În baza prevederilor art. 74 alin. (2) din Legea educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare,
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificările
ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi
completările ulterioare,
Se aprobă Metodologia de organizare a evaluării competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Direcţia generală
educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în
limbile minorităţilor, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele
şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
METODOLOGIE din 20 decembrie 2012 de organizare a evaluării
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
(1)Prezenta
metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a.
(2)Evaluarea
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se organizează pentru
elevii din clasa a II-a din unităţile învăţământului de stat şi particular.
(3)Evaluarea
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se face, conform legii,
pentru competenţele scris-citit şi matematică.
(4)Pentru
verificarea procedurilor şi pilotarea instrumentelor de evaluare, în anul
şcolar 2012-2013, evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
se organizează pe un eşantion de elevi.
(1)Evaluarea
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfăşoară anual, pe
parcursul lunii mai, şi se administrează în două secvenţe de evaluare.
(2)Data
desfăşurării evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se
stabileşte de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
denumit în continuare MECTS, şi se comunică inspectoratelor şcolare până la
data de 1 martie a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea.
(1)Rezultatele
individuale la evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
sunt folosite de cadrul didactic, acolo unde este cazul, pentru elaborarea
planului individualizat de învăţare al elevului, instrument fundamental de
remediere/dezvoltare care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în
vederea orientării şi optimizării învăţării.
(2)Planurile
individualizate de învăţare ale elevilor sunt comunicate părinţilor/reprezentanţilor
legali ai elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al
elevului.
(1)Coordonarea
la nivel naţional a proiectării şi a organizării evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a, precum şi valorificarea rezultatelor
acesteia sunt asigurate de MECTS, prin Centrul Naţional de Evaluare şi
Examinare, denumit în continuare CNEE.
(2)Elaborarea
procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE, în urma
consultării direcţiilor de specialitate din MECTS.
Pentru organizarea
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, CNEE
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)elaborează
proceduri pentru asigurarea calităţii evaluării, care orientează
administratorul de test asupra modului de administrare a evaluării
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi care conţin un set de
documente standardizate;
b)organizează
procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru, cadre didactice care au
responsabilitatea elaborării şi validării itemilor, a probelor şi a baremelor
de evaluare pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a
II-a, în strictă conformitate cu procedurile asumate;
d)organizează
stagii de formare pentru inspectorii de specialitate pentru învăţământul primar
şi pentru resursa umană implicată în evaluarea competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a, inclusiv pentru cadrele didactice care activează în
unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale;
f)elaborează
caietul cadrului didactic, document-tip care conţine baremele de evaluare şi
alte instrumente necesare evaluării;
g)elaborează
fişa de evaluare, document-tip în care cadrul didactic evaluator înregistrează
rezultatele elevului la evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei
a II-a;
h)asigură
confidenţialitatea testelor din momentul efectiv al elaborării acestora până în
momentul în care acestea devin publice;
i)asigură
transmiterea către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti, denumite în continuare - ISJ/ISMB, a testelor şi a
caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a;
j)urmăreşte
modul în care se realizează distribuirea în şcoli de către inspectoratele
şcolare a testelor şi a caietului cadrului didactic;
k)propune,
împreună cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegaţi pentru monitorizarea
activităţilor prevăzute în cadrul evaluării competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a;
(i)raportul
clasei - document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în
fişele de evaluare, întocmit de către administratorul de test;
(ii)raportul
şcolii - document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în
rapoartele claselor, întocmit de către comisia de organizare şi administrare a
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de
învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a şi transmis
inspectoratului şcolar;
(iii)raportul
ISJ/ISMB - document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în
rapoartele şcolilor, întocmit de către responsabilul judeţean/al municipiului
Bucureşti;
m)elaborează
raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ISMB, şi prezintă
factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandările rezultate;
n)propune
strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluării pentru diferitele
categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi,
părinţi, comunităţi locale şi face precizări pentru valorificarea rezultatelor
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a.
(1)Coordonarea
la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a proiectării şi a organizării
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, precum şi
valorificarea rezultatelor acesteia sunt asigurate de inspectoratul şcolar.
(2)La
nivelul ISJ/ISMB, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemnează o
comisie de organizare şi desfăşurare a evaluării competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a, condusă de un responsabil, denumit în continuare
responsabil judeţean/al municipiului Bucureşti.
(3)Comisia
menţionată la alin. (2) desemnează un colectiv de monitori de calitate
selecţionaţi din rândul cadrelor didactice de specialitate.
(4)În
judeţele în care funcţionează unităţi de învăţământ cu predare în limbile
minorităţilor naţionale, cel puţin unul dintre membrii comisiei de organizare
şi desfăşurare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a
II-a/monitorii de calitate este cunoscător al limbii minorităţii naţionale în
care se face predarea.
Comisia de
organizare şi desfăşurare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a de la nivelul ISJ/ISMB are următoarele atribuţii:
a)transmite
unităţilor de învăţământ toate informaţiile necesare organizării evaluării în
condiţii optime;
b)răspunde
de organizarea şi de administrarea evaluării în condiţiile stabilite prin
prezenta metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
c)propune
inspectorului şcolar general spre aprobare componenţa colectivului de monitori
de calitate/profesori metodişti cu care asigură organizarea evaluării;
f)organizează
formarea responsabililor/membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ cu
privire la organizarea şi administrarea evaluării;
g)asigură
confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic din momentul
primirii şi până în momentul încheierii administrării evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a;
h)transmite
procedurile şi precizările pentru valorificarea rezultatelor evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a către unităţile de învăţământ în care
sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a;
i)monitorizează
administrarea evaluării, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie şi
în baza prevederilor din proceduri;
j)propune
conducerii ISJ/ISMB, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor
comisiilor din unităţile de învăţământ;
l)întocmeşte
raportul ISJ/ISMB şi îl transmite la CNEE în termenele solicitate, după
avizarea lui de către inspectorul şcolar general;
m)analizează
şi prelucrează, la solicitarea inspectorului şcolar general, datele oferite de
rapoartele şcolilor şi de raportul ISJ/ISMB, în vederea fundamentării unor
decizii educaţionale la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti.
(1)În
unităţile de învăţământ în care funcţionează mai mult de o clasă a II-a se
înfiinţează comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a.
(2)Comisia de organizare şi administrare a evaluării
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învăţământ
se compune din:
b)membri
- toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ care au elevi cuprinşi în
clasa a II-a.
(3)În
situaţia în care, în unitatea de învăţământ se susţin probe redactate într-o
limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie
cadru didactic de specialitate, cunoscător al limbii respective.
(4)În
situaţii excepţionale, bine justificate, în care
învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă nu
poate participa la administrarea evaluării competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a, acesta va fi înlocuit cu un alt cadru didactic, numit de
preşedintele comisiei.
(5)În
unităţile de învăţământ în care funcţionează o singură clasă a II-a,
coordonarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
revine directorului şcolii.
(1)Comisia de organizare şi administrare a evaluării
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a are următoarele atribuţii:
a)răspunde
de organizarea şi administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
b)asigură
condiţiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor şi a caietului
cadrului didactic;
c)asigură
confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic până în momentul
în care acestea devin publice şi răspunde de securitatea şi integritatea
acestora;
d)asigură
distribuirea testelor la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din
clasa respectivă, conform precizărilor din proceduri;
e)întocmeşte
raportul şcolii şi îl predă responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti,
pe bază de proces-verbal;
f)comunică
imediat responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti orice situaţie
specială sau de încălcare a prevederilor legale.
(2)Pentru
unităţile de învăţământ în care funcţionează o singură clasă a II-a,
atribuţiile prevăzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de către director.
(3)Directorul
asigură păstrarea fişelor de evaluare şi a caietului cadrului didactic în
arhiva unităţii de învăţământ pe toată durata şcolarizării elevului.
(1)Testele pentru evaluarea competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a se elaborează de către CNEE, ţinând seama de următoarele
cerinţe:
a)să fie
formulate clar, precis şi în concordanţă cu programele şcolare în vigoare
pentru fiecare disciplină de studiu;
(2)Testele
conţin două secţiuni. Prima secţiune vizează competenţele de
receptare-producere a mesajelor citite-scrise şi cea de-a doua vizează
competenţele de matematică.
(3)Baremele,
precum şi alte informaţii referitoare la evaluare sunt cuprinse în caietul
cadrului didactic.
(4)Elevilor
aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile clasei a II-a,
conform legii, în limba maternă li se asigură testele la matematică atât în
limba în care au studiat, cât şi în limba română.
(5)Modalitatea
de transmitere la unităţile de învăţământ a testelor pentru desfăşurarea
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a este reglementată
prin procedură separată.
(6)Testele,
baremele şi caietul cadrului didactic pentru evaluarea competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a se clasifică în categoria documentelor
secret de serviciu din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi
până în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la
aceste documente semnează un angajament de confidenţialitate, în condiţiile
legii.
(1)Evaluarea
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfăşoară pe parcursul
a două zile, în timpul orelor de curs.
(2)Responsabilitatea
administrării la clasă a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei
a II-a aparţine administratorului de test - învăţătorul/institutorul/profesorul
pentru învăţământul primar de la clasă, care administrează evaluarea
competenţelor fundamentale la finalul clasei a II- a şi întocmeşte documentele
menţionate în proceduri.
(3)Pe
toată durata evaluării, administratorul de test este asistat de un al doilea
cadru didactic, care nu are ore la acea clasă şi care este desemnat de
preşedintele comisiei.
(1)Sălile
în care se susţine evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a
II-a sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei îşi desfăşoară activitatea
în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de
secvenţa de evaluare planificată, prin eliminarea oricăror materiale didactice
care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrării evaluării.
(2)Administratorul
de test pregăteşte evaluarea, urmărind aşezarea obişnuită a elevilor în bănci,
în sala lor de clasă.
(3)Înainte
de începerea testului, administratorul de test realizează instructajul elevilor
cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări, într-o manieră
motivantă, stimulându-le încrederea de sine.
(5)Înregistrarea
şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către
administratorul de test.
(6)Pe
durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a
liniştii în sala de clasă.
(7)Se interzice
administratorului de test să ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea
testelor, să facă modificări ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau să
realizeze completări ale rezolvărilor testelor.
(1)La
încheierea timpului alocat secvenţei de evaluare, administratorul de test
recuperează testele de la elevi, conform procedurilor.
(2)La
încheierea perioadei de administrare a evaluării competenţelor fundamentale la
finalul clasei a II-a, administratorii de test predau testele, pe bază de
proces-verbal, preşedintelui comisiei/directorului.
(1)Inspectoratele
şcolare organizează evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt
arondate mai multe unităţi de învăţământ.
(2)Coordonarea evaluării testelor în centrele de evaluare este
asigurată de o comisie alcătuită din:
-
evaluatori - învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar, care
evaluează testele şi completează fişele de evaluare, pe baza baremului şi a
indicaţiilor din caietul cadrului didactic - de regulă un profesor evaluator la
100 de teste.
(3)Cadrele
didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unităţi şcolare decât cele din
care provin elevii ale căror teste sunt evaluate.
(4)Înainte
de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele comisiei din
centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru
membrii comisiei.
(2)Evaluarea
fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a precizărilor din
caietul cadrului didactic.
(3)Rezultatele
evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se înregistrează
în fişele de evaluare, care se semnează de către cadrul didactic evaluator.
(4)În
fiecare dintre cele două zile prevăzute, după terminarea administrării, testele
şi fişele de evaluare sunt păstrate în condiţii de securitate.
(5)După
încheierea procesului de evaluare, fişele de evaluare şi testele sunt transmise
unităţilor de învăţământ din care provin elevii.
(6)Directorul
unităţii de învăţământ transmite fişele de evaluare cadrelor didactice de la
clasele a II-a.
(7)La
finalizarea ciclului primar de către o clasă, fişele de evaluare ale elevilor
clasei se depun de către învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul
primar la secretariatul şcolii, care asigură arhivarea acestora.
CAPITOLUL VI: Valorificarea rezultatelor evaluării competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a
(1)Rezultatele obţinute la evaluarea competenţelor fundamentale
la finalul clasei a II-a nu se înregistrează în catalog şi sunt valorificate la
nivelul unităţii de învăţământ prin:
b)informarea
părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi
dezvoltării competenţelor evaluate.
(2)Comisia
de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a din unitatea de învăţământ urmăreşte procesul de stabilire a
planurilor individualizate de învăţare şi de informare a elevilor şi a
părinţilor/reprezentanţilor legali.
(3)Planul
individualizat de învăţare se supune procedurilor privind confidenţialitatea.
Accesul la document şi informaţiile transmise se limitează la corpul profesoral
implicat în procesul educativ, la elev şi la familia acestuia.
(4)După
informarea părinţilor/reprezentanţilor legali, se întocmeşte un proces-verbal,
în care aceştia semnează pentru luarea la cunoştinţă a informaţiilor din planul
individualizat de învăţare.
(5)În
termen de 5 zile de la finalizarea evaluării, comisia de organizare şi
administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
din unitatea de învăţământ elaborează raportul şcolii, în care sunt
centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, şi îl transmite
ISJ/ISMB.
În
termen de 15 zile de la finalizarea evaluării, comisia de organizare şi
desfăşurare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din
inspectoratul şcolar elaborează raportul ISJ/ISMB, în care sunt centralizate
rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor.
(1)CNEE
întocmeşte, în colaborare cu Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot
parcursul vieţii şi cu Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor
din MECTS, raportul final.
(2)Raportul
final cuprinde concluziile privind evaluarea de la finalul clasei a II-a,
rezultate din rapoartele inspectoratelor şcolare şi din monitorizarea asigurată
de MECTS şi CNEE, propuneri de modificare a prezentei metodologii şi a
procedurilor, precum şi măsuri educaţionale în vederea ameliorării rezultatelor
învăţării.
(1)Respectarea
întocmai a prezentei metodologii şi a procedurilor corespunzătoare este
obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2)În
vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea
corectitudinii administrării evaluării competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a, preşedinţii comisiilor solicită fiecărui membru al comisiei completarea
unui angajament scris.
Testele
administrate în cadrul evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a
II-a şi documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se păstrează
în arhiva unităţii de învăţământ care a organizat evaluarea.
(1)Comisia
de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalitate a
şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de
particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2)Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a
şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele:
a)asigurarea
posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii
nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficienţe
de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret
autorizat);
b)mărirea
adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu
deficienţe motorii sau neuromotorii, care îi împiedică să scrie normal, ori de
către cei cu deficienţe vizuale grave;
e)realizarea
sarcinilor de lucru pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul
clasei a II-a prin dictarea rezolvărilor de către elevul cu deficienţe unui al
doilea cadru didactic, pe parcursul desfăşurării testului.
(3)Elevii
cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de
prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de
handicap sau a unei adeverinţe medicale.
(1)Elevii
cu cerinţe educaţionale speciale care parcurg curriculumul şcolii de masă
susţin evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în
condiţiile prezentei metodologii.
(2)Elevii
cu cerinţe educaţionale speciale care parcurg curriculumul specific
învăţământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza
planurilor de intervenţie personalizată, susţin evaluarea competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a cu teste elaborate la nivel local prin
adaptarea testelor de la nivel naţional.
Conducerile
unităţilor de învăţământ aduc la cunoştinţa celor interesaţi prevederile
prezentei metodologii prin următoarele activităţi:
d)organizarea
unor întâlniri cu părinţii/reprezentanţii legal instituiţi în vederea
informării acestora.
Centralizarea
rezultatelor evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a în
vederea prelucrării, interpretării şi efectuării unor analize de sistem se
realizează printr-o platformă informatică.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 44 din data de 21
ianuarie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu