se știe trata nici măcar plagiatul, iar confuziile proliferează. Ajung în funcții inși fără valoare, iar rectorii se opun limitării mandatelor. Unde sunt conștiințele?
Degradarea a devenit, se pare, cuprinzătoare.
Istoricii cei mai proeminenți ne spun că nicicând în istoria României decăderea
nu a fost, în timp scurt, mai mare decât în ultimele decenii. Unii spun că este
jaf. Oriunde în țară, cetățenii arată cu degetul spre minciună și fraudă.
Au fost și altădată dificultăți. Dar economia
acumula, fie și sub posibilități. Între timp, România și-a pulverizat industria
proprie, și-a lăsat infrastructura de izbeliște, și-a desfigurat democrația,
și-a amanetat justiția și și-a lichidat politica externă. Cum am mai spus, s-a
ajuns la indicatori dramatici: țara din lume cu cea mai mare emigrare de
cetățeni în timp de pace, țara europeană cu cea mai mică productivitate a
muncii, cu cea mai mare pondere a săracilor în populație, cu mortalitate dintre
cele mai ridicate, cu cea mai puțină lectură pe cap de locuitor și cu tineri
care vor în majoritate să plece. Țară lovită de declin profesional, îndatorată
peste puteri și cu cele mai multe servicii secrete. Deși România are energie și
alimente, ele se plătesc acum mai scump. Nu s-a putut scrie Istoria României la
Centenar, iar monografiile pe bază de arhive le dau străinii care zăbovesc pe
aici. Întoarse cu fața spre ele însele, mai nou spre șefi de mucava,
instituțiile nu iau notă nici de ceea ce spun economiștii și istoricii despre
situația în care a fost adusă țara. Cum pot fi în ordine academicii, când țara
a ajuns la indicatorii de azi?
Se trăiesc neajunsuri în multe țări, dar nicio țară
europeană nu a coborât atât de brusc. Responsabilii de situație sunt
identificabili, căci arhivele sunt încă mărturie. Adevărul, oricât de
inconfortabil, trebuie spus, dacă se vrea o Românie pe măsura aspirațiilor. „A
gândi instituțiile în mod public și în interes public” rămâne adecvat.
Se discută mult despre învățământul privat drept
cauză a degradării vieții academice. Este o simplificare, căci acest învățământ
nu acoperă totul, iar facultățile de stat nu sunt acum automat mai bune.
Absolvenți comparabili sunt în multe locuri – dincolo de autoflatări. Toate
instituțiile din România actuală sunt lovite de carențe grave.
Aceasta nu înseamnă să nu vedem declinul antrenat de
puzderia de improvizații botezate pompos universități private. Oricine
răsfoiește arhivele îi găsește pe cei care le-au autorizat – cine a compus
consiliul de atestare, apoi ARACIS, comisiile parlamentului, apoi ministerul,
cine a susținut măsuri eronate și cine nu li s-a opus. În viață nu răspunzi de
orice, dar nu te scuză nimic dacă ai tăcut când trebuia împiedicată eroarea.
La preluarea Ministerului Educației Naționale, în
1997, am remarcat public că, din nefericire, România era între primele la
înființarea de universități private în Europa, proporțional alături de Ucraina
și Moldova. Nu era un semn bun, ci mai curând ceva ce trebuia oprit. Nu am
înființat ca ministru vreo universitate privată și, cum se poate vedea pe
documente, ca rector am adus profesorii acasă (vezi Buletinul Informativ al
UBB, 1993-2012). Nu sunt împotriva învățământului privat, dar sunt împotriva
formalismului și a imposturii. M-am opus la abuzurile din universități, fie ele
de stat sau private (vezi Buletinul Informativ al Ministerului Educației
Naționale, 1997-2000). Arhivele probează efortul pe care, împreună cu mulți
colegi, l-am făcut pentru a opri „profesura în multiple universități”, care se
practica copios.
Recent, se atrage atenția asupra degradării
universității pe care am condus-o. Când am plecat, în 2012, Universitatea
„Babeș-Bolyai” era în anticamera primelor cinci sute de universități din lume
(potrivit rankingului Shanghai), având de partea ei toate evaluările
internaționale, împreună, în regiune, cu universitatea din Zagreb. Datele se
pot consulta oricând. Nu discut ce a urmat. Menționez doar că cedările gen
„între noi”, „servicii în reciprocitate”, „mă sprijini, te sprijin” și valurile
corupției sunt un cancer cunoscut al instituțiilor.
Câteva întrebări se ridică tot mai mult în ultimii
ani: Ce caută noua Securitate în aulele academice înainte de alegeri? Ce caută
în general etalări ale șefilor acestora în universități? Carierele, care,
oricum, se dovedesc până la urmă de doi bani, se mai fac doar cu astfel de
proptele? Chiar acolo s-a ajuns?
Plagiatul este larg practicat în instituțiile
academice ale României. Destui spun că abia a început identificarea cazurilor.
Pe lângă altele, astăzi uimește incapacitatea de opri acest flagel generat de
abuzuri, începând cu legislația din ultimele decenii.
Este o nevoie stringentă azi să se prevadă clar
într-un articol de lege câteva adevăruri: că plagiat este copierea de fragmente
semnificative din alții, fără a cita; că plagiatul nu este pe procente – și la
1% este tot plagiat; că plagiatul este furt. Pot servi ca exemple faptul că în
Germania ministrul apărării a fost găsit cu câteva fraze în introducerea la
doctorat și a pierdut totul, inclusiv funcția publică, sau faptul că în Ungaria
președintele țării a trebuit să demisioneze dintr-o cauză similară. Nu este
nevoie de nicio comisie ulterioară care să stabilească furtul, ci de minți și
ochi curați. Nu este nevoie de niciun aparat de măsurare, plagiatul fiind
chestiune de evidență. La nevoie, nu comisia de etică, ci cea profesională din
instituție are îndrituirea examinării bănuielilor. Plagiatul nu este treabă de
tribunal. Dacă tot există, CNATCU ar fi normal să aibă opinie, nu să se
ascundă.
O chestiune și mai gravă se ridică. Un fost rector
declara zilele trecute în televiziune că 70% dintre „profesorii” actuali nu
satisfac nici măcar criteriile profesionale laxe acum în vigoare. Nu știu cum
s-a stabilit procentul, dar este clar că atunci când un conducător de doctorat
și referenții nu văd plagiatul, ei nu cunosc de fapt domeniul în care sunt
„profesori”.
Amintesc că la înființarea Universității românești
din Cluj, în 1919, s-a creat o comisie care veghea, între altele, la recrutarea
de profesori. Nicolae Iorga a atras atunci atenția asupra imperativului de a se
evita selecția de profesori pe afinități politice, rubedenii, clientelism. Nu
detaliez ceea ce a urmat, demisia lui Nicolae Iorga din comisie fiind
grăitoare. Peste ani, ca lider al studenților, am participat la o reuniune a
senatului universității clujene în care Constantin Daicoviciu a cerut
acceptarea fiului său, de departe strălucit profesional, pe post de lector.
Senatul a refuzat. Azi se instalează la grămadă ca academici fii, fiice,
nepoți, fini etc.. Mai lipsesc doar socrii!
Nu a fost niciodată în istoria României nepotismul
academic de azi. Cine cunoaște instituții academice din alte țări, își dă seama
cât de critică este situația. Nu poți să oprești orice în instituția din care
faci parte, dar să-ți spui public părerea poți oricând.
Sunt multe criterii eronate în evaluarea din
instituțiile din țară. Generația mea a presat și în România la a se așeza
selecția academicilor pe criteriul publicațiilor. În ultima vreme, însă, destui
inși fără valoare culturală au presat și încă presează la a evalua publicațiile
după criterii înguste, pe măsura lor. Firește că un academic trebuie evaluat
după publicații, dar nicidecum doar după impactul lor literar. Altfel, se poate
observa ușor că, la noi, invocă acest impact inși ale căror industrii și
domenii din societate s-au prăbușit. Ei vor recunoașteri pe un deșert de
contribuții la rezolvări în societate. Și în alte țări se consideră impactul literar,
dar anvergura nu stă nicidecum doar pe aceasta – anvergura stă pe susținerea
dezvoltării.
În loc să conștientizeze situația în care se află,
instituțiile se afundă în erori. Doar ca un exemplu, acum a devenit de bon ton
să se facă „planificare la avansare” pe posturi. Trec peste faptul că în
tradiții academice majore nu există avansare, nici alegere între “de-ai
noștri“, ci doar competiție pentru a-l selecta pe cel mai bun. Se observă însă
ușor că, prin „planificare la avansare”, în România actuală ajung la numiri pe
posturi inși șterși, ce nu periclitează ierarhii, și foarte rar persoane capabile
să schimbe un domeniu.
Ca efect, și mult discutata întoarcere în țară a
celor cu studii performante a rămas blocată. O feudalizare datorată înseși
legislației actuale a funcționării facultăților și departamentelor este cauza.
De fapt, dintre cei reveniți în țară au devenit universitari foarte puțini.
Se poate spune, pe date precise, că, neavând
realizări proprii, succesorii la conducerea instituțiilor își atribuie ceea ce
au realizat cei dinainte sau inovează apa caldă. În fapt, degradarea
economico-socială și instituțională din țară, acuzată de concetățeni, este și
un efect al degradării academice, nu doar al lipsei de calitate a
politicienilor, cum se crede. Prostocrația regimurilor recente are rădăcini și
în degradarea vieții academice. Lacunele pregătirii manageriale, dar și
profesionale, își spun din greu cuvântul. Alegerea decidenților academici după
modelul alegerilor parlamentare, desemnarea apoi discreționară a ierarhiei din
instituții de câte o persoană, de sus în jos, cu corupția de rigoare, au efecte
dezastruoase. Sărăcia și faptul că în viața societății contează puțin soluțiile
generate de minți din țară sunt printre ele.
După 1989, în România, una dintre urgențe a fost
autonomia vieții academice. Documente naționale și internaționale consemnează
că, în primii ani, Marian Papahagi și cu mine am elaborat proiectul de trecere
la autonomie în spațiul academic. Legea educației din 1995 a preluat abordarea
noastră, sprijinită pe experiența internațională a orei. Din nefericire, a
survenit exact ceea ce știam că putea fi o amenințare: folosirea autonomiei
pentru a susține parohialismul și chiar tendințele feudale în spațiul academic.
Cu toate acestea, rămân la părerea că autonomia este oxigenul vieții academice,
iar otrăvurile inevitabile pot fi prevenite tot prin legi – legi care să
împiedice refeudalizarea instituțiilor.
Am lucrat direct, împreună cu colegi excelent
profesionalizați și inovativi, la a lărgi accesul tinerilor, al cetățenilor, la
studii. România era și în 1997 pe ultimele locuri în Europa la ponderea
studioșilor în populația țării. Mulți nu puteau studia ca urmare a unor
admiteri neconcludente, asistate de o „industrie a meditațiilor” costisitoare
și de un „învățământ de fapt paralel”. Am luat și măsuri – de pildă, trecerea
admiterii în competența universităților, crearea de „colegii universitare” în
orașe satelit ale marilor centre.
Dar nu am spus vreodată că ar trebui scăzută
exigența la examene. Scăderea s-a petrecut ulterior, mai ales pe fondul
scăderii calificării universitarilor, cuplată cu erorile deciziilor. În fond,
cum să învețe tinerii când văd cum nulități profesionale și civice ajung
miniștri ai învățământului și de orice fel, pe căi oculte, cu propulsia
serviciilor secrete?
Am inițiat „colegiile universitare” – personal am
fost implicat la Bistrița, Sfântu Gheorghe, Sighetu Marmației și în alte locuri
– dar ținta era ca unele să se consolideze la propriu și profesionalizeze. Acum
toate sunt, conform Legii din 2011, doar „extensiuni”, inevitabil simple
birocrații. Și pe acest canal, unul în plus, licențiatul ajunge acum mai slab
decât subinginerul de altădată și nu-l poate concura nici pe maistru.
Neajunsurile universităților de azi sunt atribuite
de unii, complet greșit, Declarației de la Bologna (1999). Aceasta poate fi
parcursă și acum, de orice interesat. Declarația nu a cerut cuiva să reducă
durata studiilor. Alte țări europene nici nu au făcut-o. Declarația de la
Bologna a cerut compatibilizarea sistemelor universitare europene. Doar că în
România (cum am arătat în A. Marga, Educația responsabilă, 2019) această
declarație s-a aplicat greșit, începând cu Legea din 2004. Neajunsurile de azi
nu pot fi puse în niciun caz în seama Declarației de la Bologna. Nu tot ceea ce
este în succesiunea adoptării acesteia este și din cauza ei.
Rectorii se opun acum limitărilor de mandate. În
generația mea, am conlucrat cu rectori de lungă rută din Germania, SUA și alte
țări. Eu însumi am fost ales să conduc universitatea de cinci ori. Dar
preocuparea nu era nicidecum să fii rector, la dispoziția fiecăruia fiind multe
alte oportunități. Preocuparea era să concepi și să aplici proiecte de interes
public, verificabile la orice oră, în spațiul național și internațional.
Nu se poate vorbi de așa ceva la rectorii carpatici
ulteriori. Aceștia au pierdut până și pozițiile cucerite de sistemul din țară
în viața internațională. De pildă, în 2003, în semn de recunoaștere a
modernizării, la Universitatea „Babeș-Bolyai” se reunea, în premieră în Europa
răsăriteană, Conferința continentală a universităților. Aceasta a și stabilit
măsuri pentru Europa. Nu mai vorbesc de faptul că în calitate de rector am fost
ales în aproape toate organismele academice europene și globale ale acelor ani.
Și că universitatea pe care o conduceam s-a dotat cu programele, centrele și
laboratoarele la nivelul timpului, iar exponenții ei cu limbile și comunicarea
pentru a participa la dialogul universal, incluzând Europa, SUA, China, Rusia,
Brazilia, Japonia. Astăzi, universitățile din România se chinuie cu o
legislație străină de cultura domeniului și cu măsuri sectare, adesea
nechibzuite pentru trupul lor obosit de amatorism și abuzuri.
Ignoranța se lățește chiar printre academici. Un
„ilustru” obiecta cu câteva zile în urmă la intrarea intelectualilor în
dezbaterea publică. Nu știa, se vede, că este o datorie a învățatului demn de
nume să-și spună părerea. Nu cunoștea opinia lui John Adams că ora la care nu
trebuie intrat în dezbaterea publică nu a venit în societăți pline de
suferințe. „Ilustrul” invoca falsurile scrise cu aplomb de un ziar sau altul.
Scriau chiar elevi de-ai lui, numai că „ilustrul” nu știa că același eveniment
fusese prezentat cu totul altfel, corect, așadar, în media de la Paris, Sydney
sau New York. Când i s-a spus că mari intelectuali europeni au luat poziție în
chestiuni ale zilei, a întrebat, trezit, „unde-i asta?”.
Cam acesta este, în cazul bun, nivelul academic de
la noi. Destui inși trag concluzii din ignoranță. Cum s-a văzut, dacă-i pui să
explice un fapt banal, trebuie ca cineva să le șoptească peste umăr! Pe mulți
îi obosește vizibil cultura profesională, iar în precara lor educație socotesc
că cei care au ceva de spus sunt doar altă generație. Obosiții nu pricep că
adevărul și competența nu sunt distribuite în lume pe sexe, vârste, funcții, culoare.
Din sofisme ca acesta („ad ignoratiam”) nu ies
descoperiri. Dar nici relații curate între oameni. Sofismele înfloresc în
societatea României actuale, începând cu instituțiile academice. De la „non
causa pro causa” și „ad hominem”, sau „ad populum”, mai toate sofismele au
humus. Cum să se gândească corect, când academicii fac erori la fiece pas?
Orice în viață are premise morale sau imorale.
Deocamdată, integritatea este flagrant trădată. Se trădează din avariție – „să
nu pierd ocazia să câștig”, din oportunism – „mi-e să-mi fie bine”, din
mediocritate – se vor funcții, fără a avea valoare, din falsă superioritate –
„eu nu sunt ca ăștia”. S-a umplut din nou România de sfertodocți. Juni
senilizați măsluiesc intens tot ce apucă. Peste toate, se minte din greu.
Psihiatrul George Șerban a creat un prag în diagnozele prezentului cu o carte
în care argumenta că la Carpați minciuna a devenit a doua natură. Nu poate fi
contrazis nici acum. În nici un caz de viața academică.
Firește, nu se poate sta cu brațele încrucișate.
Arta politicii este de a crea soluții. Unii propun vendete, precum tratarea
cetățenilor cu justiția aservită, alții îmbrăcarea realităților în costumele
propagandei de la Davos, iar alții continuarea a ceea ce este acum. În felul
acesta, însă, se perseverează în subdezvoltare. Dincolo de potențialul
remarcabil al țării, cu astfel de propuneri, pasivismul, slaba educație,
corupția și hoția vor continua. Abia adevărul, civilitatea și profesionalismul,
în cadrul unui nou, alt început, vor permite despărțirea de degradarea
ultimelor decenii.
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu