Infiintat in anul
2003, la initiativa fostului director al SRI Radu Timofte, Sistemul Informatic
Integrat (SII) functioneaza in baza unor legi – secrete de stat – nepublicate
in Monitorul Oficial.
Opinia publica nu poate afla nici macar numele membrilor Consiliului
de Conducere al SII. SII depoziteaza, gestioneaza/foloseste si distribuie
selectiv informatiile adunate de la toate institutiile statului. Serviciile de
informatii, cu precadere SRI, au acces integral la informatiile colectate.
Initiativa de infiintare a sistemului Informatic Integrat
(SII), un adevarat “Unchiul Sam” romanesc, a fost a ex-directorului SRI Radu
Timofte. El a cerut Consiliului Suprem de Aparare a tarii (CSAT), prezidat
atunci de Ion Iliescu, infiintarea acestei baze-mamut de informatii si a si
obtinut o hotarare in acest sens. Respectiva hotarare a CSAT este si astazi
secreta. In baza acestei hotarari secrete a CSAT, Guvernul Nastase a emis, la
randu-i, o hotarare (nr. 952 din 14.08.2003), prin care a dispus infiintarea
SII. Hotararea de guvern era necesara pentru ca, altfel, finantarea SII era
imposibila.
Singurele informatii publice despre SII sunt cuprinse in
Hotararea 952/2003 a Guvernului Nastase. De acolo am aflat ca toate
institutiile statului sunt obligate sa-si depoziteze la SII informatiile pe care le
detin/obtin. Fluxul de informatii spre SII este permanent, zi si noapte.
Absolut toate datele personale ale tuturor cetatenilor din Romania (si nu
numai) sunt stocate la SII.
Cand ai intrat/iesit din tara, ce tip de masina ai, ce numar
de telefon ai, cu cine ai vorbit la telefon, ce e-mail ai trimis/primit, cat
impozit ai platit, cu ce te ocupi si, mai nou, cu ce autobuz te-ai plimbat prin
Capitala. Un fel de Dumnezeu informatic, atoatestiutor.
Depozitarea acestor informatii intra in atributia Centrului
de management al SII, iar gestionarea informatiilor este asigurata de Consiliul
de Conducere al SII. Atat sediul Centrului de management, cat si numele
membrilor Consiliului de Conducere sunt secrete. Textul legii publice nu prevede
existenta mecanismelor de control al SII prin care s-ar putea evita abuzurile.
Cu alte cuvinte, cei care conduc SII pot face ce vor cu informatiile pe care le
gestioneaza.
Atributii ilegale
Pentru a ilustra faptul ca textul HG “952/2003″ permite
abuzuri, am luat la intamplare un simplu paragraf care face referiri la scopul
infiintarii SII. si anume: “Prin gestionarea bazelor de date este necesara
oferirea posibilitatii de previzionare a unor evenimente, fenomene, fapte,
stari de fapt etc., care intereseaza institutiile statului” (art. 7, litera
“l”). Cu alte cuvinte, daca un sef de stat (de guvern, de partid aflat la
guvernare) vrea sa contracareze efectele unui miting autorizat (initiat/condus
de catre opozitie, sindicat sau societatea civila), acel sef are toate
parghiile pentru a putea infiltra acel miting si a-i denatura mesajul. Poate
chiar genera violente, dupa modelele mineriadelor deja exersate.
Un alt paragraf al acestei HG stipuleaza: “Partajarea
accesului la datele si informatiile din bazele de date se va face in
conformitate cu drepturile atribuite ierarhic” (art 7, lit. “k”). Numai ca
“ierarhia” accesului la informatiile gestionate de catre SII nu este cunoscuta
de opinia publica.
APADOR-CH: “Nu
respecta dreptul la viata privata”
Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania
– Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a atacat in fata instantelor de judecata
textele de lege care au permis infiintarea unei structuri institutionale ferite
de controlul public, asa cum este SII. Apararea fantomaticei SII a fost
asigurata de catre SRI. Pe documentele trimise la instanta de judecata, SII
aparea sub antetul SRI, ca un fel de apendice al acestui serviciu secret al
statului. Documentele erau semnate indescifrabil de un director SII, al carui
nume este secret de stat. Cu alte cuvinte, exista proba ca SII are un director,
deci are o organigrama, deci este o institutie.
APADOR-CH a aratat ca, prin atributiile sale, SII nu
respecta dreptul la viata privata, garantat de Constitutia Romaniei si de
articolul 8 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului. De asemenea, APADOR-CH
a sustinut ca SII a fost infiintat prin abuzuri legislative deoarece, facand
parte din sistemul national de aparare, SII nu putea fi infiintat decat prin
lege organica. Mai exact, SII nu putea fi infiintat printr-o hotarare secreta a
CSAT si prin niste norme legislative abstracte ale Guvernului, fara precizari
cu privire la parghiile de control si la sanctionarea eventualelor abuzuri.
APADOR-CH a pierdut procesul.
PARAVAN-CSAT si SRI
se ascund dupa secretizare
La solicitarea scrisa a “Romaniei libere”, am primit doua
raspunsuri aproape identice de la
CSAT si de la
SRI , prin care ne sunt refuzate informatiile despre
infiintarea, functionarea si numele conducatorilor SII, sub pretextul ca sunt
informatii clasificate, adica sunt secrete de stat.
1. “Hotararea CSAT, care face referire la Sistemul Informatic
Integrat, nu poate fi pusa la dispozitie intrucat, potrivit Legii 415/2002,
hotararile CSAT se comunica numai autoritatilor administratiei publice si
institutiilor publice la care se refera, iar cele care au caracter de secret de
stat se comunica cu respectarea prevederilor legale privind protectia
informatiilor clasificate” – Ion Oprisor, consilier de stat la Secretariatul Consiliului
Suprem de Aparare a tarii.
2. “Hotararea CSAT (…) este un document clasificat, ca atare
nu poate fi pus la dispozitia publicului” – Biroul de Presa al SRI.
MATRIX? Calculatorul-mama, o uriasa baza de date
Potrivit unor surse SRI, SII functioneaza ca o retea de
calculatoare racordate la o unitate centrala, aflata in custodia SRI.
Institutiile racordate la retea transmit informatiile in flux continuu. Fiecare
institutie participanta la retea detine o anumita parola, care ii permite
accesul doar la o anumita categorie de informatii. Spre exemplu, cei de la Cadastru , care participa
cu informatii la zestrea SII, nu pot accesa, la randu-le, informatiile trimise
de Politia de Frontiera sau de Vama pentru ca nu le permite parola. Cea mai
generoasa parola o detine SRI, care are acces nelimitat la toate tipurile de
informatii, de la toate institutiile statului. Operatorii acestui sistem
denumit SII sunt ofiteri SRI.
Radu Timofte, creatorul SII: “SRI asigura doar functionarea
si protectia sistemului
» “Romania
libera”: De ce ati semnat infiintarea unui superserviciu secret, cum este Sistemul Informatic Integrat?!
Radu Timofte: Nu este nici un superserviciu. Este o
masinarie imensa, din domeniul IT, care contine date si informatii, stocate in
baza unor protocoale incheiate cu 11 sau 21 de institutii ale statului, nu-mi
mai aduc aminte exact. L-am semnat pentru ca eu am solicitat, intr-o sedinta
CSAT, infiintarea Sistemului Informatic Integrat (SII) pentru ca noi (Serviciul
Roman de Informatii – n.red.) sa accesam rapid informatiile care ne interesau.
De exemplu, aveam o lucrare si aveam nevoie de informatii despre intrarea unor
masini sau persoane in tara , despre marfuri
intrate prin vami si altele. Accesam baza de date a SII si aflam imediat ce ne
interesa. Evitam, astfel, sa asteptam si cate 30 de zile pentru a afla
informatiile respective de la
Interne , de la
Vami sau de la alte institutii pentru ca noi, daca voiam
acele informatii, trebuia sa facem cereri scrise, sa le trimitem prin posta
noastra si apoi sa asteptam raspunsul chiar si 30 de zile.
» R.l.: De ce sunt secrete numele directorului SII si ale
membrilor acelui consiliu de conducere?
R.T.: Nu exista un director pentru ca SII nu este o
institutie. Este un fel de centralizator de date si informatii de la cele 11
sau 21 de institutii ale statului, si fiecare furnizor de informatii se poate
servi, in functie de cat ii permite legea, de acele informatii. Depinde de
nivelul de secretizare la care are acces.
» R.l.: Totusi, in procesul cu APADOR-CH, documentele au
fost semnate de un director al SII, sub sigla SRI.
R.T.: Cunosc litigiul, iar documentul respectiv a fost
semnat de comandantul de la
Serviciul Tehnic al SRI, care are in administrare SII-ul.
Initial, am gandit ca aceasta baza de date sa fie administrata de catre
Ministerul Administratiei, condus pe atunci de Octav Cozmanca, dupa ce noi
(adica SRI) reuseam sa-l punem pe picioare pentru ca noi aveam baza tehnica.
Dupa unificarea ministerelor Administratiei cu Internele, SII a ramas in
administrarea SRI pentru ca noi aveam tehnica necesara de a administra si
proteja aceasta baza de date si informatii, denumita SII.
» R.l.: Cine conduce Sistemul?
R.T.: Exista acel Consiliu de Conducere, din care fac parte,
pe langa ofiteri ai serviciilor secrete din esaloanele doi sau trei, si
reprezentanti ai institutiilor cu care se coopereaza, in baza acelui protocol
semnat intre institutiile participante.
» R.l.: Cine-l controleaza?
R.T.: Nefiind o institutie, ci doar o baza uriasa de date si
informatii, nu este necesar un control. SRI asigura doar functionarea si
protectia sistemului.
Sursa: Romania libera
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu