Ungaria forțează autonomia ținutului secuiesc, proces vital pierdut de România la Curtea de Justiție Europeană.
România a pierdut recursul la Curtea de Justiție
Europeană într-un proces crucial pentru țara noastră. Este vorba despre
atacarea deciziei Comisiei Europene de a înregistra o inițiativă cetățenească a
maghiarilor din România care vizează autonomia ținutului secuiesc, sprijinită,
din plin, de Ungaria, care s-a constituit și parte în proces.
Dacă inițiativa va fi votată în Parlamentul
European, pericolul pierderii teritoriilor românești este uriaș.
Guvernul Ciolacu a trecut sub tăcere un eșec de
răsunet de la Curtea Europeană de Justiție, care a respins recursul și a
stabilit în sarcina României și plata cheltuielilor de judecată, atât ale
Curții, cât și ale Comisiei Europene, împotriva căreia țara noastră a adresat
plângerea.
Mai exact, este vorba despre inițiativa cetățenească
intitulată „Politica de coeziune pentru egalitatea regiunilor și menținerea
culturilor regionale”, elaborată de Comisia Permanentă a Consiliului Naţional
Secuiesc, pe care Comisia Europeană a decis să o înregistreze, pentru a urma
cursul legislativ.
Țara noastră, prin avocații angajați, a atacat
această decizie la Curtea de Justiție Europeană, acțiunea fiind însă respinsă
și la recurs.
Inițiativa cetățenească invocă mai multe
reglementări europene, precum Recomandarea Consiliului Europei nr. 1201/1993
care enunţă la art.11: „În regiunile în care sunt majoritare, persoanele
aparținând unei minorități naționale au dreptul de a dispune de autorități
locale sau autonome proprii sau de a avea un statut special, corespunzător cu
situația istorică și teritorială specifică și conform cu legislația internă a
statului”; Charta Europeană a limbilor minoritare şi regionale, care stabileşte
zona de utilizare a unei limbi regionale sau minoritare drept teritoriul
geografic și Recomandarea Consiliului Europei nr. 1334/2003 care în art.16. enunţă:
”guvernul central trebuie să reacţioneze cu înţelegere, atunci când grupuri
minoritare, mai ales dacă sunt numeroase şi trăiesc de multă vreme pe
teritoriul dat, solicită o libertate mai mare pentru rezolvarea independentă a
propriilor lor probleme”.
Principiul
cheie: auto-organizarea.
Potrivit inițiativei cetățenești, Uniunea
Europeană trebuie să acorde atenţie
deosebită acelor regiuni care dispun de particularităţi naţionale, etnice,
culturale, religioase, datorită faptului că populaţia lor majoritară se compune
dintr-o minoritate autohtonă europeană, creatoare în acea regiune a unei
culturi proprii, cu rădăcini istorice. Iar mijloacele politice şi financiare
ale Uniunii nu pot fi folosite pentru modificarea compoziţiei naţionale a
regiunilor respective, a aspectului lor cultural, a identităţii lor regionale,
pentru activităţi şi sprijinirea unor politici care ar duce la imigrarea unor
forţe de muncă de altă cultură şi limbă, susțin semnatarii.
„Dacă o regiune naţională este capabilă ca, prin
capacităţile sale de autoorganizare, prin etica muncii bazată pe propria sa
cultură şi datorită propriilor tradiţii să obţină un nivel de trai mai ridicat,
atunci aceasta trebuie tratată ca parte a culturii regionale şi în niciun caz
nu este permis să se elaboreze măsuri de limitare sau să se impună impozite
suplimentare”, se arată în documentul citat.
Stat în stat inițiativa cetățenească invocă
egalitatea accesului la fondurile structurale, la toate fondurile, sursele,
programele UE și necesitatea de a fi asigurate garanţii pentru păstrarea
particularităţilor lor, pentru dezvoltarea economică corespunzătoare în vederea
promovării unei dezvoltări sustenabile a Uniunii, păstrându-se şi diversitatea
sa culturală.
„Aceste
garanții pot fi instituțiile autoguvernării regionale, investite cu prerogative
suplimentare menite să asigure sustenabilitatea particularităților naționale,
lingvistice și culturale ale regiunii”, potrivit inițiativei cetățenești.
Argumentele avocaților României s-au învârtit doar
în jurul faptului că o astfel de inițiativă ar fi vădit în afara competenței
Comisiei Europene de a prezenta o propunere de act juridic dacă, în urma unei
evaluări juridice in abstracto a măsurilor propuse, există serioase îndoieli că
astfel de măsuri ar putea fi adoptate în temeiul tratatelor.
C.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu