duminică, 20 ianuarie 2013

Nedreptățirea lui Iuda

 1.Perfecțiunea planului divin
            Trăim cu convingerea că suntem aproape de Mântuitor, întrucât îi deplângem suferințele îndurate și întrucât îi condamnăm cu toată severitatea pe toți aceia care, într-un fel sau altul, L-au supus la chinuri: preoții Ana și Caiafa, Iuda Iscarioteanul, procuratorul Ponțiu Pilat, Baraba, gloata îmbătată de ură fanatică, soldații care L-au batjocorit și apoi și-au împărțit hainele Lui.
            Firește că sfera resentimentelor se lărgește nemăsurat de mult, atunci când în ea includem pe toți persecutorii lui Iisus, în această categorie intrând atât fundamentaliștii iudaici, cât și cea mai mare parte a poporului evreu, lesne de manevrat de către marii preoți și uneltele lor.
            După unii este de la sine înțeles că osânda noastră creștinească trebuie să fie aprigă și definitivă, cam așa ca cea a cruciaților, doar astfel ea putându-se constitui într-un apreciat indicator al fermității credinței...
            Dar, pentru liniștea noastră sufletească de căutători ai adevărului și dreptății, cred că trebuie să ne întrebăm dacă-i corect să preluăm și să întreținem o îndârjire care, în mod vădit, n-are nimic de-a face cu credința, ci în exclusivitate se datorează prejudecăților ce au menirea să alimenteze fondul bestial al omului.
            Iar de acest lucru putem să ne dăm seama doar dacă încercăm să deslușim realitățile concrete ale acelui eveniment de răscruce din istoria umană.
            Căci ce ne spune bunul simț al scormonitorului după adevăr, chiar în situația în care el este hrănit de istorie cu biberonul? În primul rând că la vremea respectivă întreaga zonă (Iudeea, Galileea, Samaria) era foarte prolifică în fel de fel de profeți, și că ei cu toții propovăduiau un amestec de credințe și filosofii orientale, capabile mai degrabă să înfricoșeze decât să convingă.
             Ori, într-un asemenea sincretism de înțelepți și șarlatani, de dogme avansate și de teorii primitive, era foarte dificil pentru cineva neinstruit să decanteze binele de rău și adevărul de fals. Din acest motiv, omul de rând îi trata de-a valma pe profeți (fie cu neîncredere amestecată cu dezgust, fie cu milă îmbinată cu îngăduință), pe când autoritățile sfătuite de marii preoți, luau măsuri de izolare a propovăduitorilor deveniți prea insistenți, altfel spus supărători pentru mozaismul doldora de intoleranță. Și nu de puține ori, așa cum s-a întâmplat cu Ioan Botezătorul, respectivele măsuri mergeau până la suprimarea profetului în cauză.
            În al doilea rând, Palestina de-atunci fiind un adevărat butoi cu pulbere al Orientului, atât romanii cât și evreii cu rol decizional aveau tot interesul să mențină liniștea (fie ea și aparentă) în această provincie romană extrem de frământată și nesigură: romanii pentru că priveau cu seriozitate amestecată cu îngrijorare agitațiile evreiești, toate capabile – bunăoară așa ca răscoala Macabeilor – să miște masele atunci când din lipsă de vigilență li se oferea cel mai mic prilej; evreii întrucât păzeau cu strășnicie religia și tradițiile mozaice, deci orice atentat mai viguros la dogmatismul lor multisecular, fără șanse de înăbușire în faza sa incipientă, risca să-i transforme în capii unei revolte orientale împotriva stăpânirii romane...
            Din aceste considerente, cred că trebuie să privim cu altfel de ochi atât complexitatea evenimentelor generate de fenomenul transistoric al venirii Fiului Omului, cât și rolul personajelor care s-au confruntat în interiorul procesului de început al creștinismului.
            Iar dacă sosirea lui Mesia a fost anunțată de profeți cu mult înainte de nașterea Sa miraculoasă, după cum vestite I-au fost pătimirile, moartea și învierea după trei zile, instrumentele de împlinire cu precizie matematică a Scripturilor sunt mai puțin importante, deoarece oricare alți mari preoți ar fi fost la fel de înverșunați ca Ana și Caiafa împotriva lui Iisus, locul lașului Pilat ar fi fost ocupat de un alt procurator roman, care la fel s-ar fi spălat pe mâini pentru a scăpa de obsesia sângelui nevinovat, și mult detestatul rol al vânzătorului ar fi revenit unui alt ucenic, pentru că cele înștiințate trebuiau să se împlinească cu forța implacabilă a destinului!


            2.Imperfecțiunile judecăților umane
            Între toate aceste personaje de-nceput pentru istoria creștinismului, cel mai puțin îndreptățit la osânda noastră este Baraba. Căci noi, creștinii secolului 21, cu ce drept îl urâm și-l disprețuim pe acela care, prin perfida vrere a marilor preoți susținuți de isteria norodului, a fost eliberat, cu toate că era un ucigaș, în felul acesta fiind trimis la moarte un nevinovat, prea pur și prea integru pentru o lume sufocată de păcate și tocmai de aceea prea primejdios pentru atotputernicia teocratică a acelor timpuri?!
            Cu toate astea, celebrul roman Baraba al scriitorului suedez Pär Lagerqvist face din acest personaj un paria, și asta numai întrucât a fost slobozit în dauna lui Iisus, adică o ființă mereu obsedată de măreția unică a evenimentului pe care l-a trăit fără să-l priceapă, fapt pentru care el este condamnat de autor la supliciul închiderii în sine și la o lentă dar continuă dezumanizare prin neputința împărtășirii din cel mai generos și mai uman dintre sentimente – dragostea de părinți, copii și semeni, dragostea mistuitoare pentru o femeie și, în noile condiții create de planul divin, dragostea îndreptată către Mântuitor și noua credință.
            Iar în ceea ce-l privește pe Iuda, cred că acestui personaj noutestamentar i s-a făcut și continuă să i se facă o mare nedreptate, el fiind constant și nemilos expus la stâlpul rușinii fără egal de către toate generațiile de creștini care ne-au precedat.
            Da, este adevărat că și-a vândut Învățătorul, faptă pentru care a primit de la preoții Templului 30 de arginți. Dar tot atât de adevărat este că, mustrat de conștiință, el s-a dus și le-a aruncat preoților banii în față, iar după aceea s-a spânzurat...
            Sigur că-i un gest reprobabil să trădezi pe cineva și că trădarea va fi privită întotdeauna ca o mare ticăloșie, îndeosebi atunci când trădătorul, urmărind avantaje personale, se dă de partea dușmanului, fără să se sinchisească de frații săi.
            Dar Iuda, în pofida aparențelor care pledează împotriva lui, este departe de insensibilitatea trădătorului profesionist. Dovadă că gestul său n-a fost dictat de interese personale, ci de scopuri mult mai înalte, stă faptul că după consumarea actului, oricare o fi fost cauza (fie că și-a considerat misiunea împlinită, fie că l-a îndurerat ce I se pregătea Învățătorului și de care nu fusese vorba în înțelegere inițială), Iuda a azvârlit cu dispreț banii primiți, apoi s-a sinucis.
            Însă, mă rog, de ce trădare poate fi vorba atunci când Iisus, deși avertizat, a continuat să umble printre oameni și deseori s-a aflat în pericolul de-a fi prins de străjeri. Nici măcar de un denunț nu se poate vorbi, Iisus fiind mult prea bine cunoscut pretutindeni în Palestina. Căci cu sau fără sărutul lui Iuda, identificarea Lui era o chestiune de timp, la o adică putând fi arestat tot grupul apostolic dimpreună cu Învățătorul, în vederea identificării persoanei vizate de zbiri...
            Totuși, să admitem că Iuda a trădat. Cum spuneam, la prima vedere un gest cât se poate de reprobabil. În paranteză fie spus, dacă vorbim de gesturi condamnabile, corect este să nu uităm nici de tripla lepădare (într-o singură noapte!) a lui Petru de Învățătorul său, nici de neîncrederea lui Toma și nici de neîncrederea tuturor discipolilor în miracolul învierii Sale.
            Dar poate că Iuda a trădat împins de un imbold patriotic – acela de a-și salva poporul de la încercările la care-l expuneau conflictele ușor de întrevăzut dintre vechea și noua religie. Sau poate că mult hulitul gest al lui Iuda ascunde în sine un crâmpei dintr-o adevărată epopee spirituală: Dorea ca Iisus să fie arestat și judecat (caz în care Iuda se deosebește net de ceilalți ucenici), deoarece numai astfel putea să iasă în evidență adevăratul Mesia din mulțimea falșilor profeți, precum și credința propovăduită de El!
            Iar Iuda, conștient de rolul pe care și l-a asumat, a acceptat ca numele lui să fie acoperit de rușine și dispreț, pentru ca astfel – prin jertfa liber asumată! – el să contribuie la înveșnicirea numelui Mântuitorului.
            Este și acesta un Iuda la fel de plauzibil ca cel de veacuri acceptat și mult prea mult detestat...
            N.B.Avem în spate două milenii de creștinism canonic. Dar putem fi noi siguri că venirea lui Iisus în zilele noastre n-ar pune preoțimea pe jăratec și că El ar fi primit cu brațele deschise de toți creștinii, îndeosebi de aceia care au inimile de lemn și vasele de aur? Câți dintre ei ar avea tăria să-L recunoască pe Cel care, după cele pățite altădată, cutează să revină pentru ca din nou să le strice rânduielile și să-i alunge din Templu cu biciul?!...

            Sighetul Marmației,                                                                    George PETROVAI
                 18 ian. 2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu