Una din cele mai interesante cărți pe care le-am citit în ultimul timp este „Istoria educației în Antichitate”. E considerate a fi o carte standard despre felul în care arăta educația în Grecia antică – izvorul a ceea ce va fi mai apoi educația în Apus și America.
Citind cartea am descoperit cinci trăsături
fundamentale ale educației grecești, pe care le rezum mai jos:
Se
concentra pe esențiale. Elevii de clase primare învățau
cei trei R: scris, lectură și aritmetică. Pas cu pas învățau alfabetul, silabe,
cuvinte, propoziții și pasaje întregi. Când erau pregătiți treceau la o școală
de gramatică și la o literatură mai complexă. Învățau suficientă matematică
încât să se descurce în viața de zi cu zi și în negoț.
Se
concentra pe literatură. Vechii greci credeau că educația
literară este cea mai bună cale pentru ca oamenii din cetate să aibă o
cunoaștere de bază și să formeze ființe umane mature și virtuoase. Profesorii
își foloseau cea mai mare parte a timpului pentru a-i familiariza pe elevi cu
marii autori din trecut. Aveau o viziune mult mai integrată asupra cunoașterii
și nu spărgeau curriculumul în diverse subiecte.
Îi
înrădăcina pe elevi în trecut. Filosofia educațională
a vechii Grecii era rezumată în cuvântul „paideia” – o „instrucție” prin care
elevii treceau pentru a fi inițiați în viața adultă și în stilul de viață
grecesc. Educația însemna a-i introduce pe elevi în marii autori și marile idei
ale trecutului. Vechii greci credeau că acesta este singurul mod prin care își
pot păstra identitatea și măreția culturii lor în același timp în care îi
pregătea eficient pe elevi să contribuie la cultură atunci când ajungeau
adulți.
Educația
și formarea caracterului mergeau mână-n-mână. Grecii credeau
că familia trebuie să joace rolul primordial în formarea caracterului. Dar mai
credeau și că valorile pe care copilul le învăța acasă trebuie reafirmate la
școală.
Nu
exista un sistem centralizat de educație. De-a lungul
întregii lor civilizații, grecii au fost în stare să-și conserve un ideal
consistent de educație, care nu presupunea un sistem centralizat și nici
curriculum. Școlile erau construite și formate de comunitățile locale. Cultura
grecească reflecta idealurile din școli, astfel încât nu era nevoie de
impunerea unui curriculum standard. Cetățenii știau foarte bine ce înseamnă
educația și ce ar trebui predat.
Timp de două milenii aceleași caracteristici au
dominat educația occidentală. Ele au marcat educația americanilor în vremurile
coloniale, când ratele de alfabetizare în rândul celor care mergeau la școală
erau mai mari decât cele de astăzi.
În ultima sută de ani, educația americană a luat-o
pe un drum diferit în numele „progresului”. Ce văd astăzi pune sub semnul
întrebării progresul realizat.
Sistemul actual de educație pare nedumerit cu
privire la felul în care să-i învețe pe elevi lucruri elementare, după cum o
arată rezultatele la teste. A pierdut sensul educației – atât pentru persoana
umană cât și pentru cultura noastră. Îi rupe pe copii de trecut,
concentrându-se aproape exclusiv doar pe literatura modernă, aleasă în funcție
de idealurile moderne. A devenit din ce în ce mai centralizată, deprivând de
atribuții comunitățile locale și profesorii.
În același timp, mulți părinți nu sunt preocupați de
formarea caracterului acasă – ceva necesar dacă e ca odraslele lor să reușească
la școală.
După cum afirma C.S. Lewis „cu toții ne dorim
progres. Dar progresul înseamnă să te apropii de locul spre care țintești. Dar
dacă ai greșit undeva, a merge înainte nu te apropie de destinație. Dacă te
afli pe drumul greșit, progresul înseamnă a te întoarce și a merge din nou pe
drumul drept.”
Ar fi cazul să ne întoarcem din drum în ceea ce
privește sistemul de educație modern.
Autor: Daniel Lattier
Sursa:
contramundum.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu