de Ionuţ BUDA
Legitimitatea este necesară pentru exercitarea
autorităţii politice. Naţiunea, ori corpul electoral mai exact, este titulara
suveranităţii şi implicit sursa principală de legitimare. Virgil Măgureanu
arată în “ Studii de Sociologie politică” mai multe teze în încercarea de a
defini legitimitatea puterii. Mai întâi porneşte de la definiţia dată de Max
Webber: “legitimitatea este echivalentă cu credinţa în legitimitate iar puterea
legitimă este puterea care este considerată ca legitimă”. Această definiţie
este nuanţată de S.M. Lipset: “ Legitimitatea este capacitatea de a crea şi
menţine credinţa că instituţiile existente sunt cele mai adecvate pentru
societate” iar, în acelaşi spirit, David Beethan defineşte această legitimitate
“ O calitate atribuită unui regim de către o populaţie. Acea calitate este
rezultatul capacităţii guvernamentale de a crea legitimitate”.
Aşadar
acest tip de legitimitate specifică democraţiilor contemporane este unul
legal-raţional ce are ca şi temei exprimarea unei atitudini politice de către
corpul electoral prin mecanismul votului. Ori cum să ai legitimitate când spui
oamenilor, ori mai bine spus îi constrângi, să nu participe la vot? Partidele
politice trebuie să se confrunte pe câmpul de luptă electoral, lăsând pe
alegători să decidă care dintre ele le reprezintă mai bine concepţiile şi
interesele. Un preşedinte care refuză lupta electorală mai are oare autoritate
politică?
Tot Virgil Măgureanu
arată că în sociologia politică contemporană
tendinţa dominantă în ce priveşte legitimitatea politică este dată de de
distincţia făcută de Carl Schmitt între legitimitate şi legalitate:
“legitimitatea înseamnă conformitate cu dreptul, în timp ce legalitate trimite
la conformitate cu legea”.
Astfel, în concret,
potrivit legii referendumului în vigoare, în baza căruia a
avut loc şi referendumul din 29 iulie, soluţia legală a fost aceea a
invalidării referendumului, deci Traian Băsescu a rămas la Cotroceni. În
România orice este posibil! Paradoxul unui sistem legislativ care în loc să fie
un slujbaş fidel al poporului suveran, îi anihilează propria voinţă! Această
confuzie între legitimitate şi legalitate ca şi consecinţă a stabilirii
cvorumului legal de 50% plus 1 a condus la acest paradox politic de care
Băsescu a profitat. Legalitatea a devenit legitimitate!
Pe de altă parte
acelaşi autor menţionat anterior prezintă trei niveluri ale existenţei
legitimităţii puterii, care trebuie menţionate aici:
-
mai întâi – conformitatea cu regulile (legea);
-
în al doilea rând – regulile (legea) pot şi
trebuie împărtăşite atât de guvernanţi cât şi de guvernaţi;
-
în al treilea rând – existenţa consensului în
rândul guvernaţilor faţă de relaţia particulară de putere.
Această din urmă concepţie asupra legitimităţii
oferă o soluţie mai echitabilă decât raportarea stricto sensu la lege. Băsescu
ar trebui să aibă demnitatea de a accepta că puterea nu poate fi exercitată
fără un suport popular, fără un consens general care să-i sancţioneze programul
politic. În lipsa unui sprijin popular şi având ca suport doar forţa de
coerciţie a legii, puterea este lipsită de autoritate.
În aceste condiţii se
impune cu necesitate o reformare masiva a sistemului juridic român, începând evident
cu legea fundamentală. Bietul Băsescu e bun în intenţii: revizuirea
Constituţiei, reformarea clasei politice, modernizarea justiţiei – teme
frecvente în discursul său dar fără concretizare. Lupta politică din păcate e
mai mult în faţa ecranelor cu subiecte penibile şi promisiuni electorale
patetice. Ţara are alte probleme, dar ai noştri politicieni preferă să
rostească vorbe în vânt, lipsite de vreun efect politic.
Am menţionat
anterior diverse teze în definirea legitimităţii puterii având ca instrument
sociologia politică. Ar fi indicat ca noile generaţii să facă mai multe ore de
sociologie şi istorie deoarece prin
aceste două materii se poate forma o nouă conştiinţă colectivă civică aptă de a
judeca lucid situaţia de pe scena politică. Dar evident că sistemul educaţional
românesc continuă să promoveze matematica ca disciplină fundamentală, deşi şi
acum mă întreb care este utilitatea
logaritmilor şi a extragerii rădăcinii pătrate. Ideal ar fi ca politicienii noştri
să fi citit înainte de a intra in funcţie Republica lui Platon, prin studenţie,
cândva. Avem nevoie de un popor educat, de o clasă politică responsabilă în
care interesul statului e pus deasupra intereselor de grup. Nu vreau să fiu
acuzat de idealism prin vorbele mele, exprim doar un fapt ce-n alte state este
unul normal.
Flacăra
democraţiei, purtată cu atâta patetism de către Băsescu, e încă o insultă la
adresa poporului român. Băsescu e un maestru al deturnării voinţei suverane a
naţiunii în interesul său. Titularul suveranităţii, poporul, nu-l mai susţine,
o spun cu riscul de a ma repeta, dar Traian e apărătorul democraţiei. A cui
democraţie oare? Rolul de Cato cel Tânăr interpretat cu atâta patetism de acest
personaj politic produce românilor mult dezgust. Românii sunt sătui de acest pretins
apărător şi stindard al democraţiei în lupta cu putredul Parlament.
Aristocrat roman, apărător
al democraţiei şi adversar a lui Iulius Caesar, Cato cel Tânăr preferă să se
sinucidă decât să vadă concretizate ambiţiile dictatoriale ale lui Caesar. Se
sinucide de dragul unor principii democratice, dezgustat de corupţia din
societatea romană, chiar dacă probabil ar fi obţinut iertarea lui Caesar, pe
când Băsescu nu luptă decât pentru el însuşi şi tagma lui. Rolul de Cato cel
Tânăr interpretat cu atâta patetism de acest personaj politic produce românilor
mult dezgust. Băsescu e un fals Cato. Lipsit de legitimitate politică Băsescu
ar fi trebuit să-şi dea demisia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu