Unul dintre lucrurile pe care nu le înțeleg (există cineva care înțelege toate lucrurile?) este ce calificare au politicienii. Știu că pentru orice meserie, pentru exercitarea oricărei meserii, cea de instalator, de doctor, de zidar, de inginer, de strungar, de sculer – matrițer, de profesor, de tinichigiu, de educator, de șofer, de…, de ce vreți dumneavoastră, este nevoie de absolvirea unor forme de învățare teoretică și perioade de practica a meseriei respective, apoi de trecere a unor probe care să dovedească faptul că ți-ai însușit cunoștințele și ți-ai format deprinderile necesare pentru practicarea meseriei respective, după care, dacă treci probele respective, primești atestatul în baza căruia ești autorizat să exerciți meseria respectivă. La dumneavoastră nu s-a întâmplat așa?
Ei bine, revin la
nedumerirea mea și întreb: ce calificare au politicienii? Ce cursuri au
absolvit ei în domeniul politicii. Ce calificare au primit și de la cine cei
care susțin că meseria lor este să ne facă pe noi, care avem o meserie
atestată, cum să ne-o facem mai bine pentru a fi mai eficienți, mai prosperi și
mai fericiți? Probabil, încerc eu să mă lămuresc, au studiat psihologia,
istoria, dreptul, economia, filosofia, oratoria, sociologia, managementul,
politologia, religia ș.a. dar, din pudoare și din modestie nu vor să ne spună
când și unde. Dar gândul nu mă lămurește.
Pentru a fi admis la
examenul de obținere a permisului auto există o condiție limită de studii
pentru cel care dorește să conducă un vehicul auto. El trebuie să fi absolvit
cel puțin școala elementară de 8 clase. Deci pentru a conduce un autovehicul ai
nevoie de cel puțin 8 clase numai pentru a fi admis la examenul de
specialitate, acela de obținere a permisului auto, pe care poți să-l promovezi
sau nu, în funcție de rezultatele obținute la probele respective. Pentru a
intra în politică cu posibilitatea de a conduce o țară, nu există nici o
condiție de studii minime și nici nu există un examen de obținere a vreunui permis
politic. Nici măcar un buletin de verificare medicală (în speță, cea
psihiatrică – n.r.). Poți să intri în politică chiar și dacă ești analfabet
(sau dacă suferi de schizofrenie – n.r.).
Dacă vrei să deții o
armă de foc sau chiar și o armă neletală, cu bile, ai nevoie de un permis
eliberat de secțiile de poliție care să ateste că ești apt medical, apt
psihologic, că ai absolvit un curs de instruire teoretică şi practică în
domeniul armelor şi muniţiilor și că ai un cazier judiciar curat. Dacă vrei să intri
în politică, să intri într-un partid de unde poți ajunge chiar ministru al
apărării, adică mai marele peste toată armata țării, nu ai nevoie de nici un
permis. Pentru a fi politician nu ai nevoie de nici o pregătire specială sau de
cultură generală, nu ai nevoie de nici un permis din partea nimănui, nu ai
nevoie să fi trecut nici un examen teoretic sau practic, nu ai nevoie de nimic.
Odată intrat în politică, odată devenit politician devii o persoană total
deosebită, faci parte dintre oamenii mari care știu atâtea lucruri, cam pe
toate, din toate domeniile și care pot face minuni în lume, o pot duce direct
spre prosperitate și spre fericire (sau, în cazul României, la dezastru –
n.r.).
Ei zic că, de fapt, ar
fi foarte calificați, că sunt juriști, sunt doctori, economiști, ingineri,
profesori, sociologi, istorici, muncitori, contabili și alte alea, cu diplome,
cu titluri și cu atestate. E adevărat, unii au. Nu vorbim acum de cum, când și
de unde le-au primit, dar atunci, de ce n-au rămas la meseria lor pentru care
aveau calificarea atestată și au trecut în politică? Nu le-a plăcut meseria lor
sau erau neperformanți acolo? Sau era prea multă muncă și satisfacțiile mici,
bani puțini?
Mi-aduc aminte că un
politician cunoscut, întrebat ce meserie are la bază, a răspuns prompt:
„revoluționar”. Și îl înțeleg, săracul. Era de meserie revoluționar, dar
revoluții nu găsești la tot pasul. Chiar dacă ai norocul să dai peste o
revoluție sau să dea ea peste tine, te revoluționezi cât te revoluționezi, dar,
pe urmă…, rămâi șomer și nolens, volens te duci spre politică și
te faci politician, că altceva la bază nu mai e.
Și o altă întrebare
nu-mi dă pace: cât poți să câștigi ca politician, dacă renunți de bunăvoie la
meseria ta pentru care te-ai pregătit ani buni și unde câștigai salariul pe
care îl știai de dinainte, pentru a intra în politică? Poate câștiga, de
exemplu, un primar mai mult decât un profesor universitar și director al unui
spital de primă mărime?
Se vede treaba că
aici, în politică, nu-i rău deloc. E chiar binișor, bine și spre foarte bine.
Nu te prăpădești cu munca, nici cu firea (cu „f” mic pentru a nu se confunda cu
o persoană politică bine cunoscută), iar câștigul nu e nici șchiop, nici ciung,
ci dimpotrivă. La intrare în politică văzurăm că nu te verifică nimeni nici
dacă ai bilet, nici dacă ai chemare, nici dacă ai, din întâmplare, vreo urmă de
calificare. Nu trebuie să dovedești nimic. Doar trebuie să spui ceva ce unii,
cât mai mulți, vor să audă și să repeți în draci până când vor crede și cei
care nu te-au crezut de la-nceput și până când o să ajungi și tu să fii convins
de ceea ce spui altora. E simplu.
Și totuși, ce
calificare au politicienii? La ce se pricep ei mai bine? Că la toate nu-i
posibil. Nu, dar ei înțeleg dedesubturile neînțelese ale lumii de aici, dar mai
ales pe cele ale lumii de apoi, de unde nimeni și nimic nu vine ca să-i
contrazică. Ei cunosc viitorul, vorbesc numai despre el pentru că prezentul e
banal, e rău și trebuie schimbat cât mai rapid, iar schimbarea prin definiție
nu poate fi decât în bine și schimbarea nu poate fi făcută decât de ei, deși ei
sunt aceiași, neschimbați. E lucru mare cu politicienii ăștia! Ei îți explică
și ce este de neînțeles. De ce este mai bine să distrugi decât să clădești, de
ce este mai bine să dai pe gratis decât să vinzi profitabil, de ce este mai
bine să-ți dai singur în cap decât să aștepți să-ți dea altul, de ce sunt
alegeri câștigate majoritar de către unii și contestate minoritar de către
alții, în stradă. Și lumea spectatoare ce să zică? Doamne, ăștia au
dreptate că uite cei de câștigară, câștigară degeaba că nu pot guverna. Că
e haos, e contestație, e demonstrație și e mereu harță, la Victoriei în Piață,
în coaliție, peste tot. Că n-au și ei un prim ministrul al lor în frunte, nici
reforme în justiții, în salarii, pensii, în învățământ, în sănătate sau
finanțuri. Mai bine să plece-acasă și să-i lase pe alții-n față, pe ăia de au
pierdut alegerile pentru că nu i-am votat noi, dar care parcă ar fi acum mai
buni. Nu de alta, dar să fie liniște în țară, la Kogălniceanu, la Craiova, la
Cluj sau Deveselu. (Că vine Ursula în vizită de lucru – n.r.).
Păi, liniște în țară a
vrut și Hitler pentru petrolul românesc și pentru a treia armată a Axei, după
Germania și după Italia. Și politicienii noștri de atunci, tot liniște au vrut
și au cătat de au făcut liniște, au tăcut mâlc la Viena, speriați de țipetele
vecine. Că dacă ar fi țipat și ei nițel, nu prea mult, Hitler n-ar mai fi auzit
strigătele isterice ale grofilor și ar fi ordonat Vienei să facă „Liniște la Ploiești”,
să stea în banca ei, așa cum s-a rățoit pe urmă la legionari. Vor și astăzi
unii liniște în România, iar vocile fostelor buciume, fostelor clopote de
biserici și de mânăstiri tac și își așteaptă cu răbdare recompensa.
De aceea, calificarea
politicienilor, inteligența, pregătirea, și clarviziunea lor ne spune că nu e
corect politic și nici nu e decent să-ți aperi voturile câștigate la urne cu
orice preț, că una e politica și alta e realitatea, că una sunt alegerile și
alta este guvernarea. Lasă strada, poate fi ea chiar cu pietre azvârlite, cu
incendierea anvelopelor uzate sau cu amenințări strigate sau cu steaguri
fluturate, că de-aia este stradă și de-aia e democrație.
Deci, lasă strada, că
noaptea și păsările tac, se culcă, dorm, iar dacă nu se potolesc, oricine știe
că orice pasăre pe limba ei va pieri.
Piere. Și cu fiecare
pasăre pierită, pădurea va rămâne mai săracă, până va fi de tot tăiată (de
austrieci – n.r.).
Autor: Ing. Ovidiu M. Curea
Sursa: art-emis.ro

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu