Duminică, 25 martie,
orele 14,oo Casa de Cultură a Sindicatelor din Baia Mare va fi gazda
spectacolului de gală „Dansul primăverii, Primăvara Cântecelor”. Organizatorul
evenimentului este Ansamblul „Transilvania”, director Iuliana Dăncuş, iar
invitatul special va fi naistul și
compozitorul Gheorghe Zamfir, un artist iubit de publicul băimărean.
Gheorghe
Zamfir s-a
născut în 6 aprilie 1941, Găești, județul Dâmbovița şi este un naist virtuoz și compozitor în
acelaşi timp, supranumit Regele naiului. Exprimându-se artistic printr-un
instrument aproape uitat (naiul, numit și fluierul lui Pan), reușește să
cucerească aplauzele întregii planete. Modifică forma, construcția și
tehnica naiului, lărgindu-i considerabil paleta de interpretare. Introduce
naiul în toate stilurile și genurile muzicale, revoluționând sunetul la scară
universală și
aducând naiul în atenția
publicului modern.Pe lângă prestigioasa carieră de
muzician, se manifestă ca artist și în domeniul literar și al artelor plastice,
publicând versuri, eseuri și o carte autobiografică și expunând picturi
proprii în țară
și
în străinătate. După o carieră muzicală de succes, în 1982, în plin
comunism, dedică un concert lui Dumnezeu. Cade în dizgrația cuplului Ceaușescu. Este nevoit să plece în exil.
„Urlând de
durere, cu inima sfâșiată
în bucăți,
am luat drumul exilului, în luna martie 1982, cu două valize și cu
naiurile la spinare. Pașaportul mi l-a băgat în buzunar fostul ministru de
Externe, Ștefan
Andrei, care mi-a spus: "Pleci și nu te mai întorci. Altfel, Ceaușescu te omoară!". Exilul a fost
absolut teribil pentru mine. Dacă nu plecam din țară eram arestat, condamnat și
poate pierdut fizic.” Cariera sa continuă și în exil, bucurându-se de
succes mondial. Primește
numeroase premii și
distincții.
În 1986, în Canada, din relația cu Susan Nichols, i se naște unicul fiu, Emmanuel
Teodor Zamfir, actualmente baterist într-o formație rock din Montreal. În 1995
se căsătorește
cu Marie Noëlle, la Paris. Revenit în România după Revoluția din 1989,
traversează o perioadă de dificultăți financiare din cauza datoriilor acumulate față de
fiscul francez, care îi confiscă posesiunile din Franța dar şi jocurilor de
noroc. Acest fapt nu îl împiedică să își continue însă cariera
artistică.
Maestrul Gheorghe Zamfir aduce schimbări
inovatoare naiului tradițional
românesc de 20 de tuburi, înlocuindu-l cu noi variante conținând succesiv 22, 25, 28 și 30 de tuburi, pentru lărgirea
domeniului tonal, astfel: naiul alto (22 de tuburi), tenor (25 de tuburi), bas
(28 de tuburi) și
naiul contrabas (30 de tuburi – apărut în 1972). Reușește să obțină câte nouă tonuri pentru fiecare tub, prin
modificarea ambușurei. În acest fel devine posibilă interpretarea
melancolică la nai a doinelor, cântecelor de leagăn, bocetelor și chiar a unor inflexiuni ale
vocii umane. Își asamblează singur
naiurile, din lemn de bambus, și le acordează cu ajutorul unei mici cantități de miere de albine introdusă în
tuburi. În 2003 confecționează
naiul numit „Gigantu”l,
având 42 de tuburi, 1,35 m înălțime și
1,2 m lățime. În 1959 obține
Premiul I și
titlul de laureat pe țară,
și
înregistrează primele compoziții proprii în stil folcloric, cu Orchestra
Populară a Radiodifuziunii. Devine cunoscut publicului larg după ce este
descoperit de etnomuzicologul elvețian Marcel Cellier, care
studia muzica populară românească în anii '60.
Ca student, în perioada 1961-1966 călătorește în
multe țări
europene și
câștigă
Locul I în numeroase competiții internaționale. În perioada 1966–1969 este dirijor al Ansamblului
folcloric Ciocârlia din București. În 1966 scoate primul
său disc cu Casa de discuri „Electrecord”, care cuprinde compoziții ale sale în cel mai autentic spirit popular, printre
care și faimoasele sale piese: Doina de Jale și Doina ca
de la Vișina. În 1968 scoate cel de al doilea disc cu Electrecord. În 1969 pleacă prin demisie de la Ansamblul folcloric Ciocârlia. Între
anii 1968-1970 întreprinde primele turnee în Germania de Vest, Elveția, URSS, China, unde obține un succes impresionant.
În 1970 înființează propriul său Taraf concertistic, cu care susține, în 1971, 45 de reprezentații la teatrul de la Gaîté
– Montparnasse din Paris, folosind pentru
prima oară cele patru naiuri (soprano, alto, tenor și bas) create de el însuși în 1968. Reprezentațiile se bucură de un succes fulminant. Va concerta apoi peste tot în lume,
elogiile fiind unanime, din Europa, America de Sud, Canada și SUA, până în Australia, Japonia și Africa de Sud.
Este invitat să susțină concerte,
în diferite ocazii, de nenumărați șefi de state și personalități, printre care împărăteasa Japoniei,
președintele Columbiei și Papa Ioan Paul al II-lea. Primește nenumărate premii și distincții.
În 1972 creează stilul Nai - Orgă, introducând repertorii noi și lărgind considerabil paleta expresivă de interpretare a naiului.
În 1974 compune Misa pentru Pace, pentru nai, cor, orgă și orchestră, pe care o înregistrează la București cu Orchestra Națională Radio șiCorul Madrigal condus de Marin Constantin, sub bagheta dirijorului Paul Popescu.
Single-ul său „Eté d’amour” devine unul din hiturile cele mai apreciate ale anului 1976. Urmează „Păstorul Singuratic”, al doilea hit european al său, la care colaborează cu compozitorul și dirijorul german James Last, pe care îl cunoaște într-unul din turneele sale. Ambele cântece anunță venirea unui sunet nemaiîntâlnit până atunci,jv care îi atrage recunoașterea internațională. Urmează concerte în SUA, la Carnegie Hall, New York (1981) și Kennedy Center, Australia, Noua Zeelandă, Japonia, Canada, Africa de Sud, Scandinavia, Belgia, Franța, Elveția, Austria.
În 1981 își lansează discurile pe piața americană.
În 1982 compune prima Rapsodie și primul Concert pentru nai și orchestră, pe care le înregistrează pentru Phillips cu Filarmonica din Monte Carlo, sub bagheta lui Lawrence Foster.
În 1984 compune primul Cvintet pentru nai și cvartet de coarde, numit Cvintetul Plopilor, pe care îl cântă împreună cu Cvartetul Oxford dinToronto, în transmisie directă la Radio. Compune numeroase lucrări camerale, pe care le execută cu celebrul Cvartet Enescu, în Franța șiGermania.
În 1986 înregistrează primul disc cu repertoriu baroc, din care amintim Dublul Concert în re minor pentru vioară și oboi de Johann Sebastian Bach, cu British Chamber Orchestra.
Între 1988-1990 este primit de trei ori la Vatican. Este primul muzician care a cântat în timpul Misei private a Papei Ioan Paul al II-lea. După moartea Sanctității Sale, creează special pentru comemorarea Sa Conceptul muzical Totus Tuus, un set de piese pentru nai, orgă și grup vocal bărbătesc.
În domeniul cinematografiei, participă la compunerea coloanei sonore a unor filme, printre care Once Upon a Time in America, al regizoruluiSergio Leone, Karate Kid sau, mai nou, Kill Bill. Iată cum rememorează Gheorghe Zamfir participarea la coloana sonoră a filmului Once upon a time in America (citat preluat din cartea sa autobiografică Binecuvântare și blestem):
În 1972 creează stilul Nai - Orgă, introducând repertorii noi și lărgind considerabil paleta expresivă de interpretare a naiului.
În 1974 compune Misa pentru Pace, pentru nai, cor, orgă și orchestră, pe care o înregistrează la București cu Orchestra Națională Radio șiCorul Madrigal condus de Marin Constantin, sub bagheta dirijorului Paul Popescu.
Single-ul său „Eté d’amour” devine unul din hiturile cele mai apreciate ale anului 1976. Urmează „Păstorul Singuratic”, al doilea hit european al său, la care colaborează cu compozitorul și dirijorul german James Last, pe care îl cunoaște într-unul din turneele sale. Ambele cântece anunță venirea unui sunet nemaiîntâlnit până atunci,jv care îi atrage recunoașterea internațională. Urmează concerte în SUA, la Carnegie Hall, New York (1981) și Kennedy Center, Australia, Noua Zeelandă, Japonia, Canada, Africa de Sud, Scandinavia, Belgia, Franța, Elveția, Austria.
În 1981 își lansează discurile pe piața americană.
În 1982 compune prima Rapsodie și primul Concert pentru nai și orchestră, pe care le înregistrează pentru Phillips cu Filarmonica din Monte Carlo, sub bagheta lui Lawrence Foster.
În 1984 compune primul Cvintet pentru nai și cvartet de coarde, numit Cvintetul Plopilor, pe care îl cântă împreună cu Cvartetul Oxford dinToronto, în transmisie directă la Radio. Compune numeroase lucrări camerale, pe care le execută cu celebrul Cvartet Enescu, în Franța șiGermania.
În 1986 înregistrează primul disc cu repertoriu baroc, din care amintim Dublul Concert în re minor pentru vioară și oboi de Johann Sebastian Bach, cu British Chamber Orchestra.
Între 1988-1990 este primit de trei ori la Vatican. Este primul muzician care a cântat în timpul Misei private a Papei Ioan Paul al II-lea. După moartea Sanctității Sale, creează special pentru comemorarea Sa Conceptul muzical Totus Tuus, un set de piese pentru nai, orgă și grup vocal bărbătesc.
În domeniul cinematografiei, participă la compunerea coloanei sonore a unor filme, printre care Once Upon a Time in America, al regizoruluiSergio Leone, Karate Kid sau, mai nou, Kill Bill. Iată cum rememorează Gheorghe Zamfir participarea la coloana sonoră a filmului Once upon a time in America (citat preluat din cartea sa autobiografică Binecuvântare și blestem):
„1987. Roma mă solicită prin Ennio Morricone și Sergio Leone pentru a înregistra tema principală la
filmul care avea să facă turul lumii, ca o capodoperă a cinematografiei:
"Once upon a time in America". Experiența a fost unică, participarea naiului în desfășurarea acțiunii fiind majoră, creând impactul pe care realizatorii
mizau. Într-adevăr, intervenția mea avea să creeze emoția care a făcut din acest film unul din cele mai vizionate și apreciate filme din lume la acea epocă.”
În 1990, după Revoluție,
se reîntoarce în țară. Își continuă seria de concerte și turnee în Franța, Elveția și, mai ales, Turcia,
unde este declarat cel mai popular compozitor și
artist al secolului XX. Susține concerte la pupitrul Orchestrei
Naționale de Folclor, reînființată în luna decembrie 2006 (relansarea oficială a
orchestrei are loc în luna mai 2007).
După aproape un deceniu de absență, în
ianuarie 2006 Gheorghe Zamfir se întoarce în Canada pentru un tur de concerte
cu ATHENAEUM STRING Quintet. În programul turneului a fost inclusă o premiera
mondială: [Anotimpurile de
Antonio Vivaldi pentru nai si quintet de coarde] în aranjamentul
muzical al muzicianului Lucian Moraru, cât și piesele Ciocârlia,
Lonely Shepard. În decursul unei cariere muzicale
care depășește 50 de ani, Gheorghe Zamfir creează peste 300 de lucrări
în stil folcloric, cameral, coral, vocal, instrumental și simfonic. Repertoriul
său cuprinde compozitori de la perioada barocă și clasică precum Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Sebastian Bach, Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi,
până la contemporani ca John Lennon, Paul McCartney, Billy Joel sau Elton John.
Gheorghe Zamfir este câștigătorul a 120 de discuri de aur și platină, are peste 190 de discuri înregistrate, și are peste 120 de milioane de albume vândute. Este singurul artist european care a câștigat două discuri de aur în SUA și singurul artist român care a câștigat un disc de aur în Ungaria.
Gheorghe Zamfir este câștigătorul a 120 de discuri de aur și platină, are peste 190 de discuri înregistrate, și are peste 120 de milioane de albume vândute. Este singurul artist european care a câștigat două discuri de aur în SUA și singurul artist român care a câștigat un disc de aur în Ungaria.
De-a lungul
întregii cariere, Gheorghe Zamfir primește numeroase premii, distincții și medalii,
printre care:
§
Medalia de aur a
Asociației din cadrul Academiei de Artă, Științe și Litere a Franței, de două ori
§
Premiul Academiei Charles Cros
§
Premiul Internațional Omnia pentru întreaga operă muzicală[6],
în cadrul premiilor anuale ale Academiei Internaționale „Mihai Eminescu", ediția 2009
Participă la coloana sonoră a următoarelor filme:
§
Le
Grand Blond avec une chaussure noire (Marele Blond) , 1972
§
Le
retour du Grand Blond (Întoarcerea Marelui Blond), 1974
§
Picnic
at Hanging Rock (Picnic la Hanging Rock), 1975
§
Once
upon a time in America (A fost odată în America), 1984
§
The
Karate Kid (Karate Kid),
1984
§
Paradise, 1984
§
Margarit
i Margarita, 1989
§
Omohide
poro poro (Memories of Yesterday), 1991
§
Celeste, 1991
§
Preku
ezeroto (Across the Lake), 1997
§
Kill
Bill. Vol.1, 2003
Foarte
pe scurt, cam acestea ar fi, câteva date despre puternica şi fascinanta
personalitate a unuia dintre cei mai mari artişti români, cunoscut şi
recunoscut de întreg mapamondul. Controversat, cu calităţi şi defecte ca şi
orice om, Gheorghe Zamfir când este în prezenţa naiului cântă dumnezeieşte şi
se contopeşte cu însuşi cântecul românesc! În mod cert vom avea parte de un
recital de excepţie, marca GHEORGHE ZAMFIR, care nu merită ratat de nici un
băimărean!
GELU DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu