Mai jos puteți citi câteva mărturii ale celor care au pătimit în temnițele comuniste pentru Hristos și neamul nostru, despre cum petreceau săptămâna mare și Învierea Domnului:
”Opresorii făceau totul ca sărbătorile să ne aducă
un plus de suferință morală și fizică. Cu mai multe zile înainte se dublau
gărzile, supravegherea prin vizetă devenea foarte atentă și, de regulă, în
Vinerea Mare masa conținea (surprinzător) carne, în timp ce în prima și a doua
zi de Paști se servea o hrană oribilă. În timp ce clopotele vesteau slujba
Învierii, în celule era liniște, toți meditam și depănam amintiri de familie.
Dangătul clopotelor avea un efect extraordinar asupra noastră: renășteau în
sufletele noastre speranțele, credința în Învierea neamului românesc și
întărirea credinței creștine, ideea că jertfele celor mai buni fii ai neamului
nu vor fi făcute în zadar.
Nu aveam calendare pentru a afla când este ziua de
Paști, dar după o formulă Gauss calculam cu exactitate data. Cunoșteam, de
asemenea, regula ”Mâinii Sfântului Damaschin”, o regulă ușor de reținut care
constituia un calendar perfect printr-o anumită numărare a încheieturilor
degetelor. Una din metodele cu care ne șicanau și care era, pentru noi, dovadă
că premeditează compromiterea acestor sărbători, o constituia percheziția pe
care o făceau în noaptea de Înviere. Pătrundeau în celule sau în barăcile de la
Canal un număr mare de temniceri, cu scopul de a ne surprinde, rugându-ne sau
cu speranța că vor găsi vore carte de rugăciuni.
Țipau ca niște disperați: ”Toată lumea la capătul
patului”, după percheziția corporală eram duși afară, în timp ce ei căutat cu
înverșunare în toate ungherele, chiar desfăcând saltele. Uneori găseau o
rugăciune, o poezie, un capăt de creion, un cui. Toate aceste corpuri delicte
ne aduceau tuturor pedepse grele: izolare, înjurături, bătăi și amenințări, pe
care, de altfel, nu le luam în seamă. La întoarcerea în celulă sau baracă
găseam totul răvășit, împrăștiat pe jos. Toate aceste acțiuni aveau un singur
scop: batjocorirea credinței noastre strămoșești. Dacă la Canal nu ne duceau pe
șantier în ziua praznicului, găseau altceva de făcut numai pentru a împiedica
sfânta sărbătoare.
La primirea coletelor, la Canal, controlul era
foarte sever, fiind interzise ouăle, cozonacul, pentru a nu mai spune de
prăjituri, bomboane, ciocolată, cacao, lămâi, etc. Doar puține alimente erau
permise în ideea de a nu ne aminti de sărbători. Cu toate acestea, nu am
renunțat la Dumnezeu – singura noastră speranță. Numai credința ne-a întărit în
suferință: în multe ocazii am simțit într-adevăr ajutorul Lui. Dușmanului
nostru nu i-au reușit niciodată planurile de distrugere a credinței
strămoșești: nici carcera, nici arestul nu ne-au îngenunchiat; ieșeam fermi din
camerele de tortură, lucru care îi dezarma pe torționari. Alături de noi erau
și fețe bisericești, preoți și călugări care nu au încetat o clipă activitatea
misionară. Cred că nu greșesc când afirm că erau adevărați misionari în aceste
condiții de prigoană sălbatică, având curajul să oficieze sfânta liturghie, cu
mijloace adecvate locului. Oamenii erau spovediți și se împărtășeau în locuri
diferite.” (Alexandru Salcă, Canalul, pp. 25-26)
”Imaginaţi-vă cum făceam noi Paștele! Când cânta
toată pușcăria „Hristos a înviat!”, miliţienii ne suduiau, stăteau cu parii pe
noi, dar noi tot cântam! Acolo am trăit cel mai intens bucuria Învierii! Acolo
și la Oranki!… Era directorul care-i îndemna: ,Bateţi-i, măi! Nu vedeţi că sunt
creștini?””
Pr.
Dimitrie Bejan, Bucuriile suferinţei, Hârlău – Iași, 2002, p. 88
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu