de Gheorghe Pârja
Sunt întâmplări care dezleagă vremea! Întâmplări
care reînvie profunzimea unor prietenii care mi-au marcat viața. Despre ce este
vorba? Mai zilele trecute, primesc un telefon cu număr necunoscut, și, cum am
fost învățat, nu răspund. Peste câteva ore, telefonul revine. Încalc consemnul.
Se prezintă: sunt regizorul Cristian Radu Nema, am telefonul dv. de la
profesorul meu, pictorul Mihai Bandac, și m-a rugat să vă invit la „Zilele
Filmului de Patrimoniu în Maramureș”.
Așa, sâmbătă 25 octombrie, am fost în sala Millenium
din Baia Mare. Filmul se numește „De la Doină la Rembetiko – o rapsodie
balcanică”. Acolo i-am cunoscut pe regizorul Cristian Radu Nema, fost student
al artistului plastic Mihai Bandac și pe scenarista Bianca Beatrice Michi.
Înainte de proiecția filmului am vizionat expoziția virtuală cu picturile lui
Mihai Bandac, cu fundal sonor din muzica unică a lui Dumitru Fărcaș. Bianca
mi-a dezlegat înțelesul cuvântului grecesc din titlu. Rembetiko este un gen
muzical aparținând muzicii grecești, care în ultimii ani a revigorat în țara de
origine. Și Doina românească și Rembetiko grecesc făcând parte din patrimoniul
UNESCO.
Am discutat și despre Doina românească și
sentimentele pe care le exprimă, precum dorul, jalea, dragostea, revolta, sau
tristețea, înstrăinarea. Pentru că filmul documentar artistic își propune să
creioneze confluența dintre două genuri muzicale aparte, ce reprezintă
spiritualitatea a două popoare ce se întâlnesc într-un spațiu cultural unic.
Ambele, așa cum spuneam incluse în patrimoniul imaterial UNESCO. Filmările au
fost făcute în Maramureș și Grecia, documentarul având la bază și corespondența
epistolară dintre bunicul autoarei scenariului, doamna Bianca, și marele
nostru, Panait Istrati, de la a cărui naștere s-au împlinit, anul trecut, 140
de ani. Pe ecran l-am văzut și pe prozatorul grec Nikos Kazantzakis, prietenul
lui Istrati. A apărut apoi și marele Romain Rolland, cu o scrisoare pentru
Panait Istrati.
După vizionarea filmului mi-am dat seama că pe lângă
valoarea sentimentală, este vorba de valori de patrimoniu. A rămas pentru mine
și o temă de meditație pentru a descifra asemănările dintre cele două genuri
muzicale, puse pentru prima dată în oglindă. La premiera filmului au fost și
Maria Leordean și Maria Casandra Hauși, cu fiul Matei, personaje ale filmului.
De altfel, Casandra este coloana vertebrală a peliculei, cu episoadele
referitoare la Maramureș, aducându-l în imagini și pe neuitatul Nicolae Pițiș.
De altfel, la intrare, artistul fotograf Rafael Nicolae Stoian a expus câteva
imagini în memoria lui Nicolae Pițiș. I-am văzut alături de Casandra pe
profesorul de muzică din Sighetul Marmației, Gheorghe Pop, Horitoarele din
Lăpuș, surorile Danciu din Costeni, Maria Leordean din Leordina, Ioan Pop din
Hoteni (Grupul IZA), Ștefan Cosma din Vișeul de Jos, Ana Buda din Lăpuș, dar și
Niki Xilouri și Vanghelis Siligardos, din Grecia.
Naratorul filmului este Nicu Alifantis, care descrie
mozaicul cultural de unde a venit și care s-a însoțit în viață cu valurile
Dunării. Despre film, Nicu Alifantis a declarat: „Filmul m-a adus mai aproape
de emoția copilăriei și de căutarea rădăcinilor. Trebuie să știm de unde venim
pentru a putea afla spre ce aspirăm. Mă bucur că reușesc să împărtășesc cu
ceilalți bucuria de a face parte dintr-un mozaic etnocultural”.
După 16 ani de la includerea Doinei românești în
Patrimoniul Imaterial UNESCO, proiectul „Zilele filmului de patrimoniu în
Maramureș” își propune să contribuie la păstrarea și promovarea unor elemente
care definesc acest spațiu istoric și, iată, sunt puse în legătură cu alte
dovezi din arealul european. Proiectul prezintă elementele de patrimoniu într-o
manieră autentică și nealterată. Interpreții maramureșeni au dovedit aceste
însușiri necesare unui relief care să prezinte realitatea muzicală venită de la
izvoare. Casandra mi-a dovedit, încă o dată, că este o expresie muzicală
autentică, inconfundabilă, care a marcat și celebrat intrarea Doinei noastre în
Patrimoniul Imaterial UNESCO. Interpreții greci au împărtășit publicului
spiritul inegalabil al muzicii rembetiko, iar noi am constatat subtilitățile
artistice pe care acest gen le are cu doina românească.
Inspirat demers pentru a pune cele două genuri
într-o proiecție mai largă, cu multe înțelesuri istorice din Balcani. Este o
deschidere spre lume. Mi-au rămas pe retină culorile din picturile lui Mihai
Bandac și în auz taragotul lui Dumitru Fărcaș, expoziția virtuală purtând
titlul „O prietenie dincolo de anotimpuri – Mihai Bandac și Dumitru Fărcaș”,
expoziție care ne-a adus aproape doi artiști emblematici ai spațiului cultural
maramureșean, o prietenie care a durat aproape o jumătate de veac. Expoziția
este inspirată din proiectul artistic „Anotimpurile”, în care peisajele libere
ale lui Mihai Bandac (născut în Lucăceni-Satu Mare) se armonizează cu sunetul
răscolitor al taragotului lui Dumitru Fărcaș, din Groși, Maramureș. În film
l-am văzut și pe Nichita Stănescu, prieten fundamental cu cei doi. Nichita
scria despre pictura lui Bandac: „De la Luchian încoace n-am mai văzut o
pensulație a peisajului ca la pictorul Mihai Bandac. El este cel mai mare
colorist român la această oră, care s-ar putea să fie eternă.”
Pentru mine, întâlnirea magică dintre cei trei
prieteni – Nichita, Mihai și Mitru – chiar în film a fost dovada că măiestria
lumii aduce lumină. Iar întâlnirea spiritului muzical grecesc cu doina
românească în Maramureș, un motiv de meditație profundă. Regizorului Cristian
Radu și scenaristei Bianca Beatrice li se cuvin mulțumiri pentru reușita inspirație.
Amintim că proiectul a fost realizat cu sprijinul financiar al Consiliului
Județean Maramureș. Faptă bună! Filmul a fost proiectat la Baia Mare și Târgu
Lăpuș. Experimentul a fost organizat sub înaltul patronaj al Ambasadei Greciei
la București. O faptă măreață!

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu