Vitejia legendară a românilor
a fost excesiv prezentată de istoriografia şi cinematografia din perioada
comunistă. Dincolo de istoria propagandistă, există mărturii în special ale
cronicarilor străini despre felul în care se comportau românii la război de-a
lungul timpului. De-a lungul
timpurilor, ţinuturile carpato-danubiano-pontice au fost, cu mici pauze, un
adevărat câmp de luptă. Aflate într-o poziţie strategică în nordul Balcanilor
şi la întretăierea marilor drumuri comerciale ce legau nordul de sud şi estul
de vest, principatele şi formaţiunile statale româneşti au fost în permanenţă
ameninţate de vecini puternici şi mari imperii.Fie se aflau în drumul otomanilor către
vest, fie erau râvnite de puternicele regate ale Poloniei şi Ungariei pentru
resursele importante aflate pe teritoriul lor, Moldova şi Ţara Românească au
dus o continuă luptă pentru menţinerea independenţei sau măcar a integrităţii
teritoriale. Despre cum se comportau
valahii pe câmpul de luptă au scris numeroşi călători sau diplomaţi străini
participanţi sau simpli martori a războaielor care au înroşit Balcanii în Evul
Mediu.
Printre primele menţiuni ale vlahilor de la
începuturile Evului Mediu sunt de origine scandinavă. Culmea, vlahii sunt
atestaţi ca o populaţie războinică chiar de către temuţii vikingi. Mai precis,
prima dintre aceste atestări este semnalată pe o piatră comemorativă de pe
insula Gotland, din localitatea Sjonhem. Pe această piatră din secolul al
XI-lea, adică încă în perioada de glorie a epocii vikinge în estul Europei, se
pomeneşte că varegul Rodfos, probabil o căpetenie vikingă, a fost omorât de
”blakumen în timpul călătoriei în străinătate”. Cel mai probabil evenimentul a
avut loc la răsărit de Carpaţi, într-o confruntare cu comunităţile vlahilor din
zona de astăzi Moldovei. Este cunoscut faptul că vikingii suedezi au călătorit
până în zona Mării Negre. ”Etnonimul
blakumen reprezintă, potrivit părerii aproape unanime a specialiştilor, o formă
scandinavă a numelui vlahilor. Dat fiind că drumul obişnuit al varegilor de pe
coastele baltice către Constantinopol trecea de-a lungul litoralului
moldovenesc al Mării Negre, este firesc să admintem că românii întâlniţi de
Rodfos erau cei ce locuiau la răsărit de arcul carpatic”, arată reputatul
academician Victor Spinei în lucrarea sa ”Moldova în secolele XI-XIV”. A ucide
o căpetenie vikingă, precizează istoricii, însoţită mereu de războinici printre
care şi temuţii berserkeri, era o ispravă la care puţini se încumetau. Vlahii
de la începutul Evului Mediu, contrar unei imagini idilice încetăţenite, de
agricultori şi păstori, aşa cum îi arată vechile izvoare, aveau preocupări
deosebot de războinice, fiind mai degrabă mercenari, implicaţi în conflictele
dintre ruşi, vikingi, popoare ale stepei şi bizantini. Un alt document scandinav, mai precis este
vorba de o poveste ”Saga lui Eymund”, îi prezintă pe vlahi în aceeaşi postură,
de războinici care sunt luaţi ca mercenari într-un conflict dintre doi vikingi
stăpâni ai teritoriilor kievene şi ruseşti. Puterea militară a vlahilor era
apreciată odată ce au fost implicaţi într-un conflict între două tabere, cu o
puternică tradiţie războinică. Mai precis este vorba de luptele dintre
Burizleif, cunoscut în tinuturile ruseşti drept Sviatopolk şi Iarizleif sau
Iaroslav. Acesta din urmă avea în componenţa armatei şi vlahi, numiţi blakumen,
dar şi pecenegi. Totodată, vlahii sunt pomeniţi şi alte izvoare, precum cel
scris de Ottokar de Styria, în care sunt prezentaţi ca războinici şi mercenari
implicaţi în luptele din Balcani.
Vitejia românilor pe câmpul de luptă a devenit legendară, însă în timpul
marilor voievozi războinici, precum Mircea cel Bătrân sau Ştefan cel Mare. Chiar
şi în timpul lui Alexandru cel Bun, cunoscut mai mult ca un bun administrator,
curajul oştenilor moldoveni şi priceperea acestora în război sunt lăudate cu
prilejul luptelor polonilor cu teutonii la Grunwald (1410) şi Marienburg( 1422). O forţă
impresionantă de cavaleri teutoni, adevăraţi specialişti ai războiului, a fost
distrusă de un detaşament moldovenesc de cavalerie uşoară, lucru care arată o
pricepere deosebită în arta războiului. ”Văzându-i puţini la număr, cavalerii
teutoni îi atacă. Moldovenii se reped la o pădure, în care descalecă şi se
adăpostesc de vedere. Cavalerii se iau după dânşii. Moldovenii îi primesc cu o
ploaie de săgeţi care culcă la pământ primul rând al cavalerilor. Restul se
împrăştie. Moldovenii se întorc, în tabără, cu pradă şi cu prizonieri”, arăta
cronicarul Jan Dlugosz impresionat de faptele de arme ale moldovenilor. Totodată,
faima de viteji pe câmpul de luptă moldovenii au câştigat-o în urma
reorganizării militare din timpul lui Ştefan cel Mare şi mai ales în urma
victoriilor obţinute în faţa maghiarilor, polonezilor şi a turcilor. ”Supuşii (n.r. ai lui Ştefan cel
Mare) sunt toţi bărbaţi viteji, ageri şi nu făcuţi să stea pe perne, ci la
război pe câmpul de luptă. Acest domn prea vestit poate să ridice la luptă
60.000 de oameni de ispravă, adică 40.000 de călăreţi şi 20.000 de pedeştri”,
arăta medicul veneţian Matteo Muriano, într-o scrisoare către dogele republicii
Veneţiei. Totodată, acest trimis al dogelui preciza că moldovenii sunt
războinici redutabili în faţa cărora tremurau turcii de la graniţele
imperiului. ”Turcii au mare frică de acest domn şi de creştinii ce şi-ar face
drum prin această ţară”, preciza medicul în aceeaşi scrisoare. Moldovenii, se
spune mânuiau, cu pricepere, spada, lancea şi ghioaga, dar erau şi foarte buni
arcaşi. ”Ei urmează mai mult
îndeletnicirea războiului”. Călătorii
sau diplomaţii străini continuă să facă precizări cu privire la vitejia
românilor din Moldova, dar şi din Ţara Românească, pe aproape tot parcursul
Evului Mediu. Iată ce spune eruditul italian Antonio Maria Graziani despre
calităţile războinice ale românilor, la 1564.
”Oamenii sunt de felul lor şireţi, cu trupul înalt şi vârtos şi sunt
cruzi în război. Sunt înarmaţi cu suliţe foarte lungi, cu scut şi cu sabie
încovoiată, arme îndeosebi turceşti. Câţiva folosesc buzdugane de fier şi cei
mai mulţi securea. Se încaieră la luptă cu atâta îndrăzneală, cu atâta dispreţ
de duşman şi încredere în sine încât cu puţine forţe au bătut adeseori, chiar
oştiri puternice de ale vecinilor lor. Au fost supuşi de tuci mai mult din
faptul că erau slăbiţi de dezbinările dintre ei decât înfrânţi în luptă”,
preciza italianul. Totodată, aceştia îi prezintă pe români ca pe un popor
războinic care deseori trece în teritoriile tătarilor şi atacă. Războiul călare şi tacticile de guerilă,
specialităţile valahilor Cronicarii şi
călătorii străini prezintă o altfel de realitate decât cea încetăţenită de
multe ori în imaginariul colectiv. De multe ori, în principal în cinematografia
din perioada comunistă, armatele românilor erau prezentate ca fiind formate în
mare parte din ţărani pedeştri. Mărturiile scrise ale străinilor arată că de
fapt grosul armatelor româneşti din Ţara Românească, dar în special din
Moldova, era format din cavalerie. Peste 40.000 de călăreţi, după cum arată şi
Muriano, în vremea lui Ştefan cel Mare, o forţă de cavalerie formidabilă,
uşoară şi pricepută. Acelaşi lucru îl arată şi Graziani, lăudând priceprea
valahilor în lupta călare.
”La acele neamuri nu se foloseşte aproape
deloc pedestrimea, atât fiind că este alcătuită din oamenii cei mai de jos, cât
şi fiindcă este fără rost din cauza iuţelii şi a mulţimii cailor”, preciza
italianul în secolul al XVI lea. Renumite erau de asemenea hergheliile
moldoveneşti şi priceperea vlahilor în a trage cu arcul din goana calului, la
fel ca şi tătarii. Infanteria era ca un fel de suport al acestei cavalerii,
capabile însă să lupte şi pe jos. Infanteriştii erau la rândul lor după cum
arată cronicile, experţi în războiul de guerrilă.
”Îmbrăcaţi într-o dimie de culoare brună, grosolană şi peste măsură de păroasă. Acoperiţi pe cap cu o căciulă ascuţită de acelaşi fel în firmă de piramidă şi încălţaţi cu opinci şi cu feţele negre din cauza bărbii, a părului lung şi nepieptănat, înarmaţi numai cu un ţăpoi şi o cnasă legată de o prăjină, nespus de sprinteni, aleargă departe în număr mare prin acele păduri şi munţi şi atacă peste tot locul, deopotrivă rândurile duşmanilor, fie ele cele din faţă sau de la mijloc sau de la urmă. Şi chiar în toate nopţile îi hărţuiesc cu mai mari pierderi pentru aceia, prădându-i, ba încăierându-se cu ei în mici lupte şi silindu-i să stea treji”, se arată în ”Descrierea Transilvaniei, Moldovei şi Ţării Româneşti” realizată de Anton Verancsics Vebantio în secolul al XVI lea, mărturie prezentă în colecţia ”Călători străini”, volumul 2. Românii, consideraţi viteji şi în epoca modernă Vitejia românilor pe câmpul de luptă nu a fost remarcată doar în Evul Mediu. Ziarele şi oamenii politici ai secolului XIX şi începutul secolului XX remarcau calităţile soldaţilor români şi mai ales curajul acestora în luptă. Chiar şi mica încăierare de pe Dealul Spirii de la1848 a scos la iveală
curajul românilor, aproximativ 750 de ostaşi români ţinând pe loc aproape 4
ore, peste 9000 de soldaţi turci, provocându-le pagube semnificative.
”Îmbrăcaţi într-o dimie de culoare brună, grosolană şi peste măsură de păroasă. Acoperiţi pe cap cu o căciulă ascuţită de acelaşi fel în firmă de piramidă şi încălţaţi cu opinci şi cu feţele negre din cauza bărbii, a părului lung şi nepieptănat, înarmaţi numai cu un ţăpoi şi o cnasă legată de o prăjină, nespus de sprinteni, aleargă departe în număr mare prin acele păduri şi munţi şi atacă peste tot locul, deopotrivă rândurile duşmanilor, fie ele cele din faţă sau de la mijloc sau de la urmă. Şi chiar în toate nopţile îi hărţuiesc cu mai mari pierderi pentru aceia, prădându-i, ba încăierându-se cu ei în mici lupte şi silindu-i să stea treji”, se arată în ”Descrierea Transilvaniei, Moldovei şi Ţării Româneşti” realizată de Anton Verancsics Vebantio în secolul al XVI lea, mărturie prezentă în colecţia ”Călători străini”, volumul 2. Românii, consideraţi viteji şi în epoca modernă Vitejia românilor pe câmpul de luptă nu a fost remarcată doar în Evul Mediu. Ziarele şi oamenii politici ai secolului XIX şi începutul secolului XX remarcau calităţile soldaţilor români şi mai ales curajul acestora în luptă. Chiar şi mica încăierare de pe Dealul Spirii de la
Cele mai importante referinţe cu privire la
curajul soldaţilor români au apărut însă în perioada 1877-1878, când soldaţii
români au participat la războiul de independenţă, învingând alături de ruşi,
Imperiul Otoman, într-o serie de bătălii epice pentru redutele Griviţa şi
Plevna. Ostaşii români au fost apreciaţi de oficialii străini, dar şi de presa
europeană. “Este clar pentru orice militar imparţial că, fără ajutorul forţelor
române, întreaga armată rusă ar fi fost inevitabil aruncată înapoi în Dunăre”,
preciza, în 1878, generalul englez Baker. Soldatii romani au fost apreciaţi în urma
luptelor purtate în Bulgaria contra turcilor
Ziarul ”Bien public”, care apărea în secolul XIX în Belgia, prezenta elogios contribuţia românilor la război: „Au luat marea parte la asaltul Plevnei şi la înfrângerea definitivă a lui Osman Paşa”. Chiar şi în timpul Primului Război Mondial, curajul soldatului român a fost remarcat. Iată ce scria ziarul britanic ”The Times” în 1917, după o întreagă serie de victorii româneşti, singuri în faţa a trei armate de ocupaţie: ”Românii s-au bătut cu un eroism mai presus de orice laudă. Soldaţii germani au fost atât de violent atacaţi încât aruncau armele pentru afugi mai iute, ca să nu fie făcuţi prizonieri”.
Ziarul ”Bien public”, care apărea în secolul XIX în Belgia, prezenta elogios contribuţia românilor la război: „Au luat marea parte la asaltul Plevnei şi la înfrângerea definitivă a lui Osman Paşa”. Chiar şi în timpul Primului Război Mondial, curajul soldatului român a fost remarcat. Iată ce scria ziarul britanic ”The Times” în 1917, după o întreagă serie de victorii româneşti, singuri în faţa a trei armate de ocupaţie: ”Românii s-au bătut cu un eroism mai presus de orice laudă. Soldaţii germani au fost atât de violent atacaţi încât aruncau armele pentru afugi mai iute, ca să nu fie făcuţi prizonieri”.
Totodată şi premierul
Lloyd George s-a arătat impresionat de curajul soldatului român. ” Soldatul
român a dovedit omenirii că este soldatul cel mai viteaz din lume când i se dă
posibilitatea să-şi demonstreze această vitejie”, preciza acesta.
Cosmin ZAMFIRACHE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu