Omul a fost înzestrat de Creator cu o serie de remarcabile însușiri (gândire, limbaj articulat, conștiință, caracter, voință, personalitate, simțire artistică, sentimente și idei morale, ce-i permit să deosebească binele de rău și să cunoască sensul vieții, capacitatea de-a se cunoaște pe sine și de a-și planifica acțiunile viitoare etc.), însușiri care-l fac să fie ceea ce este, adică superior tuturor celorlalte viețuitoare, oricât ar fi acestea de inteligente.
N.B.:
Desigur, eu privesc omul în general și la modul esențial, respectiv cum ar
trebui să fie mereu, nicidecum așa cum se prezintă tot mai mulți pământeni în
zilele noastre călărite, până la sufocare, de mașinism și automate: inculți,
mincinoși, necinstiți, bădărani, hapsâni, atrași doar de aparențial și efemer
(bani, putere, slavă deșartă, plăcere), iar nu de substanțial și etern (planul
moral-spiritual), nu în ultimul rând din ce în ce mai imbecili, după cum
demonstrează „efectul Flynn” și alte multe teste efectuate de specialiști.
Și când
te gândești că toate aceste uluitoare însușiri (unele dintre ele inexplicabile
chiar pentru specialiști, precum conștiința, despre care filosoful australian
David Chalmers afirmă că este „unul dintre cele mai profunde mistere ale
existenței”) se datorează creierului, miraculosul organ care reprezintă 2% din
greutatea corpului, dar – prin cele 100 de miliarde de celule nervoase și circa
un milion de miliarde de conexiuni – constituie „lucrul cel mai minunat și cel
mai misterios din tot universul” (Henry F. Osborne, antropolog), el având
capacitatea de memorare, ne face cunoscut astrofizicianul Caral Sagan, egală cu
„douăzeci de milioane de volume, totalul celor care se află în cele mai mari
biblioteci ale lumii”.
Cu
completarea că, aidoma mușchilor, „funcțiile creierului se atrofiază prin
nefolosire, însă se fortifică printr-o neîncetată gimnastică a minții!” (idee
încorporată în Creierul și misterul său
tulburător, text pe care l-am scris pe data de 18 februarie 2018).
În același articol, despre limbaj scriu următoarele: „În
ceea ce privește limbajul articulat sau al doilea sistem de semnalizare,
psihologul american David Premack formulează următoarea concluzie, după
încercările nereușite de a-i învăța pe cimpanzei un limbaj simplu al semnelor:
«Vorbirea umană este un obstacol în calea teoriei evoluției, întrucât ea are un
potențial mult mai mare decât poate explica cineva».
Iată
câteva redutabile argumente în sprijinul afirmației de mai sus:
a)Centrul
vorbirii sau zona lui Broca (regiunea
lobului frontal unde se stochează informațiile necesare graiului) nu a fost
descoperită la maimuțe.
b)În
cartea The Language Instinct (Instinctul
vorbirii), autorul canadian Steven Pinker
purcede de la premisa că «Niciodată nu s-a descoperit vreun trib mut și nu
a existat nicio dovadă a faptului că a fost vreo regiune care a servit drept ‘leagăn’ al vorbirii, un loc de unde aceasta s-a răspândit
la grupurile care nu aveau o limbă», pentru a ajunge la concluzia fără replică
din partea științificilor: «Caracterul universal al vorbirii complexe este o
descoperire care îi copleșește pe lingviști și constituie primul motiv care ne
determină să ne gândim că vorbirea este...rezultatul unui instinct uman
deosebit».
c)Nu
există limbă sau limbi primitive, creierul nostru nu-i «cablat» pentru o
singură limbă, ci a fost conceput de Atoatefăcător ca noi să putem învăța mai
multe limbi (cimpanzeii, de pildă, nu sunt în stare să folosească nici măcar
cele mai simple entități ale limbajului uman, pe când creierul unui copil este
capabil să asimileze rapid o limbă complicată), forța cuvântului alimentat de
Cuvânt are «mai multă eficacitate decât orice altă forță» și, lucru recunoscut
de tot mai mulți specialiști din diverse domenii, originea limbajului «rămâne
unul dintre cele mai deconcertante mistere ale creierului», iar dezvoltarea
creierului uman, «unul dintre aspectele cele mai inexplicabile ale evoluției»”.
Gândirea,
vasăzică, se desfășoară pe baza și cu ajutorul limbajului în general, limbajul
interior fiind adevăratul instrument al cugetării, iar cuvintele constituie
semnalele/semnele celui de-al doilea sistem de semnalizare. Pentru o corectă
înțelegere a triadei limbă-gândire-dinamică socială, este necesar să se țină
cont de următoarele precizări:
a)Unitatea
dintre gândire și limbaj nu trebuie confundată cu identitatea lor, pentru că
atunci logica (știința formelor gândirii – noțiune, judecată, raționament) ar
fi totuna cu gramatica (știința formelor limbii). Lesne de dedus că nici
funcțiile celor două discipline nu sunt identice: a gândi înseamnă în esență a
cunoaște, iar a vorbi înseamnă a comunica.
b)Nu
numai că gândirea bogată și limpede este incompatibilă cu exprimarea confuză și
rău construită, dar fraza corectă și coerentă este ea însăși condiționată de
gândirea sprintenă, dezvoltată, fără poticneli. Prin urmare, este total eronată
„scuza” unor semeni: „Eu știu ce vreau să spun, dar nu pot să mă exprim...”
Neputința exprimării decurge din precaritatea culturii și a limbajului, care
inevitabil generează carențe în exprimare și gripări sau derapaje în gândire,
toate astea fiind catastrofale pentru nație și țară în cazul piloșilor cu
funcții decizionale. Căci, așa cum spune un proverb japonez, „Nu există dușman
mai periculos decât prostul”.
c)Limba
este un fenomen social (atenție, un fenomen!), iar limbajul (vorbirea) un
fenomen individual.
Dacă la
toate astea se mai adaugă că centrul vorbirii se află în emisfera stângă a
creierului și gândirea este dependentă de dezvoltarea întregii noastre
personalități, că termenul/cuvântul este purtătorul unui înțeles, ce corespunde
noțiunii, și că semnificația cuvântului este stabilită de societate, iată-ne
ajunși la noțiune.
Teoria
noțiunilor ca entități logice (în Geneza
formelor culturii, BPT, Editura Meridiane, București, 1993, Petre P
Negulescu ne informează că noțiunile au valoare obiectivă și existență
subiectivă – „nu se găsesc decât în mintea oamenilor ce le gândesc, nu în afară
și independent de ei”), teoria noțiunilor, deci, îi aparține lui Socrate, pe
baza căreia Platon elaborează teoria ideilor (ca entități metafizice) și fără
de care Aristotel n-ar fi putut să conceapă teoria formelor, ca instrumente ale
creațiunii.
Noțiunile,
așadar, constituie forma de reflectare a obiectelor și fenomenelor în ceea ce
au ele necesar și general. Cu mențiunea că toate însușirile esențiale
(necesare) sunt și generale, deci comune, însă nu toate însușirile generale
sunt totodată esențiale. Bunăoară, bimanitatea (proprietatea de-a poseda două
mâini) este esențială și generală, fiindcă îl deosebește pe om de celelalte
viețuitoare (face ca el să fie ceea ce este). Însă însușirile de-a purta
încălțăminte și de-a fierbe mâncarea sunt generale, fără a fi totodată
esențiale.
Prin
urmare, regula elaborării noțiunilor este să se rețină însușirile generale care
sunt și esențiale!
Fiecare
noțiune este exprimată printr-un cuvânt (om, fluture, element etc.) sau
printr-o expresie (avion cu reacție, număr complex, ecuație de gradul doi
etc.). Noțiunile au sferă (extensiune) și conținut (intensiune, conotație).
Noțiunile de ordinul cel mai general
(care nu pot fi generalizate mai mult) se numesc categorii. Conținutul reflectă necesarul, iar sfera
reflectă generalitatea. În plus, noțiunile trebuie să fie clare (în caz contrar
sunt obscure) și distincte (altminteri sunt confuze). Descartes socotea
claritatea și distincția „calitățile cele mai însemnate ale gândirii”...
La
rândul lor, cuvintele prin care sunt redate/exprimate noțiunile, au sens și
semnificație. Sensul cuvintelor corespunde conținutului noțiunilor pe care le
exprimă, iar semnificația corespunde sferei noțiunilor.
Evident,
ar mai fi multe de spus pe această temă, inclusiv despre bogăția unei limbi
(româna, de exemplu, este după spaniolă cea mai bogată limbă în expresii și
sinonime), despre poluarea limbilor considerate periferice (și nu numai) cu
termeni nenecesari, preluați din alte limbi (anglicismele prezentului) sau
despre sistematica siluire/pocire a limbii române de către agramații noștri cârmuitori, falșii culți și
mulțimea în creștere a analfabeților funcționali.
Pentru a
ilustra procesul de formare al statului centralizat, voi încheia cu admirabila
opinie a lui Neagu Djuvara din O scurtă
istorie a românilor (Editura Humanitas, 1999): „(...)suntem singura țară
mare din Europa a cărei unitate e
exclusiv întemeiată pe limbă (de altfel, pe vremuri chiar cuvântul limbă
era sinonim cu neam sau popor). Mai toate celelalte state europene s-au
constituit pe baza unei istorii comune, de cele mai multe ori cu populații de
limbi sau dialecte diferite (ca Franța, Spania, Italia, Elveția, Anglia etc.”.
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu