Aspirația de a crea mașini care preiau operații, munci întregi și activități diverse ale omului este veche. Ea s-a convertit demult în creație tehnică și a dus deja la o seamă de realizări. Iar ceea ce se prefigurează este mai mult decât spectaculos. Însăși condiția umană în lume se schimbă.
Karel Capek a lansat literar imaginea robotului –
personajul care execută mașinal operații. Azi, destui inși sunt instrumente de
debitat, cu trup și suflet, idei fixe –
adevărați roboți umani. Sunt însă în creștere rapidă roboții neumani. Aceștia
își extind continuu gama, de la industrie și comerț, la creație. Să ne oprim
aici asupra acestora din urmă.
Capacitatea inteligenței artificiale de a executa
operații superioare celor pe care le pot face oamenii este cunoscută.
Fructificând-o, s-au realizat, tehnic, într-adevăr, roboți de o complexitate
tot mai ridicată. Cea mai descriptivă istorie a inteligenței artificiale (Nils
J. Nilsson, The Quest for Artificial Intelligence – A History of Ideas and
Achievements, Cambridge University Press, 2010, partea VII, capitolul 31) consemna că „roboții sunt peste tot. Ei au
zburat pe Marte și au investigat adâncurile mărilor și chiar interiorul
vulcanilor. Există roboți ai agriculturii, roboți ai fabricii, roboți ai
operațiunilor și roboți ai fluxurilor de mărfuri”. Doar într-un oraș ca
Pittsburg, peste treizeci de firme construiesc roboți. Tot mai mulți roboți nu
mai sunt doar mașini dirijate de la distanță – unii sunt „roboți autonomi și
pot acționa independent și inteligent”.
Între timp, totul s-a multiplicat. Multe munci din
industrii de vârf sunt încredințate roboților. În unități comerciale, roboții
preiau servirea clienților. Roboții compun melodii, scriu poezii, elaborează
articole științifice și dirijează orchestre. În armate, se înmulțesc soldații
care provin din rândul roboților, iar misiuni la distanță le sunt încredințate.
Chiar unele comenzi sunt lăsate roboților. Se dau tot mai multe imagini cu
tinere și tineri care se îmbrățișează cu roboți și promit „să-și împartă viața”
cu aceștia. În însingurări generate de scăderea integrării sociale și
culturale, se consideră că „mariajele” între oameni și roboți se apropie.
Pe acest fundal, câteva întrebări se agravează: au
început roboții neumani să intre printre oameni? Nu cumva este deja pericolul
să se pună în seama roboților răspunderea pentru decizii luate de oameni? Nu
cumva dintre roboți se recrutează decidenți? Mai simplu spus, nu cumva roboți
neumani pot cere și ei încetățenire?
Istoria acestei învățări este controversată încă, în
legătură cu stabilirea întâietății cronologice a abordării învățării mașinale –
de simboluri, texte, imagini, și a elaborării algoritmilor computeriali. La un moment dat, în această istorie a
intervenit Jurgen Schmidthuber (Lugano) cu o reușită în crearea unei rețele
neuronale care permite recunoașterea de texte și traduceri, pe baza căreia
susține că Europa a ajuns, deja în 1965,
la identificarea de algoritmi ai învățării. Desigur că această reușită
are aplicații tehnologice și astăzi – firme precum Google, Amazon și Facebook o
folosesc. Dar întreaga istorie a inteligenței artificiale rămâne încă de
reconstituit, căci se cunosc prea puțin cercetările desfășurate pe parcursul
deceniilor în Rusia, China, Germania, Franța, India și alte țări.
Pe cât se cunoaște, însă, istoria inteligenței
artificiale este străbătută de competiția a două linii de dezvoltare, fiecare
cu avantaje și insuficiențe. Este vorba de linia „simboliștilor”, care-și
ancorează cercetările în premisele aflate în evoluția logicii, mai exact în
elaborarea logicii simbolice, cu dezvoltările matematice și informatice de mai
târziu. Este vorba apoi de linia „conecționiștilor”, care caută să exploateze
cercetarea rețelelor neuronale ale creierului uman pentru a le imita în
mașini. Istoria inteligenței artificiale
atestă alternanța la inițiative majore a acestor linii, dar ponderea mai mare
în evoluția care a dus la construcția de roboți a dobândit-o a doua.
Istoria recentă a acestei construcții este expusă ca
una care începe cu Frank Rosenblatt (Cornell University), care s-a lăsat
inspirat de ideea lui Warren McCulloch și Walter Pitts de a observa funcționarea
neuronilor biologici în creierul uman și a aplicat-o în modelarea învățării,
cogniției și memorării. El a construit un aparat capabil să recunoască semne ca
imagini, pe care l-a numit „perceptron”, pe care l-a deschis aplicațiilor pe
scară largă odată cu multiplicarea neuronilor pentru recunoașteri în profunzime
a realităților. Neuronii au intrări și ieșiri, pe valorile 1 și 0, și se
înlănțuie, performanța fiindu-le în funcție de înlănțuire și de matematica ce
se aplică. Succesul construcției a încurajat la dezvoltări.
Pe baza acestei inițiative, s-a deschis programul
Deep Learning, care a schimbat masiv situația inteligenței artificiale. La
imitarea neuronilor biologici a fost adăugată ideea lui David Rumelhart (San
Diego University) a găsirii de algoritmi care să susțină învățarea pe scară
mare. În anii 1980, Yann LeCun (AT&T) a deschis calea învățării scrisului
de mână, Fei-Fei-li (Princeton University) a deschis, prin programul ImageNEt
(2009), posibilitatea „vederii” de către mașină a obiectelor. Geoffrey Hinton
(Carnegie Mellon) și Ronald Wilson (Northeastern University) au înaintat pe
calea preluării tehnice a structurii neuronului biologic și au făcut pasul
decisiv prin care „rețele neuronale profunde s-au dezvoltat, în sfârșit, într-o
tehnologie aplicabilă practic” (cum scrie informaticianul de la Silicon Valley,
Martin Ford, Herrschaft der Roboter, Plassen, Kulmbach, 2024, p. 118). Rețele
de neuroni artificiali au început să fie produse industrial.
Azi se înaintează pe calea interpretării neuronului
biologic – cu corpul celulei, nucleul acesteia, dendritele, ce preiau semnale
de la alte celule, axoni, care duc impulsurile electrice la alți neuroni – ca
rețea de funcții electrice și biochimice, în care substanțele sunt luate ca
responsabile de anumite sentimente (de exemplu, dopamina pentru satisfacție,
oxitocina pentru empatie etc.). Nu sunt cunoscute toate funcțiile, dar se
înaintează pe direcția cunoașterii. Neuronul artificial este construit aidoma
neuronului biologic, ca un fel de „container”, doar că în rețeaua sa circulă un
lichid pus de constructor și este „antrenat”, prin exercițiu, pentru rezolvarea
anumitor probleme.
Rețeaua neuronală artificială presupune „învățarea
supravegheată”, care „pretinde după toate regulile o mulțime uriașă de date
etichetate, dar aduce uimitoare rezultate – și duce de regulă la sisteme cu
capacități supraumane de recunoaștere de modele” (p. 126). Firma Deep Mind,
creată în Anglia, dar cumpărată de Google, s-a specializat, însă, într-o altă
tehnică de învățare din partea rețelei neuronale – „învățarea prin consolidare
(Verstarkungslernen)”, ce constă în exersarea de răspunsuri la cât mai multe
eventualități. De pildă, în conducerea unui automobil, se exersează cât se
poate de multe variante de situații în care șoferul are de luat decizii. Odată
ce s-a ajuns la listarea concludentă a variantelor, se poate trece la aplicare,
care este mașina ce se conduce fără șofer. O aplicare similară are loc și în
jocurile video și în alte cazuri.
Observând tehnicile de „învățare” din partea rețelei
neuronale artificiale, două fapte se impun atenției. Pe de o parte, capacitatea
de prelucrare de date a mașinilor întrece capacitatea naturală a creierului
uman. Pe de altă parte, cei care creează această capacitate uriașă sunt oameni.
Nici sub acest aspect, inteligența artificială nu iese de sub dependența umană.
Cheia funcționării neuronale, ne spun specialiștii,
este un fel de „ventil” care selectează relațiile cu alți neuroni conform unui
software care este aplicat, acesta fiind în funcție de „datele” ce se vor
introduse. Iar o asemenea construcție a neuronului se amplifică în funcție de
complexitatea dorită, conform unei „arhitecturi” care aplică anumiți algoritmi.
Întreaga construcție ajunge însă la o asemenea complexitate încât operațiile
dinăuntrul ei nu mai sunt neapărat doar cele exersate. Construcția dă rezultate
peste așteptări, fiind de fapt, din alte puncte de vedere, o „cutie neagră
(black box)” cu performanțe aparte.
Aici apare, de altfel, o diferență de neignorat:
creierul uman are nevoie de mai puține date sau exersări pentru a da uneori
același rezultat, precum mașina. „Această crasă deosebire între procesele de
învățare ale unei mașini și cele ale creierului uman, care nu are nevoie pentru
același scop de atât de multe date, face, pe de o parte, clar unde se lovesc de
granițele lor sistemele actuale ale inteligenței artificiale, și, pe de altă
parte, cum poate fi îmbunătățită încă tehnologia în viitor” (p. 131). Vor fi în
continuare inovații tehnologice în materie, chiar dacă ritmul lor va fi
variabil, căci se va intra pe un culoar mai strâmt.
Rămâne, desigur, viguroasă preocuparea de a construi
„o mașină care la fel de bine (sau chiar mai bine) decât un om comunică,
argumentează și poate ajunge la idei noi”, care „ar fi cea mai bogată în
consecințe inovație din istoria umanității” (p. 137). Este viguros și
optimismul celor care lucrează la progresul inteligenței artificiale.
Neurologii caută deja principiile funcționării creierului uman și reușesc să
contribuie la ameliorarea funcționării lui. Matematicienii lucrează la
algoritmi care optimizează funcționarea proceselor neuronale. Pe aceeași direcție lucrează cei care aplică
inteligența artificială în economie, finanțe și alte domenii. De pildă,
programul Elemental Cognition, vrea să învețe din ceea ce este dincolo de
limbajul economic – la un nivel care poate fi investigat plecând de la limbă,
dar este „nivelul uman” mai adânc. „Pentru a atinge acest țel, echipa de la
Elemental Cognition lucrează la un fel de sistem hibrid, care se compune din
rețelele neuronale profunde, combinate cu modele de software, dar și din
abordări ale învățării mașinale, care au fost dezvoltate cu metode clasice de
programare în relație cu logica și gândirea rațională” (p. 144). Perspectivele
sunt foarte promițătoare.
Ray Kurzweil le-a și exploatat în baza „legii
creșterii exponențiale a capacității de calcul” pe care a formulat-o.
Previziunea sa este că ne îndreptăm cu
pași repezi spre momentul în care „gândirea umană se amestecă cu inteligența
mașinilor create la origine de specia umană” (Die Intelligenz der Evolution.
Wenn Mensch und Computer verschmelzen, Kieppenheuer & Witsch, Koln, 2016,
p. 461). Nu va mai exista o clară deosebire între om și computer, chiar dacă
funcțiile lor de gândire presupun procese celulare bazate pe carbon și
hidrogen, respectiv pe „echivalente” electronice și fotonice. Omul nu va mai fi
inferior computerului sub aspectul capacității de a reuni și prelucra date, și
nici computerul nu va mai fi inferior omului sub aspectul complexității
problemelor pe care le poate rezolva. Cunoscutul „test Turing”, care stabilește
apropierea mașinii de performanțe umane, va putea fi trecut fără dificultăți.
Ne dăm însă seama că, la modul propriu, „testul
Turing” se cere revăzut, căci în formularea inițială este prea simplu. Tot mai
mulți cercetători observă că acest test este dependent de ceea ce stabilește un
ascultător al unei convorbiri dintre o persoană și un calculator, aflați
dincolo de un zid despărțitor. Or, procedeul nu mai este suficient, căci în
asemenea convorbiri se poate trece testul, dar în joc să fie o simplă mimare
bazată pe software (chatbot) care are prea puțin din capacitățile unui om. În formularea autorului cărții Herrschaft der
Roboter, „Kurzweil poate câștiga pariul său numai dacă cel mai târziu în 2029
majoritatea judecătorilor vor fi convinși, după două ore de discuții
individualizate cu fiecare dintre candidați, că sistemul de inteligență
artificială este un om. Cred că trecerea unui asemenea test ar fi un indiciu
convingător că inteligența artificială a atins un nivel uman” (p. 146). Foarte
probabil că Rodney Brooke, fondatorul
celei mai mari firme americane în robotică, „iRobot Corporation”, are dreptate
când spune că vor dura aproape 180 de ani până când inteligența artificială va
atinge nivelul uman. Dar și el, ca și oponenții săi, susțin că atingerea va
avea loc.
Sunt evident divergențe între speranțele
principalilor actori în dezvoltarea roboților. Tema atingerii de către mașini a
nivelului uman stârnește multe reacții. Ea poate duce la inovații, unele
salutare, altele disruptive în istorie.
Cel mai realist este ca acum să folosim inteligența
artificială în probleme deja deschise și acute. Este sigur că ea va oferi mereu
noutăți răscolitoare pentru industrie, tehnologie, economie, societate,
cultură, sănătate, cercetarea științifică, inovație și va marca viața oamenilor
prin ele. Dar, așa cum constată analize recente, ea va fi confruntată nu numai
cu chestiunile propriei înaintări, ci și cu întrebări privind protejarea
locurilor de muncă și economia, protecția datelor persoanelor, securitatea
comunităților și a statelor, democrația și conviețuirea pe glob.
Ce
perspective ne așteaptă? Rezum răspunsul meu în patru observații.
Prima observație este filosofică. Anume, inteligența
artificială stă inevitabil pe o seamă de opțiuni – interpretarea cunoașterii ca
informație cuantificabilă, optica computațională, abordarea datelor după o modelare
prealabilă a obiectului, reducerea comunicării la comunicație – care asigură
posibilitatea unei optici inginerești de anvergură fără precedent. Această
optică este mai mult decât importantă și plină de rezultate benefice în viața
oamenilor. Ea nu este însă singura optică de care oamenii au nevoie.
Inteligența artificială nu preia ceea ce prin tradiție numim „introspecția” și
nici ceea ce o presupune pe aceasta. Dacă este să traduc în termenii
sistematicii (vezi A. Marga, Vocația gândirii, Rao, București, 2024),
inteligența artificială asigură succesul acțiunilor „instrumentale”, dar în
afara ei rămân acțiunile „comunicativă”, „dramaturgică” și „reflexivă”.
A doua mea observație este aceea că în relația
oamenilor cu roboții este nevoie de schimbare de concepție. Anume, va trebui să
ne obișnuim cu o nouă relație om-mașini, în înțelesul că nu mai rămânem
singurul subiect creator de realitate – inteligența artificială adăugând-se ca
una dintre „puteri”. Se spune bine că „vom trăi într-o epocă în care cele mai
multe interacțiuni ale vieții noastre cotidiene vor fi nu cu alți oameni, ci cu
inteligența artificială. Aceasta poate suna fascinant, îngrozitor sau absurd,
dar este realitate”, ne spune unul dintre creatorii programului Deep Learning
(Mustafa Suleyman, The Coming Wafe, C.H.Beck, München, 2024, p. 330). Lumea se
complică pentru oameni, încât viziunile trebuie readaptate. Noțiunile de bază
se cer reformulate.
A treia observație este că avem a valorifica puterea
oamenilor. Anume, oricât de evoluată ar fi inteligența artificială, oricare ar
fi capacitatea de performanță a computerelor, tot oamenii îi creează și tot ei
îi apasă butoanele. Roboții nu funcționează fără o asemenea apăsare. S-a spus
justificat (vezi James Bridle, New Dark Age. Technology and the End of Future,
Verso, New York, 2023) că un computer este mai puternic, sub aspectul
performanțelor de stocare și prelucrare de date, decât creierul oricărui om,
dar un om care folosește un computer este mai puternic decât orice computer.
A patra observație este juridică. Anume, odată cu
expansiunea roboticii, este clar că haosul cultural legat de ea în viața
actuală a oamenilor nu ar mai trebui prelungit, iar reglementarea juridică a
statutului roboților este cazul să intervină. Ea presupune clarificări
civilizaționale, culturale, care rămân în bună măsură filosofice. În definitiv,
este decisiv ce vor oamenii să facă din viața lor. Știm bine că dreptul în
cadrele căruia trăim ia persoana umană ca ființă liberă și responsabilă de
deciziile și faptele ei și conține legi ca reguli obligatorii pentru toate
situațiile similar în interacțiunile umane. Roboții pot fi „înarmați” cu
programe, dar nu au conștiință și nu au cum să fie responsabili. Și roboții pot
respecta reguli și o fac, dacă creatorii lor prevăd așa ceva în programul lor,
dar nu au cum să fie luați la rost de magistrat pentru încălcarea legilor
interacțiunilor dintre oameni.
Nu este pericol ca roboții să o ia înaintea
oamenilor dacă lucrurile sunt reglate de drept. Acest drept este însă solicitat
să facă astfel încât răspunderea să le rămână oamenilor – inclusiv în înțelesul
că ea nu se transferă computerului. Roboții vor fi tot mai mult parte a vieții
noastre, dar nimic nu obligă la a-i transforma în cetățeni.
Autor:
Andrei Marga
(Din
volumul Andrei Marga, Inteligența artificială și condiția umană, în curs de
publicare)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu