ANOTIMPURILE POETULUI de AL FLORIN ŢENE
Există în viața fiecărui om două
calendare: unul vizibil, ce conține anotimpurile trupului, care numără anii ce
se văd în oglindă, și unul tainic, al anotimpurilor sufletului, în care
primăverile pot veni târziu, verile pot fi scurte, iar toamnele pot aduce rod
fără ca frunza să cadă, care e scris în adâncul ființei și care numără
împlinirile, renunțările și revelațiile. Dacă primul ne este impus de curgerea
inexorabilă a timpului, al doilea ne aparține, căci este țesut din alegerile
noastre din care ne scriem propria poveste uneori în versuri, alteori în tăceri, împletite într-o
arhitectură a memoriei și a sensului.
Romanul Anotimpurile poetului
albine-cunoscutului scriitor Al Florin Țene aparține acestui calendar interior, unde
fiecare primăvară e o renaștere a inimii, fiecare vară o ardere a pasiunilor,
fiecare toamnă o recoltă a gândurilor, și fiecare iarnă un moment de întoarcere
spre sine. Aici, anotimpurile numai curg după rânduiala naturii, nu se succed în
ordinea firească, ci după pulsația interioară a conștiinței și după legile
imprevizibile ale spiritului. Căci, după cum observa Kierkegaard: „Viața
poate fi înțeleasă numai privind înapoi, dar trebuie trăită privind înainte”.
Romanul Anotimpurile poetului
nu este o simplă narațiune despre trecerea prin viață, ci o meditație asupra
felului în care viața trece prin noi. În paginile sale, întâlnim nu doar
călătoria unui om, ci călătoria unei conștiințe, în care bucuriile și
pierderile se așază laolaltă, asemenea culorilor unui tablou care nu poate fi
înțeles privindu-l în fugă. Așa cum nota Pascal: „omul depășește infinit pe
om”, și tocmai acest infinit lăuntric este cel pe care romanul îl
explorează. Nu pentru a-l epuiza, ci pentru a-l lumina. În universul său,
iubirea nu este o întâmplare, ci un legământ ce transcende moartea; credința nu
este un ritual, ci o respirație a sufletului; înțelepciunea nu este acumulare
de experiențe, ci distilarea lor în blândețe și discernământ.
Scriitorul Al
Florin Țene, personalitate de prim rang a literaturii române contemporane, Președinte fondator
al Ligii Scriitorilor Români și Părinte al Zilei Limbii Române, își investește
romanul cu o dublă autoritate: aceea a experienței de viață și aceea a culturii
vaste a unui spirit renascentist. Prin scrierile sale, Al Florin Țene surprinde
cu mult tact acele anotimpuri lăuntrice,
care nu se regăsesc în calendare, și în care, floarea sufletului înmugurește
sau se ofilește, în care soarele nu răsare pe cer, ci în privire, și în care
fulgii iernii nu cad din nori, ci din tăceri.
În acest univers al schimbărilor
interioare se înscrie romanul scriitorului Al Florin Țene, Anotimpurile
poetului, o frescă narativă amplă, desfășurată în trei volume: Tinerețea
poetului, Contradicția și Insula cu mai multe anotimpuri, în
care fiecare pagină este o treaptă spre o înțelegere mai adâncă a rostului
uman.
Acest remarcabil roman în trei
volume, este una devărat tratat despre sensul si destinul nostru pe pământ,
despre fidelitate, despre noblețea spiritului și tăria de a răspunde răului nu
prin răzbunare, ci prin tăcere, reflecție și scris. Aceasta este victoria pe
care o cunoaște eroul romanului: aceea de a rămâne el însuși în fața
furtunilor.
Remarcăm în prezentul roman Anotimpurile poetului un mozaic de stări
și reflecții, asemenea unui jurnal de călătorie prin labirintul lăuntric al
unui om. În centrul acestei călătorii se află figura poetului, nu doar ca
meserie, ci ca mod de a fi în lume. Poetul, în accepțiunea lui Al Florin Țene,
este martorul lucid al frumuseții și al tragediei, păstrătorul memoriei
afective a lumii, dar și un ins capabil să transforme suferința în
înțelepciune. „Nimic nu este mai frumos decât un suflet
rănit care refuză să rănească la rândul său”, ar fi putut spune
Seneca, iar acest adevăr străbate întreaga țesătură a romanului.
Opera se construiește maiestuos în
jurul poetului Mircea Tănăsescu, un personaj ce traversează spații, epoci și
încercări, dar mai ales trece prin el însuși, înfruntând nu atât adversari, cât
întrebările fundamentale ale existenței. Așa cum spunea Sfântul Augustin :„Viața
noastră este neliniște până se odihnește în Dumnezeu”, iar acest drum al
neliniștii creatoare și al împăcării prin credință este firul invizibil ce
leagă întreaga trilogie.
Într-o lume în care graba și
superficialul par a fi norme, Anotimpurile poetului ne invită la
un alt ritm: acela al contemplației. Cititorul este chemat să-și aplece
privirea asupra lucrurilor simple, dar decisive: un gest de generozitate, o
renunțare făcută din iubire, un cuvânt scris pe care timpul nu-l poate șterge,
etc. În felul acesta, romanul nu ne dă rețete de viață, ci ne oferă oglinzi în
care să ne vedem propriile alegeri.
Dincolo de narațiune, opera respiră
un filon constant de reflecție morală. Al Florin Țene pune în lumină valori
fundamentale precum omenia, respectul
pentru muncă, solidaritatea, onoarea, nu ca simple teme literare, ci ca
dimensiuni vitale ale existenței. El trasează un paralelism limpede între viața
rurală și cea urbană, între sărăcie și prosperitate, între tradiția care
conferă rădăcini și modernitatea care solicită adaptare. De aici și tensiunea
subtilă între generații, între poetul-editor (tatăl) pentru care cuvântul este
axa lumii și editorul-om de afaceri( fiul) pentru care valoarea se măsoară în
altă monedă.
Ceea ce impresionează în plan etic este
noblețea discretă a personajului central, care nu se lasă purtat de valul
resentimentului, nu se coboară la măsura celor care încearcă să-l diminueze. În
locul urii, alege blândețea; în locul răzbunării, iertarea; în locul
zgomotului, tăcerea cu sens. Astfel, romanul nu e doar o poveste, ci o meditație
asupra demnității ca formă supremă de rezistență. Această atitudine amintește de
gândul lui Marcus Aurelius: „Fericirea vieții tale depinde de calitatea
gândurilor tale”. În paginile scrise de scriitorul Al Florin Țene,
gândurile personajului sunt luminoase nu pentru că ar trăi în lipsa durerii, ci
pentru că a învățat să o transfigureze. Iar această transfigurare este, în
esență, actul poetic.
Ultimul „anotimp” al
protagonistului aduce o întoarcere spre sine și spre transcendent. Retragerea
în viața monahală, asumarea numelui de călugăr Mihail, descoperă nu o
renunțare, ci o altă formă de împlinire: aceea a scrisului ca rugăciune, a
cuvântului ca mărturie și testament. În această etapă, romanul se ridică la o
altitudine spirituală care depășește biografia personajului, atingând
dimensiunea universală a meditației asupra destinului și sensului vieții.
Parabola culminantă a vieții lui Mircea Tănăsescu este gestul de a lăsa
întreaga avere moștenitorilor și, în plus, de a pune în cutia milosteniei și
donațiile primite ca monah. Acest act radical vorbește despre o credință
profundă în valoarea transcendentă a dăruirii, fiind în esență o vitală și
discretă reconciliere cu viața.
Decorurile în care se desfășoară
fragmentele acestei existențe nu sunt simple fundaluri: ele respiră împreună cu
eroul. Satul, cu ritmurile lui vechi, aduce liniștea începuturilor; orașul, cu
tumultul său, e scena confruntărilor; locurile străine, fie ele arabe sau
europene, sunt spații de oglindire a propriei alterități. Fiecare spațiu este,
de fapt, o stare de spirit, o idee pe care Rilke o formulase atât de simplu:
„Adevărata patrie a omului este copilăria”.
Tehnica narativă pe care o folosește
cu mare succes scriitorul Al Florin Țene îi vine ca o mănușă, deoarece intertextualitatea se desfășoară asemeni unor ferestre care i se deschid cititorului rând pe rând. Acestea comunică între ele într-o
completare și o curgere incredibilă, amețitoare chiar, precum un aer care recirculă continuu. Această
stratificare de imagini, îmbogățește textul, nu îl complică, contribuind la
fluiditatea unei meditații intelectuale permanente.
Observăm o contopire creatoare pe
alocuri între eroul principal și autorul romanului, Al Florin Țene, care îi împrumută
personajului principal Mircea Tănăsescu, operele proprii, versuri, trăiri,
amintiri personale, gânduri. Această contopire solidifică și mai mult opera
literară în sine, dându-i romanului și o profundă notă confesiv-autobiografică.
Iubirea, în acest roman, nu este
episodică, ci axă existențială. Ea nu se stinge odată cu anii, ci, asemenea
vinului bun, își adâncește aroma. În acest sens, cartea rezonează cu slovele Sfântului Augustin: „Iubește și fă
ce vrei”, nu pentru a justifica capriciul, ci pentru că iubirea autentică
este singura care poate ghida moral. Această iubire nu este romantică în sensul
superficial al termenului, ci sacră, purtătoare de sens și de rost. Iubirea pentru soția dispărută capătă o aură sacră și devine motorul
interior al poetului. Asemenea lui Pascal, pentru care „inima are rațiuni pe
care rațiunea nu le cunoaște”, această iubire rămâne forța invincibilă a ființei,
care supraviețuiește temporar și devine sursă de inspirație morală.
Credința, la rândul ei, nu se impune
ca dogmă, ci se insinuează ca respirație naturală a sufletului, este acel
sprijin invizibil care îi permite omului să se ridice după fiecare cădere, acea
ancoră nevăzută care îl ține în picioare când toate celelalte repere se
prăbușesc. În felul acesta, romanul nu predică, ci dovedește că, întotdeauna
credința trăită este mai puternică decât credința rostită, iar protagonistul
acestui roman, poetul Mircea Tănăsescu, urmează acest drum al credinței până la
împlinirea în liniștea monahală.
Atingerea acestei armonii interioare
reprezintă ținta romanului: nu schimbarea lumii rostite cu zgomot, ci a lumii
trăite în liniște și autenticitate. În acest sens,
opera se înscrie în tradiția umanistă care prioritizează trăirea integră.
Romanul Anotimpurile poetului
este impregnat de valorile credinței creștine: iubirea aproapelui, compasiunea,
simplitatea, renunțarea, generozitatea. Gestul de a lăsa întreaga avere
copiilor, de a depune în cutia milei până și banii primiți de la enoriași, nu
este un simplu act de generozitate, ci expresia unei înțelegeri superioare a
vieții: ceea ce păstrăm pentru noi se stinge, ceea ce dăruim rămâne.
Un element de mare subtilitate este
felul în care prolificul scriitor Al Florin Țene reușește să transforme
detaliile în simboluri. Un gest aparent mărunt poate deveni cheia unei
înțelegeri profunde, iar o tăcere prelungită poate spune mai mult decât un
dialog.
Trecând prin anotimpurile vieții,
poetul Mircea Tănăsescu este mânat de entuziasm,
credință și dorința de afirmare prin muncă cinstită și studiu. Destinul ii
rezervă surprize extraordinare și devine
bogat însă caracterul său rămâne același. Odată cu trecerea timpului
prioritățile sale și percepția asupra vieții se schimbă dar nu și dragostea
pentru scris. O imagine durabilă și enigmatică, plină de încărcătură simbolică este renunțarea la bogăție și scrisul ca
rugăciune până la trecerea sa în veșnicie, cu capul sprijinit pe masă.
Romanul Anotimpurile
poetului este de o complexitate elegiacă: are darul de a păstra
cititorul în stare de contemplație, nu de anticipare. Nu oferă intriga de
rezolvat, ci sentimentul profund că viața nu poate fi spusă decât prin
ascensiune morală. Particularizând suferința, romanul devine universal.
Particularizând iubirea, romanul se ridică la rangul de mărturie.
Scriitorul Al Florin Țene are
avantajul unei opere vaste, cu peste o sută zece volume publicate, și al unei experiențe
impresionante de viață care îi permite să scrie despre toate anotimpurile
existenței fără a recurge la artificii. El nu
înfrumusețează realitatea, dar nici nu o lasă să fie crudă în mod gratuit, mai
degrabă o luminează din unghiul din care se vede cel mai bine lecția ei.
Critica literară contemporană îi acordă scriitorului Al Florin Țene un
binemeritat loc privilegiat în cultura națională fiind admirat pentru
cultivarea introspecției, a existențialismului dar și a moralei literare
dominate de reflecții asupra vieții trăite.
Scriitorul Al
Florin Țene este un munte de talent și creativitate. Acesta construiește o
metaforă a spațiului lăuntric care devine și spațiul exterior al acțiunii,
precum satul, orașul, tipografia, mănăstirea, etc…toate acestea fiind locuri
care reflectă stări ale sufletului. Scriitorul Al. Florin Țene își revendică
statutul și își asigură o continuitate în memoria cititorului prin credință,
cultură și creație. Între anotimpuri, pagini, cuvinte și tăceri, romanul devine
pelerinaj spre sine, spre Dumnezeu și spre eternitatea literară.
Anotimpurile
poetului nu este doar o poveste, ci un destin meditat. Nu este o dramă speculativă,
ci un ethos trăit. Este, mai curând, o parabolă a spiritului și a
autenticității, care invită cititorul la introspecție, la întrebări întârziate
și, poate, la o primăvară lăuntrică.
Mihaela CD

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu