Dinu Virgil Ureche s-a născut în Poiana Ilvei, județul Bistrița-Năsăud, spațiu al unei tradiții culturale profunde, care i-a dat culturii române pe George Coșbuc, Liviu Rebreanu și Tiberiu Moisil. Descendent, pe linie paternă, din familia cronicarului Grigore Ureche, iar pe linie maternă dintr-o familie de intelectuali năsăudeni, Dinu Virgil Ureche este o personalitate complexă a literelor contemporane – poet, dramaturg, publicist, eseist și editor de marcă.
Educația sa poartă amprenta unui spirit
renascentist: absolvent al Colegiului Național de Informatică din Cluj-Napoca
(1989–1993), urmează în paralel Facultatea de Informatică și Facultatea de
Litere a Universității „Babeș-Bolyai”, ultima finalizată în 1999, după ani de
studiu intens și de sacrificii personale. Această dublă formație – științifică
și umanistă – explică și structura gândirii sale poetice, care îmbină ordinea
rațională cu vibrația lirică, matematica spiritului cu metafora transcendentă.
După o scurtă activitate în cadrul Academiei
Române, devine redactor-șef al Editurii Române, apoi director general al
Editurii „Napoca Star”, una dintre instituțiile editoriale reprezentative ale
Clujului cultural contemporan, colaborând cu personalități precum Gabriel
Hrdlicska și Vladimir Fischer.
Debutul său poetic, Dincolo de oglindă (1996),
cu prefață de Teohar Mihadaş și postfață de Teodor Tanco, marchează apariția
unui poet matur, preocupat de problematica identității și de dimensiunea
spirituală a existenței.
Volumele care urmează confirmă o voce poetică
de o bogăție tematică rară: De dragoste de Dumnezeu (1997), cu
un text critic de Adrian Dinu Rachieru; Curcubeul iluziilor (1998); Abecedarul
ghicitoare (2001); Jurnal de idei pentru mileniul III (2002); Tata.
Cărticica de lângă inimă (2004); Trilogia luminii (2006)
– o monumentală construcție simbolică în trei culori: Sângele crucii (roșu), Verticalitatea
ierbii (verde) și Cântecul cerului (albastru); De
devenit (2007); Exerciții de suflet (2008); Cale-n
dar (2009).
Opera poetică a lui Dinu Virgil Ureche se
caracterizează printr-o profundă meditație teologică și ontologică, printr-o
expresivitate controlată și printr-o limbă limpede, muzicală, disciplinată,
care reface legătura dintre cuvânt și sacralitate. Poetul revalorifică forme
poetice clasice – psalmul, sonetul, rondelul, versul cu rimă – dar explorează
și modernitatea versului alb, a haiku-ului, a poemului reflexiv și aforistic.
În poemele sale, timpul și memoria se unesc
într-o poetică a drumului și a așteptării – trenurile, gările, plecările și
reîntoarcerile devin metafore ale destinului uman. Această „mistică a drumului”
trădează o conștiință neliniștită, mereu în căutarea luminii și a echilibrului
dintre credință și îndoială.
Criticii literari au remarcat forța lirică a
poetului, disciplina formală și capacitatea de a transforma emoția în
reflecție.
Adrian Dinu Rachieru observa în prefața volumului De dragoste de
Dumnezeu „un poet al verticalității interioare, care ridică emoția la
rang de cunoaștere”.
Teohar Mihadaş îl considera „un poet al
echilibrului între rațiune și har”, subliniind „reflexivitatea calmă și
expresivitatea densă”.
Analize recente, semnate de critici locali și
colaboratori apropiați ai Editurii Napoca Star, precum Teodor Tanco
sau Ion Cristofor, evidențiază o poezie a „luminii interioare” și a „frumuseții
morale”, capabilă să transfigureze cotidianul într-o formă de rugăciune.
Din perspectiva limbajului poetic, un
comentator observa: „Dinu posedă o disciplină mintală, aceasta este o condiţie
esenţială a comunicării verbale, disciplina cuvântului este strâns legată de
disciplina gândirii. […] Deşi astăzi limba devine din ce în ce mai abstractă,
poetul nostru îi redă prospeţimea sensibilă şi o menţine vie şi fluentă.”
Astfel, în versurile sale cu rimă clasică,
Ureche reușește o armonie de proporții, în care lirismul se împletește cu o
tandră luciditate:
„Chiar dacă azi ce sunt nu ştiu
Şi-mi caut aspră rădăcina,
Mă rog să aflu ce-o să fiu
Şi-mi torc pe inimă lumina.”
Tema mamei, a iubirii și a credinței rămâne
constantă, susținută de o expresie sobru-sentimentală, de o sinceritate a
gestului poetic care amintește de lirica lui Ion Pillat sau Radu Gyr.
Ca director al Editurii „Napoca Star”, Dinu
Virgil Ureche s-a impus ca editor de conștiință: promotor al literaturii române
contemporane, recuperator al unor texte clasice și manuscrise inedite, sprijin
pentru debutanți și autori consacrați deopotrivă. Prin efortul său constant,
Clujul a devenit un centru al tiparului literar transilvănean, iar Napoca
Star – un reper al profesionalismului editorial.
Numeroși scriitori contemporani, între care
Menuț Maximinian, Teodor Tanco, Adrian Țion, Alexandru Florin Țene și alții, au
publicat sub egida acestei edituri, beneficiind de exigența estetică și de
rigoarea morală a lui Dinu Virgil Ureche.
Poetul și editorul Dinu Virgil Ureche
întruchipează modelul intelectualului integral, care trăiește în slujba
cuvântului și a adevărului. Într-o epocă a superficialului și a „omului
recent”, el rămâne un constructor de sensuri, un artizan al luminii și un
moralist discret al contemporaneității.
Opera sa – de o sinceritate aproape mistică –
se află la confluența dintre rațiune și revelație, între matematică și mistică,
între limbajul ca instrument și cuvântul ca rugăciune.
Volumul Trilogia luminii (Editura
Limes, 2006) reprezintă sinteza unei viziuni poetice centrate pe simbolul
luminii, tratat în cheie trinitară:
„Sângele crucii” (roșu) – simbol al jertfei și
al suferinței mântuitoare;
„Verticalitatea ierbii” (verde) – simbol al
renașterii și al speranței;
„Cântecul cerului” (albastru) – simbol al
transcendenței și al revelației.
Această construcție cromatică și teologică
amintește de triada mistică a lui Nichita Stănescu (materie–energie–idee) și de
viziunea barbiană a transcendenței, dar are o profunzime proprie, de sorginte
ardelenească, bazată pe echilibru și înțelepciune morală.
Poetul însuși, într-un interviu publicat în Napoca Nova, declara:
„Am vrut să scriu o carte despre lumină, nu despre întuneric; despre urcuș, nu
despre cădere. Fiecare culoare are o rugăciune.”
În această perspectivă, Trilogia
luminii devine nu doar un volum de poezie, ci un itinerar inițiatic –
o ascensiune spirituală din materia roșie a suferinței spre albastrul senin al
cerului.
a. Lumina ca esență divină.
Lumina este înțeleasă nu doar fizic, ci metafizic – ca logos și revelație. Ea
„curge din cuvinte”, „arde în ochiul de lut”, „scrie Evanghelia ierburilor”.
b. Jertfa și mântuirea.
„Sângele crucii” devine simbolul suferinței spirituale, poetul resimțind arta
ca o formă de cruce interioară:
„Scrisul mă doare, dar nu pot tăcea/ Dumnezeu
mă scrie pe dinăuntru.”
c. Natura ca spațiu teofanic.
„Verticalitatea ierbii” exprimă comuniunea omului cu creația, iar natura e
privită ca limbaj al divinității – în tradiția lui Lucian Blaga.
d. Trecerea și speranța.
În „Cântecul cerului”, poetul contemplă timpul și moartea ca praguri spre
lumina eternă.
Criticul Ion Cristofor nota, în Tribuna (nr.
3/2007), că poezia lui Dinu Virgil Ureche „își trage seva din simplitatea
originară a rostirii biblice”, remarcând un ton de psalm și meditație
sapiențială, în care cuvântul e purificat de retorică și încărcat de vibrație
spirituală⁵.
Structura versurilor alternează între rimă
clasică și vers liber; între ritmuri interioare lente și accente de rugăciune.
Se remarcă prezența repetiției simbolice, a enumerărilor ritualice și a metaforei
luminoase.
Un exemplu elocvent:
„Sângele crucii curge prin iarbă,
Verdele iartă, albastrul m-adună,
Lumina mă scrie în trupul de humă,
Din mine rămâne doar rugăciunea.”
Această construcție muzicală, cu accente de
imn, amintește de poezia religioasă a lui Radu Gyr și de lirica inițiatică a
lui Ioan Alexandru, dar cu o notă proprie: reflecția echilibrată și limpezimea
discursului.
Receptarea volumului Trilogia luminii a
fost unanim favorabilă în presa culturală: În revista Steaua (nr.
9/2006), Mihai Posada observa că „Ureche reușește ceea ce puțini poeți
contemporani mai încearcă: o poetică a sacralității fără didacticism, o artă
care se roagă prin cuvânt”. În Napoca Nova, Menuț Maximinian nota:
„Trilogia luminii e o carte a redempțiunii prin limbaj. Poetul e un sacerdot al
cuvântului, care înțelege scrisul ca pe un act de slujire.” În Bogdania (nr.
125/2023), Al. Florin Țene a comentat asupra „verticalității morale a operei
lui Dinu Virgil Ureche, editor care nu tipărește doar cărți, ci ridică oameni
și conștiințe prin cuvânt.”
Criticii remarcă, de asemenea, unitatea dintre
etic și estetic: poezia sa nu se reduce la emoție, ci devine discurs formator,
propunând o morală a clarității și a simplității.
Prin Trilogia luminii, Dinu Virgil
Ureche confirmă o conștiință poetică matură, orientată spre valorile durabile
ale spiritului: credință, iubire, verticalitate.
Scriitura sa, sobru-mistică, păstrează un ton cald, confesiv, fără a abandona
rigoarea intelectuală.
Ca poet, el reușește o sinteză între lirismul clasic și modernitatea reflexivă,
între tradiție și revelație.
Opera lui Dinu Virgil Ureche rămâne una dintre
cele mai coerente expresii ale spiritualității ardelene contemporane, o poezie
care, în cuvintele lui Teohar Mihadaş, „îl aduce pe cititor în lumina unei
seninătăți cucernice”.
Al.Florin
Țene
Note critice
Adrian Dinu Rachieru, Prefață la
volumul „De dragoste de Dumnezeu”, Ed. Augusta, Timișoara, 1997.
Teohar Mihadaş, Cuvânt înainte la
„Dincolo de oglindă”, Ed. Napoca Star, 1996.
Teodor Tanco, „Dinu Virgil Ureche – poetul
disciplinei lăuntrice”, în Răsunetul cultural, 2014.
Bibliografie selectivă
Ureche, Dinu Virgil, Dincolo de
oglindă, Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 1996.
De dragoste de Dumnezeu,
Timișoara, Casa Editorială Augusta, 1997.
Curcubeul iluziilor, Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 1998.
Abecedarul ghicitoare, Cluj-Napoca, 2001.
Jurnal de idei pentru mileniul III, Cluj-Napoca, 2002.
Tata. Cărticica de lângă inimă, Cluj-Napoca, 2004.
Trilogia luminii, Cluj-Napoca, Editura Limes, 2006.
De devenit, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2007.
Exerciții de suflet, Cluj-Napoca, 2008.
Cale-n dar, Cluj-Napoca, 2009.
Mihadaş, Teohar, „Un poet al echilibrului și
al revelației”, în Steaua, nr. 7/1997.
Rachieru, Adrian Dinu, „Lirica religioasă
contemporană”, în Orizont, nr. 4/1998.
Tanco, Teodor, „Dinu Virgil Ureche – între
credință și lumină”, în Răsunetul cultural, nr. 9/2014.
Note critice suplimentare
4. Dinu Virgil
Ureche, interviu realizat de Menuț Maximinian, Napoca Nova, nr.
5/2007.
5. Ion Cristofor,
„Psalmul ca formă de cunoaștere”, în Tribuna, nr. 3/2007.
6. Mihai Posada,
„Lumină și rostire la Dinu Virgil Ureche”, în Steaua, nr. 9/2006.
7. Menuț
Maximinian, „Un poet al luminii interioare”, în Napoca Nova, nr.
7/2007.
8. Al. Florin Țene, „Editura ca act
moral: Dinu Virgil Ureche”, în Bogdania, nr. 125/2023.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu