CARMEN MIHAELA COCA, Sportul de performanță, Abordare sociologică, Colecția Pedagogica, Editura Ecreator, Baia Mare, 2023
Motto: „Nu
există artă mai frumoasă decât arta educației, pictorul și sculptorul fac doar
figuri fără viață, dar educatorul creează un chip viu, uitându-se la el, se
bucură și oamenii, se bucură și Dumnezeu.”(Ioan Gură de Aur)
Dintre
marile probleme ale vieții sociale, educația fizică și sportul ocupă un loc
aparte în ceea ce privește întărirea, menținerea sănătății corporale de care depinde
în mare parte și sănătatea psihică.
Condiția
fizică a omului este foarte împortantă atât pentru practicanți, instructori și
pentru societate, pentru dezvoltarea fizică armonioasă a fiecărui individ.
„Natura noastră este mișcarea, repaosul deplin este moartea.”( Blaise Pascal)
Sportivul de
mare performanță își manifestă aptitudinile din copilărie iar pentru a parcurge
drumul spre performanță are nevoie de un educator-instructor care să știe cum
să-l îndrume în dozarea efortului și în alegerea exercițiilor potrivite. Dna.
Carmen Mihaela Coca este una dintre acele persoane pasionate și instruite care
a știut să găsească echilibrul în educarea fizică a elevilor săi. O spun
multiplele diplome și medalii obținute de-a lungul timpului la concursuri și
competiții sportive, obținute în urma efortului susținut pentru dezvoltarea
fizică și psihică a elevilor selectați.
Așa cum se
spune în Introducere:
„Lucrarea de
față sintetizează cele mai diferite metode și mijloace care pot contribui la
menținerea echilibrului psiho-fizic al sportivului sau al oricărui individ care
dorește să facă din existența sa o performanță umană.”
Există o
deosebire între educația fizică din școli, sportul de masă și sportul de
performanță, numai dacă ne gândim la cel din urmă și la faptul că din școala de
la Deva a răsărit campioana Nadia Comănici, cea care a luat la Montreal nota
zece pe linie la concursul internațional de gimnastică.
Autoarea
cărții a fost și este antrenor de gimnastică ritmică la Baia Mare, maestru al
sportului, Arbitru Internațional de gimnastică ritmică 2009-2013, multiplă
Campioană Națională, Dublă Vicecampioană la gimnastică ritmică, scriitoare și
în același timp pictoriță - Carmen Mihaela Coca fiind membru al Uniunii
Internaționale a Oamenilor de Creație participă cu lucrări artistice la
expoziții și vernisaje la Baia Mare, București, Iași etc dar și cu ilustrații
după picturile sale în ziare, reviste și zeci de cărți ale autorilor români din
țară și din străinătate.
Pentru a
putea influența, educa și dezvolta o serie de deprinderi sportive elevilor e
absolut necesar ca și profesorul instructor care e la baza instrucției și
educației sportive să fie el însuși pasionat de evoluția sa personală propriu
zisă.
În acest
sens Carmen Mihaela Coca a dat dovadă de-a lungul timpului că e cea mai bună,
cu cea mai bună abilitate atât în evoluția sa personală, cât și a claselor de
elevi pe care i-a dus spre performanță. Elevii domniei sale cred că o poartă-n sufletul lor manifestând acest
sentiment de recunoștință necesar pentru succesele obținute în drumul luminat
de profesor.
Studiul și
cercetarea din această carte au ca obiective completarea informațiilor de
specialitate, dezvoltarea metodelor de instruire și completarea acestora cu
privire la integrarea în societate a copiilor care practică sportul de
performanță. Subiectele abordate sunt formarea echipelor de sportivi pentru
competiții, treptele intermediare ale ierarhiei sportive, factorii fiziologici
și psihologici și de mediu ai
performanței sportive.
„Performanța
optimă se realizează atunci când corpul și mintea se influențează reciproc,
când ambele sunt influențate de mediul înconjurător, când acești trei factori
interacționează și afectează permanența și când factorii sunt la parametrii
maximi.”
În urma
analizelor se poate afirma că:
„Sportul
constitue nu numai o școală a vieții, a formării multilaterale a omului, dar și
un larg laborator, izvor de soluții pentru sănătate, pentru recuperare, pentru
viață, pentru toți.”
Abordări
teoretice și conceptuale privind clasele și grupurile de elevi cu delimitări
sociologice, specificul claselor cu profil sportiv, principiile generale ale
antrenamentului sportiv, analiza și caracteristicile grupului sportiv, analiza
conceptului de educație, a idealului educativ: „Idealul educației reprezintă
imaginea perfectibilă, modelul la care aspiră societatea în formarea tinerei
generații.”; educația familială în raport cu realitatea socială, locul și rolul
educației fizice în integrarea socială a copiilor și tinerilor, factorii care
favorizează performanța, studiu de caz privind pregătirea și integrarea
sportivului în societate prin gimnastica ritmică, artă a mișcării corporale...
și multe alte abordări întregesc imaginea unei preocupări teoretice de relatare
a activității unui cadru didactic pasionat
în munca la catedră , dar și-n cea extrașcolară.
Închei cu
ideea beneficiilor mișcării expusă subtil:
„Mișcarea ca
factor primordial care a orientat structura corpului omenesc, s-a impregnat în
materia vie, prezentând tot timpul vieții satisfacție și răbufnind sub cele mai
variate forme.” (Dr. Clement C. Baciu)
Prof.
OLIMPIA MUREȘAN, UZPR, Ulmeni, Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu