Oamenii au, știm bine, interese – preocupări tenace, cu mobilizări de resurse diverse, pentru a satisface durabil nevoi și aspirații – care schimbă de multe ori ceea ce este în jur. Persoana este apreciată adesea pentru spectrul larg al intereselor.
Nu se poate generaliza, desigur, dar ar trebui să
dea de gândit că printre decidenții României actuale, de la primar de comună,
trecând prin responsabili de instituții, la președinte, găsești rar persoane
care să nu reducă interesele la propriul interes. Destul să pui întrebări, că
descoperi tertipuri. Formatul decidenților a ajuns azi atât de jos, încât, dacă
iei în seamă ce spun și ai cunoștințe economice, juridice, istorice, te poți
îngrozi. Iar ceea ce iese din acest format se observă ușor. Fiecare cetățean
plătește aventura cu nepricepuți la decizii.
Nu este ceva nou. Asemenea stare a fost semnalată
demult.
Virgil I. Bărbat scria că „la noi politicienii ajung
specialiști: miniștri de industrie, de lucrări publice, de instrucție și așa
mai încolo. În alte părți, specialiștii ajung miniștri și uneori șefi de stat.
O diferență care spune multe, nu?” (Virgil Bărbat, Dinamism cultural, 1920,
p.185). Constantin Brâncuși și-a dat seama de „fușăreala” ce se petrece
inclusiv la deciziile statului și spunea că „în România sunt prea mulți
<diștepți> în politică, în artă și în liberele profesii. Nu se poate face
artă, politică și meserie intelectuală fără
tenacitate și inteligență. <Diștepții> produc camelotă” (Pravila
lui Brâncuși, în Petre Pandrea, Brâncuși. Amintiri și exegeze, 1976, p.117).
Liviu Rebreanu scria că prea mulți neaveniți imprimă, ca decidenți, direcția.
„În cei douăzeci de ani de Românie Mare ne-am purtat întocmai ca omul care a
dobândit o bogăție nemuncită și neașteptată: am căutat să trăim bine, ușor, am
fost mândri și țanțoși, ne-am îmbătat de mărimea noastră și n-am muncit, nu
ne-am gândit la ziua de mâine, nu ne-am asigurat viitorul. …Ne-am bizuit pe
inerția altora, fără să observăm că inerția era în noi înșine” (Liviu Rebreanu,
Opere, 1998, vol. 17, p. 342). În corespondență, Tudor Arghezi deplângea
puținătatea caracterelor.
Seton Watson avea dreptate să susțină că decidenții
României au trădat. Referindu-se la epocă, el a scris: „Toate trăsăturile
menționate /…/ – mizeria țăranilor, brutalitatea birocratică, educația falsă și
o clasă privilegiată căreia îi lipsește orice simț al responsabilității
sociale, ai cărei cei mai brilianți membri au fost gata să-și trădeze de la o
zi la alta principiile în schimbul avantajelor și al zâmbetului celui de la
vârf – au existat în România în mare măsură. Democrația nu poate înflori într-o
astfel de atmosferă /../. Procesul decăderii a mers în România mai departe
decât în alte părți ale Europei răsăritene” (Hugh Seton Watson, Eastern Europe
between the wars 1918-1941, 1945). Evaluarea este a unui simpatizant al
României!
Ce ar spune însă Virgil Bărbat, Constantin Brâncuși,
Liviu Rebreanu, Tudor Arghezi azi, în țara
cu cea mai extinsă sărăcie din Europa, văzând regimul unic pe continent al
„indemnizațiilor” fără performanțe și al jafurilor din avuția publică, cu
plasarea în demnități a inșilor mai slabi, care își însușesc orice? Ce ar spune
Seton Watson văzând că la decizii nu sunt
azi deloc „brilianții”, ci inși chinuiți de școală, cu licențe
încropite, plagiatori și falsificatori? Ce ar spune fiecare văzând încălcarea
din ultimele decenii a Constituției, începând de sus, mânuindu-se serviciile
secrete și concentrându-se puterea în mâini pe cât de diletante pe atât de
abuzive? Cu degradarea politicii, a pluralismului și cu desfigurarea
democrației ce prinsese cheag.
Ne putem imagina. Nu cumva interesele nu se înțeleg
în țara în care se fac abuzuri, se fură și se falsifică tocmai de către cei în
funcții, iar ierarhia de valori este răsturnată?
Că sunt și alte interese pe lume, afară de cel al
fiecăruia, este ceva străin multor decidenți. Cu atât mai mult le este străin
și faptul că de la interesul personal, trecând prin interesul de grup, la
interesul public și apoi la interesul național este un drum, care cere efort,
dedicare, competență. Destui iau ca interes public exortațiile unora care se
dau drept public. O arată grotesc, de pildă, adoptarea de către parlamentari a
legilor privind propriile pensii, dincolo de cele cuvenite oricărui cetățean.
Ca efect de primă instanță al neînțelegerii,
cetățenii se solidarizează rar în fața abuzurilor. Ceea ce i se întâmplă cuiva
se pune mai curând în seama lui. Se comit nedreptăți, dar se lasă rezolvarea
chestiunii celui lovit. Reacția celorlalți este anemică.
Efectul
mai amplu este o nesiguranță a vieții,
care și explică cea mai mare emigrare dintr-o țară a lumii în condiții de pace.
Iar, mai nou, România trăiește, cred eu, amenințarea distopiei – maladia ce
constă în aceea că angajarea democratică a fost deturnată. Bunăoară, puterea
politică este la caste („coterii”, „găști”, etc.) sesizabile. Cât mai este,
pluralismul este covârșit de cartelul care vrea „stabilitate la guvernare”
înainte de a întreba cetățenii. Democrația este înlocuită cu prostocrație și,
la ocazii, de „experți” – care sting vocea cetățeanului. Exprimarea liberă este
controlată, cunoașterea este sufocată de propagandă, iar rămânerea la
precaritate a devenit ideologie. Cetățeanul este evaluat după cumințenie și
blamat dacă are o altă opinie. Cete de trepăduși trăiesc din efortul de a
convinge populația că se află în cea mai bună guvernare accesibilă și de a face
plauzibili „dușmanul extern” și ”trădătorii”. În analogie cu anii 50 ai
secolului trecut, s-a creat o nouă armată de propagandiști, cu aceeași redare
trunchiată a faptelor, lipsă de profesionalism și grijă de a fi pe plac
șefilor, doar că are altă culoare.
„Societatea distopică” este societatea care
organizează alegeri, doar pentru a confirma decidenți și a le stabiliza rolul.
Unii nu sunt în stare să-și imagineze viața decât în funcții în care, la drept
vorbind, nu se pricep, dar încearcă pe orice cale. Este societatea unei
viermuieli în care cei care au apucat la
decizii au învățat că nu-i consult să afișezi autoritarism, dar obții destul
mimând tehnici democratice.
Iar mimarea democrației are ca efect explozia
radicalilor. În vreme ce decidenții se fac că discută cu cetățenii, radicalii
mută vina degradărilor pe cauze închipuite. Precaritatea decidenților și
izbucnirile radicalilor se susțin reciproc.
Sunt decidenți care nici nu știu că există pe lume
altceva decât interesul particular. Îi vezi în manifestări publice, cu
agramatisme și cu mentalitatea vulgară că liberalismul ar fi asta – nu
inițiativă civică în beneficiul larg, ci manifestare de interese rudimentare.
Alții confundă interesul public cu interesul de partid, ca și cum din adunări
puse pe căpătuială, în care partidele au fost transformate în România de azi,
ar ieși altceva decât lăcomia și fraudele. Cum se vede ușor, în sfada dintre
aceste adunări prevalează ce izbutește fiecare să-și însușească, nu binele
comun. De la interesul personal la cel public se inserează șmecheri grijulii nu
de adevăr, ci ca nu cumva să se creeze impresia că nu au luptat destul pentru
cauza grupului.
Nici cei care au pus mâna pe conducerea țării nu
știu că în România actuală este nevoie de un telos împărtășit de cât mai mulți
cetățeni, că interesul public nu este
automat cel al persoanei lor, nici chiar al partidului pe care-l reprezintă. Că
interesul unui public care aplaudă nu este neapărat interesul public și nici
interesul național, așa cum, la alt pol, servitutea tâmpă nu are nimic civic.
Ar fi nevoie de o incursiune în economie, sociologie
și drept pentru a lămuri detaliat aceste lucruri. Dar științele sunt
disprețuite, crezându-se că vin din altă lume, sau sperie, socotindu-se că sunt
împotriva intereselor.
Nu fac însă vreo incursiune. Aici caut doar să arăt
că fără delimitarea interesului public nici o societate nu iese din crize.
Desigur, sunt neajunsuri deja în concepții clasice
cu privire la interesul public. De pildă, Platon a promovat perspectiva
întregului unei societăți, dar a făcut-o astfel încât individul își pierde
realitatea de sine stătătoare. Adam Smith considera că din mulțimea intereselor
personale, care sunt naturale, rezultă, sub o miraculoasă „mână invizibilă”,
armonia. Numai că, azi, nu se observă o asemenea armonie. Milton Friedman a
considerat că interesul public ar fi suma intereselor individuale. Putem
admite, desigur, „paradoxul lui Arrow”, potrivit căruia nu există alegere
rațională care să nu conțină ceva negeneralizabil, dar este realist să
recunoaștem că fără asumarea interesului public nici o societate nu
progresează.
Consecințe mai directe în viața de la noi au însă
erorile de asumare a interesului public. Bunăoară, unii consideră că, în
materie de interese, ar fi legitim tot ceea ce este legal. Eroare evidentă! Nu
discutăm superficialitatea cu care se adoptă la noi și se schimbă legile. Este
însă de subliniat că „interesul legitim” presupune reglementări ce trec
examenul legitimării, asigurată prin anumite proceduri, care adesea rămân
confuze. Ceva poate fi legal, dar fără legitimitate. În viața din țară este
vorba de legi de mântuială care dezleagă litigii în interes particular, iar în
viața internațională de luarea ca reper doar a unor acorduri și memorandumuri
de circumstanță, în locul tratatelor care se bucură de legitimitate și
reprezintă efectiv dreptul internațional.
Eronată este și confundarea interesului public cu
orice are impact asupra vieții cetățenilor. Această concepere reduce interesul
public, în cel mai bun caz, la interesul comun al membrilor societății. Or, pot
exista măsuri în interes comun – cum ar fi, de pildă, justificata mărire a
pensiilor din 2024, conform contribuției în timp a angajatului, care, însă,
întrucât păstrează privilegieri, nu servesc până la capăt interesul public.
Unii confundă ceea ce este de interes public cu ceea
ce debitează reprezentații de instituții. Desigur că deținătorii de roluri
publice sunt obligați să ofere informații cetățenilor. În România, însă, este o
altă situație fără seamăn în lumea civilizată: președintele nu dă seama nici de
ceea ce angajează, nici de banii publici cheltuiți – toate fiind trecute, ca la
nimeni, la „secrete de stat”. Exigența de a da informații publice este
justificată, numai că ea este convertită pe nesimțite în pretenția că ceea ce
fac sau nu instituțiile ar satisface interesul public.
În mod frecvent, caracterul de interes public al
unei valori este trădat. Să luăm libertatea cuvântului. Aceasta este, desigur,
valoare de interes public, dar felul în care este ea promovată azi – cu
filtrarea opiniilor, falsificarea
datelor și blocarea celui care vorbește – o anihilează. Tocmai împotriva unei
asemenea situații, John Stuart Mill scria că „nu putem fi niciodată siguri că
opinia pe care ne străduim să o înăbușim este greșită; iar dacă am fi siguri că
este greșită, înăbușirea ei ar fi tot un rău.” Nu întâmplător, în tot mai multe
țări europene se ridică obiecția că știrile din media sunt formatate de
servicii, încât cititorul nu mai are acces la realitate. Până și unii
„specialiști” nu au de a face cu realitatea – ei se mulțumesc să o măsluiască.
Uneori se susține că interesul public trebuie să
țină seama și de interesul personal și se dă ca exemplu dreptul penal. Desigur
că sunt specificări ale interesului public, dar nu se pot face orice
circumstanțieri fără a-l afecta. În dreptul penal, legea a prevăzut,
într-adevăr, „interesul public aparte” –
constând în aceea că în aplicarea acestui drept se are în vedere nu numai
generalitatea penalizării, ci și nevoia de a descuraja alte fapte, aidoma celor
incriminate. Dar interesul public, înțeles până la capăt, nu are de a face cu
satisfacerea de interese particulare ale cuiva, fără riscul desfigurării.
Delimitarea interesului public nefiind ușoară, unii
consideră că fiecare dintre cei care intră în atingere cu interesul public ar
fi cazul să spună ce înțeleg prin acesta. Este normal, de exemplu, ca un
program care pretinde că servește „interesul public”, să conțină accepțiunea
termenului. Măcar pentru a preciza ce anume se intenționează. Nu este nimic rău
în această pretenție, sub condiția ca ea să nu relativizeze interesul public.
Cum putem caracteriza interesul public? Limbile europene
de referință l-au echivalat în mod profund cu „binele comun (common good,
Gemeinwohl, bien commun, bene comune)”. Interesul public este interesul la
bunul mers al societății în care trăiești, plecând de la premisa simplă că ție
însuți poate să-ți meargă așa cum dorești, dar în absența binelui ansamblului
nu este nimic consistent și durabil. Este interesul ce te face să-ți pui
întrebarea: cum și cât folosește acțiunea respectivă comunității din care fac
parte?
Poate că nu este un exemplu mai intuitiv la această
înțelegere a interesului public decât un fapt prin care din nefericire România
de azi se distinge. Trec peste împrejurarea că multe investiții venite din
exterior se fac în țara noastră cu sprijin financiar guvernamental. Trec și
peste negocierile păguboase duse de „diplomații” țării – ele fiind tot mai
sesizabile. Mă opresc doar asupra încheierii lanțului financiar: seara,
profiturile firmelor pleacă din țară. Pleacă din țară și altele. Ca în nici o
altă țară, unii români își duc repede afară resursele, nu cumva să aibă
atingere cu țara în care le-au produs.
Or, nicio țară nu se poate dezvolta cu asemenea
mecanisme, puse în mișcare în cele din urmă de reprezentanți ai statului român,
care ignoră evident interesul public al țării. Nicio țară nu operează cu
aranjamente atât de oneroase.
Interesul public este altceva decât interesul
general – care presupune doar că un bun anumit este în interesul fiecăruia. Dar
drepturile omului sunt în interes public nu pentru că fiecare om se bucură de
drepturi – ceea ce este esențial, firește, ci fiindcă este în interesul
societății să fructifice participarea fiecărui om la viața ei.
Interesul public este mai mult decât suma
intereselor membrilor societății. El include componente morale și civice și are
ca premisă cetățenia. El poate fi decantat prin procedeele democrației – dacă
cetățenia și democrația sunt luate la propriu. Or, tratarea funcțiilor deținute
în stat ca „proprietăți”, care începe în zilele noastre iarăși de la vârful
administrativ al țării, promovarea pe canalul „desemnărilor personale” a
pilelor și nepregătiților – pentru toate România plătind astăzi din greu – sunt din capul locului contrare interesului
public.
Interesul public nu scutește de examinări. De pildă,
acțiunea statului pentru atingerea unor obiective este prezentată adesea ca
fiind de „interes general”. Numai că uneori nici măcar generalitatea
satisfacerii intereselor nu se asigură. Alt exemplu, acțiunea procurorului și a
magistratului ar trebui, conform menirii, să întruchipeze interesul public. Dar
din acest concept nu se poate nicidecum deriva realitatea. În definitiv, câți
procurori și magistrați acționează în interes public?
„Nu discut
hotărârile justiției”, spun unii, temători, probabil. Desigur, poți să nu
discuți hotărârile justiției dacă nu vrei să ți se știe părerea, dar afirmația
este lașă și stupidă. Mai ales când vezi cum funcționează justiția. Chiar pe
cazul recent, de ridicol fără seamăn, al Curții Constituționale, care nu știe
ce are de făcut, încurcă petiții cu rezoluții și iese din terenul justiției, se
poate spune invers: sunt hotărâri ale justiției ce se cer discutate, căci sunt
contrare interesului public!
Și acțiunea profesorului universitar de oriunde este
în interes public, sub asumpția că el stăpânește domeniul și își valorifică în
interes larg competența. Ce te faci însă cu mulțimea de „prof. dr.” din România
de azi, care, profesional, sunt la nivelul unor lectori de odinioară? Ce te
faci cu titlurile academice pompoase, dar fără acoperire?
Deciziile care afectează viața cetățenilor țin de
interesul public. Ce ține de viața personală nu ar trebui, însă, atins. Altfel,
în loc să se examineze dacă prestația publică a decidentului este pe măsura
funcției și să se ia în seamă consecințele pentru interesul public, ca, de
pildă, recuperarea pagubelor după infracțiuni,
se intră în viața personală. Mai nou se aruncă în dezbatere cât a
câștigat cineva la nuntă sau cu cine a schimbat saluturi!
Nu stărui
aici asupra interesului național (am făcut-o în cartea Identitatea națională și
modernitatea, 2018). Aș sublinia doar că interesul național este interesul
public dublat de conștiința unor particularități ce merită apărate în
competițiile timpului. Ceea ce este în interes public, este îndeobște în
interes național.
Evident, multe acțiuni publice nu sunt în interes
public și nici național. De exemplu, felul mai nou în care se fac alegerile în
România, cu candidați selectați fără
competiții, cu prefabricarea de rezultate prin comasări și cu îngreunarea
înscrierii în cursă. Evident că alegerile sunt rău înțelese dacă sunt reduse la
a depune în cabina de vot buletine pe care s-a încercuit ceva și nu au cum
rezolva mare lucru.
Prea multe legi existente azi în România favorizează
încălecarea lor de către interesele private ale unora sau ale unor grupuri care
se dau drept public. Or, așa cum am mai arătat (vezi Karen Panyan, Ieșirea din
crize. Altfel de convorbiri cu Andrei Marga, 2023) nici România nu se poate
pune în mișcare fără a lămuri interesul public, într-o lege (poate un fel de
„metalege”, ce poate fi cadrul pentru alte legi), după care să se curețe
legislația de confuzii, abuzuri și amatorisme.
Dacă
se vrea reconstrucția, vor fi necesare și legi de sprijin, în aceeași optică.
De pildă, o lege a abordării bunurilor naționale, care să pună capăt jafului și
să restaureze controlul statului asupra
resurselor în condițiile democrației. Aceasta nu este nici
etatizare, nici socializare a proprietății, nici izolare de piața
internațională, ci o acțiune firească, ce se practică în democrațiile avansate
de azi. Apoi, o lege a meritocrației și a concursurilor curate, în care să
conteze pregătirea și meritul – democrația fără meritocrație fiind sortită
eșecului. Și o lege a valorificării în interesul public a calităților țării de
parte a Uniunii Europene și a Alianței Nord-Atlantice. În acest moment,
datorită nepriceperii autorităților, România nu are capacitatea de a-și
valorifica poziția și încasează pierderi.
După decepțiile
ultimelor decenii, mulți concetățeni sunt sceptici, dar pun întrebarea:
„Da, de acord, dar cu cine?”. Se poate răspunde punând câteva întrebări. Câți
cetățeni ai României au votat actuala președinție și guvernările ei? Dacă
privim scrupulos, au fost în jur de 35% dintre cetățeni, fie și după măsluiri
și numărarea voturilor la STS. Cetățenii, în majoritate, aspiră, se poate
spune, la altceva. Câți parlamentari au fost consultați la redactarea de legi,
la adoptarea de împrumuturi externe, coduri fiscale, angajamente de război?
Câți specialiști reali au participat la elaborarea de proiecte naționale? Se
poate stabili.
Peste toate, rămâne o chemare simplă adresată
fiecăruia dintre cetățenii țării: să privim maimuța prin prisma omului! Nu
invers, cum procedează eronata înțelegere a democrației, întreținută de
persoane nimerite la decizii în România de azi.
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
<ahref=http://www.andreimarga.eu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu