Nu mai au cum să o scalde. Respingerea aderării României la Schengen, în ciuda promisiunilor vînturate tot de ai noștri, reprezintă un mare eșec al clasei politice. Al președintelui Klaus Iohannis (Johannis cum scriu austriecii), al guvernului, al coaliției de guvernare și cîți or mai fi amestecați în politica noastră, inclusiv a serviciilor secrete, interne și externe.
Imediat după vot, teleleii și hăbăucii sclifosiți ai
politicii noastre și-au dres glasul ca lupul din poveste. Au încercat o nouă
retorică, înghițindu-și promisiunile și laudele fluturate de cînd au încălecat
țara. Ba că rușii sunt în spatele deciziei de la Viena, ba că am picat într-un
context nefericit, ba că Olanda și Austria au vrut să sancționeze Bulgaria.
Părerea mea este că am pierdut din cauza proastei
pregătiri a dosarului, mai ales în relația cu Austria. Am pierdut și în urma
unui boicot austriac, neestimat cîtuși de puțin de ai noștri reprezentanți de
nivel intelectual cam a la Rareș Bogdan.
Dacă am fi avut mai multă cultură și ar fi parcurs mai multe cărți de istorie,
am fi înțeles că, de cîteva secole, națiunea noastră a avut nenumărate coliziuni
cu austriecii și a fost vămuită de Imperiul austriac și de aliați în cele mai
neașteptate feluri.
Înfrîngerea de joi de la Bruxelles își are
rădăcinile și în istorie, în alte înfrîngeri mai vechi și în cedările noastre
din perioada aderării la Uniunea Europeană. Începem să ne dăm seama că statul
austriac a ajuns să dețină direct și indirect o mare putere și în România și că
prin resursele acaparate în țara noastră a devenit o putere europeană și ne
poate impune condiții. Și nouă, și altora! Prin ce a acaparat și controlează în
România, Austria ne poate juca în foi de viță și ne poate jupui de alte resurse
fără să putem să contestăm sau să i-o întoarcem. Austria controlează prea mult
din puterea noastră economică și chiar politică. Ne aflăm destul de departe de
o eliberare de (cum ziceau strămoșii noștri) de sub jugul habsburgic. Geaba
orăcăie Rareș Bogdan, navetist cu ton de mahala, pe la televiziuni și o scaldă
cu șuvoaie de pupici și mai apoi cu amenințări diplomatice. Caricatura bate
cîmpii destul de sonor, dar fără folos. „Excelentele relații” ale României cu
Austria nu se bazează pe ce ne iau OMV și toate celelalte firme și bănci
austriece. Nici pe enorma risipă de bani prin vacanțele la Viena și pe pîrtiile
de schii. Pentru puțina și zăngănitoarea sa gîndire de politician care reduce
relațiile României la turism, petreceri și afaceri, nu a mai rămas decît un
pupat pe gură în stil rusesc între cei doi premieri. Și gata, puteam intra!
Lucrurile sunt mai complicate și mai adînci și, fără
privim în istorie, nu vom face nici un pas înainte.
Plînsul general instalat pe televiziunile de știri
este doar o criză de argumente, semnul unei plăpumi trase peste creștetul
populației. Din prostie sau la comandă. Dacă o cucoană de la Antena 3 a ajuns
să-i spună unui fost ministru de Externe „ascultați-mă pe mine…”, înțelegem că
toată boceala n-are decît un suport glandular și nici o eficiență. Acoperă doar
neputința unei garnituri de politicieni mediocri. Preț de cîteva ore, am avut
sentimentul că țara noastră forțează aderarea la Schengen cu televiziuni
înarmate și cu moderatori care transmiteau cu voci răgușite de răsculați.
Austria
și politica ei imperială
Pentru a înțelege că tărăboiul mediatic nu ne
folosește, am să reproduc mesajul înțelept al unui fost ministru dintr-un
guvern de anii trecuți:
„Respectele
mele, domnule Nistorescu!
Vă
scriu, ca unui vechi prieten, câteva considerații de ordin personal pe
subiectul Schengen, subiect ultramediatizat.
Asistăm
la isterizarea, prin declarații politice și campanii de presa, a publicului
românesc pe un subiect care, cel puțin în acest moment, nu este de stringentă
actualitate, dacă luăm în considerație situația militară din estul țării,
recesiunea economica din vestul Europei și „clivajul” tuturor instituțiilor care,
începând cu sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial și până la consolidarea
UE, au asigurat echilibrul politic și militar în Europa.
Subiectul
aderării noastre la spațiul Schengen este un subiect reluat până la strigăt din
considerente politice și electorale. Pe de o parte, liberalii vor să își treacă
în palmares măcar o victorie politică de răsunet în ochii electoratului român,
după ce, în toate celelalte etape de după 1989 nu au fost prezenți, cu excepția
semnării tratatului de aderare în 2005, la care nu aveau niciun merit.
Pe
de alta parte, „furatul” startului în campania prezidențială din 2024 i-a pus
în situația de a găsi un punct forte în CV-ul politic al șefului lor de partid,
viitor ales al românilor .
Este
dureros faptul că nimeni din isterizata noastră clasa politică nu încearcă să
contureze un răspuns la o întrebare simplă: „Este în acest moment, spre binele
și siguranța Țarii și a românilor, ca România să devină membră Schengen“? Sau
rațiuni electorale care țintesc diaspora care vine acasă de Sărbători,
primează? Nu știu ce se va hotărî astăzi în Consiliul JAI, dar oricum, punând
în fața un vot pozitiv, România nu va deveni imediat țara Schengen, ci la un
termen ulterior.
Mai
mult, este o inabilitate politică și diplomatică să vehiculăm decuplarea de
Bulgaria. Asta înseamnă că toate „ecourile“ demersurilor bulgare făcute în
2002-2004, și blocate de noi, să se întoarcă împotriva noastră. Înțelepciunea
îmi permite să afirm că, dimpotrivă, ar trebui să cerem un vot „în bloc” pentru
toate cele țări: România, Bulgaria și Croația. Altfel, ne-am dobândi un
adversar în plus în Bulgaria.
Tot
înțelepciunea politică îmi spune că acceptarea intrării în Schengen cu
frontierele aeriene și cele fluvial maritime ar fi cea mai buna cale pe moment,
urmând ca frontierele terestre să facă obiectul deciziei în 2023. Am rezolva
astfel cea mai mare problemă pe care o uită clasa noastră politică: portul
Constanța.
Pe
de altă parte, împreună cu Bulgaria și susținătorii ei, am avea o poziție mai
puternică în UE.
În ceea ce privește avantajele imediate ale intrării în Schengen, eu sunt circumspect. În actuala situație geopolitică, desființarea controalelor la frontiera de vest ar însemna lipsa oricărui sistem de control și prevenție al actelor infracționale, activităților potențial teroriste și revanșarde venite din Vest. Mai mult, poziția Ungariei dar și a cetățenilor moldoveni cu dublă cetățenie ar încuraja, în opinia mea, activitatea în țară a unor cercuri de inspirație estică. Și multe altele. De asta spuneam că nimeni nu ia în considerare interesul Țării în actuala situație… Sunt doar câteva gânduri pe care am simțit nevoia să vi le împărtășesc.
Autor:
Cornel Nistorescu
Sursa:
cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu