Aurel Sasu (1943–2018) se înscrie în galeria marilor istorici și critici literari români postbelici, printr-o operă amplă, de sinteză și de recuperare culturală, orientată atât spre istoria literaturii române, cât și spre afirmarea identității românești în diaspora. Activitatea sa se caracterizează printr-un echilibru între cercetarea teoretică, analiza critică și implicarea enciclopedică în construcția unor monumente de referință ale lexicografiei literare contemporane.
Născut la 21 iulie
1943, în Alba Iulia, într-o familie modestă de ardeleni, Aurel Sasu urmează o
carieră universitară și științifică exemplară. După absolvirea Facultății de
Filologie din Cluj Napoca (1968), devine cercetător la Institutul de Lingvistică și
Istorie Literară „Sextil Pușcariu” al Academiei Române, instituție în care își
va desfășura activitatea timp de aproape jumătate de secol. Doctoratul
său, Retorica ficțiunii (1974), anunță o direcție critică ce
va marca întreaga sa creație – preocuparea pentru mecanismele interioare ale
textului, pentru strategiile narative și pentru relația dintre ficțiune și
realitate.
Experiențele
internaționale – lectorate și burse Fulbright în SUA și Canada – au consolidat
dimensiunea comparatistă a cercetărilor sale, deschizându-i orizontul spre
fenomenul culturii române din diaspora nord-americană, temă pe care o va aborda
cu rigoare științifică și empatie identitară.
De la primele volume
de eseuri (Progresii, 1972; În căutarea formei, 1979) până
la lucrările de maturitate (Eul suveran, 1994; Memoria visului,
2013; Cum mor scriitorii români, 2017), Aurel Sasu a construit un
discurs critic ce îmbină luciditatea analitică și reflecția filosofică asupra
literaturii.
Lucrarea Retorica
literară românească (1976) poate fi considerată una dintre primele
sinteze asupra specificului discursului ficțional românesc, depășind abordarea
structuralistă în favoarea unei hermeneutici „organice”, care pune accent pe
ethosul narativ și pe dimensiunea morală a creației. În Textul ipotetic (1984),
el dezvoltă un demers de istorie a hermeneuticii, punând în dialog tradiția
românească cu modelele occidentale (Gadamer, Ricoeur, Frye).
Criticul Mircea Popa
observa încă din 1972 că „Aurel Sasu impune un tip de erudiție funcțională,
care nu strivește textul, ci îl deschide spre zonele de rezonanță culturală”¹.
De aceea, discursul său rămâne profund umanist, fidel ideii de literatură ca
formă de cunoaștere și de moralitate.
La Dicționarul
scriitorilor români (vol. I–IV, 1995–2002) și prin coordonarea Dicționarului
biografic al literaturii române (2006), Aurel Sasu devine o figură de
prim rang în domeniul lexicografiei literare românești. Aceste lucrări,
considerate de critica literară „repere ale culturii noastre enciclopedice
moderne”², reunesc contribuții de referință și propun un canon literar
echilibrat, bazat pe competență și probitate științifică.
În colaborare cu
Mariana Vartic, a realizat serii de interviuri esențiale pentru istoria
receptării literare: Romanul românesc în interviuri (vol.
I–IV, 1985–1991) și Dramaturgia românească în interviuri (vol.
I–V, 1995–1997). Acestea au rolul unei „istorii vii a literaturii române”, în
care vocile autorilor se transformă în documente ale epocii.
După 1990, Aurel Sasu
a orientat o parte semnificativă a cercetărilor sale spre spațiul diasporei
culturale românești. Seria Cultura română în Statele Unite și Canada (1993–2002)
și Dicționarul scriitorilor români din Statele Unite și Canada (2001)
au inaugurat un domeniu aproape virgin al istoriografiei noastre literare. În
viziunea autorului, diaspora nu reprezintă o „margine”, ci o „extensie a
identității românești”³, iar literatura exilului completează sinteza unei
culturi care a supraviețuit prin migrație și memorie.
Lucrarea George
Pomutz. The Legend Lives On (1996) ilustrează aceeași vocație de
cercetător al identităților transnaționale, redând figurii generalului de
origine română din armata americană o statură eroică, simbolică pentru
solidaritatea dintre valorile românești și cele occidentale.
Critica lui Aurel Sasu
este una a dialogului – între tradiție și modernitate, între text și
conștiință, între identitatea națională și universalitate. Cartea mea
de muncă (2007) dezvăluie un „atelier critic” în care lectura devine
autobiografie spirituală. Eseurile din Breviter (2003)
și Memoria visului (2013) confirmă o scriitură meditativă,
confesivă, apropiată de hermeneutica morală a lui Nicolae Balotă și de „etica
lucidității” a lui Eugen Simion.
Opera lui Aurel Sasu a
fost receptată cu respect unanim în mediul academic.
Al. Andriescu remarca
„claritatea sa metodologică și probitatea intelectuală rară”⁴.
Radu G. Țeposu îl
considera „un critic de vocație morală, pentru care literatura rămâne forma
supremă a adevărului”⁵.
Eugen Todoran
aprecia Retorica literară românească drept „o lucrare de
frontieră între estetică și filosofia culturii”⁶.
Criticul a fost
recompensat cu Premiul „Titu Maiorescu” al Academiei Române (1994),
confirmând statutul său de istoric literar de prim-plan.
Aurel Sasu rămâne unul
dintre marii arhitecți ai memoriei literaturii române. Dicționarele, eseurile
și studiile sale au contribuit decisiv la consolidarea unei culturi a rigoarei,
într-un timp în care discursul critic era adesea fragmentar. Prin formația sa
academică, deschiderea internațională și devotamentul față de valorile
românești, el a dovedit că „literatura este nu doar un obiect de studiu, ci un
mod de a fi în lume”.
Aurel Sasu a
reprezentat tipul ideal al intelectualului enciclopedic, în care rigoarea
științifică și spiritul moral se împletesc. Criticul și istoricul literar din
Cluj rămâne un reper de profesionalism și o conștiință luminoasă a culturii
române postbelice, printr-o operă ce a făcut din literatură un spațiu al
memoriei și al adevărului.
Într-un eseu dedicat
valorilor clujene ale culturii române contemporane, Al. Florin Țene remarca
faptul că „Aurel Sasu a fost una dintre conștiințele metodologice cele
mai lucide ale generației sale, un constructor de poduri între critica literară
și istoria spiritului românesc”.
Pentru Țene, opera lui
Sasu nu se reduce la erudiția de tip universitar, ci exprimă „un mod
etic de a înțelege literatura, o formă de patriotism intelectual discret, dar
constant”. În studiile sale, afirmă Țene, se simte „spiritul ardelenesc al
rigoarei, combinat cu delicatețea morală a omului de carte care nu judecă, ci
luminează”.
Referindu-se la
activitatea lexicografică, Al. Florin Țene considera Dicționarul
biografic al literaturii române drept „o catedrală a memoriei
naționale, clădită de un constructor cu vocația exactității și a dăruirii
totale”. În opinia sa, Aurel Sasu „a reușit ceea ce puțini istorici
literari au îndrăznit: să integreze literatura diasporei în matricea
românității, oferind o viziune globală, echilibrată și generoasă asupra
culturii noastre”.
Criticul Al. Florin
Țene mai subliniază că Aurel Sasu „a făcut din exigența științifică o
formă de credință culturală. În spatele fiecărui articol din dicționarele sale,
în spatele fiecărui eseu, se simte nu doar documentarea, ci iubirea pentru
scriitorii români, fie ei din Cluj, din București sau din exilul canadian.”
Prin vocea lui Al.
Florin Țene, se confirmă ideea că Aurel Sasu a fost nu doar un
istoric al literaturii, ci și un arhitect al spiritului românesc modern. El a
transformat cercetarea literară într-o formă de dăinuire culturală, iar opera
sa – vastă, riguroasă și umanistă – rămâne o temelie indispensabilă pentru
orice sinteză a literaturii române contemporane.
AL.Florin
Țene

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu