30.10.2025
Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcrița
Cuprins:
1. Prevederi din Biblie
2. Explicații, pe înțelesul tuturor, cu privire la durata „zilei lui
Iosua”
3.
Câteva precizări care ajută la o mai bună clarificare a problemei în discuție
Bibliografie
1.
Prevederi din Biblie
„Căci
pentru Domnul, o zi este ca o mie de ani, și o mie de ani ca o zi.”
(2 Petru 3:8)
„Ziua cea lungă
a lui Iosua” este prezentată în Biblieca fiind „cea mai lungă zi de când există omenirea”.
În Biblie, Vechiul Testament,
Cartea lui Iosua[1],
capitolul 10, versetele 12 – 14 se spune (culorile și sublinierile îmi aparțin):
„12 Atunci Iosua a
vorbit Domnului, în ziua când a dat Domnul pe amoriți în mâinile
copiilor lui Israel, și a zisîn fața lui Israel: «Oprește-te,
soare,asupra Gabaonului, și tu, lună, asupra văii Aialonului!»
13
Și soarele
s-a oprit, și luna și-a întrerupt mersul, până ce poporul și-a
răzbunat pe vrăjmașii lui. Lucrul acesta nu este scris oare în Cartea
Dreptului? Soarele
s-a oprit în mijlocul cerului și nu s-a grăbit să apună, aproape o zi întreagă.
14
N-a mai fost nicio zi ca aceea, nici înainte, nici după
aceea, când Domnul să fi ascultat glasul unui om;
căci Domnul
lupta pentru Israel.”
Deci:
1.
Atât Soarele, cât şi Luna,s-au oprit în mijlocul cerului aproape o zi întreagă.Cât
a fost această zi de lungă, nu se spune în Biblie, dar, în mod sigur că nu a
fost o zi obișnuită ca toate celelalte zile.
2.
Cuvintele lui Iosua au exprimat puterea și voința lui Dumnezeu, care lupta
pentru Israel!?), ele nefiindcele ale unui om obișnuit, adică Iosua a vorbit
sub călăuzirea lui Dumnezeu (Iehova), cu aprobarea Sa.
3.
Domnul a ascultat glasul lui Iosua pentru că„Domnul lupta pentru Israel”!?
4. Prin „prelungirea
zilei lui Iosua”,Iosua a beneficiat de cât timp a avut nevoie
pentru totala nimicire a nu mai puțin de 5 (cinci)
împărați (conform Iosua 10:16;23),
respectiv: pe 1) împăratul Ierusalimului, 2) împăratul Hebronului, 3) împăratul
Iarmutului, 4) împăratul Lachisului și 5) împăratul Eglonului.
Ce binecuvântare şi ce îmbărbătare
pentru poporul evreu!, că Dumnezeu era iarăşi în mijlocul său!,Luptele
lui Israel erau iarăşi luptele lui Dumnezeu,
deoarece Însuşi Dumnezeu a dat lui Iosua indicaţiile
pentru învingerea a nu mai puțin de 5 împărați, și aceasta
într-o singură zi, o zi cu totul deosebită, o zi mărită cât a fost necesar
pentru ca Israel să-și învingă dușmanii, o zi
cum n-a mai fost niciuna ca aceea, nici înainte,
și nici după aceea.
2.
Explicații, pe înțelesul tuturor,
cu privire la durata
zilei lui Iosua
Ziua în care„soarele s-a
oprit, și luna și-a întrerupt mersulîn
mijlocul cerului și nu s-au grăbit să apună, aproape o zi întreagă”,
este considerată, din punctul de vedere al relatărilor din Biblie, ca fiind „cea mai lungă zi de când există omenirea”,
și este numită „Ziua lui Iosua”.
Neînțelegerile și controversele
sunt pe cât de numeroase, pe atât de mari, inclusiv în rândul celor care propovăduiesc
Biblia, cu privire la cât le lungă a
fost„ziua lui Iosua”, cei mai
mulți crezând, greșit, că aceasta a fost o zi obișnuită, ca toate celelalte
zile.
Atâta timp cât „soarele s-a oprit, și luna și-a întrerupt mersulîn mijlocul cerului și nu s-au grăbit să apună, aproape o
zi întreagă” (Iosua, 10:13), o asemenea zi, despre care Biblia ne spune
că „N-a mai fost nicio zi ca aceea, nici înainte, nici după
aceea,” (Iosua, 10:14), o asemenea zi nu avea cum să fie „o zi obișnuită”, nu avea cum să fie „o zi ca toate celelalte zile”.
Din
cauză că este destul de greu de înțeles faptul că ziua respectivă nu a fost o zi
ca toate celelalte zile, voi prezenta elementele necesare pe baza cărora să se
asigure înțelegerea cât mai bine a acestei probleme, de către cât mai multe
persoane.
1. Să considerăm că o zi obișnuită, din locul și din
perioada respectivă, era între orele 6
și 18, deci de 12 ore.
2. Pentru a înțelege minunea
făcută de Dumnezeu acelei zile, să considerăm că „Ceasul
Lui Dumnezeu”[2]
era exprimat prin soare și prin lună.
Presupunem că la ora 10, Iosua, aflat
deja pe câmpul de luptă, a vorbit Domnului, și a zis: Oprește-te, soare,asupra
Gabaonului, și
tu, lună, asupra văii Aialonului! (Iosua, 10:12), și soarele s-a
oprit, și luna și-a întrerupt mersul, până ce poporul și-a răzbunat
pe vrăjmașii lui.
Să considerăm că la ora 10,„ceasul Lui Dumnezeus-a
oprit”, adică„soarele s-a oprit, și luna și-a întrerupt mersul”,pentru o perioadă de 15 ore, adică
pentru atâta timp câtIosua a avut nevoie
pentru totala nimicire a celor5 împărați (Iosua 10:16;23).
După
cele 15 ore, pe care „ceasul Lui
Dumnezeu” a fost oprit, la ora 10 ceasul a fost pornit, iar ziua
și-a reluat cursul normal și s-a încheiat tot la ora pământească de 18, dar nu
după 12 ore, ci după 27 de ore, respectiv:4 ore de la 6 la 10;15 ore pe care
ceasul Lui Dumnezeu s-a oprit;8 ore de la10 la 18.
Aceasta a fost „o zi destul de lungă” față de toate
celelalte zile, zidespre care Biblia ne spune că „N-a
mai fost nicio zi ca aceea, nici înainte, nici după aceea,”
(Iosua, 10:14), zi care nu a fost una obișnuită, care a fost o zi cum„N-a mai fost nicio zi ca aceea, nici înainte, nici după
aceea,” (Iosua, 10:14).
3. Câteva precizări
care ajută la o mai bună clarificarea problemei în discuție
1. Timpul nu poate fi oprit
1.1.
De mai mult timp este dovedit științific că nu Soarele este cel care se mişcă
pe ceruri, ci Pământul se învârteşte în jurul axei sale, ceea ce marchează
ziua. Deci, mărirea „zilei lui Iosua” a putut avea loc numai prin oprirearotației Pământuluiîn jurul
propriei axe.
1.2.
Astăzi este dovedit științific că o oprire a rotaţiei Pământului, nu
numai pentru o zi (și cu atât mai mult pentru o zi așa de lungă, precum „Ziua a
lui Iosua”), dar nici pentru o fracțiune de secundă, nu este posibilă, iar
dacă, prin absurd, această oprire ar avea loc, ar cauza efecte catastrofale,
atât asupra Pământului însuşi, cât mai ales asupra existenței întregii omeniri.
1.3.
O oprire a rotaţiei Pământului, indiferent pentru cât de puțin timp, nu ar fi
posibilă decât în cazul unui cataclism cosmic (și nici atunci pământul ar putea
rămâne în nemișcare), cel puțin la nivelulgalaxiei noastre.
1.4.
Ceea ce mii de ani s-a crezut ca fiind o adevărată „povestirea”,
conform căreia 1) la cererea lui Iosua către Dumnezeu, „soarele s-a oprit, și luna și-a întrerupt
mersul”, până când Iosua a învins nu mai
puțin de5 împărați, în numai singură zi!?, și 2) aceasta pentru că Domnul lupta pentru Israel!?,
încă
din secolul XX aceasta a ajuns „o poveste
biblică”, ca urmare a faptului că știința a dovedit că așa ceva
nu este posibil, această explicație fiind însușită de tot mai mulți oamenii pe
zi ce trece.
„Timpul nu
poate fi oprit” este un concept fundamental în fizică și în filozofie,
și se referă la natura ireversibilă a timpului, care curge întotdeauna înainte
și nu poate fi încetinit sau oprit.
Despre faptul că „timpulse dilată”, știința are
explicații, dar tot știința a dovedit că „timpul nu poate fi
oprit”, nici chiar și pentru cea mai mică fracțiune de secundă,
precum de miliare, de miliarde, de miliarde … de ori dintr-o secundă.
„Timpul se dilată” în anumite condiții, în
principal (1) în funcție de viteza cu care te miști în spațiu și (2) de câmpul
gravitațional în care te afli.
Acest
fenomen se explică prin teoria relativității restrânse a lui Einstein (pentru viteze mari) și teoria
relativității generale (pentru
câmpuri gravitaționale intense).
Cu
cât te miști mai repede în spațiu sau ești într-un câmp gravitațional mai
puternic, cu atât timpul trece mai lent pentru tine în comparație cu un
observator aflat în repaus sau într-un câmp gravitațional mai slab.
2. Distincția dintre „o
povestire” și „o poveste”
Cunoașterea distincției care
existăîntre „o povestire” și „o poveste” este foarte importantă și pentru interpretarea
cât mai corectă a numeroase versete (texte) din Biblie.
2.1.
La general
Sunt frecvente cazurile în care,
în vorbirea curentă, nu se face o distincție clară între „povestiri” și „povești”.
Povestirea:
1) este un termen care are
pretenția de a reflecta „un adevăr”, de a prezenta unele „fapte despre care se presupune că au existat cândva în realitate”;
2) relatează fapte din punctul
de vedere al unui povestitor, care a fost martor sau a participant la
evenimentul povestit;
3) de obicei, este de mică
întindere, relatează un singur fapt, are personaje puține, iar interesul
cititorului se concentrează asupra situației istorisite, povestite.
Povestea:
1) este, prin esența sa, „ficţiune, invenţie, un basm”, dar poate
fi și „o balivernă, o minciună;
2 de obicei, relatează întâmplări imaginare, precum în
basme, cu personaje fantastice care se luptă între ele, cele nefaste, cele
negative fiind învinse de cele ale binelui;
3) spune, de multe ori,
istorioare puţin, sau deloc credibile, iar cel care o spune este considerat ca
o persoană care spune de la „poveşti“,
până la „basme“, până la „năzbâtii” și „baliverne”.
„Povestirea
unei povesti” are loc atunci când o persoană (de exemplu,
bunicul) relatează (în special prin citirea din cărți de povești) altei
persoane (de exemplu, nepoțelului) întâmplări imaginare, cu personaje
fantastice, unele ale binelui, altele ale răului, care se luptă între ele, cele
negative (ale răului) fiind învinse de cele pozitive (ale binelui). Spre
exemplu,„povestirea
unei povesti umoristice”, spune că „Surdul a auzit cum mutul a
povestit, că orbul a văzut, cum şchiopul alerga foarte rapid.” (Proverb
evreiesc)
A
se vedea și Articolul „Controversă între religie și știință. Soarele s-a oprit și luna și-a întrerupt
mersul, pentru o zi”, pe mai multe Sire-uri, precum https://uzpr.ro/22/11/2023/controversa-intre-religie-si-stiinta-soarele-s-a-oprit-si-luna-si-a-intrerupt-mersul-pentru-o-zi/
2.2.
Din punct de vedere religios
Este uşor de înţeles că, la începuturile omenirii pe pământ, nu exista nici grafie (scriere), şi nici
consemnări scrise despre acele vremuri.
Moise, fiind întâiul autor biblic, a relatat
evenimentele credinţei în Dumnezeu de dinaintea sa, atât pe baza unor documente
scrise (foarte puţine în vremea respectivă), cât (cel mai mult) pe baza unor
„tradiţii sfinte orale”, transmise de mai mult timp (imposibil de cunoscut)
din generaţie în generaţie.
Transmiterea, pe cale orală, a „tradiţiilor sfinte”
s-a făcut ca ceva sacru, existând convingerea
că ele nu relatează simple fapte omeneşti, ci evenimente pe care Dumnezeu le-a
provocat, sau în care S-a implicat direct; acestea au o descendenţă discutabilă sub aspectul
exactității lor.
Tradiţiile sfinte orale erau recitate public, după un
anumit ceremonial, deseori şi ca imnuri
liturgice.
Aşadar, în momentul în care Moise le-a consemnat în
scris, din forma orală, ele aveau
deja învestirea unor texte revelate care se integrau în structura unei scrieri
de inspiraţie Dumnezeiască.
A fost nevoie de secole până când autoritatea
Bisericii să decidă (1) care anume din cărţile Vechiului Testament poartă în
ele atributul inspiraţiei dumnezeieşti şi pot fi incluse în ceea ce se cheamă „canonul biblic“, „cărţi canonice” şi (2) care sunt „cărţi necanonice”.
3. Ceasul «pământesc» al lui Dumnezeu, conform Bibliei
Pentru
a se înțelege cât mai corect și de către tot mai multe persoane problemele
legate de timpul în care Dumnezeu a intervenit în viața omenirii, de la Creație
și până în prezent, am introdus în discuția noțiunea de „Ceasul
«pământesc» al lui Dumnezeu”,
care este definit într-o concepție proprie.
Ceasul
lui Dumnezeu măsoară eternitatea, măsoară un timp fără de început și fără de
sfârșit.
Ceasul
„pământesc”
al lui Dumnezeu este un ceas care măsoară timpul care a început cu „Facerea lumii de către Dumnezeu”,
conform Bibliei, cartea Geneza, numită și Facerea, Capitolele 1 - 3, și care,
posibil, va avea și un sfârșit.
Despre
data la care se va opri „Ceasul «pământesc» al lui Dumnezeu” nu se poate ști de
pământeni, numai Dumnezeu poate hotărâ.
Despre
data la care a pornit „Ceasul «pământesc» al lui Dumnezeu” ne
vorbește Biblia, dar fără ca pământenii să știe cu cât timp în urmă a avut loc
această „pornire a ceasului”, cu câți
ani în urmă a fost pornit acest ceas.
Conform
Bibliei, „data la care a fost pornit Ceasul «pământesc» al lui Dumnezeu”, rezultă din cartea Geneza 1:1-5, în care se spune
(sublinierea îmi aparține):
„1
La început, Dumnezeu a făcut cerurile și pământul.
2 Pământul era pustiu și gol; peste fața adâncului de ape era
întuneric, și Duhul lui Dumnezeu Se mișca pe deasupra apelor.
3 Dumnezeu a zis: „Să fie lumină!” Și a fost lumină.
4 Dumnezeu a văzut că lumina era bună; și Dumnezeu a despărțit
lumina de întuneric.
5 Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunericul l-a numit noapte.
Astfel, a fost o seară, și apoi a fost o dimineață: aceasta a fost ziua întâi.”
Dar
nimeni nu va putea data când a avut loc această „primă zi din creația Lui Dumnezeu”, cu câți ani în urmă, care poate
să fie în urmă cu mii de ani, cu zeci de mii de ani, dar poate fi și cu
miliarde de ani.
Datarea
în timp, de către omenire, adică măsurarea timpului în ani, a unor evenimente
din Biblie, a început numai după izgonirea lui Adam și a Evei din Grădina
Edenului.
Despre
perioada de timp cât au stat Adam și Eva din Grădina
Edenuluinu se știe, și nu va putea ști vreodată de către om.
Conform
Geneza 1:27;31, Adam și Eva au fost creați în ziua a șasea.
Din
cauză că Adam și Eva au încălcat porunca dată de Dumnezeu, de a nu mânca „din
pomul cunoștinței binelui și răului” (Geneza 2:15), aceștia „au fost izgoniți
din grădina Edenului” (Geneza 3:23).
Omenirea
nu știe, și nu va putea să știe vreodată:
1)
cât timp a trecut de la „ziua întâi a
Creației” și până la izgonirea lui Adam și a Evei din grădina Edenului,
adică pe ce perioadă de timp, câți ani, au trăit Adam și Eva în grădina
Edenului;
2)
cât timp a trecut de la „ziua întâi a
Creației” și până în zilele noastre.
Numărătoarea
anilor a început numai și numai după izgonirea lui Adam și a Evei din grădina
Edenului.
Frecvente
și mari erori se fac, inclusiv de cei care propovăduiesc (papagalicește)
Biblia, prin a se considera că numărătoarea anilor a început cu prima zi a
Creației.
„Ceasul
«pământesc» al lui Dumnezeu” a funcționat perfect, permanent și
uniform, fără abateri (întreruperi, accelerări etc.), cu o
singură excepție, care este descrisă în Biblie, în Vechiul
Testament, Cartea lui Iosua, capitolul 10, versetul 13, în care se spune că „13
Și soarele
s-a oprit, și luna și-a întrerupt mersul, până ce poporul și-a
răzbunat pe vrăjmașii lui. Lucrul acesta nu este scris oare în Cartea
Dreptului? Soarele
s-a oprit în mijlocul cerului și nu s-a grăbit să apună, aproape o zi întreagă.”
Despre
această zi, din Iosua 10:14, se precizează că „N-a
mai fost nicio zi ca aceea, nici înainte, nici după aceea”, zi
care este cunoscută ca fiind „Ziua cea lungă a
lui Iosua”, care rămâne și „cea mai lungă zi
de la facerea lumii” și aceasta ca urmare a faptului că „Ceasul
«pământesc» al lui Dumnezeu” a fost oprit pentru câtva timp, rămas
și acesta necunoscut.
Bibliografie
Biblia
Biblia cu explicaţii, de pe Site-ul https://mybible.eu
Nicolae
Grigorie Lăcrița. Scrieri religioase. Volumul 1. Un nou mod de abordare și de
explicare a unor mistere din Biblie, prezentată și pe https://www.librarie.net/p/488655/scrieri-religioase-volumul-1-un-nou-mod-de-abordare-si-de-explicare-a-unor-mistere-din-biblie?srsltid=AfmBOorzfUeqJ2Ij2QmjhqzAVE_9TN4JECV0eVNbRVF0xaBBJDRisdDP
Nicolae
Grigorie Lăcrița. Articolul „Controversă între religie și știință. Soarele s-a
oprit și luna și-a întrerupt mersul, pentru o zi”, pe mai multe Sire-uri,
precum https://uzpr.ro/22/11/2023/controversa-intre-religie-si-stiinta-soarele-s-a-oprit-si-luna-si-a-intrerupt-mersul-pentru-o-zi/

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu