Stimate Domn, Gelu DRAGOŞ
Prin prezenta vă anunţăm că
aplicaţia dumneavostră on-line a fost acceptată şi aţi fost înscrisă/înscris la
cursul de formare din cadrul proiectului “Formarea
profesorilor de matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”,
Vă reamintim că Inspectoratul Şcolar
Judeţean Bihor reprezintă beneficiarul acestui proiect, având ca parteneri
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, SIVECO România S.A., TEHNE
România.
Înscrierea la aceste cursuri s-a
adresat cadrelor didactice care predau în învăţământul primar, cât şi cadrelor
didactice care predau în învăţământul gimnazial şi liceal discipline din aria
curriculară “Matematică şi ştiinţe”.
Cursurile din cadrul proiectului
sunt acreditate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului.
Activităţile de formare presupun parcurgerea următoarelor două module:
- Abilitarea
pe curriculum la decizia şcolii, la nivel interdisciplinar – 25 de credite
transferabile, cu următoarele teme:
TEMA 1
- Contextul actual al educaţiei
TEMA 2
- Interdisciplinaritate
TEMA 3
- Curriculum la decizia şcolii ca parte a
întregului curriculum
TEMA 4 – Utilizarea noilor tehnologii pentru dezvoltare curriculară
TEMA 5 – Prezentarea CDŞ- ului „Matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”
- Dezvoltarea profesională continuă pe componenta
instruirii diferenţiate a elevilor
– 25 de credite transferabile, cu următoarele teme:
TEMA 1- Utilizarea
noilor tehnologii pentru dezvoltare profesională
TEMA 2 - Particularităţi ale curriculumului naţional la
disciplinele matematică, fizică, chimie şi biologie
TEMA
3 – Optimizarea curriculumului în vederea asigurăţii instruirii
diferenţiate
TEMA 4 – Organizarea învăţării pentru elevii cu
aptitudini înalte
TEMA
5 – Strategii
didactice de predare/învăţare în instruirea diferenţiată
TEMA 6 - Evaluarea elevilor
Organizarea fiecărui
modul a fost gândită astfel încât să beneficiaţi atât de desfăşurarea de activităţi
faţă în faţă, cât şi de activităţi pe platforma proiectului.
Ambele tipuri de activităţi sunt coordonate de formatorul grupei din care
faceţi parte.
Referitor la activităţile desfăşurate
pe platformă, acestea se pot realiza prin logarea la adresa http://www.mts.isjbihor.ro, pe contul creat de
dumneavoastră cu ocazia înscrierii on-line şi presupun:
à accesarea materialelor asociate
cursului: teme ale suportului de curs, în format digitizat;
à activitate pe forum;
à acces la biblioteca virtuală;
à posibilitatea de a încărca elemente
ale portofoliului personal.
Activităţile
faţă în faţă se desfăşoară în locaţii utilate astfel încât să permită elemente
de interactivitate, prezentări PPT ale materialelor, activităţi individuale şi
pe grupe.
Fiecare modul este conceput a se
derula pe parcursul a 89 de ore, dintre care 48 de ore sunt destinate
activităţilor faţă în faţă (câte 12 ore de formare pe săptămână, pe parcursul a
4 săptămâni) şi 41 de ore on-line. În
vederea realizării unui proces de formare de calitate, săptămânile destinate
activităţilor de formare faţă în faţă alternează cu săptămâni în care obligaţia
dumneavoastră este doar de a activa on-line, funcţie de timpul disponibil şi de
cerinţele cursului, săptămâni în care puteţi definitiva şi componentele
portofoliului personal.
La finalul fiecărui modul, este
planificată o perioadă de evaluare a portofoliului personal. Evaluarea fiecărui
cursant va consta în acordarea unui calificativ şi va consta în:
a) evaluarea curentă, pe parcursul desfăşurării activităţilor de formare (faţă
în faţă/on-line);
b) evaluarea portofoliului personal.
Temele/cerinţele care sunt asociate
fiecărui modul au fost concepute în vederea facilitării retenţiei de
cunoştinţe/formării de bune deprinderi, precum şi transferului
noţional/aplicării conceptelor specifice în activitatea curentă de la clasă. De
asemenea, temele curente sunt elemente constituente ale componentelor
portofoliului personal.
Prin
parcurgerea celor două module de către fiecare formabil s-au avut în vedere:
à cunoaşterea şi utilizarea
terminologiei asociate noţiunilor de interdisciplinaritate şi instruire
diferenţiată;
à integarea şi analiza într-un context
ce relevă evoluţia acestor noţiuni în timp, precum şi contextul legislativ în
vigoare;
à discutarea unor exemple de bune
practici în elaborarea şi implemantarea curriculumului la decizia şcolii,
apelând la experienţa pe care o are fiecare dintre formabili;
à elaborarea cu ajutorul formabililor a
suportului de curs şi activităţilor de învăţare asociate temelor propuse în
CDŞ-ul „MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ÎN SOCIETATEA CUNOAŞTERII”, la diferite niveluri
de dezvoltare, având în vedere adresabilitatea temelor pe un palier de vârstă
cuprins între 10-16 ani, mai precis pentru anii de studiu IV-X;
à formarea deprinderilor de proiectare a
activităţilor educative pe grupe de discipline, astfel încât să se favorizeze
abordarea interdisciplinară şi transdisciplinară la nivelul ariei curriculare
„Matematică şi ştiinţe”
à realizarea unei legături corente între
finalităţile învăţământului primar şi cerinţele de formare ale învăţământului
gimnazial, respectiv liceal, prin schimbul de experienţă al cadrelor didactice
vizate de grupul ţintă (profesori de învăţământ primar/profesori care predau
discipline din aria curriculară menţionată , atât la nivel gimnazial cât şi
liceal).
Pentru că unul din obiectivele
proiectului este oficializarea CDŞ-ului „MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ÎN SOCIETATEA
CUNOAŞTERII”, prezentarea acestuia în cadrul cursului a vizat fixarea
competenţelor generale şi specifice, identificarea unor teme de interes pentru
segmentul de vârstă vizat, argument şi viziune asupra a ceea ce ar trebui să
dezvolte fiecare dintre cele 6 teme, după cum urmează:
Tema
|
Scurta descriere
|
Investigare. Înţelegere. Soluţionare. Comunicare (Cum
cunoaştem ceea ce cunoaştem: metode, mijloace şi instrumente de cunoaştere,
dicţionar de termeni)
|
Societatea cunoaşterii se bazează pe o abordare
ştiinţifică a procesului de învăţare. Astfel, învăţarea ştiinţelor trebuie
realizată metodic, algortimizat. Nivelul superior al cunoaşterii este atins
şi prin interdisciplinaritate. În acelaşi timp, interdisciplinaritatea
implică o îmbinare de metode şi procedee specifice disciplinelor ariei
curriculare matematică şi ştiinţe. În cadrul acestei teme se propune o
clasificare, o sistematizare şi o descriere a etapelor ce trebuie parcurse în
rezolvarea de probleme specifice lumii reale, din perspectiva matematicii şi
ştiinţelor.
Activităţile conexe temei se derulează pe parcursul a 3-4
ore de curs, urmărind abordarea coerentă şi eficientă a textelor care prin
formalizarea lor implică noţiuni şi concepte matematice şi/sau noţiuni şi
concepte ale lumii vii şi/sau noţiuni şi concepte ale lumii fizice (chimie şi
fizică) şi/sau noţiuni şi concepte la
nivel interdisicplinar.
Activităţile au ca obiective operaţionale:
à crearea cu ajutorul elevilor a unui breviar de termeni ştiinţifici;
à transpunerea textelor ştiinţifice din formularea literală în
limbaj ştiinţific şi invers
à cunoaşterea şi utilizarea în probleme practic-aplicative simple a
strategiilor şi a principiilor de rezolvare de probleme de matematică şi ştiinţe
à exprimarea
propriilor opinii prin raportare la principiile unei dezbateri –
coerenţă, asertivitate, argument logic, în raport cu probleme practice-cotidiene
„deschise”, în vederea formulării unor răspunsuri/soluţionării lor şi ţinând
cont de optimizarea resurselor implicate în soluţia propusă.
|
De la stele la pământ (pornind de la noţiuni introductive de astronomie)
|
Cunoaşterea umană iniţială s-a dezvoltat dintr-un interes al omului de a
se înţelege, înţelegând universul în care trăieşte. A pornit cu o cunoaştere
egocentristă, reflectată în concepţia că Pământul este în centrul
Universului, apoi, pe baze ştiinţifice, a repoziţionat universul fizic.
Elevii pot face vizite la observatorul astronomic sau pot accesa pagini
de Internet în care sunt postate hărţi şi imagini ale cosmosului şi vor
susţine activităţi de observare/înregistrare a corpurilor cereşti pe anumite
intervale de timp, cu consemnarea, sistematizarea şi interpretarea datelor în
jurnale ştiinţifice. Utilizarea instrumentelor optice (telescop, lunetă)
permite realizarea unei hărţi a cerului la o anumita dată.
La înţelegerea lumii înconjurătoare şi-au adus contribuţia oameni de
ştiinţă care, depăşind limitele impuse de contemporaneitate, au elaborat
teorii care au dus la progresul omenirii. Cunoaşterea a evoluat de cele mai
multe ori de la întrebări simple în formulare dar de substanţă în oferirea
explicaţiilor: Cum se formează stelele? Există ceea ce vedem? Cu ce este
umplut universul (compuşi chimici în „vidul” stelar)? Are
acesta limite? Putem clasifica astrele? A fost cineva lovit de vreun
meteorit? De ce există viaţă pe Pământ? Cum a apărut viaţa şi care au fost
factorii determinanţi ai evoluţiei vieţii pe pământ (scara geocronologică)?
Este scoarţa terestră ca o carte deschisă a cunoaşterii evoluţiei vieţii?
Cunoaşterea trecutului şi prezentului biosferei permite predicţii asupra
viitorului? Oare viaţa înseamnă doar compuşi ai carbonului, sub
manifestarea sa pe Pământ? Care este motorul Soarelui (reacţii chimice în
Soare, care asigură energia vitală vieţii pe Terra)? Big-bang sau creaţie
superioară? Se pot crea în laborator condiţiile primordiale ale Universului?
Elevii sunt invitaţi să-şi formuleze întrebări la care răspunsul poate fi
aflat prin activităţi de documentare susţinută, sub coordonarea profesorului,
de tip mese rotunde, dezbateri, în care se vor creea o serie de situaţii
problemă, iar problematizarea va fi prioritară. Elevii vor fi puşi în
situaţia de a identifica prin cercetare proprie sau în echipă date noi
referitoare la întrebările pe care şi le pun şi, nu în ultimul rând, de
a formula opinii proprii pertinente pe baza lor.
|
Picătura şi oceanul planetar
|
Un element esenţial pentru existenţa vieţii este apa. O
întâlnim în atmosferă, pe suprafaţa Pământului şi în subteran, o întâlnim sub
formele sale de agregare (solid, lichid, gaz), o întâlnim în corpurile
fiinţelor în proporţii majore. Cantitatea de apă pe Pământ este limitată, dar
nu neglijabilă. Din aceasta, doar o mică parte contribuie în mod direct la
susţinerea vieţii. Odată cu dezvoltarea tehnologică a omenirii, sursele de
poluare a apei s-au înmulţit îngrijorător. Ca urmare, pentru o viaţă de
calitate rămâne tot mai puţină apă. Informaţiile din domeniul chimiei,
fizicii, biologiei, matematicii se vor împleti armonios, permiţând elevului
să stabilească conexiuni intra- şi interdisciplinare, în raport cu cunoşterea
Oceanului planetar ca resursă biologică (studiind diversitatea
organismelor vegetale şi animale, “supa” primordială etc.), ca sursă de
energie inepuizabilă (maree, curenţi marini etc) şi ca depozit de substanţe
minerale. Elevul este pus în situaţia de a descoperi singur o serie de
cunoştinţe ce se referă la fenomene complexe de genul: formarea ploii /
zăpezii / roua / grindinei / brumei / curcubeului, memoria moleculei de apă
şi aplicaţii în homeopatie, echilibre chimice implicate în viaţa acvatică şi
factori ce le-ar putea perturba.
Se vor analiza şi realiza unele activităţi practice pentru
soluţii cu aplicaţii practice. Se vor face calcule matematice pentru
determinări, în diverse moduri, ale concentraţiilor soluţiilor, ale
acidităţii şi bazicităţii lor.
|
Energia şi povestea asigurării ei (fizică, chimie, biologie)
|
Energia se
regăseşte în tot ceea ce ne înconjoară. Istoria dezvoltării tehnologice a
umanităţii a depins de diferite surse de energie: combustibili fosili,
energie nucleară, energia eoliană, hidroenergia, energia solară. Energia
utilizabilă pe Pământ provine în cea mai mare parte de la Soare, radiaţia
solară fiind convertită în alte forme de energie. Lumina este factorul
esenţial în desfăşurarea fotosintezei. În cadrul acestui proces energia solară
este integrată în plante sub formă de energie chimică potenţială, acumulată
în substanţele organice sintetizate. Astfel, se poate arăta că, în natură,
energia provenită de la soare nu se pierde, ci este transformată în alte
forme de enegie (o confirmare a legii conservării energiei). Materia organică
este sintetizată din apă şi dioxid de carbon sub acţiunea luminii, curentul
electric poate fi generat prin utilizarea panourilor fotovoltaice, căldura
(radiaţia infraroşie) poate asigura încălzirea apei sau prepararea hranei
prin fierbere, coacere etc.
Energia
chimică acumulată în materia organică, sintetizată este transformată ulterior
prin procese metabolice de oxidare celulară în alte forme de energie care se
pot stoca la nivelul organismului şi/sau elibera.
Sursele de
energie din natură nu sunt inepuizabile şi trebuie să găsim soluţii astfel
încât societatea să-şi continue evoluţia. Ca să putem asigura resurse pentru
viitor trebuie să protejăm resursele existente sau să identificăm căi de
regenerare a acestora, să identificăm care ar fi sursele de energie
alternative si cum afectează acestea planeta, având în vederea limita fragilă
între efect benefic/efect nociv al energiei asupra lumii vii, viitorul
omenirii depinzând de maniera în care oamenii vor şti să le echilibreze.
|
Răspunsuri ştiinţifice şi practici în cotidian
|
La fiecare
pas în viaţă suntem implicaţi în contexte care solicită răspunsuri.
Identificând cauzele unui fenomen, putem prevedea efectele acestuia,
înţelegem mai bine ce se întâmplă în jurul nostru şi de asemenea, ce se
întâmplă cu noi. Ştiinţa este un sistem deschis, cercetarea
continuă.
Zi de
zi redescoperim lumea. Se formulează întrebări la care se răspunde, se
formulează răspunsuri la întrebări încă nepuse sau pe care nu ştim să le dăm
interpretarea cuvenită. Astfel, cunoaşterea ştiinţifică fără cunoaştere
practică este irelevantă în raport cu dimensiunea informaţională de astăzi.
Tot ce ne este aproape, ne înconjoară şi ne interferă existenţa cotidiană
poate fi utilizat pentru găsirea răspunsurilor la întrebările noastre
zilnice.
Multe
descoperiri au fost făcute accidental de oameni de ştiinţă care urmăreau un
anumit fenomen sau proces şi, dintr-o „eroare” ştiinţifică, au descoperit
altceva. Aceşti oameni au fost capabili să vadă minunea, să o înţeleagă şi să
o interpreteze.
În
abordarea temei se poate porni de la mituri sau eresuri care au marcat
omenirea de-a lungul timpului şi care şi-au pierdut semnificaţia mistică
datorită dezvoltării ştiinţei şi progresului tehnologiei.
Se
doreşte o trecere de la descoperiri geniale ale unui anument moment istoric
la aplicaţiile lor actuale în cotidian,
realizarea
de activităţi practice care au stat la baza unor descoperiri ştiinţifice
ulterioare.
|
Factori care influenţează
calitatea vieţii. Şocul viitorului (dezvoltare durabilă)?
|
Speranţa medie de viaţă s-a dublat în ultimul mileniu. Acest fapt a fost
posibil datorită efectelor benefice ale majorităţii descoperirilor diverselor
ştiinţe. Aplicaţiile descoperirilor ştiinţifice au dus la diminuarea potenţialelor
pericole care ameninţau viaţa, dar au apărut şi noi ameninţări. Permanent,
între aceşti factori trebuie să existe un echilibru, în vederea asigurării
unei dezvoltări durabile, bazată pe:
-
Eficienţa utilizării resurselor şi valorificarea resurselor regenerabile.
-
Protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, prin diminuarea factorilor
poluanţi şi reconstrucţie ecologică;
- Perfecţionarea şi utilizarea mai eficientă a capitalului uman; stimularea culturii antreprenoriale;
- Protecţia patrimoniului natural şi cultural, dezvoltarea rurală
integrată, regenerarea zonelor urbane afectate de restructurarea industrială,
promovarea inovării.
Şansa pe care o putem oferi generaţiilor viitoare o constituie
dezvoltarea durabilă. Evoluţia societăţii omeneşti a ajuns la un punct in
care afectează echilibrul natural al planetei. Industrializarea a contribuit
la acest dezechilibru si acum trebuie sa găsim soluţii pentru a atenua aceste
efecte.
Tema se abordează la finalul cursului, având un
rol integrator al temelor anterioare.
|
În concluzie, desfăşurarea cursului
va viza cu precădere organizarea de laboratoare experimentale astfel încât pe
parcursul derulării activităţilor de formare să puneţi în practică experienţele
proprii necesare dezvoltării suportului de curs şi detalierea activităţilor de
învăţare asociate respectivelor teme.
Vă mulţumim pentru disponibilitatea
şi interesul exprimat în raport cu acest proiect şi anticipăm implicarea
dumneavostră în elaborarea unor materiale care să devină repere ale bunelor
practici în elaborarea şi implementarea CDŞ la nivelul ariei curriculare
„Matematică şi ştiinţe”.
La prima
întâlnire, vă rugăm să aduceţi următoarele documente, în vederea copletării
dosarului personal
·
diplomă de licenţă,master,postuniversitar
(copie, conform cu orginalul )
·
carte identitate (copie,conform
cu originalul)
·
adeverinţă de la locul de
muncă (care atestă specialitatea de pe diplomă)
·
document ce atestă schimbarea
numelui (certificat casatorie, unde este cazul, copie-conform cu originalul)
·
ultimul grad didactic (copie,conform
cu originalul)
Obs. Conform cu
originalul se face in scoala d-voastra, prin semnatura directorului si
aplicand ștampila unitatii.
Pentru facilitarea comunicării, pe
lângă faptul că veţi beneficia de tot sprijinul necesar din partea formatorului
grupei dumneavoastră, vă precizăm persoanele de contact care vă pot oferi
consiliere pe parcursul desfăşurării formării:
pentru judeţele Bihor,
Cluj, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Sălaj, Satu Mare
pentru Municipiul Bucureşti şi
judeţul Ilfov:
à Luminţa Doicin – ldoicin@yahoo.com,
0722572929, specialist în educaţie ;
Manager de proiect
prof. Dorel LUCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu