de Gheorghe Pârja
Poetul Nichita Stănescu a avut o mare prețuire
pentru clasicii literaturii române. Chiar pentru unii care sunt rău înțeleși.
Ceea ce iubesc trecătorii prin cărți, asta nu înseamnă că este o poezie
ieftină. Cum este poezia lui Topârceanu, care pe adolescenții vârstei lui
Nichita i-a salvat de vulgaritate. La Ploiești, adică în acest oraș festiv al
Limbii Române, unde am fost de multe ori, întețirea silabei înroșește oul și
epitetul deraiază crivățul iarna. Socotea marele ploieștean că Topârceanu este
un miracol al Limbii Române. Spiritul lui literar este mult mai înalt decât
talentul său literar.
Unii pot fi surprinși să întâlnească în scrierile
lui Nichita referiri la opera lui George Coșbuc. Ca orice mare poet, Nichita
s-a întors spre clasici cu o iubire de netăgăduit. Știa că vine dinspre ei și
prin dumnezeiescul lui har a construit o lume lirică nouă. Coșbuc fiind pentru
marele modern un reazăm serios. A socotit idilele poetului din Hordou ca niște
porțelanuri de Sèvres. L-a inspirat pe poet faimoasa manufactură franceză. Am
fost recent în casa memorială a lui Coșbuc, din așezarea care-i poartă numele.
Un loc cu mare putere evocatoare. Câteva ore am tăcut. Adică m-am întors în
vreme. Atunci când poeții Transilvaniei erau ascunși prin sate ca preoți sau
învățători. Ori lustruiau gânduri prin schiturile singuratice.
Aici (acolo) în casa armonioasă stau mărturie
gesturi care conturează imaginea unui poet cărturar care și-a limpezit ochii
pe texte fundamentale ale omenirii. De la Sakuntala, la Divina Comedie, pe care
le-a tradus în limba română. Lesne constatăm că este unul dintre cei mai culți
poeți ai Limbii Române. Deslușiți enigma cum un prunc din Țara Năsăudului a
învățat limbi de mare circulație. Casa natală a poetului, acum monument
istoric, a fost construită de preotul greco-catolic Sebastian Coșbuc, tatăl
său, prin anul 1840. Aflu că este primul muzeu al Literaturii române din
România, casa fiind vizitată încă din timpul vieții poetului.
Acum este o avere a memoriei. Sunt expuse, alături
de mobilierul original, fotografii de familie, cărți din biblioteca personală,
câteva din lucrurile care au aparținut poetului. Cum sunt celebra pălărie și
pelerina, geanta de voiaj, banca din școala primară. Pentru a recupera spiritul
operei lui Coșbuc, așa cum se cuvine, este nevoie a trece pragul acestui muzeu
extrem de revelator. Astfel, vom putea decanta briza idilică pe care o critică
grăbită a încercat să o impună. Și s-a strecurat și în manualele școlare. Am
întâlnit însemne limpezi, care adeveresc că marele năsăudean are toate datele
unui poet național. Care prin munca uriașă a impus modelul scriitorului
truditor de stirpe medievală.
Multe sunt textele care-l prețuiau la vremea lui,
dar și după aceea, care l-au pus pe primul raft al literaturii române. Îl
amintesc pe Liviu Rebreanu, care, în 1918, îl considera pe Coșbuc ca fiind
primul poet pe care-l dă Ardealul literaturii române. Îmi stăruie în memorie
inspirata asociere a lui Nichita, celebra manufactură de porțelanuri din orașul
francez Sèvres, cu idilele lui Coșbuc. Este o metaforă a duratei, cu o suplă
percepție a modernității. Pe Nichita îl cred. Așa că lăsați copiii să meargă
spre Coșbuc!
P.S. Acest text s-a plămădit în gând, în urmă cu
câteva zile, când am participat la un regal recital de poezie pus pe portativ
de Filiala Cluj a Uniunii Scriitorilor din România, sub titlul „Poemele
Transilvaniei”, dirijat de criticul literar Irina Petraș, președinta Filialei.
Din Maramureș au fost în recital poeții: Elena Cărăușan, Nicolae Scheianu și
autorul acestor rânduri. Într-o pauză lirică s-a discutat tocmai despre poetul,
traducătorul George Coșbuc și școala de astăzi. Care nu se află în relații
cordiale cu învățatul poet. Martori la discuții, distinși scriitori din
Transilvania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu