28.02.2025
Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcrița
Cuprins:
1. Rezumat
2. Precizări preliminare
3. Bogăția și sărăcia în Vechiul
Testament
3.1. Dumnezeu-Tatăl a încurajat îmbogățirea
3.2. Bogăția minții lăsată de Dumnezeu poporului evreu
3.3. Evreii au ajuns să conducă lumea, prin puterea
minții lor
3.4. Alte precizări despre bogăția
lăsate de Dumnezeu „poporului ales al Său”
3.5. Poporul Israel este „poporul ales al lui Dumnezeu”, pentru a
cărei prosperitate s-a și luptat
4. Sărăcia și Bogăția în Noul
Testament
4.1. Tratarea sărăciei și a bogăției în Noul Testament
4.2. Dogme promovate credință opresivă, băgată pe gât cu
forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte
5.3. Alte comentarii la dogmele promovate credință
opresivă, băgată pe gât cu forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte
Anexa nr. 3.1. Exemple de personaje, din Vechiul
Testament, care, prin favorurile acordate de Dumnezeu, au ajuns să aibă mari
bogății
Bibliografie
1. Rezumat
Între Vechiul Testament
și Noul Testament există contradicții izbitoare în abordarea bogăției și a sărăciei. 1. În Vechiul Testament bogăția este binecuvântată: 1.1. Dumnezeu a încurajat și a fost foarte darnic cu oferirea de
numeroase și de mari bogății, uneori exorbitante, precum în cazul lui Solomon,
Iov, Isac etc. 1.2. Bogăția nu este privită ca fiind o piedică în calea
mântuirii unui om, chiar dacă acesta își pune încrederea în ea și nu este
dispus să renunțe la ea în favoarea săracilor. 1.3. Sărăcia
nu este condamnată, dar nici nu este apreciată și cu atât mai nici mult nu este
ridicată în slăvi. 2. În Noul Testament
sărăcia este binecuvântată de Iisus
Hristos, de la a o încuraja, a o favoriza, până la a garanta că Împărăţia lui
Dumnezeu este numai a săracilor.
(Vezi, spre exemplu, Luca 6:20; Matei 5,3 etc.; 1Timotei 6:8; Matei 19:21).
2.2. Bogăția este condamnată. (Vezi, spre exemplu, Matei 19:23,24).
Pe parcursul dezvoltării societății omenești, atât
fiecare om, cât și fiecare țară, au ajuns la concluzia că se poate vorbi de
dezvoltare economică și socială numai și numai prin acumularea de bogății prin
muncă.
La rândul lor, bogățiile
acumulate au asigurat condițiile pentru sporirea permanentă și substanțială
a nivelului de trai, privit atât al nivelul fiecărui om / familii, cât și la
nivel național, reflectat în dezvoltarea confortului, a sistemului de educație,
de învățământ, de sănătate, de securitate etc.
Munca acumulată, inițial cea fizică și ulterior tot mai mult cea intelectuală, a
ajuns să fie izvorul tuturor bogățiilor și măsura tuturor valorilor.
Pe baza bogățiilor acumulate prin muncă, diferențele,
atât între oamenii, cât și între țări, s-au adâncit și se adâncesc permanent și
tot mai mult, ajungându-se ca, în prezent, pe planeta Pământ, să existe, în
același timp, atât „omul primitiv”
cât și „omul inteligență artificială”.
Un factor important de discriminare,
de dezacord, de dezbinare, atât între membrii aceleiași societăți, cât și între
națiuni, l-a constituit, și îl mai constituie încă, religia.
Dacă la începuturile omenirii, toți oamenii credeau
într-o foarte mare varietate de forțe supranaturale, pe parcurs atitudinea
acestora s-a schimbat continuu:
1) în timp ce unii oameni au continuat să petreacă ore
întregi, în fiecare zi, rugându-se la spirite protectoare, care, în realitate,
nu există, irosind timp prețios și rămânând în aceeași stare de înapoiere și de
sărăcie,
2) alți oameni s-au debarasat de miturile religioase și
și-au dedicat timpul și eforturile muncii utile, continuând să se dezvolte tot
mai mult prin acumularea de bogății materiale și spirituale.
Diferențele dintre starea materială a oamenilor au fost
cauzate, în mare parte și în frecvente cazuri, și de Biblie, în care bogăția și sărăcia sunt prezentate
foarte diferit, chiar într-o mare contradicție,
așa după cum rezultă din cele prezentate în cele ce urmează.
În Biblie există contradicții izbitoare între Dumnezeu-TATĂL și Dumnezeu-FIUL
în abordarea sărăciei și a bogăției (dar și în tratarea poporului evreu, a Raiului, a Iadului etc.), așa după cum se
constată și din cele ce urmează.
1.1. Dumnezeu-Tatăl
ALEGE un popor, POPORUL
EVREU, ca „POPOR ALES AL SĂU”,
căruia îi acordă mari favoruri acestuia, îi dă o țară cu toate bogățiile sale.
1.2. Dumnezeu-Tatăl a încurajat
îmbogățirea și a fost foarte darnic cu oferirea de numeroase și de
mari bogății
materiale, pe lângă cele spirituale, unui număr foarte mare de
personaje din Vechiul Testament, dar numai celor din „poporul ales al lui Dumnezeu, Israel”[1], în fruntea cărora se află Solomon, Iov, Isac etc.
1.3. Una dintre cele mai mari bogății lăsate de Dumnezeu
poporului evreu a fost că le-a dăruit o inteligență ridicată. Se consideră
că valoarea medie a scorul IQ (coeficientul de inteligenţă) al indivizilor cu
origine evreiască este mai mare cu aproximativ 10 puncte față de valoarea medie
a IQ corespunzătoare indivizilor aparținând altor populații.[2]
1.4. Bogăția nu
este privită ca fiind o piedică în calea mântuirii unui om, chiar dacă acesta
își pune încrederea în ea și nu este dispus să renunțe la ea în favoarea
săracilor.
1.5. Sărăcia nu a constituit niciodată o preocupare pentru Dumnezeu-Tatăl: nu este
condamnată, dar nici nu este apreciată și cu atât mai mult nici nu este
ridicată în slăvi.
1.6. Vechiul Testament ne învață că Dumnezeu - Tatăl este
sursa supremă a tuturor bogățiilor și prosperităților, iar binecuvântările Lui
sunt în primul rând de natură materială,
pentru viața de aici, de „JOS”, de pe
pământ. Nici despre „SUS” (Împărăție, Paradis, Rai etc.) și nici despre „JOS”
(„tărâmul celălalt”, „lumea cealaltă”, „Iad”, cu o localizare sub pământ), nu
se spune nimic.
1.7. În Vechiul Testament nu există nici o referire la RAI (ca împărăție a
celui bun), la IAD (ca împărăție a celui rău), la faptul că sufletele oamenilor
continuă să trăiască după moartea trupului etc.
Deci, în Vechiul Testament:
1.1. Dumnezeu-Tatăl a încurajat și a fost foarte darnic cu oferirea de numeroase
și de mari bogății materiale, uneori exorbitante, precum în cazul lui Solomon,
Iov, Isac etc.
1.2. Bogăția nu este privită ca fiind o piedică în calea
mântuirii unui om, chiar dacă acesta își pune încrederea în ea și nu este
dispus să renunțe la ea în favoarea săracilor.
1.3. Sărăcia nu este condamnată, dar nici nu este apreciată și cu atât mai nici
mult nu este ridicată în slăvi.
1.4. În timp ce Dumnezeu-Tatăl a încurajat îmbogățirea,
fără a condamna sărăcia, Dumnezeu-Fiul a proslăvit sărăcia,
iar despre cei care „s-au îmbogăţit şi
că nu duc lipsă de nimic”, spune că „sunt,
înaintea cerului, ticăloşi, nenorociţi, săraci”. (Vezi explicațiile la
Matei 5:3 și Apocalipsa 3:17, pe mybible.ro)
În Anexa nr. 3.1 se prezintă „Exemple de
personaje, din Vechiul Testament, care, prin
favorurile
acordate de Dumnezeu, au ajuns să aibă
mari bogății.”
Conform Bibliei,
dintre mulțimea de popoare existente pe Pământ, Dumnezeu și-a ales un singur
popor, „poporul ales al
Său, evreii”: „6. Căci tu eşti un popor sfânt pentru Domnul
Dumnezeul tău; Domnul Dumnezeul tău te-a
ales, ca să fii un popor al Lui dintre toate popoarele de pe faţa pământului.”
(Deuteronomul 7:6)
Așa după cum am
arătat, Dumnezeu a lăsat (numai) „poporului ales al Său”, atât o țară, cât
și multe și mari bogății materiale.
Deosebit de
important este a se reține însă și faptul că Dumnezeu a mai lăsat
(tot numai) „poporului ales al Său”, prin insuflare Divină, și o mare bogăție a minții.
Se consideră că, prin protecția Divină de care s-a
bucurat, valoarea medie a scorul IQ (coeficientul de inteligenţă) al
indivizilor cu origine evreiască este mai mare cu aproximativ 10 puncte față de
valoarea medie a IQ corespunzătoare indivizilor aparținând altor populații.[3]
Prin bogăția minții, transmisă
de Dumnezeu (numai) „poporului ales al
Său”, mulți evrei au marcat momente importante, atât în viața acestui
popor, cât și în istoria omenirii, precum în exemplele de mai jos.
La David: „Acum să spui robului Meu David: «Așa vorbește Domnul
oștirilor: „Te-am luat de la pășune, de la oi, ca să fii căpetenie peste
poporul Meu, peste Israel;»” (2Samuel 7:8)
La Iosif: Iosif. de la un copil sărac, păstor, neștiutor de carte, prin protecție și
prin insuflare[4] Divină, dobândește o înțelepciune
(bogăție a minții) atât de mare încât ajunge vice-rege (prim-ministru) al
Regelui Egiptului, după care acesta îi dă în stăpânire
toată țara Egiptului.
La Estera: Estera, de la un copil sărac, orfan,
ajuns prin deportare în Imperiul
Persan, prin protecție și prin insuflare Divină, dobândește o înțelepciune (o zestre cerebrală) atât de mare încât ajunge soția preferată
a Împăratului Persiei Xerex și la intervenția acesteia mulțimea
de evrei din marele Imperiu Persan au fost salvați de genocidul plănuit
de vizirul Haman.
Ea se desfășoară de-a lungul a circa 4.000 de ani.
Istoria consemnează prezența evreilor în zeci de cetăți
antice, cu mult înaintea erei creștine.
Astăzi, evreii sunt cetățeni importanți a peste o sută de
țări din lume.
Cu toate că Israelul este o țară mică, prin suprafață (ceea
ce o face greu de găsit pe harta lumii) și prin populație, evreii, prin puterea
minții lor, au ajuns să dețină poziții cheie în conducerea a numeroase dintre
cele mai dezvoltate state din lume.
Prin zestrea lor
cerebrală și prin aceea că sunt oameni dedicați muncii corecte și bine
făcute se explică faptul (în cea mai mare parte) că, aproape
dintotdeauna, în conducerea a numeroase dintre cele mai dezvoltate state din
lume au fost și sunt evreii, care au jucat și joacă un rol important în istoria
acestor state și chiar a întregii lumii.
● În SUA, la
începutul secolului al XX-lea: Evreii deţineau un control total asupra
guvernului, conduceau SUA precum nişte monarhi absoluţi ai acestei ţări.
Ziarele americane erau controlate de evrei şi, în general, mass-media americană
aparţinea evreilor. Bancherii americani erau evrei. Cu toate că SUA nu avea
niciun interes să intre în Primul Război Mondial, evreii le-au determinat să
facă acest lucru pentru motivul că doreau Palestina, în baza „târgului”
încheiat cu Marea Britanie prin „Declaraţia Balfour”, pentru a crea acolo „un
stat evreu”.
● În Germania, în perioada 1930 - 1933, cu toate că evreii
reprezentau numai 0,5% din populaţie, aceștia erau cei care controlau presa,
precum şi cea mai mare parte a economiei; aceștia acţionaseră în momentul
prăbuşirii mărcii şi practic cumpăraseră tot ce se putea cumpăra.
● În Ungaria, conform
https://www.kanald.ro/incredibil-de-ce-sunt-evreii-atat-de-inteligenti-20020734), în anul 1930, evreii au reprezentat 55,7% din totalul medicilor
din țară, 49,2% din totalul avocaților, 30,4% din totalul inginerilor și 59,4%
din totalul angajaților în domeniul bancar. În plus, ei au controlat 49,4% din
industrie, 41,6% din inginerie, 72,8% din producția de îmbrăcăminte și au
primit 45,1% din venitul de pe chiriile imobilelor în Budapesta.
● Evreii au jucat
un rol important în desfășurarea unora dintre cele mai importante evenimente
din istoria omenirii.
Exemplele sunt pe cât de multe, pe atât de impresionante.
● De pildă, Benjamin
Harrison Freedman, născut în 1890, evreu american, om de stat și om de
afaceri de mare succes în SUA, în numeroase ocazii s-a întreţinut personal şi
foarte îndeaproape cu şapte preşedinţi ai Statelor Unite), pe care „i-a sfătuit” în problemele lumii, așa
după cum se poate afla de pe https://geopolitika.ro/articles/benjamin-freedman-un-evreu-care-a-spus-adevarul/
● În anul 1933, circa
98% din comuniştii Europei erau evrei.
● Revoluţia
bolşevică din Rusia au făcut-o evreii[5]
După Primul Război Mondial, circa 40.000 de evrei au luat
puterea la Moscova, după care, prin varii metode, au obţinut comanda în atâtea ţări ale lumii.
In Consiliul Comisarilor erau 17 evrei, din 22 membri
(77%), la Comisariatul Războiului 33 evrei, din 43 membri (77%), la Afaceri
Străine 13 evrei, din 16 membri (81%), la Justiţie 20 evrei, din 21 membri
(95%), la Instrucţie Publică 6 evrei, din 6 membri (100%), la Muncă 7 evrei,
din 8 membri (87%), la Ministerul Provinciilor 21 evrei, din 23 membri (91%),
la Presă 4 evrei, din 4 membri (100%), în misiunile Crucii Roşii, de fapt
misiunea propagandei în ţările străine 8 evrei, din 8 membri (100%). In total 129 evrei, din 151 de conducători ai Rusiei
bolşevice. Pe 12 aprilie 1919, M. Cohan scria în ziarul Le Comuniste, din
Harkov: „Putem fără ezitare să afirmăm că Marea Revoluţie Rusă a fost
înfăptuită de mâinile evreieşti... Noi am fost şi numai noi cei ce am condus
Proletariatul Rus spre aurora internaţională şi chiar astăzi Cauza
bolşevismului stă în mâinile noastre tari... Simbolul iudaismului, steaua cu
cinci raze, este acum adoptată de bolşevism... şi în acest semn va fi
exterminată burghezimea”.
● Astăzi, în SUA, evreii reprezintă 30% din
totalul cadrelor didactice de la colegiile de elită, 21% din studenții Ivy
League și 25% din câștigătorii premiului Turing. În plus, evreii constituie 50%
dintre cele două sute de cei mai mari intelectuali, 40% dintre partenerii
birourilor de conducere din New York și Washington, 59% dintre regizori,
scriitori și producători ai celor cincizeci dintre cele mai strălucitoare
filme. De asemene, cu toate că evreii constituie mai puțin de 2% din populația
Statelor Unite, ei dețin o treime din posturile în Tribunalul Suprem, două
treimi din distincțiile Tony Award pentru poeți și compozitori, aproximativ o
treime din premiile Nobel (http://www.bjt2006.org/GN_evrei_Premiul_Nobel_0514.pdf).
Și în alte țări, evreii au avut asemenea succese.
● La nivel
mondial (https://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_laurea%C8%9Bilor_evrei_ai_Premiului_Nobel), deși evreii formează mai puțin de 0,2% din
populația lumii, ei sunt laureați ai Premiului Nobel astfel: 26% pentru fizică,
27% pentru fiziologie sau medicină și 37% pentru economie etc. Desigur că și
discuțiile pe problema cum s-au acordat și cum se acordă Premiile Nobel
evreilor (și nu numai lor) sunt pe cât de multe pe atât de argumentate, precum
pe https://www.art-emis.ro/analize/premiile-nobel-si-evreii.
● În toate
domeniile vieții, dar în mod deosebit în știință, în medicină și în
economie etc., evreii au contribuit și contribuie însemnat la progresul
omenirii, dovedind că au un coeficient de inteligență (IQ) ridicat, pe care
știu foarte bine să și-l folosească cu maximum de beneficii.
● Despre
realizările istorice ale poporului evreu, prin puterea minții sale, cu totul
deosebită, s-a pronunțat și românul Petre Țuțea, care a spus:[6]
„Evreii conduc lumea? Petre Țuțea despre evrei.
Dacă tot m-aţi deranjat, vreau să rămâneţi cu ceva de pe
urma acestei discuţii. Știţi cine au fost primii nemulţumiţi de politeism?
Evreii. Şi au inventat iudaismul. Şi cine au fost primii nemulţumiţi de
iudaism? Evreii. Şi au inventat creştinismul. Şi cine au fost primii
nemulţumiţi de creştinism? Evreii. Şi au inventat marxismul ... și bolșevismul.
Şi cine au fost primii nemulţumiţi de marxism? Evreii. Să vedem ce mai inventează, că sunt poporul cu cea mai puternică vocaţie a spiritualităţii, născător
de religii. Ar fi bine să mergem cu ei, că de câte ori am mers împotriva
lor, ne-am ars.”
lăsate de Dumnezeu „poporului
ales al Său”
1. Cei care aveau mari bogății materiale, destul de mulți,
„erau plăcuți Domnului”.
2. Chiar se face
vâlvă cu bogăţiile materiale și spirituale ale marilor personaje din Israel.
Spre exemplu, în 1Împăraţi 10:23, se spune că Solomon i-a „întrecut pe toţi
împăraţii pământului în bogăţii şi în înţelepciune.”.
3.
Dumnezeu a fost deosebit de darnic (numai) cu poporul evreu, adică cu „poporul
ales al Său”, căruia i-a dat:
3.1) o țară cu toate bogățiile aflate în ea;
3.2) din plin avantaje spirituale și materiale;
3.3) o prosperitate uimitoare în comparaţie cu
celelalte națiuni ale lumii;
3.4) înțelepciune şi talente în toate domeniile;
3.5) ajutor să fie învingător în războaiele purtate;
3.6) promisiunea de a ajunge un popor
mare și favorizat (vezi, spre exemplu, fie și numai Geneza 12:2-3; 1Numeri
15:18; Avram 2:9-11), inclusiv să conducă lumea (dacă lumea nu va fi condusă de
„poporul ales al lui Dumnezeu”,
atunci de cine să fie condusă?) etc.
Cu asemenea numeroase și mari bogății lăsate de Dumnezeu
„poporului ales al Său”, evreii nu
l-au mai acceptat și recunoscut pe Iisus Hristos ca Mesia, care (1)
binecuvântează sărăcia, de la a o încuraja, a o favoriza, până la a garanta
că Împărăţia lui Dumnezeu este (numai) a
săracilor, și (2) condamnată bogăția.
Cu marile bogății ale minții (care, în
prezent, sunt mai importante ca oricând), lăsate de Dumnezeu numai
„poporului ales al Său”, poporul
evreu a ajuns:
1) să se afle în conducerea celor mai puternice state din
lume,
2) să dețină mare parte din bogățiile lumii,
3) să joace un rol tot mai mare în conducerea lumii.
Așa după cum am mai arătat, în Biblie există contradicții
izbitoare între Dumnezeu-TATĂL și Dumnezeu-FIUL în abordarea sărăciei și a
bogăției, în tratarea poporului evreu, a Raiului, a Iadului etc.
Lăsând dogmele la o parte, foarte important este a se înțelege de fiecare om și de fiecare țară că,
cu cât societatea ajunge să se dezvolte mai mult pe bază de cunoaștere
și pe baza inteligenței artificiale,
cu atât mai mult cei care dețin aceste bogății ale minții vor ajunge să
stăpânească lumea.
Cei care nu au capacitatea să înțeleagă, de pe acum, și
să se adapteze cât mai repede acestor noi cerințe, vor ajunge să aibă o țară în
care nimic nu mai este al lor și care, pe alocuri, nici nu va mai semăna cu aceea care a fost
cândva.
„Nu specia cea mai puternică sau cea mai inteligentă supraviețuiește. Ci
aceea care se adaptează cel mai bine la schimbări.” (Charles Darwin)
(Matei 11:15; Luca 14:35)
pentru a cărei prosperitate s-a și luptat
Exemple de versete din Vechiul Testament în care se face
precizări cu privire la: „poporul Israel, ca poporul ales al lui Dumnezeu”;
„Dumnezeul lupta pentru Israel”:
● Iosua 10:8: „Domnul a zis lui Iosua: «Nu te teme de ei,
căci îi dau în mâinile tale, și niciunul din ei nu va putea să stea împotriva
ta.»”
● Iosua 10:42: Iosua a luat în același timp pe toți
împărații aceia și țara lor, căci Domnul Dumnezeul lui Israel lupta pentru
Israel.”
● Exodul 14:14: „Domnul Se va lupta pentru voi; dar voi
stați liniștiți.”
● Geneza 12:2: „Voi face din tine un neam mare și te voi
binecuvânta; îți voi face un nume mare și vei fi o binecuvântare.”
● Ieremia 31:1 etc.: „…Eu voi fi Dumnezeul tuturor
semințiilor lui Israel, și ei vor fi poporul Meu.”
● 1Împăraţi 6:13: „voi locui în mijlocul copiilor lui
Israel și nu voi părăsi pe poporul Meu, Israel.”
● Amos 3:2: „Eu v-am ales numai pe voi dintre toate
familiile pământului:…”
● Isaia 41:10: „Nu te teme, căci Eu sunt cu tine; nu te
uita cu îngrijorare, căci Eu sunt Dumnezeul tău; Eu te întăresc, tot Eu îți vin
în ajutor. Eu te sprijin cu dreapta Mea biruitoare.” (Isaia 41:10) etc.
1. Dumnezeu-FIUL ALEGE o
categorie socială, SĂRACII,
ca „ALEȘI
AI SĂI”, proslăvind sărăcia și condamnând
bogăția, Raiul fiind destinat săracilor, iar Iadul bogaților. Schimbarea făcută
de Dumnezeu-FIUL, în tratarea poporului evreu, în abordarea sărăciei și a
bogăției, este pe cât de radicală, pe atât de revoltătoare pentru poporul
evreu, ai cărui lideri l-au provocat pe Ponțiu
Pilat, guvernatorul roman, să Îl răstignească pe Isus. Poporul evreu nu la
recunoscut niciodată, și nu îl recunoaște nici în prezent pe Iisus ca Mesia.
2. Sărăcia
este cea care este binecuvântată de Iisus Hristos, de la a o încuraja, a o
favoriza, până la a garanta că Împărăţia
lui Dumnezeu este a săracilor, precum se spune (fie și numai) în versetele:
„Ferice de voi
care sunteţi săraci, pentru că Împărăţia lui Dumnezeu este a voastră!”
(Luca 6:20; Matei 5:3 etc.).
În timp ce Dumnezeu-Tatăl a încurajat îmbogățirea, fără a
condamna sărăcia, Dumnezeu-Fiul a proslăvit sărăcia, iar despre cei care „s-au îmbogăţit şi că nu duc lipsă de nimic”,
spune că „sunt, înaintea cerului,
ticăloşi, nenorociţi, săraci”. (Vezi explicațiile la Matei 5:3 și la
Apocalipsa 3:17, de pe mybible.ro)
„Dacă vrei să fii
desăvârșit”, i-a zis Isus, „du-te de
vinde ce ai, dă la săraci și vei avea o comoară în cer! Apoi vino și urmează-Mă.”
(Matei 19:21; Luca 18:22), sau în
„Dacă avem, dar,
cu ce să ne hrănim și cu ce să ne îmbrăcăm, ne va fi de ajuns.” (1Timotei
6:8)
3. Bogăția
este condamnată:
„23 Isus a zis ucenicilor Săi: «Adevărat vă spun că greu va intra un bogat în Împărăția cerurilor.
24 Vă mai spun iarăși că este mai ușor
să treacă o cămilă prin urechea acului, decât să intre un bogat în Împărăția
lui Dumnezeu.” (Matei 19:23,24; Luca 18:24,25). Hristos îi fericește pe
săraci, ca moștenitori ai Împărăției lui Dumnezeu, și îi deplânge pe bogați.
4. Noul Testament ne învață că binecuvântările lui
Dumnezeu - Fiul (Iisus Hristos) sunt numai de natură spirituală și sunt pentru
viața de dincolo: 1) de „SUS”, din Împărăția cerurilor, din Împărăția lui
Dumnezeu[7], din Rai, unde este locul de răsplată a celor curați de păcate, și 2) de„JOS”
(din „tărâmul celălalt”, din „lumea cealaltă”, din „Iad”, cu o localizare sub pământ, locuit de demoni, de
diavoli, de draci, de Satan), unde este locul sufletelor păcătoase.
5. Deci, în viața de apoi, conform (cel puțin) Luca 6:20,
Matei 5,3, „SUS” (adică în Împărăția cerurilor, în Împărăția lui Dumnezeu, în
Rai) este locul celor SĂRACI, iar „JOS”
(pe „tărâmul celălalt”, în „lumea cealaltă”, în „Iad”) este locul celor
BOGAȚI!!!???
6. În Noul Testament, poporul evreu nu se mai bucură de
favoruri și nu mai este tratat ca „poporul
ales al lui Dumnezeu”,
Fiecare înțelege aceste contradicții izbitoare existente
în Biblie (fie și numai pe cele în tratarea bogăției și a sărăciei) după
educația, după credința / religia și după capacitatea sa de gândire.
băgată pe gât cu forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte
Cel puțin următoarele versete, din Noul Testament, din
Luca 6:20, 18:22-25; Matei 5:3, 19:21-24; 1Timotei 6:8, redate mai sus, au stat
și stau la baza interpretării (bine gândite) a celor mai extremiste și fanatice
interpretări religioase despre sărăcie și bogăție.
În cele ce urmează voi prezenta numai câteva texte
selectate de subsemnatul din articolul „Bogăția și sărăcia”, de Georgios
Mantzaridis, autor și al cărții „Morala creștină”, Editura Bizantină,
postată pe https://www.crestinortodox.ro/religie/bogatia-saracia-69506.html,
cu precizarea că sublinierile îmi aparțin, marcate prin N.G.L.
Hristos îi fericește pe săraci, ca moștenitori ai
Împărăției lui Dumnezeu, și îi deplânge pe bogați.
„Posesia bogăției
materiale îl înrobește pe om și îl împiedică să intre în împărăția lui Dumnezeu.”
N.G.L. Deci, la toți acei oameni, care toată viața și-au
dedicato muncii cinstite și bine făcute, agoniseala de o viață îi va împiedica
să intre în împărăția lui Dumnezeu.
„Credinciosul nu
trebuie să se dedea strângerii de avere, ci să sărăcească, precum îndemna
Domnul. Faptul de a deține avere constituie o faptă nedreaptă și de condamnat.”
N.G.L. Asemenea dogme nu numai că sunt de neacceptat de oamenii
dedicați muncii cinstite și care, printr-o viață de muncă, doresc să realizeze
ceva bun în viață, dar sunt chiar revoltătoare, te îndepărtează de asemenea
propovăduitori și de credința promovată de aceștia. Îndemnul conform căruia „Credinciosul nu trebuie să se dedea
strângerii de avere, ci să sărăcească”, deoarece „Faptul de a deține avere constituie o faptă nedreaptă și de condamnat.”
este o dogmă care, dacă s-ar aplica, ar genera numeroase și grave consecințe
negative, atât la nivelul fiecărui om, cât și pe ansamblul întregii societăți.
Creștinismul nu numai că nu se poate înfăptui cu asemenea dogme care, efectiv și în
mod real sunt nocive, dar pierde tot
mai mulți credincioși.
„Astfel, de pildă,
observând că bogatul nu se deosebește
în esență de lacom sau, mai mult, de hoț,”
N.G.L. În articolul subsemnatului intitulat „Lăcomia
pozitivă a îmbogăţirii” se prezintă cât de benefică este, atât pentru
fiecare persoană, cât și pentru o țară, lăcomia de îmbogățire prin muncă asiduă
și cinstită a cât mai multor oameni. A promova drept „credință creștină” dogma că „toți
oamenii bogați sunt niște hoți”
este una dintre cele mai mari erori ale religiei creștine, care îi dăunează
grav.
„Fiecare creștin
este dator să se lepede de dorința de a poseda aceste bunuri.” (bunurile
materiale)
N.G.L. Deci fiecare creștin ar trebui să se lepădăm de
bunurile materiale, situație care ar însemna cu întoarcerea la stadiul biologic
în care trăiește o turmă de animale.
„…pericolul dependenței de avere, ca și cel
al folosirii ei egoiste, este foarte grav.”
N.G.L. Averea, atât ca posesie, cât și ca folosire, este ceva
grav, din punctul de vedere al acestei dogme; deci, soluția este „fără avere” și „fără folosirea de avere”, deci trecerea la viața de culegători, de
vânători și de pescari.
„Proprietatea
particulară, care este o manifestare a lăcomiei, nu provoacă doar probleme
morale, ci și sociale.”
N.G.L. Este adevărat că oamenii fără proprietate, respectiv
cei care erau culegători, vânători și pescari, nu provocau probleme, nici morale
și nici sociale. Deci, din punctul de vedere al acestei dogme, soluția este
fără proprietatea particulară. În „Manifestul
Partidului Comunist”, publicat la Londra, în 1848,[8] Marx și Engels au formulat teoria comunismului într-o singură propoziție:
„abolirea proprietății private”.
Dogmele promovate de domnul Georgios Mantzaridis parcă sunt desprinse din „Manifestul Partidului Comunist” scris de
Marx și Engels și promovate în practică (cu numeroase și cu grave crime, zeci
de ani) de Lenin și de Stalin.
„Despărțind între «al meu» și «al tău»,
proprietatea particulară răcește
raporturile dintre oameni și provoacă dezbinări și conflicte.”
N.G.L. Deci, numai după ce nu va mai exista „Despărțind între
«al meu» și «al tău»”, proprietatea particulară
nu va mai exista și nu vor mai exista răceli ale raporturilor dintre oameni și
nici provocări care să genereze dezbinări și conflicte. Nici în ideologia
societății comuniste, în forma sa cea mai pură, nu se prevede despărțirea în
totalitate între «al meu» și «al tău»”. În „Manifestul Partidului Comunist”, Marx și Engels au prevăzut „desfiinţarea proprietăţii burgheze.”: „Ceea ce caracterizează
comunismul nu este desfiinţarea proprietăţii în general, ci desfiinţarea
proprietăţii burgheze.” „În acest sens comuniştii pot rezuma teoria lor în
formula: desfiinţarea proprietăţii private.” Domnul Georgios Mantzaridis merge
însă mult mai departe decât Marx și Engels, promovând dispariția a tot ce este
«al meu» și «al tău», adică la dispariția oricărei forme de proprietății particulare. Sunt foarte dăunătoare,
atât la nivelul fiecărui om, cât și pe ansamblul întregii societăți, dogmele
promovate de acei reprezentanți ai creștinismului care nu mai trăiesc în
realitate.
„La adevărata
libertate se accede prin neavuția de
bunăvoie. De aceea desăvârșirea cea în Hristos este legată de lepădarea oricărei forme de proprietate
particulară.”
N.G.L. Comunismul susține că, la adevărata libertate și
egalitate între membrii societății se ajunge prin stabilirea proprietății
comune asupra mijloacelor de producție și eliminarea claselor sociale. Domnul
Georgios Mantzaridis susține „lepădarea oricărei forme de proprietate
particulară” „prin neavuția de bunăvoie”.
Ce frumos ar fi sunat și ce valoroasă ar fi fost această doctrină (pentru ideologia
comunistă) dacă era introdusă de Marx și Engels în „Manifestul Partidului Comunist”.
„Iar cel ce își iubește semenul sărac este
firesc să nu țină bogăția pentru sine, ci o cheltuie pentru a acoperi nevoile
aceluia.”
N.G.L. Și această dogmă
a fost dintotdeauna, și este și în zilele noastre, o utopie. Nici un om care muncește mult, din greu și în scopul
realizării unor țeluri nobile, nu va accepta ca rezultatele muncii sale să fie
date săracilor, săracilor de bunăvoie
(prin propria lor voință), săracilor din
lenevie, săracilor din practicarea de
vicii etc. A nu ține la rezultatele muncii tale (la bogăția ta), obținute
din greu, cu multă trudă, a nu le folosi cu maximum de eficiență și a le
cheltui pentru a le da săracilor (săracilor ajunși în sărăcie de bunăvoie, prin propria lor voință,
săracilor din lenevie, săracilor din practicarea de vicii etc.), conduce
la ineficiență productivă, la lipsa motivației de a mai fi un om dedicat
muncii, la o stare de regres social, sigur și destul de repede.
„… sărăcia ca alegere personală de bunăvoie sporește libertatea și
bogăția spirituală. În acest …, pe cat omul se lipsește de bunuri, pe atât mila
lui Dumnezeu îl însoțește și îl sprijină dumnezeiasca iubire de oameni. Această
sărăcie
de voie îl înalță pe om duhovnicește și îl face următor lui Hristos.”
N.G.L. Din moment ce se promovează „sărăcia ca alegere personală de bunăvoie”, de ce li se mai cere celor
care muncește mult, din greu și în scopul realizării unor țeluri nobile, să-și
mai dea bogăția lor „săracilor ajunși în sărăcie de bunăvoie”?
Utopia și a acestei dogme este evidentă.
„Avantajul săracului, însă, este că nu are la dispoziția
lui multe lucruri care să îl subjuge și să îi limiteze libertatea. Adevărata bogăție este ascunsă și cultivată
în starea de sărăcie materială.”
N.G.L. Dacă bogatul va da o parte din averea sa săracului, „avantajul săracului” va dispărea din cauză
că acesta „având la dispoziția lui o
bogăție care să îl subjuge și să îi limiteze libertatea”, va face ca
săracul respectiv să nu mai aibă statutul de „sărac” și să nu mai aibă loc în
Împărăția Cerurilor. Dacă „adevărata bogăție este ascunsă și cultivată în
starea de sărăcie materială”, de ce i se cere bogatului să-și cheltuiască
averea pentru a-l scoate pe sărac din „adevărata sa bogăție, care este ascunsă
și cultivată în starea de sărăcie materială” și să nu mai aibă loc în Împărăția
Cerurilor?
„Pe planul vieții
sale personale, mișcându-se în duhul iubirii și al jertfei de sine,
credinciosul este dator să accepte și să urmărească sărăcia pentru desăvârșirea
lui spirituală.”
N.G.L. Altă utopie! Din moment ce „credinciosul este dator să accepte și să urmărească sărăcia pentru
desăvârșirea lui spirituală”, de ce i se cere bogatului să-și cheltuiască
averea pentru a-l scoate pe sărac din „adevărata sa bogăție, care este ascunsă
și cultivată în starea de sărăcie materială” și să nu mai aibă loc în Împărăția
Cerurilor?
„Astfel lăcomia,
ca rădăcină a tuturor relelor, nu doar că dă naștere abaterilor de la
morală, ci duce și la abaterea de la credință, sau se preface în idolatrie.”
N.G.L. Citind articolul
subsemnatului intitulat „Lăcomia pozitivă
a îmbogăţirii” se va înțelege cât de benefică este, atât pentru fiecare om, cât și
pentru orice țară, lăcomia de îmbogățire, prin munca asiduă
și cinstită, a cât mai multor oameni. Cu cât într-o
țară sunt mai mulți oameni lăcomi de îmbogățire, cu atât mai
prosperă va fi țara respectivă. Lăcomia
îmbogățirii e bună prin faptul că cel care își dedică viața îmbogățirii, prin
muncă asiduă și cinstită, își face bine lui, dar le face bine și altora.
Câștigul celui lacom de îmbogățire generează câștiguri și pentru alții, în
special pentru cei săraci. Nivelul de trai al celor săraci depinde de nivelul
de dezvoltare al celor bogați, de lăcomia în muncă a acestora. Oameni lacomi de
îmbogățire devin bogați nu prin spolierea
altora, ci prin sporirea bogăției totale, care va asigura un trai tot mai
bun și pentru cei săraci (săraci din lenevie, din sărăcie benevolă, din practicarea
de vicii etc.), lăcomia ajungând să fi altruism. Impulsul egoist al oamenilor de
a-și spori câștigurile, adică lăcomia de a se îmbogăți, constituie baza avuției
colective. Adam Smith a spus că: (1)
Problema sărăciei se rezolvă numai (1.1) prin muncă și cu bogăție și (1.2) prin
implicarea în muncă și a tuturor săracilor. și (2) lacomi de îmbogățire sunt oamenii cei mai utili și cei mai
bine intenționați din societate, pentru că pun în mișcare roțile întregului
mecanism social prin care se asigură dezvoltarea țării în beneficiul tuturor. A condamna, în numele unor dogme, oamenii dedicați muncii, oamenii lacomi de muncă și bogățiile acestora
(strânse cu multă trudă, după o viață de muncă), este o problemă care trebuie
reconsiderată din temelii.
Așa după cum am mai precizat, cele de mai sus sunt numai
câteva dogme selectate de subsemnatul din articolul „Bogăția și sărăcia”, de Georgios
Mantzaridis, autor și al cărții „Morala creștină”.
În plin secol XXI, al inteligenței artificiale,
promovarea unor asemenea dogme (nocive pentru dezvoltarea umană) provoacă
dezgust și chiar repulsie, nu numai față de autorii și prorăvăduitorii
acestora, dar chiar și față de religia care le tolerează.
băgată pe gât cu forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte
Pentru a nu-și pierde credibilitatea tot mai mult și
într-un ritm rapid, biserica ar trebui (1) să renunțe la acele versete care, cu
certitudine, nu mai au credibilitate[9]
și (2) să-și adapteze mesajul cu ceea ce este credibil și merge la sufletul
oamenilor.
Multe din versetele Bibliei, care au la bază povestiri din
urmă cu 2.000 – 4.000 mii de ani, nu mai sunt credibile în ziua de azi, iar
dacă se spun mereu, biserica își pierde tot mai mulți credincioși și chiar mai
mult.
Credința religioasă nu este ceva rău, rele sunt modurile
greșite în care se propagă.
De credință religioasă, într-o forma sau alta, mulți
oameni au (încă) nevoie și în prezent și vor avea nevoie și în viitor. Dar, în
această epocă a rațiunii, tot mai mulți oameni, fără să trădeze ortodoxia, au o
deschidere tot mai mare și către știință, către „credința prin știință”.
În condițiile în care sunt promovate dogme drept credință opresivă,
băgată pe gât cu forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte, tot mai
mulți oameni nu mai suportă să audă asemenea „învățăminte” și, încet dar sigur, se îndepărtează tot mai mult de
biserică, de preoți și de religia care le promovează.
Așa s-a ajuns în situația ca, în vorbe, cei ce se declară
religioși sunt mulți, de până la 80%, chiar 90% din totalul populației unei
țări,[10] dar, în realitate (în fapte), procentul este foarte mic, de circa 8% – 10%.
La ultimele 4 recensăminte ale populației României, din
1992, 2002, 2011 și 2022, Biserica ortodoxă este în continuă și într-o
însemnată scădere, în timp ce, spre exemplu, biserica penticostală este într-o
continuă și însemnată creștere.
O asemenea plecare în masă a ortodocșilor a avut și are
loc în condiţiile în care s-au înmulţit foarte mult atât numărul bisericilor,
cât şi al preoţilor.
Spre exemplu, în oraşe, în bisericile în care era un
singur preot, acum slujesc 3 - 5 preoţi.
Creșterea foarte mare a numărului bisericilor și al
preoților a avut și are loc pe seama unor cheltuieli deosebit de mari din banii
publici, adică din banii strânși, în cea mai mare parte, pe calea impozitelor, de la cei bogați,
adică de la cei atât de blamați și de condamnați prin numeroase dogme, precum
cele prezentate anterior
În plus, multe biserici au fost nou construite, iar
numeroase altele au fost modernizate prin banii donați de oameni bogați, care, ca drept recunoștință, sunt
atât de blamați și de condamnați prin numeroase dogme, precum și prin cele
prezentate mai sus.
Această „ipocrizie
religioasă”, de condamnare a bogăției din care îți duci existența biserica,
în mare parte,, este constatată de întreaga populație și condamnată, ceea ce
dăunează foarte mult religiei.
„Ipocrizia religioasă: biserica
ortodoxă, în fapte primești fonduri substanțiale de la oamenii bogați, dar în
predici condamnă bogăția și oamenii bogați”. (N. Grigorie Lăcrița).
2. „Ideile eronate
transformate în adevăruri dogmatice sunt cel mai primejdios lucru din lume.
Ele provoacă cele mai grave leziuni în corpul social și tocmai de aceea e atât
de important «să vezi» pe mâna cui
încap ideile. Din păcate, s-a dovedit că noi nu suntem capabili să ne apărăm de
ideile «generatoare de rău»”.[…] „De
aceea răspunderea celor care «umblă cu
idei» este enormă. Ei pot face
omenirea fericită sau, dimpotrivă, o pot arunca în prăpastie. Geniul este
cât se poate de echitabil distribuit de partea binelui și de cea a răului. Și
se bucură, în ambele direcții, de continuitate. […] «La capătul tuturor promisiunilor paradisului așteaptă infernul»”[11]
Singurele „paradisuri” accesibile aici, pe pământ sunt cele prin muncă,
prin cunoaștere și prin vocație.
Cei mai mari răufăcători sunt cei care s-au dedicat
construirii sistematice a Paradisurilor cerești și/sau de pe Pământ.
Grav e când aceste dogme ajung să fie promovate
„credință
opresivă, băgată pe gât cu forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte”.
Învrăjbirea dintre săraci și bogați se face, chipurile, cu încuviințarea lui
Dumnezeu-FIUL și-n numele Lui, ceea ce constituie un mare pericol și pentru societate, dar și pentru religia creștină.
Asemenea „învățăminte din Biblie” îi sperie pe toți oameni dedicați muncii
cinstite, ajunși bogați după o viață de muncă asiduă, și îi îndepărtează de religia care promite
numai celor săraci că a lor este „Împărăția Cerurilor”, unde bogații nu au acces.
Ori, noi avem o singură viață, și tot ce putem pretinde
de la ea este să o trăim ca viață prezentă, cât mai bine cu putință, aici, pe
pământ. Și asta cât ne permit lucrurile care depind de noi.
Cei care prin munca lor de o viață ajung să genereze
bogăție și prosperitate (pentru ei, pentru colectivitate, pentru întreaga
societate și, în unele cazuri, chiar și pentru întreaga omenire, precum în
cazul geniilor, care au fost toate obsedate de muncă), ar trebui să fie cei mai
apreciați și lor le-ar trebuie deschise (în primul rând) porțile „Împărăției
Cerurilor”, ale Raiului.
Raiul, aici pe Pământ, nu se poate înfăptui cu cei
săraci, cărora li se promite „Împărăția Cerurilor”, și cu atât mai mult cu
săracii benevol, din lene și din practicarea de vicii.
Aici, în „Raiul de
pe Pământ” (care trebuie înțeles ca „o
societate a bunăstării sociale generale”, a educației, a civilizației, a
sănătății, a prosperității, a unui nivel de trai bun, a bogăției etc.), cu greu
ar trebui să intre săracii apți de
muncă, dar care refuză să lucreze, adică săracii din „sărăcie benevolă”,
din lenevie, din practicarea de vicii etc.
Aici, pe
Pământ, s-a ajuns deja în situația în care săracii (1) trăiesc ca „întreținuți social”, își duc existența
din o parte din munca, din veniturile (prin redistribuire bugetară) celor lăcomi de îmbogățire și (2) în baza unor dogme,
trăiesc cu speranța în niște promisiunile divine, care le spun că, după moarte,
Împărăția cerurilor va fi numai a lor, unde nu vor ava acces cei bogați.
Cei care nu au capacitatea să înțeleagă faptul că „Ideile eronate transformate în
adevăruri dogmatice sunt cel mai primejdios lucru din lume”, vor fi condamnați, încet dar sigur, la
înapoiere, pe toate planurile și nu vor mai avea loc în imperiile viitorului,
care vor fi imperiile minților strălucite, dedicate muncii creatoare de mari
bogății materiale și spirituale.
Nu bogăția și nu lăcomia îmbogățirii prin muncă cinstită trebuie
condamnată, ci sărăcia, respectiv săracii de
bunăvoie, săracii din lene și
săracii din practicarea de vicii etc.
„Bogăţia
este o mare ispită a muncii, iar sărăcia
este o mare ispită a lenei și a viciilor.” (N. Grigorie Lăcrița)
La „Dogmele promovate credință opresivă, băgate pe gât cu
forța în numele lui Dumnezeu, ca fiind sfinte”, se mai poate răspunde în mai
multe feluri, dar prefer următoarele citate:
„Mare sărăcie
trebuie să fie în rai, dacă merg acolo toţi golanii, calicii şi săracii şi nici
un bogat.” (Din Hagi Tudose, zgârcitul odios). „Nu există decât un pas de la fanatism la barbarie.” (Denis
Diderot). „Nici o cruzime nu e mai
atroce decât aceea a fanaticului.” (Stefan Zweig)
prin favorurile acordate de Dumnezeu, au ajuns să aibă
mari bogății
Aceste personaje
biblice, prezentate în ordinea (destul de relativă) mărimii bogăției materiale
și spirituale a lor, sunt : 1. Solomon. 2. Iov. 3. Isac. 4. David. 5. Iosafat. 6. Iacob. 7. Iosif. 8. Estera. 9. Avram. 10. Lot. 11. Ezechia. 12. Iosia. 13. Mardoheu.
Explicații deosebit
de importante cu privire la bogățiile materiale
și spirituale ale acestor personaje, și pentru (aproape) fiecare verset din
Biblie, se găsesc pe https://mybible.eu/ro
1. SOLOMON. Născut în anul
990 î.Hr. Devenit rege al Israelului la 19 ani, în anul 971. A murit în anul
931, la vârsta de 59 de ani, după o domnie de 40 de ani, între 971 – 931.
Prin binecuvântări (prin
favoruri foarte mari) acordate de Dumnezeu, a avut o domnie
intrată în legendă, ca prosperă și tihnită.
După tradiția biblică, a fost ctitorul Templului din
Ierusalim: A rămas proverbială înțelepciunea sa, la început în rândurile
locuitorilor evrei, musulmani și creștini din țările care alcătuiesc Levantul
(Cipru, Israel, Iordania, Liban, Palestina, Siria și zonele din sudul Turciei),
și apoi din întreaga lume. I s-au atribuit cărțile „Ecleziastul”, „Pildele sau
Proverbele lui Solomon” și „Cântarea Cântărilor” din Vechiul Testament.
„11 Și Dumnezeu a
zis:…,
12 … Îți voi da
o inimă înțeleaptă și pricepută, așa cum
n-a fost nimeni înaintea ta și nu se va scula nimeni niciodată ca tine.
13 Mai mult, îți
voi da și ce n-ai cerut: bogății și slavă, așa încât în tot timpul vieții tale
nu va fi niciun împărat ca tine.” (1 Împărați 3.11-13)
„14 Greutatea aurului care venea lui
Solomon, pe fiecare an, era de șase
sute șaizeci și șase de talanți de aur.” (1 Împăraţi 10:14). Cum un talant avea
34,272 kg, rezultă că, în fiecare an
îi revenea lui Solomon o cantitate de aur
de 22.825 kg.
„23 Împăratul Solomon a întrecut pe toți împărații pământului în bogății și
înțelepciune.”, de pe vremea aceea. (1Împărați 10:23 și 2Cronici 9:22)
Mulți bărbați consideră însă că o mare bogăție a lui
Solomon a constat și în faptul că „3 A
avut de neveste șapte sute de crăiese împărătești și trei sute de țiitoare;
….”[12] (1Împăraţi 11:3), identificate, selectate și luate la curtea împăratului
de tinere și numai virgine.
Dintre aceste 1.000 de femei (care
existau la curtea lui Solomon, numai pentru satisfacerea plăcerilor sale
sexuale, timp de 40 de ani cât a domnit), cu unele nu a ajuns să se culce nici
o dată, fapt pentru care respectivele au murit virgine.
Pe Internet sunt zeci de Site-uri care prezintă bogăția
lui Solomon și fastul de la curtea sa, dintre care menționez doar https://wol.jw.org/ro/wol/d/r34/lp-m/1996762.
2. IOV, sau IOB, este personajul central din cartea „Iov”, din Biblia
ebraică și un profet al lui Dumnezeu în Coran. „În cei din urmă ani ai săi, Iov
a primit de la Domnul mai multe binecuvântări decât primise în cei dintâi. A
avut paisprezece mii de oi, șase mii de cămile, o mie de perechi de boi și o
mie de măgărițe.” (Iov 42:12). Iov a trăit în Arabia cu aproape 2000 de ani înainte de Hristos. El a
trăit în țara Uz / Uţ, a cărei localizare nu este cunoscută. Iov a trăit 248 de
ani, suficient de mult pentru a-și vedea strănepoții. Din toată viața sa, 140
de ani i-a trăit după încercările la care l-a supus Dumnezeu, care au început
atunci când avea 79 de ani. https://ro.orthodoxwiki.org/Dreptul_Iov; https://ro.wikipedia.org/wiki/Iov
3. ISAAC. Născut în 1851 î.Hr., decedat
în 1671 î.Hr.
„12 Isaac a făcut semănături în țara aceea și a strâns
rod însutit în anul acela; căci Domnul
l-a binecuvântat. 13 Astfel omul acesta s-a îmbogățit și a mers
îmbogățindu-se din ce în ce mai mult, până ce a ajuns foarte bogat. 14 Avea
cirezi de vite și turme de oi, și un mare număr de robi;” (Geneza 26:12-14)
4. DAVID. Născut în 1039
î.Hr., decedat în 969 î.Hr. Este descris în Biblia ebraică ca al doilea rege al
Israelului. Dumnezeu l-a binecuvântat cu bogății: „De la Tine vin bogăția și
slava, Tu stăpânești peste tot…” (1 Cronici 29:12). David este onorat în
literatura profetică ca un rege ideal și ca unul dintre strămoșii lui Iisus
Hristos. Iisus Hristos. este descris ca fiind descendent al lui David atât în
Evanghelia după Matei, cât și în Evanghelia după Luca.[13]
5. IOSAFAT. Născut 907 î.Hr., decedat 849 î.Hr. (a
trăit 58 de ani). A fost al patrulea rege în Iuda. El a domnit între 873 î.Hr.
– 849 î.Hr. Iosafat a domnit douăzeci și cinci de ani și a venit pe tron la
treizeci și cinci de ani. Vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Iosafat „5 Domnul a întărit domnia în mâinile lui Iosafat, căruia tot Iuda îi
aducea daruri. Și a avut o mulțime de
bogății și slavă.” (2 Cronici 17.5). „25 Iosafat și poporul său s-au dus să
ia prăzile; au găsit printre trupuri multe
bogății și lucruri scumpe și au luat atât de multe că n-au putut să le ducă
pe toate. Trei zile au prădat, căci era multă pradă.” (2 Cronici 20:25)
6. IACOB, IACO. Născut 1791
î.Hr., decedat 1644 î.Hr. (a trăit147 de ani). Iacob este strămoșul comun al
celor 12 triburi ale poporului Israel. Cei doisprezece fii ai lui Iacob (Ruben,
Simeon, Levi, Iuda, Isahar, Zabulon, Iosif, Beniamin, Dan, Neftali, Gad și
Așer) vor deveni strămoșii celor douăsprezece triburi ale izraeliților. Iacob
este unul din cei trei mari strămoși ai Israelului, împreună cu tatăl său Isaac
și bunicul său Avraam. „43 Omul acesta s-a
îmbogățit astfel din ce în ce mai mult; a avut multe turme, robi și roabe, cămile și măgari.” (Genesa
30:43). Vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Iacob
7. IOSIF. Născut 1562
î.Hr., decedat 1452 î.Hr. (a trăit 110 ani).
Isaac, fiul lui Avraam, a avut doi fii: pe Esau și pe Iacob. Lui Iacob
i-a dăruit Dumnezeu 12 fii și o fată. Toți feciorii lui erau voinici și
sănătoși. Mergeau zilnic cu turmele la pășune. Între fiii lui Iacob, cel mai
așezat și mai cuminte era Iosif. Iosif
este vândut de frații săi și, după multe îndurări, ajunge stăpânitor peste ţara Egiptului, al doilea după faraon. „41 Faraon a zis lui Iosif: «Uite, îți dau
stăpânire peste toată țara Egiptului.»” (Geneza 41:41) și ajunge vice-rege. După ce a cugetat câtva timp asupra numirii,
regele a anunţat hotărârea lui de a-l înălţa pe Iosif la cea mai înaltă slujbă
din împărăţie şi a procedat la ceremonia inaugurală. Mai întâi a fost o
proclamare regală declarându-l pe Iosif
a fi vice-rege peste întreg Egiptul. „43 L-a suit în carul care venea după
al lui și strigau înaintea lui: «În genunchi!” Astfel i-a dat faraon stăpânire peste toată țara Egiptului.»”
(Geneza 41:43).
8. ESTERA. Data nașterii
secolul al VI-lea î.Hr., data decesului secolul al V-lea î.Hr.
Estera a fost una (cea preferată) dintre soțiile regele
Persiei Xerxes I (Ahașveroș), care stăpânea peste 127 de provincii (sau
satrapii), din India până în Etiopia.
Haman, vizir (consilier și prim-ministru) al lui Xerxes, care
îi ura pe evrei, reușește să-l convingă pe împărat că este spre binele lui să
scape de evrei.
„Atunci Haman a zis împăratului Ahașveroș: «În toate
ținuturile împărăției tale este risipit un popor deosebit între popoare, care
are legi deosebite de ale tuturor popoarelor și nu ține legile împăratului. Nu
este în folosul împăratului să-l lase liniștit.»” (Ester 3:8)
„Și împăratul a zis lui Haman: „Îți dăruiesc și argintul
și pe poporul acesta; fă cu el ce vei voi.” (Ester 3:11)
„Scrisorile au fost trimise prin alergători în toate
ținuturile împăratului, ca să nimicească,
să omoare și să piardă pe toți iudeii, tineri și bătrâni, prunci și femei, și
anume într-o singură zi, în ziua a treisprezecea a lunii a douăsprezecea,
adică luna Adar, și să li se prade
averile.” (Ester 3:13)
Aflând de complotul lui Haman, Mardoheu (Mordehai)[14] o roagă pe Estera să-și folosească poziția influentă pentru a vorbi cu
împăratul în numele evreilor. (Ester 4:8)
În urma intervenției Esteri la împărat:
1) toți evreii din marele Imperiu Persan au fost salvați
de genocidul plănuit de vizirul Haman,
(Estera 8:1-17), după care
2) Haman a fost spânzurat pe spânzurătoarea pe care
trebuia să fie spânzurat evreul Mordehai, pentru că întinsese mâna împotriva
iudeilor, (Ester 7:8 și 8:7),
3) evreul Mordehai a ajuns cel dintâi după împăratul
Ahașveroș (ca mare vizir sau prim ministru); (Ester, 10:3),
4) Toate bogățiile lui Haman au fost date Esterei de
împăratul Ahașveroș: „1 În aceeași zi, împăratul Ahașveroș a dat împărătesei
Estera casa lui Haman, vrăjmașul iudeilor. Și Mardoheu a venit înaintea
împăratului, căci Estera arătase legătura ei de rudenie cu el.” (Estera 8:1). Strălucirea
bogăţiilor lui Haman rezultă și din Estera 3:9, unde este consemnat: „9 Dacă
împăratul găsește cu cale, să se scrie o poruncă pentru ca ei să fie nimiciți,
și eu
voi cântări zece mii de talanți de argint în mâinile slujbașilor, ca să-i ducă
în vistieria împăratului.” Având în vedere talantul babilonian, numai
această sumă ar însemna aproximativ 343 tone de argint (vezi explicațiile la
Estera 3:9 pe https://mybible.eu/ro).
Sunt numeroase opiniile care consideră că și Cartea
Esterei (ca altele din Biblie, sau chiar ca toată Biblia), este un mit,
personajele sale (cu excepția lui Xerxes) fiind produsul imaginației creative a
autorului ei [vezi, spre exemplu, https://ro.wikipedia.org/wiki/Estera_(carte)].
Povestea Esterei a născut, în cultura iudaică, sărbătoarea
numită Purim, prin care este celebrat miracolul salvării evreilor din
Persia în ultimii ani ai existenței Imperiului Persan.
9. AVRAAM, în ebraică, Abraham, traducerea din latină, Ibrahim în arabă, este adevăratul strămoș al poporului evreu, numit (!?)
„prietenul lui Dumnezeu” (cf. Isaia
41:8). Născut în 1813 î.Hr., decedat în 1638 î.Hr. Amintirea lui a rămas vie în
toate veacurile următoare în mijlocul „poporului ales, Israel”. Figura lui
Avram este prezentă în cele trei culte monoteiste: iudaism, creștinism și
islamism. Avraam a fost foarte bogat. Vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Avraam
10. Lot, este un personaj biblic, nepotul lui Avraam, fiind
considerat a fi strămoșul iordanienilor de astăzi. În Facerea/Geneza 13:5 se
spune: „5 Lot, care călătorea
împreună cu Avram, avea și el oi, boi și
corturi. 6 Și ținutul acela nu-i încăpea să locuiască împreună; căci
averile lor erau așa de mari, încât nu puteau să locuiască împreună.”
11. EZECHIA. Născut circa 739
î.Hr., decedat circa .687 î.Hr. A fost al 14-lea rege al Regatului Iuda, și se
presupune că domnia sa a fost între 715 și 686 î.Hr. Ezechia este unul din cei
mai proeminenți regi ai Regatului lui Iuda. A adoptat reforme religioase care
au constat în interzicerea închinării la idoli și a restaurat închinarea către
Dumnezeul lui Israel, așa cum aceasta este descrisă în Pantateuhul lui Moise.
Vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Ezechia
12. IOSIA. Născut 648 î.Hr., decedat 609 î.Hr. (a trăit 39 de ani).
Iosia a fost al şaisprezecelea rege în Regatul de Sud şi a domnit peste Iuda 31
de ani, între anii 640 şi 609 î. Hr. A urcat pe tron la vârsta de opt ani, după
mai bine de jumătate de secol de declin moral şi spiritual sub tatăl său, Amon,
şi bunicul său, Manase, doi dintre cei mai răi regi ai lui Iuda. A nimicit
idolatria și vrăjitoria și a restabilit credința adevărată în Dumnezeu chiar pe
baza Cărții Legii pe care au găsit-o oamenii lui în Casa Domnului. Existența
lui Iosia nu este confirmată de dovezi arheologice sau izvoare istorice, domnia
sa fiind menționată numai în Cartea a patra a Regilor. Cu toate acestea, cei
mai mulți istorici accept faptul că Iosia a fost un personaj istoric adevărat.
Vezi https://ro.orthodoxwiki.org/Iosia. https://ro.wikipedia.org/wiki/Iosia.
13. MARDOHEU. Așa după cu am
mai arătat (la Estera), în urma intervenției Esteri la împărat, evreul Mordehai
a ajuns cel dintâi după împăratul Ahașveroș, ca mare vizir sau prim ministru
(Ester, 10:3), bucurându-se de mari bogății materiale și spirituale.
Pentru Iosif, vezi https://ro.wikipedia.org/wiki/Iosif_(fiul_lui_Iacob.
Despre bogăţia regelui Solomon: https://wol.jw.org/ro/wol/d/r34/lp-m/1996762.
Despre Iov: https://ro.orthodoxwiki.org/Dreptul_Iov; https://ro.wikipedia.org/wiki/Iov.
Despre Iosafat: https://ro.wikipedia.org/wiki/Iosafat
; https://ro.orthodoxwiki.org/Iosafat
Despre Iacob: https://ro.wikipedia.org/wiki/Iacob.
Pentru Iosif: https://ro.wikipedia.org/wiki/Iosif_(fiul_lui_Iacob.
Despre Estera: https://ro.wikipedia.org/wiki/Estera_(carte)
Despre Avram: https://ro.wikipedia.org/wiki/Avraam
Despre Ezechia: https://ro.wikipedia.org/wiki/Ezechia.
Despre Isia: https://ro.orthodoxwiki.org/Iosia.
Despre David: https://ro.wikipedia.org/wiki/David.
Despre inteligența evreilor, vezi, spre exemplu https://www.kanald.ro/incredibil-de-ce-sunt-evreii-atat-de-inteligenti-20020734)
Cartea neamului lui Iisus Hristos: https://ioanelixir.wordpress.com/2020/12/21/cartea-neamului-lui-iisus-hristos-fiul-lui-david-fiul-lui-avraam/
Pentru inteligența evreiască și evreii în lume:: http://www.bjt2006.org/GN_evrei_Premiul_Nobel_0514.pdf;
https://www.kanald.ro/incredibil-de-ce-sunt-evreii-atat-de-inteligenti-20020734;
https://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_laurea%C8%9Bilor_evrei_ai_Premiului_Nobel;
https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_natural%C4%83_a_inteligen%C8%9Bei_a%C8%99kenazilor;
https://ro.wikipedia.org/wiki/Evrei.
N. Grigorie Lăcrița. Articolul „Lăcomia pozitivă a îmbogăţirii.”
Pentru coeficientul de inteligenţă (IQ) al indivizilor cu
origine evreiască: a se vedea https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_natural%C4%83_a_inteligen%C8%9Bei_a%C8%99kenazilor.
Articolul „Bogăția și sărăcia”, de Georgios
Mantzaridis, autor și al cărții „Morala creștină”, Editura
Bizantină), postată pe https://www.crestinortodox.ro/religie/bogatia-saracia-69506.html.
„Manifestul Partidului Comunist”,
publicat la Londra, în 1848 de Marx și Engels, prezentat și pe Internet, precum
pe https://www.marxists.org/romana/m-e/1848/manifest/c02.htm
Despre
scăderea în masă a ortodocșilor la ultimele 4 recensăminte ale populației
României, din 1992, 2002, 2011 și 2022, vezi, spre exemplu https://romania.europalibera.org/a/religie-recensamant2022-romani-/32210549.html
Articolul lui Gabriel Liiceanu pe https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-26292995-ideile-eronate-transformate-adevaruri-dogmatice-sunt-cel-mai-primejdios-lucru-din-lume.htm
N. Grigorie Lăcrița. Articolul „Lăcomia pozitivă a îmbogăţirii.”
N. Grigorie Lăcrița. Articolul „Soarele s-a oprit și luna
și-a întrerupt mersul, pentru o zi”
[1] În Vechiul
Testament sunt zeci de versete în care Dumnezeu face precizări cu privire la „poporul Meu, Israel” (2Samuel 3:18; 2
Samuel 7:7 etc); „Voi face din tine un neam mare și te voi binecuvânta; îți voi
face un nume mare și vei fi o binecuvântare.” (Geneza 12:2); „…Eu voi fi Dumnezeul tuturor semințiilor lui
Israel, și ei vor fi poporul Meu.” (Ieremia 31:1 etc.); „voi locui în mijlocul copiilor lui Israel
și nu voi părăsi pe poporul Meu, Israel.” (1Împăraţi 6:13); „Eu v-am ales numai pe voi dintre toate
familiile pământului:…” (Amos 3:2); „Nu
te teme, căci Eu sunt cu tine; nu te uita cu îngrijorare, căci Eu sunt
Dumnezeul tău; Eu te întăresc, tot Eu îți vin în ajutor. Eu te sprijin cu
dreapta Mea biruitoare.” (Isaia 41:10) etc.
[2] A se vedea https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_natural%C4%83_a_inteligen%C8%9Bei_a%C8%99kenazilor.
[3]
A se vedea https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_natural%C4%83_a_inteligen%C8%9Bei_a%C8%99kenazilor.
[4] „Revelaţia divină” este „ceea
ce transmite Dumnezeu către un om ales al său”, iar „Inspiraţia divină” este „ceea ce primeşte omul providențial de la
Dumnezeu”. Mesajul pornit de la Dumnezeu
ca „revelaţie divină” ajunge la omul providențial ca „inspiraţie divină”.
[6] A se vedea (https://www.calameo.com/books/005516518265b06399625)
[7] „Împărăția lui
Dumnezeu” este o formulare folosită numai în Noul Testament, de 122 de ori,
pentru a desemna tărâmul în care domnește Dumnezeu. Evanghelia după Matei
folosește de asemenea o expresie similară, anume „Împărăția Cerurilor”.
[8] Prezentat și pe Internet,
precum pe https:
//www.marxists.org/romana/m-e/1848/manifest/c02.htm
[9] A se vedea, spre exemplu, articolul subsemnatului intitulat „Soarele s-a oprit și luna și-a întrerupt mersul,
pentru o zi”
[10] A se vedea
rezultatele de la ultimele 4 recensăminte ale populației României din 1992,
2002, 2011 și 2022 și (2), cu comentariile postate și pe Internet pe marginea
acestora, precum pe https://romania.europalibera.org/a/religie-recensamant2022-romani-/32210549.html
[11] Un articol de Gabriel Liiceanu pe https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-26292995-ideile-eronate-transformate-adevaruri-dogmatice-sunt-cel-mai-primejdios-lucru-din-lume.htm
[12] Noțiunea de „țiitoare” având sensul de amante, de concubine.
[13] Lista strămoșilor lui Hristos este prezentată pe mai multe Site-uri,
precum https://ioanelixir.wordpress.com/2020/12/21/cartea-neamului-lui-iisus-hristos-fiul-lui-david-fiul-lui-avraam/ https://ro.wikipedia.org/wiki/David
[14] Mardoheu
(Mordehai) era vărul mai în vârstă al Esterei, cel care o crescuse. Acesta a
ajuns, în final, până a fi „cel dintâi după împăratul Xerxes”. (Estera 10:3).

Este un articol după a cărui citire:
RăspundețiȘtergere1) evreii mă consideră antisemit;
2) neevreii mă acuză că sunt pro-evreu;
3) credincioșii din iudaism, creștinism și islam mă cred ca fiind ateu, chiar spre blasfemator;
4) ateii și liber cugetătorii mă consideră un credincios fără de religie;
Niciun ziar, revistă, site nu a publicat acest articol de teamă de a nu intra în dizgrația (și chiar mai mult) atât a evreilor, cât și a creștinilor!
Numeroși dintre cei care au citit acest articol sunt de acord cu ideile exprimate în acesta, dar spun că nu-l pot publica din cauză că au ajuns să trăiască un fel de frică, atât față de a fi acuzați că promovează necredința (dictatura religioasă fiind în ascensiune), cât și pentru că publică materiale care nu sunt pe placul evreilor (care conduc tot mai mult lumea).
Libertatea de exprimare și de manifestare trăiește zile tot mai grele din cauza unor dictaturi globaliste aflate în ascensiune.
Totuși, dvs dl. Dragos Gelu, ati publicat articolul meu si va multumesc! Trag speranța că va fi publicat si de alte ziare, reviste, site-uri, nu numai dumneavoastra!Speranta moare ultima!