Într-o Casă de Cultură a Sindicatelor
cu o arhitectură realizată de constructorii vremii a Maramureşului de nota zece,
care arată valoarea înaintaşilor, (dar care arată azi ca fiind a nimănui, atât
privind-o din exterior cât şi din interior datorită frigului din sală), a avut
loc cea de-a IV-a ediţie a spectacolului muzical „Dansul primăverii - Primăvara
cântecelor” în organizarea (cu lux de detalii şi profesionalism) doamnei director Iuliana
Dăncuş, a Consiliului Local Baia Mare şi a Consiliului Judeţean
Maramureş.
Prezentatorul spectacolului, doamna
Marilena Chiorean Florescu, într-o ţinută de scenă pe care ar fi invidiat-o şi
creatorul de modă Cătălin Botezatu, a fost de nota unsprezece în a-i prezenta
pe soliştii care au evoluat pe scena băimăreană şi datorită faptului că dânsa
(fiind realizatoare de emisiuni folclorice) le cunoaştea valoarea
incontestabilă şi impactul pe care o să-l aibă asupra noastră.
Într-o sală plină, pe scenă, a urcat
valoroasa şi frumoasa liceeancă Anuţa Iuga, ( Marele premiu la Festivalul
Naţional din Cicârlău), care a precedat obiceiul agrar „Tânjaua de pe Mara”,
unde corpul de balet în regia domnului Emil Miheţ a demonstrat că este „în
formă”, adică fac foarte multe repetiţii până le iese, aşa cum le place acestor
adevăraţi profesionişti ai scenei, instruiţi zilnic de una de-a lor, în
persoana doamnei Iuliana Dăncuş.
Foarte multe aplauze au primit trei
cântăreţi din generaţia tânără, Diana Cârlig, Ionuţ Sima şi Ioana Pricop,
fiecare în parte, cu realizări profesionale demne şi aupra cărora voi reveni
curând.
M-au
bucurat aplauzele primite de către maestrul Dumitru Dobrican din Groşii Băii, care iată, face 45 de ani de carieră artistică şi este
iubit de o ţară întreagă, atât prin îndemânarea cu care mânuieşte clapele
taragotul, dar şi prin originalitatea repertoriului şi omeniei care îl
caracterizează de la început şi până în ziua de azi când este un monstru sacru
al muzicii instrumentale populare de suflat din Ardeal.
Ansamblul Naţional Transilvania şi-a
demonstrat renumele punând în scenă „Dragobetele” (mulţumim doamnei Delia
Suiogan şi aceluiaşi Emil Miheţ) şi managerului Iuliana Dăncuş care a invitat
două cântăreţe (are mână bună şi fler!) care au fost aplaudate la scenă
deschisă pentru prima dată fiind în Baia Mare, adică arădeanca Paula Paşca şi
Nicoleta Beca din Cib, judeţul Alba.
Din nou ne impresionează Năstăcuţa
Iuga. De data asta o iubesc mai mult pentru că alături de ea, în afară de soţul
şi cumnatul ei, Doamnei muzicii din Săliştea de Sus au stat alături taragotistul
Ovidiu Cosma şi prietenul meu pe viaţă, maestrul Dan Daniel, cunoştinţa
familiei prietene Horvath din Italia. Repertoriul autentic,original, bogat în sensuri, solista Năstăcuţa Iuga, altruistă
ca de fiecare dată, a făcut în aşa fel încât vioara lui Dan Daniel „era să ia
foc” iar emoţiile dumneaiei ne-au prins bine tuturor. Florile şi aplauzele
confirmă spusele mele.
Poate că este momentul să amintim faptul că
oraşul Cluj Napoca este „Capitala Ardealului” şi în ceea ce priveşte folclorul românesc
şi succesul „actorilor ei”se datorează şi unui Dumitru Fărcaş, Ion Bocşa, Grigore Leşe,
Sergiu Vitalian Vaida... şi Ovidiu Barteş, care sunt personalităţile actuale ale
muzicii populare 2012. Dacă n-a existat o singură notă falsă în întreg
spectacolul orchestrei, asta se
datorează şi maestrului Barteş care îşi pregăteşte cu minuţiozitate şi zile
întregi de repetiţii istovitoare orice intrare pe scenă, cum s-a întâmplat şi astăzi
25 martie 2012 la Baia Mare.
Cântăreaţa Ileana Bumbar a fost din
nou Ileana Bumbar, adică: voce, mişcare scenică, repertoriu, frumuseţe,
valoare. Astăzi i-a crescut valoarea în faţa exigentului public băimărean
rasfăţat de-a lungul vremii de: Fraţii
Petreuş, Titiana Mihali, Nicu Moldovan, Victor Negrea, Angela Buciu, Nicolae
Sabău, prin interpretarea unei melodii olteneşti la care un spectator din
rândul 16 a spus: „Dumnezeule, ce bine cântă, dacă n-o cunoşteam ziceam că-i
Elena Turcu sau Maria Ciobanu!”.
Maestrul Titus Perşe la intrarea în
scenă a fost aplaudat pentru că Domnia sa a intrat în sufletele noastre atât
prin interpretarea ireproşabilă cât şi prin faptul că noi, publicul spectator
l-am asimilat ca fiind „de-al nostru”. Ne înveseleşte mereu. El simte că suntem
al lui şi dumnealui este al nostru. Aplauzele le merităm deopotrivă! Maestre
cum te menţii la fel de proaspăt ca la 30 de ani?!
Am să revin la maestrul Gheorghe Zamfir. Dacă am avut o nebunie,
aceasta a început la inocenţa vieţii mele, adică la 5 ani, când mi-am dorit un
acordeon ascultându-l pe „Lica Brozii” din Lucăceşti cântând, dar mi-a trecut mult
mai târziu, pe la vreo 20 de ani când mi-am dorit un nai,vrăjit fiind de Gheorghe
Zamfir. Şi mi-am cumpărat un nai. Nai, adică instrumentul de suflat- minune pe
care l-am cumpărat de la Magazinul universal „Maramureşul”, (pe vremea aceea acolo
erau produse de calitate şi ceea ce este demn de semnalat, costau cam un „sfert” din salariu de atunci a
unui muncitor cu I bază!), şi mi-am îndeplinit dorinţa numai că la modul dumnezeiesc în a cânta a maestrului
Zamfir la nai, m-am împăcat cu condiţia mea de fan „Gheorghe Zamfir” şi azi am
fost bucuros să-l văd „live” şi să-l ascult pe unul dintre marii muzicienii a acestui
secol datorită acestei doamne neastâmpărate numită Iuliana Dăncuş.
Mulţumim Iuliana Dăncuş, mulţumim orchestrei
Ansamblului Naţional Transilvania, Consiliului Judeţean Maramureş şi Primăriei
Băii Mari pentru GHEORGHE ZAMFIR dar le reamintim că au datoria (oficialităţile)
să facă o Casă de cultură a Băii Mari aşa cum arată, de exemplu „vecina”, Biblioteca Judeţeană „ Petre Dulfu” Baia
Mare.
Mulţumim primăvară că vii cu
Ansamblul TRANSIVANIA de patru ani încoace! Cred că aici, tu, primăvara lumii
te simţi cel mai bine!
La capitolul monden, (propus de soţia
mea Ana) vreau să zic că şi-au adus soţiile din dragoste, în cunoştinţă de
cauză, la acest regal folcloric, printre alţii personalităţile judeţului cu
care m-am salutat: dl. consilierul judeţean şi director al Bibliotecii judeţene,
dr. Teodor Ardelean; dl. ex-senator Ioan Corondan; dl. col. M.I. (r) Mihai
Ciocotişan; col. Ioan Pop, şeful I.S.U.;
comisar –şef Ionel Todoran, şeful
Poliţiei municipiului; dl. Nicolae Boitor, directorul Direcției de Asistență Socială și
Protecția Drepturilor Copilului; ing. Romulus Dragoş, şef serviciu Drusal
Construct; prof. Andrei Dragoş,
dirijorul Corului bărbătesc din Finteuşul Mare, Florin Hosu, lider sindicat
judeţean şi alţii care nu au dorit să le scriu numele fiind şi ...Postul
Paştelui.
A fost un spectacol în care totul a fost
de nota nouă plus spre zece. (- F.B.) Dacă aş reproşa personal ceva ar fi lipsa
a câtorva grade în plus în sală, (oricum la ora 16,oo erau mai multe grade afară
decât în sala domnului Cobârzan) şi
lumea ar fi ştiut cum să se „echipeze”,dar
asta nu ţine de organizatori sau interpreţi. Dacă ar fi să reproşez direct
organizatorilor spectacolului este lipsa a cel puţin cinci – şapte locuri
pentru presa locală ( ca instituţii vorbesc). Este o ignoranţă pe care eu nu
pot să o trec cu vederea. Pentru că doamnelor şi domnilor, nu presa locală face
în aşa fel ca lumea să afle că un eveniment de acest gen este de nivel naţional ?! Nu noi
vă îndemnăm să veniţi la un astfel de spectacol unic? Nu la noi apelaţi când organizaţi asfel de
manifestări de ţinută? Mai gandiţi-vă dragi organizatori!!!Nu vrem locuri
privilegiate, nu vrem favoruri şi invitaţii pentru neamuri sau...soacre, ci vrem şi dorim respect. Un respect reciproc!
Gelu DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu