Unii le spun ,,vorbe din bătrâni”,
alţii ,,aşa se zice pe la noi” sau ,,aşa se vorbeşte pe aici”. Specialiştii
le-au adunat, cercetat, studiat şi clasificat numindu-le proverbe şi zicători.
Personal, aş mai adăuga acestor definiţii, încă ceva – vorbe de înţelepciune
sau (fără a greşi) vorbe cu înţelepciune. Luate pe ansamblu, toate fac parte
din patrimoniul nostru cultural, tradiţional.
Ele trebuie cercetate, clasificate, ordonate
şi ,,înapoi la lume date!”. Valoarea lor, este fără de margini, eternă aş
adăuga. Şi, mai trebuie recunoscut, că ele l-au ajutat pe omul tradiţional
să-şi ordoneze viaţa, să o trăiască mai cumpătat, armonios, dar şi, să urască
păcatul – lucrul neplăcut lui Dumnezeu.
Rodul unei gândiri de secole, acestea au
menirea de-a regla şi reglementa viaţa omului – ca individ, dar şi viaţa
omului privită şi înţeleasă ca o colectivitate. Luate ca un tot, dar şi
analizate ca specie literară, putem spune fără a greşi că toate acestea sunt
oglinda şi speranţa unui neam, a unui popor.
Apariţia sau crearea lor, se poate defini,
prin experienţa de ansamblu şi ,,de-o viaţă” a colectivităţii, a unui popor, a
unui neam, a unei naţii. Şi, mai trebuie făcută următoarea remarcă – în fiecare
neam, la fiecare popor, aceste ,,vorbe înţelepte” sau proverbe sau zicători,
sau ,,vorbe din bătrâni”, sunt întâlnite şi apreciate. Chiar aş propune un
studiu, sau o cercetare, amplă, în paralel, a acestora, pe câteva grupuri de
popoare. Analizate, cercetate, apreciate aşa cum sunt împământenite la fiecare
popor.
Propun, în cele ce urmează, o scurtă
istorie-sinteză a ceea ce a însemnat, în timp proverbul sau zicătoarea. Extrase
din vatra satului, din experienţa vieţii personale, din experienţa vieţii de
familie sau din experienţa luată ca grup sau colectivitate, au fost şi sunt
prezente în vorbirea de zi cu zi, mascând şi demascând importanţa creaţiei şi
expresivitatea, de o rară şi bogată frumuseţe.
Până şi operele marilor scriitori conţin proverbe
şi zicători. Amintesc de un Anton Pann sau Iuliu Zane. Dar operele lui Creangă,
Sadoveanu sau Coşbuc, le-aţi citit? Desigur, nu mă contraziceţi! Dar, şi cel
care a creat ,,Masa tăcerii”, ori ,,Coloana infinitului”, Constantin Brâncuşi,
susţinea că ,,dacă ar fi un cercetător al moralei şi ar trebui să alcătuiască
un cod etic, l-ar construi numai pe bază de proverbe şi zicători”.
Nu voi face referinţă la vechimea acestei
specii literare, pentru că ar fi foarte greu de-a o stabili. Chiar şi anticul
Aristotel vorbea despre ele ca despre nişte ,,rămăşiţe ale unei filozofii
foarte vechi”. Vorbind despre Aristotel, nedrept ar fi dacă nu aş aminti de
înţeleptul Herodot, cel care le definea ,,învăţături înţelepte moştenite din
vechime ca glas al zeilor şi al înţelepţilor”. Homer la definea ,,cuvinte
înaripate” sau ,,epea pteoroenta”.
Apărute în vorbirea zilnică, aproape
neobservate, nu au putut trece nici de cartea de referinţă a spiritualităţii –
Biblia. Chiar şi aici, în această carte, sunt amintite! Citiţi Panciatantra sau Kalevala şi-o să-mi daţi dreptate, că ce scriu
eu, aici, este purul adevăr. Erasmus din Rotterdam le definea ca fiind ,,cele
dintâi ştiinţe ale umanităţii”.
Spuneţi-mi un aspect din viaţă, care să nu fie
scos în evidenţă de aceste proverbe sau zicători! Unele, considerate scurte
anecdote, altele, concluzii ale unei povestiri, toate îşi au rădăcina în textul
laic sau religios, introducându-ne, fără putere de tăgadă, într-un frumos
univers uman, căci ei sunt promotorii, dar şi performerii, acestui gen din
literatură.
Vorbeam, două fraze mai sus, de aspectele
vieţii luate şi cântărite de trăitorul satului arhaic. Cu acceptul
dumneavoastră, haideţi să punctăm doar câteva. Ce ziceţi de cinste, prietenie
sau sinceritate. Exemplele ar fi cu sacul, dar vă las pe dumneavoastră să le
clasificaţi. Nu acesta-mi este, în această clipă, scopul. De cumpătare sau
generozitate, ce ziceţi? Sunt oglindite cele două aspecte, în proverbe şi
zicători? Sigur că da! Adunate la un loc nu oglindesc lupta dintre bine şi rău?
Întocmai ca în basm! Cu toată sinceritatea, răspunsul este doar unul singur: ba
da!
Minciuna şi mincinosul, lenea şi leneşul,
prostul şi prostia – iată caracterul omului, pus la îndoială, prin
înţelepciunile poporului. Dar şi figura sau portretul omului tradiţional.
Însuşi Galen, le definea ,,vorbe puţine, cu un conţinut mare!”.
Toate te invită la o viaţă pozitivă, la o
gândire şi un comportament pozitiv. Pot fi cuprinse într-un îndreptar (că şi
aşa suntem în epoca îndreptarelor!), dar, de această dată, îndreptarul ar fi de
ordin etic sau moral.
Încercările vieţii, necazurile sau supărările
trăitorilor, dar şi bucuriile lor, sunt concentrate în aceste ,,vorbe din
bătrâni”, îndemnându-te – uneori cu ştiinţă, alteori, fără – la o viaţă
sănătoasă, integră. La o viaţă verticală!
Verticalitatea vorbelor a supărat dar a şi
corectat omul tradiţional, obligându-l, fie şi moral, în faţa întregii
comunităţi sau societăţi tradiţionale, să fie un exemplu demn de toată lauda.
Totul are legătură permanentă cu lumescul – cu
viaţa de zi cu zi, cu noi şi cu cei din jurul nostru - dar şi cu evenimentele,
oricare ar fi ele, din vatra satului tradiţional. Poftiţi, deci, la lectură!
Atâta
ştie şi aiesta, cât o uitat alţii!
Adevărul
supără în veci!
Am
scăpat de dracu şi-am dat de mă-sa!
Adună
în tinereţe, să ai la bătrâneţe!
Ajunge
o botă la un car de oale!
Azi pe
bani şi mâine gratis!
Acuma
tace ca prostul!
Acuma
l-aş lăsa eu, dar nu mă lasă el pe mine!
Acuma
l-o prins la prune!
Aşteptându-mi
binele, mi se ciuntă zilel!.
Bate şi
ţi se va deschide!
Buturuga
mică îmburdă carul mare!
Broasca
mică, deschide gura mare!
Bătucite-s
cărările dorului!
Bine
faci, bine găseşti!
Bătrâneţe
haine grele!
Bota
are două capete!
Capul
aplecat nicio sabie nu-l taie!
Capul
plecat nu-i tăiat de sabie!
Calul
de pomană nu se cotă (caută de la vb. a căuta) în gură!
Cât ai
adunat vara, atâta îi avea iarna!
Cărarea-i
tot cărare!
Cine se
joacă cu focul se arde!
Cine
n-are un om bătrân la casă, să-şi cumpere!
Ce ai
adunat în tinereţe aceia ai la bătrâneţe!
Ce
cauţi, aceia afli!
Caută
şi vei găsi!
Cel
dintâi a fi la urmă, cel de pe urmă a fi întâi!
Cum îl
mai rabdă pământul?
Calul
bătrân cunoaşte multe drumuri!
Ce-i
frumos şi la Dumnezeu îi place!
Ce-i
mândru place şi lui Dumnezeu!
Ce-i în
guşă-i şi-n căpuşă!
Ce-i
prea mult, îi mult!
Cine-mparte,
parte-şi face!
Cine
şede între două scaune, pică între ele!
Cine nu
deschide ochii, deschide punga!
Cine
poate, cioante (oase) roade!
Cine
râde la urmă, râde mai bine!
Câinele
ce latră, nu muşcă!
Cinstea
nu-i de vânzare!
Ce
semeni aceia aduni!
Cinstea,
cinste aşteaptă!
Când
ţi-a fi foame, îi mânca şi răbdări prăjite!
Cu o
floare nu se face primăvară.!
Datoria
n-o mănâncă lupii!
De vrei
să ai la bătrâneţe, adună în tinereţe!
Doamne,
amaru-i, ca oţetul!
De-i
cota (de la vb. a căuta) îi afla!
Doamne,
proastă-i dragostea asta!
Din
cocoş nu faci găină, nici din curvă gospodină!
Dumnezeu nu bate cu bota!
Doarme
ca porcu-n cucuruz!
Fă-te
prieten cu dracul, până treci puntea!
Face
haz de necaz!
Fă bine
şi aşteaptă rău!
Frumuseţea-i
trecătoare!
Frate,
nefrate, dar brânza-i pe bani!
Fii
deştept cinci minute!
Gura
păcătosului adevăr vorbeşte!
Gura
lumii o astupă doar pământul!
Hoţul
în veci te-a face hoţ, şi curva, curvă!
Iarba
rea nu piere!
I-o pus
Dumnezeu mâna-n cap!
Intră
ca-n brânză!
Ieşi
rău din părău, că-i mai rău fără de rău!
Îi aşa
ca vremea!
Întinde
aţa să nu se rupă!
Întotdeauna
omul beat spune adevărul!
Întotdeauna
adevărul a supărat omul!
Îndrugă
verzi şi uscate!
Îi
mînca dacă ţi-a fi foame!
Îi
mînca răbdări prăjite!
Îi mai
grea osânda ca păcatul!
Lasă-l
nu-l lăuda atâta că se-ntrece!
La tine
acasă-i, la tine acasă!
L-o dat
de pomană!
L-o
prins pe Dumnezeu de-un picior!
La
plăcinte, înainte!
Mâncarea-i
fudulie, băutura-i temelie!
Mulţi
viteji, după război!
Moarte
n-are leac!
Moarte
nu iartă pe nimeni!
Mintea
prostului îi hodinită!
Mai
bine un lucru bun, decât zece rele!
Masa nu
are hotar niciodată!
Nu-i
ruşine a fi sărac!
Nu te
lăuda pe tine, lasă-l pe altul să te laude!
Nu
alege, că-i culege!
Nu-l
lăuda că-i cresc coarne!
Nu-i
pădure fără uscături şi om fără de vină!
Nu-i
soare fără umbră!
Nu-i
suiş fără scoborâş!
Nu-i om
fără năcaz!
Nu te
juca cu focul, că ti-i arde!
Oriunde-i
merge, tot nu-i ca la tine acasă!
Orice-ai
face, nu-i ca la mine în sat!
O
trecut ca prin urechile acului!
O tunat
şi i-o adunat!
O mână
se spală pe alta!
O dat
de dracu!
O
întrecut măsura!
O fugit
de dracu şi-o dat de mama lui!
Pisica
cu clopoţei n-a prinde şoareci niciodată!
Pară
mălăiaţă, în gură la nătăfleaţă!
Peştile
de la cap să-mpute!
Pofta
vine mâncând!
Poţi
lua guba după ce trece ploaia!
Prunc
bun şi babă frumoasă!
Rău
noroc a avut!
Râs cu
plâns, baligă de mânz!
Râde ca
prostul!
Roata,
roată merge!
Se-ntrece,
de cât l-o lăudat!
Scoate
buruiana cu tot cu rădăcină!
Sărăcia
te învaţă!
Stă şi
să uită ca mâţa-n călundar!
Să te
ferească Dumnezeu!
Să
umflă-n pene ca un păun!
Să vede
de la o poştă!
Stă ca
pe ace!
Sămălaşul
de-acasă, nu-i ca-n târg!
Și-aiesta-i
ca vremea!
Și
cocoşul cântă mai tare la mine-n sat!
Ști-l
norocul lui!
Șefu-i
şef şi-n şanţ!
Și
cioara o zis că are puii cei mai frumoşi!
Tot
tu-i plăti!
Tace şi
face!
Taci şi
rabdă!
Toată
lumea are-un neam, numai eu pe nime n-am!
Toamna
să numără bobocii!
Ține
sacul până-ţi dă purcelul!
Vorba
multă, mult aduce!
Vasul
rău n-are pierire!
Vai de
casa unde-s mulţi stăpâni!
Vai de
stâna unde să bagă lupu!
Văzut-ai
drac mort şi raţă înecată?
Unde
mănânca doi, poate mânca şi-al treilea!
Un
necaz nu vine niciodată singur!
Uită-te
unde dai şi vezi unde a crăpa!
Un
vecin de-aproape îi mai bun decât un frate din străinătate!
Un rău
nu vine niciodată singur!
Unde ai
văzut prunc cuminte şi babă frumoasă?
Umblă
ca pe ace!
Zice
verzi şi uscate!
Ziua
bună de dimineaţă să cunoaşte!
VASILE BELE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu