Suntem vremelnici vietuitori intr-o lume mercantila si in viteza ce nu mai pune pret pe apropierea intre suflete. Automatisme comportamentale si sabloane existentiale ne fac viata terna. Devenim forme fara fond, emotia ne este straina, insingurarea este constanta existentiala, iar sufletul este adesea amputat de drama lipsei reale de iubire.
Spectacolul de pantomima intitulat “De la suflet la suflet” purtand marca Dan
Puric, ne proiecteaza in introspectie si intr-un fel special ne permite sa ne
analizam sufletul din perspectiva simbolisticii relevata pe scena. Un spectacol
in aparenta alb-negru la nivel conceptual, dar explozia de culoare vine din
actul artistic exceptional si din limbajul nonverbal. Ar fi fost redundant sa
primim vorbe, mesajul trupului a fost mai puternic si mai penetrant. Miscari
gratioase pline de emotie alterneaza cu spasme dureroase tradand suferinte
psihice intense si incurabile. Goana disperata, adesea dupa nimic, ramane un
simbol al spectacolelor de pantomima ale maestrului Puric. Sau poate ca este
graba catre eternitate…
Automatismele comportamentale si tabieturile, de care adesea nu suntem
constienti, grija pentru propria imagine si livrarea catre societate a uneia
cat mai ‘fardata” sunt primele interactiuni ale publicului cu actorul in
aceasta reprezentatie. Este felia de metafora dedicata autoironiei si a satirei
sociale exprimate apasat pe ritmuri manelistico-latine. In fapt asta traim
zilnic, o opera bufa sociala, plina de sabloane impuse de mediile online si o
departare infioratoare de propriul suflet.
Si suntem adesea singuri si doar uneori reusim sa ne trezim. Poate ca in mod
paradoxal in vis sau poate in visare… Visele sunt exprimate in miscari pline de
seva, cu o sensibilitate particulara ce permite amestecul bucuriei cu
deznadejdea. Se creeaza prin simbolistica trupului un amestec explicit al
sentimentelor de reinviere si redescoperire cu cele de trista constientizare a
propriului abandon emotional. M-a frapat pozitia fetala in care se transmit
mesajele onirice si proiectarea in raport cu sine, dar si cu universul si cu
creatia divina. In fapt, in tot spectacolul reveria alterneaza cu trezirea la
cruda realitate.
Modernismul niveleaza constiinte, nu ofera nuante si emotii si ne transforma in
surogate socio-emotionale. Sufletul cauta emotie, dragoste si implinire.
Alearga catre alte suflete, dar se izbeste brutal de realitatile vietii
sablonizate. Rar ne permitem evadari din constrangeri uneori autoimpuse si
alteori dictate de norme sociale aberante stabilite de nu stiu ce guru
sociopati.
Si astfel invatam sa vedem solitudinea si tristetea in care ne cufundam apasat.
Avem oare timp pentru suflet, suntem dispusi sa oferim sentimente si emotie
semenilor? Dragostea este sentiment sau tranzactie? Intrebari pe care nu avem
timp sa ni le punem, sau poate ca fugim de raspunsuri. Actul artistic ne ofera
raspunsul apasat si clar.
Si atunci ajungem sa gasim comuniune de la suflet la suflet, cu prietenul
necuvantator. Scenele de afectiune intre stapan si fidelul partener canin sunt
emotie pura, fiecare miscare a palmelor exprima iubire, iar expresia faciala
completeaza tabloul. Cu siguranta ca ei nu ne vor trada sau vinde niciodata.
Pentru niciun os sau ciolan social sau material… Aproape in acelasi registru
afectiunea pentru puritatea copilului induioseaza si accentueaza emotia.
Mai avem un moment aproape cosmic in spectacol si anume zborul gandurilor
si al imaginatiei in care aripile se inalta gratios catre idealuri si bolte
ceresti nemarginite. Mainile sunt deopotriva ale unui pianist si ale unui
chirurg, exprima delicatete si fermitate in acelasi timp si se inalta gratios
catre cer. Catre creatorul care ne da speranta si puterea…
Simbolistica insingurarii si neimplinirii alterneaza exceptional cu momentele
de vibratie care releva speranta, emotia si visul. Muzica completeaza fericit
fiecare tema a spectacolului, permitand metafore emotionale pure si profunzime
filozofica a sensului existentei noastre. Totul alternand cu proiectari brutale
in realitatea pe care o traim.
Finalul este constiinta romaneasca si esenta existentei adevaratului popor
roman in vremuri perpetuu tulburi si vremi potrivnice. Ni se exprima disperarea
si deznadejdea pierderii fiintei de langa sufletul nostru. Acest simbol nu
putea fi mai puternic relevat decat pe acordurile naiului care doineste a jale.
Insusi Dan Puric spune ca sufletul romanesc este naiul lui Zamfir si poezia lui
Eminescu.
O seara de emotie, un spectacol mai sonor decat orice dialog, o invitatie
la reverie si la intelegerea esentei existentei noastre pe acest pamant.
Iubirea in sens emotional, biblic si filozofic.
Fara suflet vom fi numere si statistici. Si vom pierde sensul esentei noastre
umane. De fii ai lui Dumnezeu. Amintiti-va vorbele Mantuitorului: “Cine nu
iubeste nu a cunoscut pe Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu este dragoste”
Codrut Sarafoleanu 7 spre 8 noiembrie 2025……. Adică , nota mea , a lui Dan
Puric( autorul spectacolului)singura cronica apărută in spațiul teatral
românesc , după reprezentarea spectacolului ; „De la suflet, la suflet”, pe
care l-am reprezentat la sala;”DALLES „, acum doua zile! ….Nu a scris nici un
cronicar de teatru din România ! ….De ce ? ….De FRICA! ….A scris o conștiința !
A scris un OM LIBER! ..A scris un ROMAN! …Un OM , sensibil , inteligent , cult
și mai ales profund , capabil sa sesizeze coarda sensibilă a neamului românesc
!… In fond ceeea ce a făcut prof dr (ORL) Sarafoleanu, este acel sfânt îndemn
lăsat de Mircea Vulcănescu ;”Când apare o valoare , sa n-o lăsați singura,
faceți COR in jurul VALORII!” Și de aceea neamul acesta va DĂINUI !!! Cu
dragoste creștina și recunostinta fata de acest NOBIL și CURAJOS gest făcut de
domnul profesor Sarafoleanu ; un simplu mim, Dan Puric.
Dan Puric

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu