Duminica a 12-a după Rusalii (Tânărul bogat) Matei 19, 16-26
În vremea aceea a venit un tânăr la Iisus,
îngenunchind înaintea Lui și zicându-I: Bunule Învățător, ce bine să fac ca să
am viața veșnică? Iar El a zis: De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun, decât
numai Unul Dumnezeu. Iar dacă vrei să intri în viață, păzește poruncile. El I-a
zis: Care? Să nu ucizi, să nu faci desfrânare, să nu furi, să nu mărturisești
strâmb; cinstește pe tatăl tău și pe mama ta și să iubești pe aproapele tău ca
pe tine însuți. Zis-a Lui tânărul: Toate acestea le-am păzit din copilăria mea.
Ce-mi mai lipsește? Atunci Iisus i-a spus: Dacă voiești să fii desăvârșit,
du-te, vinde averile tale, dă-le săracilor și vei avea comoară în cer; după
aceea, vino și urmează-Mi. Însă, auzind cuvântul acesta, tânărul a plecat
întristat, căci avea multe avuții. Iar Iisus a zis ucenicilor Săi: Adevărat zic
vouă că un bogat cu greu va intra în Împărăția cerurilor. Și iarăși zic vouă că
mai lesne este să treacă o cămilă prin urechile acului, decât să intre un bogat
în Împărăția lui Dumnezeu. Auzind, ucenicii s-au uimit foarte mult, zicând:
Atunci, cine poate să se mântuiască? Dar Iisus, privind la ei, le-a zis: La
oameni aceasta e cu neputință, la Dumnezeu însă toate sunt cu putință.
Tânărul bogat din Evanghelia după Sfântul
Evanghelist Matei îl reprezintă pe omul care, deși deține bani, avere și
dovedește corectitudine morală, înțelege că fericirea supremă nu constă în
bunuri materiale, pământești, ci ea este dată de viețuirea cât mai aproape de
voia lui Dumnezeu, împlinind legea Lui sfântă.
Întâlnirea dintre Domnul vieții veșnice și tânărul
bogat devine și mai interesantă în contextul zilelor noastre, când unii tineri,
din moment ce își încropesc o situație materială bună, nu mai merg la Hristos,
nici nu-L mai caută, gândind că averea, banii îi împlinesc plenar.
Tânărul, bogat, însă preocupat de întrebări
existențiale, vine la Domnul ca să-i lămurească o dilemă: „Ce bine să fac ca să
am viața veșnică?” Se observă o ușoară nuanță a dorinței sale de stăpânire, de
sporire a avuției, căci, după unii tâlcuitori, el percepea viața veșnică nu ca
pe stare, ci ca pe un bun. „Să am” exprimă indirect dorința, setea lui de
înavuțire, dar și o inimă robită de bunuri materiale.
Curiozitatea tânărului a iscat legitima nedumerire a
unor exegeți ai textului biblic: de ce a venit tânărul bogat la Hristos? Îl
mânau gânduri sincere, se preocupa într-adevăr de mântuirea sufletului sau
poate voia doar să-L prindă pe Domnul în cuvânt, dorind să afle cum rezolvă
Învățătorul problema priorității dintre bunurile materiale și cele spirituale?
Sfântul Ioan Gură de Aur oferă un răspuns în acest
sens: „Unii critică pe acest tânăr ca fiind viclean și fățarnic pentru că s-a
apropiat de Iisus ca să-L încerce. Eu nu voi șovăi să spun că este avar și
lacom, de vreme ce și Hristos îl vădește a fi astfel. Totuși, nu-l voi
considera a fi și fățarnic, pentru că nu este sigur să ne aventurăm în lucruri
nesigure și mai ales atunci când este cazul să învinovățim pe cineva. Mai ales
pentru că Marcu a alungat orice suspiciune de fățărnicie, spunând: «Alergând la
El unul și îngenunchind înaintea Lui, Îl întreba, …iar Iisus, privind la el cu
dragoste…» (Marcu 10, 17 și 21). Tirania banului este un lucru puternic, precum
se vădește aici. Chiar dacă am dobândit unele virtuți, avariția poate să le
piardă pe toate”.
Așadar, Domnul îl privește cu drag pe tânăr, așa cum
precizează Evanghelia după Marcu, preocupat să-și lămurească întrebările vitale
privind scopul său ultim în viață, pentru că descoperă lipsa de vicleșug în
sufletul lui. De aceea, unei întrebări directe, sincere, Mântuitorul îi oferă
un răspuns pe măsură: „De vrei să intri în viață, păzește poruncile” (Matei 19,
17). Ne reține atenția îndemnul Domnului: nu îi spune „dacă vrei să ai viață”,
ci „dacă vrei să intri în viață”. Nuanța o observă Fericitul Augustin: „nu i-a
spus: dacă vrei să ai viață, ci dacă vrei să intri în viață, referindu-se la
viață ca la viața cea veșnică”. De asemenea observăm că Hristos Dumnezeu Se
desolidarizează de formularea curiosului tânăr, care își dorea „să aibă viață
veșnică”, zicându-i „dacă vrei să intri în viață”. A intra undeva presupune existența
unui portal, a unei uși, a unui loc bine delimitat ce-ți facilitează accesul.
Ne amintim că Însuși Domnul Se numește pe Sine ușă: „Eu sunt uşa: de va intra
cineva prin Mine, se va mântui” (Ioan 10, 9).
Poruncile
principale din Vechiul Testament şi desăvârşirea
Revenind la răspunsul Domnului: „de vrei să intri în
viață, păzește poruncile”, trebuie să precizăm că tânărul, fiind un om moral,
așa cum deducem din răspunsul oferit Interlocutorului său, întreabă: „care
porunci?”. Nădăjduia, după cugetarea Sfântului Chiril al Alexandriei, ca Iisus
Hristos să-i spună: „poruncile Mele”. Dar, spre surprinderea sa, Mântuitorul
nu-i răspunde astfel, ci-l îndreaptă spre Lege, citând pe scurt poruncile
principale din Vechiul Testament: „Să nu ucizi, să nu faci desfrânare, să nu
furi, să nu mărturisești strâmb; Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta și să
iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Matei 19, 18-19). Îl trimite la
Legea Veche, căci ea este călăuză către Hristos (Galateni 3, 24), ușă către
viața veșnică. Dar Origen, marele teolog al antichității creștine, vede o altă
perspectivă: „Aceste porunci sunt suficiente pentru cineva care se află la
primul stadiu pe calea vieții veșnice. Însă nu sunt suficiente ca să conducă la
o viață superioară și, cu siguranță, nu la desăvârșire. Cine nu reușește să
păzească chiar și o singură poruncă nu poate păși nici măcar în începuturile
acestei vieți”.
Să
ne pregătim comoară în Împărăţia cerurilor
La auzul sfatului Învățătorului, el, care împlinise
în viața lui poruncile din Vechiul Testament, „a plecat întristat, căci avea
multe avuții” (Matei 18, 22), ne spune Evanghelia. A întrerupt dialogul
deoarece simțea că se ruinează dorința sa de veșnicie din pricina neputinței de
a se dezlipi de avere. Întristarea ce l-a cuprins, menționată de Sfântul
Evanghelist Matei, ne descoperă că în sufletul tânărului bogat se ducea o luptă
crâncenă între dorința de înveșnicire și cea de stăpânire a averilor materiale.
Exegeții pericopei evanghelice sesizează nuanța: Domnul nu i-a cerut să vândă
doar o parte din avere, ci toată averea, știindu-l robit de bogăția deținută,
căci ea îi periclita sau îi bara intrarea „pe ușa” către viața cea veșnică.
Fericitul Ieronim, referindu-se la acest aspect, precizează: „În puterea
noastră stă dacă vrem să fim desăvârșiți. Totuși, cel care vrea să fie
desăvârșit trebuie să vândă ceea ce are, și nu doar o parte, cum au făcut
Anania și Safira (Faptele Apostolilor 5, 1-2), ci să vândă tot. Când a vândut
toate ca să împartă săracilor, a început să-și pregătească o comoară în
Împărăția cerurilor. Dar nu este destul pentru a se desăvârși doar să renunțe
la bogății, ci trebuie să urmeze Mântuitorului, adică să lepede răul și să facă
binele. Căci e mai ușor să disprețuiască punga cu bani decât voința. Mulți lasă
averile, dar nu urmează Mântuitorului. A urma pe Mântuitorul înseamnă a-L imita
și a călca pe urmele pașilor Săi”.
Surprinzătoare, ba chiar neîndurată, se arată
reacția Mântuitorului la gestul oarecum neașteptat al tânărului supărat după
soluția pe care o considera de neîmplinit: cum să vândă tot, de vreme ce
bogăția îl împlinea? Cum să împartă totul săracilor, cât timp averea îi
conferea un statut și un confort social? Așadar, Evanghelia nu ne prezintă vreo
încercare a Domnului de a „drege busuiocul”, cum spune o vorbă din popor. Nu a
îndulcit câtuși de puțin sentința, ci a respectat tăcerea și întristarea
tânărului. Nu l-a consolat defel, nici nu și-a nuanțat îndemnul. Nu l-a
strigat: „Tinere, stai, nu pleca! Hai să negociem. Cât ești dispus să vinzi din
avere?” Domnul i-a respectat decizia. Se arată înspăimântătoare atitudinea
Mântuitorului nostru, dar El, de fapt, a respectat libertatea tânărului de a-L
urma ori nu, de a fi cu Dumnezeu sau de a petrece în bejenie față de El. Este
important să știm că Domnul ne-a înzestrat cu liberă voință, pe care nu ne-o
încalcă nici chiar atunci când, printr-o nefericită alegere, pășim pe drumuri
înghimpoase și întunecoase.
Nu
bogăţia e impediment, ci voinţa slabă
După plecarea tânărului bogat, pios și loial Legii
Vechi, dar deopotrivă incapabil să împlinească sfatul primit, Domnul S-a
adresat ucenicilor, cel mai probabil uimiți de comportamentul Învățătorului lor
în raport cu mâhnirea tânărului: „Adevărat zic vouă, că un bogat cu greu va
intra în Împărăția cerurilor. Și iarăși zic vouă, că mai lesne este să treacă o
cămilă prin urechile acului, decât să intre un bogat în Împărăția lui Dumnezeu”
(Matei 19, 23-24). Paradoxul comparației făcute de Mântuitorul Hristos ni-l
lămurește Sfântul Chiril al Ierusalimului astfel: „Prin camelă nu se referă la
vietate, la animalul de povară, ci la frânghia groasă cu care marinarii își
leagă corăbiile lor. Hristos Dumnezeu arată că această comparație nu este
lipsită de sens, ci o face să pară o problemă destul de grea, de fapt, aproape
imposibilă”. Această interpretare, camelă (kamilos) și nu cămilă (kamelos), se
bazează pe caracterul omografic al celor două cuvinte din greacă și a fost
urmată de unii exegeți moderni. Înțelegem, așadar, că Iisus sugera o
dificultate a bogaților, nu o imposibilitate totală de a intra în Împărăția
cerurilor. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Mântuitorul Hristos nu critica
banii în sine, ci voințele celor ce-i dețin.
Vizibil mirați de concluzia la care au ajuns cu
privire la greutatea mântuirii unui om bogat, ajutați, fără doar și poate, de
analogia făcută de Domnul, ucenicii L-au întrebat: „Cine poate să se
mântuiască?” (Matei 19, 25). Hristos Domnul i-a privit în față, răspunzându-le:
„La oameni aceasta e cu neputință, la Dumnezeu însă toate sunt cu putință”
(Matei 19, 26). Întristarea ucenicilor nu era pentru ei – în majoritate, săraci
-, ci, ne spune Sfântul Ioan Hrisostom, s-au tulburat „din pricina desăvârșirii
altora, pentru că aveau mare dragoste pentru aceștia toți. Deja moșteniseră din
dragostea Învățătorului. Se tulburaseră și se înspăimântaseră pentru întreaga
lume, încât aveau nevoie de o mângâiere pe măsură”.
Faţa
e icoana sufletului
Aș vrea să zăbovim asupra unui amănunt, aparent
nesemnificativ: Domnul a căutat privirea ucenicilor Săi și le-a răspuns
uitându-Se în ochii lor. Sfântul Maxim Mărturisitorul ne spune că fața, chipul,
reprezintă icoana sufletului. Înțelegem, așadar, de ce Hristos Dumnezeu Și-a
privit ucenicii în ochi: prin gestul Său, El a voit să fixeze și mai profund în
sufletele lor adevărul învățăturii rostite. Nu erau cuvinte ușoare, ci sentințe
categorice pronunțate de Domnul vieții veșnice.
Unii exegeți mai dau o interpretare interesantă
gestului Învățătorului: când i-a privit pe ucenici în față, El a privit și în
viitorul tânărului care plecase supărat, după ce Iisus Hristos l-a invitat să-L
urmeze. Tradiția ne mărturisește că, după o îndelungă cumpănire și chiar luptă
cu sine, tânărul bogat a hotărât să împlinească chemarea Domnului,
împărțindu-și averea săracilor, iar apoi L-a urmat pe Învățătorul.
Pericopa evanghelică se încheie accentuând
dificultatea intrării celor bogați în Împărăția cerurilor, dar și subliniind
nădejdea dată de Mântuitorul Hristos că adesea ceea ce se arată cu neputință
pentru oameni devine posibilitate când ei primesc sprijinul lui Dumnezeu. Ceea
ce nu poate face omul prin propriile forțe sau prin propriile puteri
sufletești, va realiza totuși cu ajutorul harului dumnezeiesc. De aceea,
Sfinții Părinți ai Bisericii au văzut în vorbele Mântuitorului cuvinte de
speranță, dar și înainte vedere în viața tânărului bogat ce plecase întristat.
Învățămintele pericopei evanghelice sunt multiple:
reținem, în primul rând, că bunăstarea materială nu oferă simțământul
împlinirii plenare, nici arvuna veșniciei. În aceeași măsură, la fel de
importantă rămâne concluzia dialogului dintre Mântuitorul Hristos și tânărul
bogat: evlavia, credința, moralitatea în raport cu semenii, loialitatea față de
lege nu sunt suficiente în a ne asigura accesul către Împărăția lui Dumnezeu.
Toate aceste virtuți trebuie însoțite de iubire manifestată în fapte,
ortopraxie, de săvârșirea faptelor de milostenie sufletească sau trupească față
de semenii aflați în suferințe. Chiar dacă nu toți posedăm bunuri materiale
prisositoare, ca să le dăm nevoiașilor, Părinții Bisericii ne îndeamnă să facem
milostenie într-un alt fel: prin cuvântul de încurajare și solidaritate,
printr-un sfat oferit într-un moment greu al vieții celor de lângă noi, dar,
mai ales, rugându-ne pentru cei aflați în momente de cumpănă.
„Toate sunt cu putință la Dumnezeu” nu presupune să
abandonăm lucrarea la mântuirea noastră, ci mai degrabă faptul că imposibilul
poate deveni posibil doar prin milostivirea lui Dumnezeu: atunci când Domnul
vede stăruința omului de a dobândi Cereasca Împărăție, nu rămâne indiferent, ci
intervine și El prin lucrarea duhului Sfânt, revărsat peste Biserică prin
Sfintele Taine.
Să ne învrednicească Dumnezeu ca toți să simțim
ajutorul dumnezeiesc în existența fiecăruia dintre noi, ca astfel să „intrăm în
viață”, iar aceasta să fie nesfârșită în Împărăția Cerescului Părinte.
Autor:
Arhim. Mihail Daniliuc – 27 August 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu