miercuri, 22 iunie 2016

R E N C E Z I E - prof. IOAN A C H I M

Nikos Kazantzakis – temerarul, prudentul, vizionarul şi îndrăgostitul de Iisus. Autorul romanelor „Hristos răstignit a doua oară” şi „Ultima ispită a lui Hristos”
    
MOTTO:
„Şi viaţa veşnică este aceasta: să te cunoască
Pe Tine, Singurul Dumnezeu adevărat, şi
pe Iisus Hristos, pe care L-ai trimis Tu.”

Rugăciunea lui Iisus către Tatăl Său
Ioan 17:3

Nikos Kazantzakis, scriitor grec născut în 1883 în Iraklion, localitate din Insula Kreta, este o personalitate providenţială, înzestrată cu o excepţională capacitate empatică. Să intri în intimitatea psihică a altui om înseamnă să ai curaj şi multă perspicacitate; când e vorba să prezinţi psihologia lui Iisus mai e nevoie de ceva: apropierea de Cuvântul Providenţial şi de inspiraţie celestă. Acest om a cumulat toate aceste însuşiri latente şi care a înşeles că trebuie puse în mişcare, nu atât în folosul lui ci pentru zidirea celorlalţi. El a înţeles din pilda talanţilor spusă de Iisus, că orice om trebuie să-şi folosească aptitudinile nu pentru faima şi propăşirea lui, ci pentru a trezi şi stimula dorinţa de progres a semenilor. Extraordinar, inedit mod de a vedea rolul, misiunea fiecăruia dintre noi. Providenţa i-a dat şi viziunea inedită şi îndemnul de a lucra cu această viziune. Rezultatul s-a materializat în două romane de excepţie: „Hristos Răstignit a doua oară” (1948) şi „Ultima ispită a lui Hristos” (1951).
În prologul la romanul Ultima ispită a lui Hristos scriitorul precizează: „Ipostaza dualistă a lui Hristos – Dumnezeu şi om, a fost pentru mine, totdeauna, o taină adâncă, de nepătruns; dorinţa arzătoare, cea atât de omenească, cea atât de supraomenească, ca omul să ajungă până la Dumnezeu  - sau mai corect: ca omul să se întoarcă la Dumnezeu şi se identifice cu El, nostalgia aceasta, cea atât de tainică şi, în acelaşi timp, atât de reală, deschidea înlăuntrul meu răni şi izvoare mari.”
În continuare vorbeşte despre lupta neîncetată, nemiloasă dintre duh şi trup: „Luptă mare; îmi iubeam trupul şi nu voiam să piară; îmi iubeam sufletul şi nu voiam să decadă; mă căzneam să împac aceste două forţe cosmogonice potrivnice, să simtă că nu sunt duşmani, sunt colaboratori, şi să se bucure, să mă bucur şi eu împreună cu ei , de armonie.”
Kazantzakis s-a lăsat captivat de Providenţă. Mă gândesc la două afirmaţii ale Domnului Iisus care au putut să-l impresioneze: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa” (Ioan 14:6); „Cerul şi pământul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece” (Matei 24:33). TEMERITATEA lui îşi are izvorul, cred, din două lucruri: primul vine din faptul că e îndrăgostit de Iisus cu adevărat, al doilea din afirmaţia lui Iisus adresată femeii bolnave de scurgere de sânge de doisprezece ani „Îndrăzneşte, fiică! Credinţa ta te-a vindecat”(Matei 19:22).
PRUDENŢA lui, cred, vine de la interdicţia dată de Dumnezeu poporului, prin Moise, înainte de a primi Decalogul: „Să hotărăşti poporului anumite limite, şi să spui: Să nu cumva să vă suiţi pe munte sau să vă atingeţi poalele lui. Oricine se va atinge de munte, va fi pedepsit cu moartea” (Exod 19:12). Sau poate din avertismentul lui Iahve dat lui Moise, când i s-a arătat: „Nu te apropia de locul acesta; scoateţi încălţămintele din picioare, căci locul pe care calci este un pîmânt sfânt” (Exod 3:5). Însuşirea de vizionar a lui Kazantzakis e absolut firească; grecii sunt înzestraţi cu darul de a reflecta, sunt filozofi nativi; apostolul Pavel afirmă: „Iudeii într-adevăr, cer minuni şi grecii caută înţelepciune” (1 Corinteni 1:22); sunt iscoditori, căutători de adevăr: Anaxagora (500-428) născut în Clazomene, şi-a profesat doctrina la Atena; nu credea în zeii greci; este cel dintâi filozof care susţine ideea că întemeietorul universului e un Dumnezeu extramundan / transcendent; din aceste motive tribunalul Atenei l-a condamnat la moarte; fuge din Atena pentru a-şi salva viaţa; Socrate (469 – 399) afirmă aceleaşi lucruri – vorbeşte de un Zeu, altul decât zeii cunoscuţi; în faţa tribunalului afirmă: „Întâmple-se…cum va vrea Zeul”; mai târziu spune: „Obişnuitul glas profetic al îngerului meu păzitor l-am auzit prea adesea în cursul întregii mele vieţi; el mi se împotriveşte oridecâteori am de gând să săvârşesc ceva nedrept”; în ultima propoziţie în apărarea sa el afirmă: „Acum este ora să ne despărţim, eu ca să mor, voi ca să trăiţi. Care din noi păşeşte spre lucru mai bun, nimeni nu ştie, fără de numai Zeul”.
Didier Julia în Dicţionarul de filozofie menţionează faptul că de la el a rămas o singură rugăciune, din multele pe care cu siguranţă le-a rostit: „Zeul meu, dă-mi puritatea interioară!”. Deşi condamnat la moarte – să bea paharul cu cucută, ideea unui Zeu necunoscut se înfiripează. Grecii fac un altar „Zeului necunoscut”. Când apostolul Pavel, în călătoria misionară la Atena , stă în picioare în mijlocul Areopagului şi zice: „Bărbaţi Atenieni! În toate privinţele vă găsesc foarte religioşi. Căci, pe când străbăteam cetatea voastră şi mă uitam de aproape la lucrurile la care vă închinaţi voi, am descoperit chiar şi un altar, pe care este scris: Unui Dumnezeu Necunoscut! Ei bine, ceea ce voi cinstiţi, fără să cunoaşteţi, aceea vă vestesc eu”. (Faptele Apostolilor 17:22-23). După intrarea regească a lui Iisus în Ierusalim, nişte greci s-au apropiat de apostolul Filip şi i-au zis „Domnule, am vrea să vedem pe Iisus”.
Acesta e contextul cultural şi spiritual în care s-a format personalitatea lui Nikos Kazantzakis, om foarte evlavios şi îndrăgostit frenetic de Iisus. A descrie viaţa şi psihologia lui Iisus, devine pentru el singurul motiv pentru care mai trăieşte. Cele două romane sunt dovada acestui fapt. Am spus mai înainte că scriitorul e foarte atent în relaţia cu Providenţa, e deopotrivă cutezător şi sfios. Sfiiciunea i-a fost generată, cred, şi din lectura cărţii prorocului Isaia; sunt sigur că de aici, deoarece în al doilea roman „Ultima ispită a lui Hristos” (1951) acest proroc e des amintit, întrucât el prezintă (alături de Psalmul 22) cele mai multe detalii cu privire la jertfa Domnului Iisus: Isaia 52:13–15, 53.
În capitolul 6, Isaia îl vede în templu pe Iahve – glorificat de serafimi; sfinţenia Lui îi copleşeşte, deşi erau spirite – flăcări de foc; stăteau într-o poziţie smerită: cu două aripi îşi acopereau faţa de strălucirea slavei Lui, cu două aripi îşi acopereau picioarele – din pudoare, şi numai cu două aripi zburau; în timpul zborului, extaziaţi Îi glorificau sfinţenia prin exclamaţii: „Sfânt, Sfânt, Sfânt” (Isaia 6:3). Acest eveniment, unic prin desfăşurare, ar trebui să ne copleşească fiinţa – evoluţionismul, ştiinţa cu piscurile ei, gnoseologia, epistemologia; creatorii, purtătorii, slujitorii acestor domenii sunt ceea ce cred mai prejos decât serafimii, deci ar trebui să le urmeze exemplul. Desigur, capacităţile intelectuale ale acestora, simţul că sunt genii – cu mult peste oamenii obişnuiţi, le creează starea de autosuficienţă, incompatibilă cu smerenia. Nietzsche proclama: moartea lui Dumnezeu, evoluţia şi supraomul; a murit alienat mintal. Eminescu al nostru a scris poezia „Eu nu cred nici în Iehova” (datată -1876, publicată postum), şi a murit…
În relaţia cu Iahve, omul trebuie să manifeste teamă, pentru sfinţenia şi iubirea Lui, nu pentru că ar putea să ne pedepsească. Regele Solomon în cartea Proverbe/Pilde ne îndeamnă la sentimentul de frică paternă. Citez câteva:”Frica Domnului e începutul ştiinţei” (1:7); „Nu te socoti singur înţelept; teme-te de Domnul şi abate-te de la rău!” (3:7); „Frica de Domnul este urârea răului” (8:13); „Începutul înţelepciunii este frica de Domnul” şi „”Ştiinţa sfinţilor este priceperea” (9:10); „Frica de Domnul lungeşte zilele” (18:27); „Frica de Domnul duce la viaţă, şi cel ce o are, petrece noaptea sătul, fără să fie cercetat de nenorocire” (19:23). În cealaltă carte a lui, în Eclesiastul el ne îndeamnă: „Dar adu-ţi aminte de Creatorul tău în zilele tinereţii tale” (12:1).
Desigur Nikos Kazantzakis a stat – prin credinţă – în prezenţa Domnului, şi a reflectat asupra acestor îndemnuri. Prezenţa Domnului e inevitabilă: prin credinţă; Psalmul 139 e un poem al prezenţei Domnului. Kazantzakis a stat în prezenţa Domnului, aidoma lui Moise şi Martin Luther. Pe Muntele Sinai, Moise a stat în Faţa Domnului – fără s-o poată vedea, căci Iahve i-a zis: „Faţa nu vei putea să Mi-o vezi, căci nu poate omul să Mă vadă şi să trăiască!” (Exod 33:22); Moise a stat cu Domnul patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi. N-a mâncat deloc pâine şi n-a băut deloc apă. Domnul şi-a descoperit caracterul în faţa lui: „Domnul, Dumnezeu este un Dumnezeu plin de îndurare şi milostiv, încet la mânie, plin de bunătate şi credincioşie, care ăşi ţine dragostea până în mii de generaţii de oameni, iartă fărădelegea, răzvrătirea şi păcatul, dar nu socoteşte pe cel vinovat drept nevinovat, şi pedepseşte fărădelegea părinţilor în copii şi în copiii copiilor lor până la treia şi a patra generaţie!” (Exod 34:6-7) VA CONTINUA


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu