DUMINICA A 17-A DUPĂ RUSALII (A CANANEENCEI) MATEI 15, 21-28
În vremea aceea a venit Iisus în părțile Tirului și
ale Sidonului. Și, iată, o femeie cananeeancă, din acele ținuturi, ieșind
striga, zicând: Miluiește-mă, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rău
chinuită de diavol. Iisus însă nu i-a răspuns nici un cuvânt; și,
apropiindu-se, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Dă-i drumul, că strigă în urma
noastră. Iar El, răspunzând, a zis: Nu sunt trimis decât către oile cele
pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a închinat Lui, zicând:
Doamne, ajută-mă! El însă, răspunzând, i-a zis: Nu este bine să iei pâinea
copiilor și s-o arunci câinilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar și câinii
mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor. Atunci, răspunzând,
Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credința ta; fie ție după cum voiești! Și
s-a tămăduit fiica ei din ceasul acela.
Astăzi, Biserica ne propune spre meditație și
învățătură o pericopă evanghelică plină de înțelesuri duhovnicești: întâlnirea
Mântuitorului cu femeia cananeeancă, care îl roagă să-i vindece fiica posedată
de demon. Această întâlnire ne arată puterea credinței, a rugăciunii și a
smereniei, care pot să miște inima lui Dumnezeu și să obțină de la El mila și
harul.
Să vedem mai întâi contextul istoric și geografic al
acestei întâlniri. Domnul Iisus Hristos, după ce a învățat mulțimile despre
curăția inimii și despre adevărata lege a lui Dumnezeu, a plecat din Galileea
și a mers în părțile Tirului și ale Sidonului, două cetăți păgâne de pe țărmul
Mării Mediterane. Acolo a fost întâmpinat de o femeie cananeeancă, adică din
neamul canaaniților, care fuseseră blestemați de Dumnezeu pentru idolatria și
păcatele lor (Facerea 9, 25-27). Femeia aceasta, deși nu făcea parte din
poporul ales, a auzit despre minunile pe care le făcea Iisus și despre faptul că
El este Mesia, Fiul lui David, cel așteptat de profeți. Așa că, plină de
credință și de nădejde, a alergat după El și a strigat: „Miluiește-mă, Doamne,
Fiul lui David! Fiica mea este rău chinuită de demon!” (Matei 15, 22).
Ce răspuns i-a dat Domnul? La început, nici unul. A
tăcut, ca și cum n-ar fi auzit strigătul ei. Apoi, când ucenicii L-au rugat să
o slobozească, le-a spus: „Nu sunt trimis decât către oile cele pierdute ale
casei lui Israel” (Matei 15, 24). Și
când femeia a venit și s-a închinat Lui, zicând: „Doamne, ajută-mă!” (Matei 15, 25), i-a răspuns: „Nu este bine să
iei pâinea copiilor și s-o arunci câinilor” (Matei 15, 26). Ce cuvinte grele și
aspre! Cum se face că Domnul, care este iubirea însăși, care a venit să caute
și să mântuiască pe cel pierdut, care a făcut atâtea minuni de milă și de
îndurare pentru cei bolnavi și nevoiași, acum pare să o respingă și să o
umilească pe această femeie necăjită, care îi cere ajutorul cu atâta stăruință
și credință?
Să nu ne grăbim să judecăm și să condamnăm
atitudinea Domnului. El știa foarte bine ce face. Nu a vrut să o rănească pe
femeia cananeeancă, ci să o încerce, să-i arate și să-i întărească credința,
să-i dea prilej de smerenie și de rugăciune, să-i descopere și să-i
împărtășească din iubirea Sa. A vorbit așa nu din dispreț, ci din pedagogie.
Domnul a folosit o expresie proverbială, care era obișnuită în vremea aceea,
pentru a arăta diferența dintre poporul evreu, ales și chemat de Dumnezeu, și
popoarele păgâne, care erau considerate necurate și părăsite de Dumnezeu.
Copiii erau evreii, care aveau dreptul la pâinea cea
cerească, adică la cuvântul și harul lui Dumnezeu. Câinii erau păgânii, care nu
aveau parte de aceste daruri, ci trăiau în întuneric și în păcat. Dar Domnul nu
a spus aceste cuvinte ca să-i închidă ușa mântuirii femeii cananeence, ci ca
să-i deschidă inima spre o mai mare credință și smerenie. A vrut să-i arate că
harul lui Dumnezeu nu este ceva ce i se cuvine, ci ceva ce i se dăruiește. A
vrut să-i dea ocazia să-și mărturisească credința și să-și arate stăruința în
rugăciune. El a vrut să o înalțe pe femeia cananeeancă de la starea de câine la
starea de copil al lui Dumnezeu.
Cum a răspuns femeia cananeeancă la cuvintele
Domnului? S-a supărat? S-a simțit jignită? S-a descurajat? Nu. A răspuns cu o
credință și o smerenie uimitoare, zicând: „Da, Doamne, dar și câinii mănâncă
din fărâmiturile care cad de la masa stăpânilor lor” (Matei 15, 27). Ce răspuns minunat! Ce
înțelepciune și ce blândețe! Femeia cananeeancă nu se contrazice cu Domnul, nu
se laudă cu meritele ei, nu se plânge de nedreptate, nu cere mai mult decât i
se cuvine.
Ea recunoaște că este o păcătoasă, o străină, o nevrednică.
Ea acceptă să fie numită câine, dar nu un câine sălbatic, ci un câine al casei,
care are parte de mila și de îngăduința stăpânului. Femeia nu cere toată
pâinea, ci doar o firimitură, doar o scânteie din puterea și din harul lui
Dumnezeu. Nu se îndoiește de milostivirea și de atotputernicia Domnului, ci
crede că El poate să-i vindece fiica, chiar și de departe, chiar și cu un
singur cuvânt, chiar și cu o mică parte din darul Său. Ea nu se lasă biruită de
deznădejde și de tăcere, ci continuă să se roage și să ceară ajutorul Domnului.
„Mare
este credinţa ta”
Ce răspuns i-a dat Domnul la acest răspuns? A rămas
nepăsător? A rămas tăcut? A rămas aspru? Nu. A răspuns cu o admirație și o
bucurie nespusă, zicând: „O, femeie, mare este credința ta! Fie ție după cum
voiești” (Matei 15, 28). Ce cuvinte
dulci și pline de har! Ce laudă și ce binecuvântare! Domnul, care știe tot ce
este în om, care cercetează inimile și rărunchii, care vede credința sau
necredința fiecăruia, a găsit în femeia cananeeancă o credință mare, o credință
care a depășit granițele neamului, legii, timpului.
Ea a avut o credință care a rămas neclintită în fața
tăcerii, a respingerii, a umilinței. Ea a avut o credință care a fost mai
puternică decât demonul care o chinuia pe fiica ei. A avut o credință care a
atras privirea și cuvântul lui Dumnezeu, care a smuls mila și harul Său, care a
dobândit vindecarea și mântuirea. Domnul a răsplătit credința ei mare cu un dar
mare: i-a vindecat fiica în ceasul acela (Matei 15, 28). Nu a mai fost nevoie
să meargă la ea, să-i pună mâna, să-i spună vreun cuvânt. A fost de ajuns să
vrea, să poruncească, să binecuvânteze. Și demonul a ieșit din fiica ei, și
femeia cananeeancă s-a întors acasă cu bucurie și cu mulțumire, lăudând pe
Dumnezeu pentru minunea pe care i-a făcut-o.
Ce învățăminte putem trage din această întâlnire
minunată dintre Domnul și femeia cananeeancă? Ce ne spune nouă, celor care
trăim în secolul al XXI-lea, această pericopă evanghelică? Ce ne cere nouă,
celor care ne numim creștini ortodocși, această istorie a credinței și a
rugăciunii?
Să
nu diferenţiem oamenii!
În primul rând, ne învață că Dumnezeu nu face
diferență între oameni după neam, după lege, după cultură, după statut social,
după vrednicie sau nevrednicie. El iubește pe toți oamenii și vrea ca toți să
se mântuiască și să vină la cunoștința adevărului (I Timotei 2, 4). El nu este
Dumnezeul unui singur popor, ci al tuturor popoarelor. Este Dumnezeul celor
buni și al celor răi, al celor drepți, dar și al celor păcătoși, al celor
sfinți, dar și al celor căzuți. El nu este Dumnezeul celor care se cred
vrednici, ci al celor care se recunosc nevrednici. Nu este Dumnezeul celor care
Îl cunosc pe nume, ci al celor care Îl iubesc cu inima.
Să nu ne închipuim, așadar, că suntem mai buni, mai
aleși, mai plăcuți lui Dumnezeu decât alții, doar pentru că suntem ortodocși,
doar pentru că avem o Biserică, o Liturghie, o Tradiție, o Teologie, o
Spiritualitate care ne vin din apostoli și din sfinți. Să nu ne mândrim cu
aceste daruri, ci să le prețuim, să le păzim, să le trăim, să le împărtășim și
altora. Să nu uităm că Dumnezeu nu ne judecă după eticheta pe care o purtăm, ci
după credința pe care o avem, după dragostea pe care o arătăm, după faptele pe
care le facem. Să nu uităm că Dumnezeu nu ne cere să fim numai ortodocși, ci și
ortopracşi, adică să trăim după dreapta credință, să ne sfințim viața, să ne
îndumnezeim ființa. Să nu uităm că Dumnezeu nu ne vrea numai în Biserică, ci și
în lume, ca să fim lumină, sare, drojdie, ca să fim martori, misionari,
apostoli, ca să fim semne vii ale prezenței și ale lucrării Lui în istorie.
Dumnezeu
ne încearcă credinţa
În al doilea rând, Evanghelia de astăzi ne învață că
Dumnezeu ne încearcă credința, ne încetinește răspunsul, ne întârzie ajutorul,
nu pentru că nu ne iubește, nu ne ascultă sau nu ne ajută, ci pentru că vrea să
ne crească în credință, în nădejde și în dragoste. El ne lasă uneori să
suferim, să ne luptăm, să ne zbuciumăm, nu pentru că nu îi pasă de noi, ci
pentru că vrea să ne curățească de păcate, să ne întărească în virtuți, să ne
apropie de El. Ne vorbește uneori cu asprime și cu reproș, nu pentru că nu ne
respectă, ci pentru că vrea să ne arate greșelile noastre și să ne îndrepte
căile.
Să nu ne pierdem, așadar, credința, nădejdea și
dragostea, când Dumnezeu pare că tace. Să nu ne îndoim de iubirea, de
ascultarea și de ajutorul Lui, când îngăduie încercări, suferințe și necazuri.
Să nu ne lăsăm biruiți de deznădejde, de frică, de mânie, când nu ne împlinește
imediat cererile. Să știm că Dumnezeu are un plan cu noi, un plan de mântuire.
Să știm că Dumnezeu ne cunoaște mai bine decât ne cunoaștem noi înșine, știe ce
ne trebuie, ce ne folosește și ce ne desăvârșește. Să avem încredere în El, să
ne supunem voii Lui, să ne mulțumim cu darurile Lui, să ne bucurăm de prezența
Lui.
Dumnezeu
ne ascultă rugăciunea
În al treilea rând, ne învață că Dumnezeu ne ascultă
rugăciunea, ne împlinește cererea, ne vindecă suferința, dacă ne rugăm cu
credință, cu smerenie și cu stăruință. Nu ne refuză nimic din ce este spre
mântuirea noastră. Domnul nu ne uită niciodată, nu ne părăsește niciodată, nu
dezamăgește. Ne aude mereu, ne vede mereu și ne iubește mereu. El ne este
mereu Tată, mereu Prieten, mereu Mântuitor.
Să ne rugăm, așadar, lui Dumnezeu, ca femeia
cananeeancă, cu credință, smerenie și multă stăruință. Să ne rugăm cu
credință, crezând că El este atotputernic, atotcunoscător, atotbun. Să ne rugăm
cu smerenie, recunoscând că suntem păcătoși, nevrednici, neputincioși. Să ne
rugăm cu stăruință, insistând și strigând către Tronul Său. Să nu ne descurajăm
dacă nu primim imediat răspuns sau alinare.
Să nu ne oprim din rugăciune, să nu ne lăsăm de
rugăciune, să nu ne plictisim de rugăciune. Să ne rugăm neîncetat, cu mintea,
cu inima, cu gura. Să ne rugăm pentru noi, pentru cei dragi, pentru cei
bolnavi, pentru cei necăjiți, pentru cei rătăciți, pentru dușmani. Să ne rugăm
pentru Biserică, pentru popor, pentru țară, pentru lume. Să ne rugăm pentru
pace, pentru dreptate, pentru libertate, pentru unitate. Să ne rugăm pentru
viață, pentru moarte, pentru înviere, pentru veșnicie.
Să urmăm exemplul femeii cananeence, care ne-a
arătat ce înseamnă să ai o credință mare, o rugăciune fierbinte, o smerenie
adâncă. Să ne apropiem de Domnul Iisus Hristos, care ne-a arătat ce înseamnă să
ai o iubire mare, o milă nesfârșită, o putere dumnezeiască. Să ne rugăm Lui să
ne vindece de toate bolile trupești și sufletești, să ne elibereze de toate
patimile și de toți demonii, să ne umple de toate darurile și de toate
harurile.
Să ne rugăm Lui să ne facă copii ai lui Dumnezeu,
frați ai Săi, moștenitori ai împărăției Sale. Să ne rugăm Lui să ne dea parte
de pâinea cea cerească, de Trupul și Sângele Său, de viața și de fericirea Sa.
Să ne rugăm Lui să ne spună și nouă, la sfârșitul vieții noastre, cuvintele pe
care i le-a spus femeii cananeence.
Autor:
† Petru, Mitropolitul Basarabiei – 18 Februarie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu