Silviu Dragomir a rescris cartea după ieșirea din
pușcărie, între anii 1956 – 1958, cu adăugiri spre ultimii ani ai vieții.
Comuniștii nu i-au publicat monografia în timpul vieții, abia după schimbarea
de optică socialistă, în anul unei relative liberalizări a regimului, la 1965.
Dar și în acest an, cartea apărea cenzurată, fapt ce umbrea clarificările
istoricului privind revoluția românilor din Ardeal, în anii 1948-1949, Doar
ediția aceasta publicată necenzurată la Editura Școala Ardeleană lămurește
cititorul despre contextul revoluționar din Ardealul acelor ani și despre viața
lui Avram Iancu. „Silviu Dragomir nu a făcut decât să sintetizeze, pe baza unui
imens material documentar, a unei bibliografii aproape exhaustive, dar și a
tradiției orale, imaginea unui Avram Iancu providențial. Monografia lui a
contribuit în mod decisiv la impunerea și în mediile științifice a mitului
eroului național din Apuseni, astfel că niciun specialist al revoluției
pașoptiste din Transilvania nu mai poate ocoli această lucrare” scriu Ioan
Bolovan și Sorin Sipoș. Deși nu și-a văzut opera monografică publicată în
timpul vieții datorită comuniștilor de factură bolșevică din conducerea PCR,
istoricul clujean Silviu Dragomir a fost conștient de valoarea operei sale
despre Crăișorul Munților: „analizând viața lui Avram Iancu la lumina unei
informații mai cuprinzătoare, istoria critică nu poate decât să confirme voința
sa neînfrântă de a izbândi drepturile națiunei și dragostea nețărmurită față de
poporul din munții cei mai săraci ai Ardealului. A fost reprezentantul cel mai
de seamă al revoluției române și un veritabil erou al poporului, ale cărui
virtuți le-a făcut să strălucească peste veacuri, ca o pildă vie urmașilor
iubitori de patrie și ca un izvor luminos de mândrie națională.” După ce am
lecturat cartea, fără să o las din mână, umbrele revoluției de la 1848-1849 mi
s-au luminat. Silviu Dragomir s-a folosit în epocă de scrierile lui Marx,
înainte de apariția cărții lui Andrei Oțetea despre filosoful german apărută în
1964 – Karl Marx. Însemnări despre români -, pentru a arăta că revoluția
românilor din punct de vedere social era o emancipare revoluționară firească
împotriva opresiunii claselor stăpânitoare: austriecii (habsburgii), nobilii
maghiari și sașii.
Avram Iancu, ca moț și fiu de țăran, a perceput cel
mai corect situația românilor asupriți din Ardeal, atât de austrieci, cât și de
nobilii maghiari, față de Comitetul Național de la Sibiu, care credea naiv în
negocieri cu Viena. Crăișorul Munților nu s-a lăsat sedus de promisiunile
Vienei și nici de propunerile perfide de pace ale guvernului liberal a lui
Lajos Kossuth. La numai 24 de ani, Iancu a făcut din Munții Apuseni o cetate și
o țară românească care a rezistat asediului revoluției maghiare și a
generalului Bem, pentru a-și afirma identitatea și suveranitatea ca și corp
național unitar sub coroana împăratului. Silviu Dragomir lămurește și așa-zisele
negocieri de pace dintre Lajos Kossuth și Avram Iancu din primăvara și vara lui
1849. Liderul guvernului de la Debrețin nu a fost sincer în aceste negocieri
față de Avram Iancu și tribunii săi. Nu a oferit amnistia și nici armistițiu și
nu a dorit recunoașterea poporului român ca națiune, ci românii să fie doar
simpli cetățeni în cadrul statului ungar unitar, în care Transilvania era o
simplă provincie a Ungariei. Bietul deputat român Ioan Dragoș a căzut victimă
acestei perfidii puse la cale de Kossuth, care l-a lăsat pe Hatvani să atace
inopinat ca să spargă negocierile de pace, atacând Abrudul și Câmpeniul. Dacă
nu fugea Avram Iancu din casa unui preot maghiar, atenționat de o iubită
unguroaică, ar fi căzut prizonier și ucis ca tribunii Ioan Buteanu și Petre
Dobra, care nu au beneficiat de protecția promisă fals de Kossuth. Răzbunarea
moților pe bietul deputat I. Dragoș a fost consecința firească a atacului
mârșav a lui Imre Hatvani, care nu a fost pedepsit pentru încălcarea
negocierilor cu românii când a ajuns la Debrețin înfrânt și bătut de lăncierii
lui Avram Iancu. Guvernul liberal nu s-a oprit aici și l-a trimis pe colonelul
Kemeny Farkaș să-l atace din nou pe Iancu, trupele ungare fiind bătute și de
data aceasta de moți, la fel ca alte trupe maghiare trimise. Deci despre ce
negocieri de pace vorbea Kossuth? Când l-a trimis pe revoluționarul muntean
Nicolae Băcescu la Avram Iancu în iulie 1949, deja rușii generalului Luders
intrau în Ardeal, pacea era târzie. Avram Iancu l-a primit pe Nicolae Bălcescu
ca frate român, dar mesajul lui a fost clar: ”E târziu pentru alianță”.
Bălcescu a fost impresionat de Iancu și de moți. Cei doi bărbați români au stat
seri întregi pe lângă focuri de tabără ca să discute despre refacerea Daciei.
Bălcescu și-a dat seama că sub Lajos Kossuth nu va fi bine pentru românii
ardeleni. De aceea la 1851, în exil, istoricul revoluționar a propus o
confederație românească a celor trei țări românești unite. Ideea a preluat-o și
Avram Iancu, care nu s-a lăsat apoi manipulat de austrieci. Istoricul clujean
Silviu Dragomir deconspiră și nesinceritatea liderilor sași care au preferat să
joace dublu, atât cu Viena cât și cu Kossuth, dar mereu cu calomnii la adresa
românilor, care i-au apărat în vremea teroarei impuse de generalul revoluționar
polonez Bem. Istoricul Siviu Dragomir lămurește și umilirea românilor de către
austrieci, când revoluția maghiară a fost înfrântă. Moții nu au primit pădurile
înapoi și impozitele nu au scăzut, iar românilor nu li s-a acordat niciun drept
național de la Viena. De aici provine ”nebunia” lui Iancu, din durerea fără
margini, că românii s-au jertfit pentru un împărat mincinos și nerecunoscător
și care nu a dat drepturi românilor, care au luptat și murit pentru el. Mai
mult, cătanele austriece și-au permis să-l închidă și să-l lovească pe Iancu de
două ori, spre revolta moților. Avram Iancu nu a mai avut cale de întors față
de perfidia Vienei și a generalilor austrieci. Comitetul Național condus de
mitropolitul Andrei Șaguna a fost dus cu vorba de guvernul de la Viena, iar
românii au rămas cu drepturile călcate în picioare de austrieci. Doar generalul
Luders și împăratul rus, paradoxal, l-au medaliat pe Avram Iancu și au apreciat
public jertfa lăncierilor moți. Iancu a trimis un memoriu la Moscova cerând să intervină
la Viena pentru dreptruile românilor. Pentru Avram Iancu, țarul rus a trimis
Ordinul Sf. Stanislav. Cu toate acestea, la cererea Vienei, țarul își va
schimba decizia și îi va acorda lui Iancu o medalie inferioară, Ordinul Sf.
Ana, clasa a II-a. Franz Iosif, personal, a refuzat să ofere lui Avram Iancu o
medalie importantă ce-l înnobila, ci i-a dat una fără semnificație. Tristețea
lui Iancu și a moților trădați de Viena a explicat-o într-un text generalul
muntean refugiat în Ardeal, Gheorghe Magheru, parafrazez: ”Românii erau între
ura nobililor unguri și disprețul austriecilor”. Avram Iancu l-a refuzat pe
împăratul Franz Iosef pe timpul călătoriei din Apuseni. Nu a dorit să se
întâlnească cu acesta până nu dă drepturile românilor pentru care au luptat cu
vărsare de sânge în revoluția de la 1848-1849. Avram Iancu a murit sărac și
demn, cu onoarea intactă, nepătată de disprețul habsburgilor. Cartea reeditată
și necenzurată ”Avram Iancu. O viață de erou” de Silviu Dragomir este un reper
al istoriografiei noastre și clarifică aspecte complicate și complexe ale
românilor ardeleni, care au aflat la 1848 că doar unirea cu frații de peste
munți le va aduce libertatea.
Ionuț
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu