În ultimii trei ani, din învățământ
„au dispărut“ peste 40.000 de cadre didactice. Ce cale au apucat acești oameni și
ce i-a determinat să renunțe la „cea
mai nobilă profesie“?
Anca Radian, fostă profesoară de istorie pentru ciclul
gimnazial, spune că, „e greu să arăt cu degetul spre un singur motiv. Salariul
era batjocură, elevii sunt sub orice critică, în pauze nu auzeam decât bârfe.
Eram convinsă că pot demonstra că se poate face ceva în sistemul ăsta absurd, așa că pierdeam mult timp căutând metode de a
atrage copiii spre materia mea. La un moment dat, am realizat că îmi ratez viața încercând să mut munții din loc. Am avut o șansă și
am luat decizia corectă. Am plecat.“ Șansa
a constat în intrarea într-un proiect cu finanțare
europeană câștigat de un ONG clujean.
La câteva luni de când a început colaborarea pe proiect, și-a dat demisia din învățământ.
În alt capăt al țării,
în Iași, Vera Tudosie s-a retras și ea, anul trecut, „fără niciun regret“.
„Mi-a plăcut mult meseria asta și am
făcut multe eforturi să ajung titular pe un post decent. Și totuși,
nu mai aveam timp pentru nimic, eram epuizată de dezinteresul generalizat al
elevilor, profesorilor, directorilor, inspectorilor... Apoi, aveam două
masterate în matematică, simțeam că
merit mai mult.“ Acum are o mică firmă de IT, pentru care și soțul
său a renunțat la meseria anterioară.
Spune că poate în sfârșit
să petreacă timp cu cei doi copii și
că, în privința câștigurilor, nu există termen de comparație. Pe de altă parte, povestește cazul unei colege care și-a luat concediu fără plată (legea le
permite profesorilor să lipsească de la catedră un an de zile), iar acum a
ajuns să lucreze în agricultură, în Germania, „de unde a jurat că nu se mai
întoarce. Și ca ea sunt multe“.
4 din 10 profesori își
fac bagajele
Întrebați ce cred că
vor profesa peste cinci ani, 41% din respondenții
sondajului „Viața tânărului profesor”,
realizat acum câteva luni de Federația
Sindicatelor Libere din Învățământ, au
declarat că vor renunța, cu siguranță, la învățământ
(în timp ce, detaliu deloc de ocolit, 29% spun că încă nu s-au decis).
Ce vor face după încheierea carierei la catedră? Fie se văd
tot în țară, dar activând în mediul
privat (60% din opțiuni), fie vor alege
să plece din țară (25%), fie, a treia
cea mai populară opțiune, își vor lansa propria afacere (10%).
Principalele motive ale evadării din sistem sunt, în ordine,
salariul prea mic, dotarea slabă a şcolilor, lipsa de respect faţă de profesori
și incoerenţa legislativă. (Un alt
motiv, nu întotdeauna valabil și nici
transparent, este valoarea mare a șpăgilor
acordate pentru un loc de titular, de ordinul miilor de euro).
Potrivit reprezentanților
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar,
„calitatea personalului continuă să fie o problemă la nivelul întregului
sistem. Astfel, lipsa cadrelor didactice calificate, a celor titulare, precum
şi lipsa abilităţilor privind activitatea de cercetare ştiinţifică constituie
motivele cele mai importante de neîndeplinire a nivelului minim de calitate din
școli. La fel, aproape 1 din 6 cadre
didactice sunt noi, iar aproape un sfert fac naveta - această stare afectând
negativ rezultatele elevilor.“ Conform calculelor instituției, fluctuația
personalului din educație ajunge la
30%-40%. Preluare capital.ro
Cristian LAURENTIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu