Romano Guardini a spus că creștinul este înlănțuit, dar înlănțuit în libertate. Așa-numitul om modern, pe de altă parte, nu e constrâns de nimic, e dezlănțuit, și totuși se află prins în strânsoarea predeterminării implacabile, materialiste. Pentru el, credința și loialitatea sunt doar relicve ale unei epoci feudale când familia (o comunitate bazată pe jurăminte solemne) juca un rol vital. Are oroare de legături de orice fel, de unde și entuziasmul Noii Stângi pentru sexul în grup și viața în „comune”. Sigur, loialitatea permanentă față de partide ar bloca întregul proces democratic. Homunculul modern zburătăcește ca un fluture de la un partener la altul, de la un partid la altul. Nu e credincios față de Dumnezeu (care cere loialitate absolută) sau față de semenii săi: nu e decât un „consumator” capricios căruia i se face curte și i se îndeplinesc toate nazurile.
Fără îndoială că omul modern nu are o gândire
ierarhică. Obligațiile „orizontale” – față de aproapele său, de colegi, de
camarazi, de partenerul de căsătorie – nu sunt luate prea în serios, însă
legăturile față de care se opune vehement sunt cele „verticale”. El nu-și
dorește să fie copilul lui Dumnezeu, să fie tată al unor copii. Împotriva
tuturor dovezilor care i se aduc, el afirmă că oamenii sunt egali, iar această
aiureală cumplită e proclamată chiar și de buni creștini, cu toate că ei uneori
se limitează la „egalitate în fața lui Dumnezeu”. Pe acest raționament, așadar,
în ochii lui Dumnezeu, Iuda e egalul Sfântului Ioan, criminalul e egalul sfântului;
o perspectivă reconfortantă, pentru că elimină nevoia de a ne examina
conștiința, de a simți remușcări, de a ne căi – păcatul și virtutea sunt puse
pe picior de egalitate. Prin urmare, termeni ca „bun” și „rău” sunt înlocuiți
cu expresii precum „social” și „nesocial”. Marele Inchizitor al lui Dostoievski
a prevestit deja că va veni vremea când știința o să anihileze noțiunea de
păcat și păcătoși. Omul e privit tot mai mult drept un animal al mediului, o
creatură a circumstanțelor, care nu are o responsabilitate reală, noțiune care
face ca etica, teologia și Dumnezeu să fie superflue.
Mânat de invidie și incapabil să se opună
despotismului tehnologiei și administrației, care se impune tot mai mult,
într-un ritm susținut, omul modern se află într-o revoltă împotriva tuturor
privilegiilor, tuturor „excepțiilor” și categoriilor speciale. Un „Papă
conducător”, „cinstirea altarelor”, o Biserică împuternicită să emită dogme
(sau să anatemizeze anumite doctrine), adevărul absolut așa cum e revelat în
Scripturi, un cod moral constrângător, penitența, un stil de viață ascetic
–toate acestea îl șochează. Dacă Dumnezeu chiar s-ar afla „în spatele
lucrurilor”, El ar trebui abolit ca fiind reacționar, ca fiind un impediment în
calea „progresului omenirii”. Hristos Stăpânul nostru? Hristos Împăratul? Nu –
în cel mai bun caz, El este fratele nostru învins în mod tragic. Moartea Lui în
Vinerea Mare a fost sfârșitul, Învierea în Duminica Paștilor e doar un mit. Ce
minuni? Ce supranatural? Time Magazine, Der Spiegel sau „Unesco” ar trebui mai
întâi să le demonstreze existența.
Nici unicitatea nu există. Totul și toți pot fi
înlocuiți. Un vot e la fel de bun ca oricare altul, o bancnotă de un dolar e la
fel de bună ca oricare alta. Un Rambler sau un Thunderbird proaspăt scos de pe
linia de asamblare e la fel de bun ca oricare altul. Nu numai siguranțele, ci
și inimile pot fi schimbate – la fel și dinții, soțiile, cămășile și alte
„articole”. „Nimeni nu e indispensabil” e un slogan democratic care a rezistat
timpului. Personalitatea e un impediment, iar a fi nesocial sau, mai rău,
antisocial înseamnă întotdeauna o infracțiune. Dumnezeu, însă, este der ganz
Andere, Cel Complet Diferit, după cum a spus Karl Barth, iar asta Îl face să
dea de bănuit.
Omul vrea să fie emancipat – el, piticul
supraadministrat, suprareglementat, înrolat, înregistrat, asigurat, înscris în
sondaje și analizat, care tremură în fața polițistului de la circulație, a
fiscului, a reporterului, care e intimidat de vecinul lui și abia dacă a scăpat
de o formă sau alta de dictatură. Însă el e emancipat numai de la brâu în jos.
Nu-l mai slujește pe Ros, iar sexualitatea lui rătăcitoare exprimă tot mai
multă ură. Manson cu sexul în grup și omorul în grup a devenit noul arhetip.
De Sade, „divinul Marchiz” care a inspirat Revoluția
Franceză și mișcările moderne propulsate de invidie împotriva minorităților
„indezirabile” este și sfântul patron al anarhiei abdominale. „Sade, aproapele
nostru” (Sade, notre prochain) – ca să preluăm titlul unei cărți – a devenit un
far al vremurilor noastre. Nu viața sfinților, ci viețile, faptele și gândurile
marilor diaboliști sunt subiectele de cercetare la modă și nu fac decât să
tragă macazul și mai departe de Dumnezeu. În unele țări, mai ales în Marea
Britanie, a avut loc o autentică renaștere a satanismului. Iar de dragul
simetriei sexuale, niște femei malefice, agresive, cu ochi de pește și nuri
descoperiți și care îndreaptă pistoale spre cititor împodobesc copertele
cărților de buzunar care slujesc drept „divertisment”.
La o privire superficială, contemporanii noștri par
cel puțin să se bucure de un grad de siguranță necunoscut în trecut:
epidemiile, jafurile la drumul mare, revoltele agrare, feudele, ostracizarea și
moartea prematură din pricina unor cauze astăzi neglijabile (ca de exemplu
apendicita) îl făceau pe om înspăimântător de conștient de dependența față de
forțele superioare. Media vita in morte sumus – „în mijlocul vieții suntem în
moarte” (Notker Balbus) – reprezintă felul în care se simțea omul medieval. Cu
excepția accidentelor de circulație sau a suicidului sub influența drogurilor,
în ziua de azi omul se poate aștepta să ducă o viață lungă. Moartea,
considerată întrucâtva obscenă, e ascunsă cât mai departe cu putință.
Rugăciunile fierbinți sunt în mod evident superflue într-o epocă a siguranței
sociale și a progresului medicinei. „Din leagăn și până-n groapă, Părintele
Stat ne ține-n siguranță…”, un miraj reconfortant care îl face pe om să uite că
statele pot da faliment și că perioadele de siguranță stabilă pot ajunge la un
sfârșit abrupt prin revoluții sau prin ororile apocaliptice ale tiraniei și
războaielor nucleare. În timpul „anilor de îndestulare” tinerii nu-și dau seama
de acest lucru, iar cei bătrâni aleg în mod oportun să nu și-l amintească.
Astfel, simpla prostie anulează credința și
pietatea: cel care caută să evadeze nu e conștient de trecut și nu dezvoltă o
concepție rațională despre viitor. Ar însemna să înfrunte certitudinea morții,
posibilitatea niciodată cu totul eliminabilă a sărăciei, bolii, nefericirii în
dragoste și eșecului personal. Preferăm să uităm toate astea cu ajutorul muncii
haotice și divertismentului la fel de haotic, oscilând puternic între una și
alta. Pur și simplu nu mai avem timp să contemplăm, să ne concentrăm, să
medităm, să ne rugăm sau să facem fapte bune. Nu e timp! Nu e timp! Pentru că
nu așteaptă eternitatea, omul modern e dureros de conștient de timpul său
limitat și e efectiv schingiuit până la moarte de calendare și ceasuri. Fiecare
secundă contează.
Și unde își poate găsi consolarea? Nu există decât
„progresul”, credința oarbă într-o lume mai bună care poate fi transformată
aici, pe pământ, într-un paradis terestru creat cu ajutorul tehnologiei,
medicinei, psihologiei și autocontradictoriului „Stat liberal care are grijă de
cetățeni”. Însă cu cât mai desăvârșit devine acesta din urmă, cu atât mai mult
va crește consumul de băutură și droguri, vor exista cu atât mai multe căsnicii
frânte, cazuri de delincvență juvenilă și boli psihice (cum dovedesc
statisticile din Suedia și Danemarca)… toți aceștia fiind factori care îl
îndepărtează pe om de Dumnezeu.
(Fragment
din volumul „Monarhie și război” de Erik von Kuehnelt-Leddihn, apărut la
editura Contra Mundum)
Autor:
Erik von Kuehnelt-Leddihn
Sursa:
contramundum.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu