Sub egida Filialei Iași
Nord-Est, a apărut Antologia ”Între culoare și cuvinte” - o pagină pentru Istoria Literaturii și Artei Române
Zilele trecute am primit de la conducerea Filialei Ligii Scriitorilor Iași Nord-Este o frumoasă antologie, bogată în texte literare și creații plastice ale scriitorilor filialei și pictorilor ieșeni, și nu numai. Încă odată pot să confirm că Intre cele 39 Filiale ale Ligii Scriitorilor, Filiala Iași Nord Est condusă cu profesionalism și iubire de cultură de către scriitorul Dan Teodorescu, alătiuri având pe mai tânăra scriitoare Corina Matei Gherman, este cea mai activă organizație profesională. Nu pot să trec cu vederea schimburile de experiență, activitățile culturale multiple organizate de filiala condusă de Dan Teodorescu în Moldova de peste Prut, Ucraina și în țară, inclusiv în Clujul lui Blaga.Acest lucru l-am evidențiat și în prefața Antologiei, pe care am semnat-o.
Acest
florilegiu în care descoperim nume de scriitori ieșeni, membri ai filialei din
această zonă a Ligii Scriitorilor, dar și din alte filiale ale Ligii
Scriitorilor, este o pagină de istorie
literară ce se scrie sub ochii cititorilor.Fiind un imn dedicat
Limbii Române - Patria care unește spiritul scriitorului român. Poeziile
publicate în paginile acestei Antologii se încadrează în diferite curente
literare în care se cultivă poezia, oscilând între clasicism, romantism, simbolism
crepuscularism, onirism, postmodernism și proglomodern.. Având în vedere că
denumirea acestui fel de exprimare umană, care este poezia, ce vine din cuvântul grecesc poiesis ce are sens de “facere” sau „creare”, putem spune că genul
liric exprimă trăirile eului
uman.Spre surprinderea noastră descoperim poezii scrise în stilul ermetic,
obiectual și ludic., dar și cu elemente mai noi fracturiste și deprimiste. Însă
poeziile, în general se mențin în limita clasicului și al curentului
proglomodern, teoretizat de Al.Florin Țene, și care respinge mâzga
postmodernismului, fiind o întoarcere, pe jumătate la poezia clasică și
tradițională. Acest fapt ne face să apreciem că diapazonul exprimării poeților cuprinși
între coperțile acestei bogate antologii, vibrează în limbaj poetic divers, de
la catren, distih (tautologic), dactil, lamb, vers alb și liber, poezii cu
rimă, anapest etc.
Acest buchet de poezii,
proză și o scurtă prezentare a autorilor, mă face să repet ceea ce spunea Henri
Van Dyke:” Timpul e prea scurt pentru cei
ce așteaptă, prea iute pentru cei ce se tem, prea lung pentru cei ce se vaită,
prea scurt pentru cei care-l laudă, dar pentru cei ce iubesc timpul este
veșnicie! “
Paginile rezervate articolelor, eseurilor, poeziilor, a prozelor, care vin din latinescul prosa, evidențiază polivalența evantaiului de stil și mod de exprimare al scriitorilor de expresie română. Acest fel de exprimare al ideilor în forma obișnuită a vorbirii poate fi epică, adică narează ceea ce scriitorul omniscient știe tot ce fac personajele sale, iar în cazul prozei realiste se identifică cu autorul.Articolele, eseurile, reportajele, cuprinse în acest florilegiu, naratorul-personaj povestește o întâmplare în care este implicat direct, participând ca erou literar în succesiunea evenimentelor; dar sunt texte în care naratorul este confident căruia i s-a relatat povestirea ce, la rândul său, o istorisește altor personaje sau cititorului; naratorul poate fi, uneori, și mesager, transmițând mai departe auditoriului din text povestirea, întâmplările, evenimentele pe care le-a aflat el și le știe din alte surse.C-am astfel de elemente descoperim în narațiuniile autorilor:
S-au scurs câțiva ani buni, și iată, că Filiala Iași-Nord Est a Ligii Scriitorilor Români condusă de
scriitorul Dan Teodorescu, având-o alături pe Corina Matei Gherman și pe
scriitorul ing.Ilie Serediuc, a editat o Antologie cuprinzătoare ce se
constituie într-un bilanț al unei activități bogate în slujba culturii române,
în țară, dar și pe meridianele
mapamondului.
Descoperim în paginile acestei lucrări, la sectorul
poezie nume cunoscute, dar și alte creații scrise de autori din România tainică
și profundă, însoțite de scurte prezentări bio-bibliografice și de câte o
fotografie color: Ion Anton, Veronica Bucico, Cornelia Livia Bejan, Mihaela
Camilar, Sofia Doina Gavrilă, Mihaela Gubană, Ioan Hodaș, Florin Iftimescu,
Maria Lupu, Corina Matei-Gherman, Doru Melnic, Angela Mihai, Petronela Mocanu,
Maria Panciuc Bucătaru, Mariana Piersică,
Ionel Pintilii, Constantin Profir, Calistrat Robu, Liliana Roibu, Vasile Rușeții, Mariana Stratulat, Dan Ștefan
Teodorescu, Elena Tudosă, Titina Nica Țene, Ionuț Țene,(poezie
și eseu ) Irina Cristina Țenu și Mihaela
Viziteu.
Atât poezia cât proza se evidențiază prin faptul că pot
fi catalogate în noul curent literar, teoretizat de Al.Florin Țene, denumit
proglobmodernul.Remarcăm la proză lucrările autorilor: Mihai Batog-
Bujeniță, Mariana Bendou, Mihai Dascălu, Martha Eșanu, Silvia Hodaș, Simina
Lazăr Huser, Valeriu Lupu ( eseuri),
Dumitru V. Marin (eseuri și articole)
Nina Munteanu (istoria muzicii ), Romeo Romila, Solo Rotenstain, Ilie Serediuc,
Veronica Șerban, Silviu Teodorescu,
Al.Florin Țene (teatru și eseu),
Cornelia Ursu (eseuri ), și Maria Velea.
În
această policromă antologie cuvintele se transformă în culoare și iau forme de
vis și vibrațiile unor nopți de iarnă.Chipurile Sfințiilor înțelepțesc pagina
unde sunt reproduse tablourile lui Mihaela Berari, tablourile de-o naivitate
clasică ale lui Mihai Dascălu
ne încântă ochiul,, Jean Deletre este încântat de pictura pe sticlă, Viorica
Ana Farkaș reproduce cu penelul un univers ancestral, Anastasia Gîrneață prin
arta naivă reproduce frumusețea florilor în nuanțe în degrade, Nina Gavril portretul devine o
enicmă iar fereastra deschide un univers al imaginației, Maria Lupu este o
discreție în realizarea portretului
feminin, Iuliana Luca este o specialistă a fotografiei, grafica lui Eduard
Mattes sunt adevărate caricaturi ce scot
în evidență caracterele, Rita Maxim este
o maestră în reconstrucția mitologiei ancestrale a naturii și credinței,
un portretist original este Eugenia Nechita, Calistrat Robu cu simbolistică în
temele tablourilor, în aceași temă se înscriu și tablourile doamnei Noemi
Eshet-Rosenzweig, imaginile fotografice expresioniste ale elevului Silviu
Teodorescu, nepotul scriitorului Dan Teodorescu, fotografiile lui Ioan Vârlan
completează o paletă policromă a operelor unor artiști cu talent deosebit.
În final remarc prefația lui Al.Florin Țene și postfața
scriitorului Dan Teodorescu care esențializează într-o pagină o bogată
activitate a filialei pe care o conduce.
Imaginile color și ținuta estetică a volumului întregesc
valoarea ideatică a acestei antologii de excepție.
În condițiile fenomenului de globalizare există pericolul
asimilării, estompării și marginalizării culturilor mici de către culturile
mari, a căror limbă se impune în comunicația internațională.Sesizând acest
fenomen Iașul, prin scriitorul Dan Teodorescu, cu ajutorul membrilor săi, a organizat
multiple activități culturale, în capitala județului, dar, așa cum scriam mai
sus, și peste fruntariile țării..
Am mai spus-o, verbal și în scris, că o cultură nu se
apără, fiindcă o pierdem, ea se cucerește prin promovarea valorilor autohtone în
culturile altor popoare.Numai așa putem să salvăm tezaurul cultural moștenit de
la înaintași de tăvălugul globalizării.În acest sens un rol important îl are și
Biserica cu care, deocamdată timid, Liga Scriitorilor colaborează în
comunitățile românește de pe toate meridianele Terrei.Parafrazându-l pe Andre
Lalraux, secolele viitoare vor fi creștine sau islamul ne va cucerii prin
teroare și Europa nu va mai fii? În acest context un rol important îl au
organizațiile nonguvernamentale, cum este Liga Scriitorilor care prin membrii
ei și având o conducere dăruită culturii, în cei zece ani de când ființează a promovat creațiile
literare de bună calitate nu numai în zona de competență, dar și în străinătate
prin diverse colaborări la festivaluri, concursuri și acțiuni culturale.În
lumea de astăzi, pe mapamond, în cele 6000 de limbi pe care le vorbesc, oamenii
se înțeleg între ei grație și înțelepciunii acumulate peste veacuri. Orice
limbă are la bază cuvântul, sunetul ce face legătură între gândire, spirit,
percepție și înțelegere.
Libertatea frumosului pe care o descoperim la scriitorii
cuprinși în acest florilegiu mă duce cu gândul la zicerea lui Voltaire:”Limbajul inimii nu cunoaște protocolul
“. Acest volum este o oglindă în care se conturează panoramic și circular
imaginea Ligii Scriitorilor Români, expresie a contribuției acestei asociații
profesionale la dezvoltarea literaturii române și culturii în ansapirit, ca să
fii îndreptăţit să-ţi ospătezi semenii la cina cea de taină a desluşirii
luminilor. Lev Tolstoi, obişnuia să spună că, în fiecare clipă, păşim pe lângă
bunul Dumnezeu, dar fără să ne dăm seama de asta. Ca cititori de cărţi, ni se
întâmplă şi mai des, ba mai ajungem, uneori, şi la sacrilegiul păşirii
indiferente peste tot ce este dumnezeire, semn că minţile noastre, mult prea
ostenite de trăirea clipei, nu mai au puterea desluşirii de divin. În cărţile
omenirii, veşnicia deja a durat punte luminoasă spre lumină şi rari sunt cei
care o şi văd, contururile ei vindecătoare fiind sufocate de narativul propriei
existenţe, pe care ne tot străduim să o dedublăm şi, dacă se poate, să-i
conferim şi un sens.
Acest
florilegiu aparține, deopotrivă, prezentului și istoriei literare și reprezintă
un exercițiu de asumare a Bibliotecii, dar nu o bibliotecă inertă, ci una vie,
care se articulează din ce în ce mai
bine. Este o contribuție la nașterea istoriei literaturii ce iese la lumina
tiparului sub ochii cititorilor.
Al.Florin
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu