Consecinţa părtăşiei lui Moise cu Iahve
este extraordinară: „Moise s-a coborât de pe Muntele Sinai, cu cele două table
ale Legii/ mărturiei în mână. Când se cobora de pe munte, nu ştia că pielea feţei lui strălucea, pentru că vorbise cu Domnul” (Exod 34:29).
Ne putem imagina că şi Nikos Kazantzakis
a stat în prezenţa Domnului, a avut părtăşie cu El; consecinţa este pă măsură.
Imaginaţia creatoare e faţa strălucitoare a gândirii sale. Cele două romane
amintite sunt dovada strălucirii Providenţei în chivotul gândirii sale; fără
inspiraţie providenţială cele două opere nu puteau fi realizate; despărţit de
Domnul Iisus, Nikos Kazantzakis nu putea să vorbească despre El: „…căci,
despărţiţi de Mine nu puteţi face nimic”, afirmă Iisus în faţa discipolilor
Săi, (Ioan 15:5); El i-a dat lui Kazantzakis „şi voinţa şi înfăptuirea”
(Filipeni 2:13), după plăcerea Lui, prin faptul că A LUCRAT în el. Lectura
celor două romane evidenţiază modul cum Iisus i s-a descoperit lui Kazantzakis,
cum a bătut la uşa inimii lui, el i-a deschis, iar Iisus a intrat şi, au cinat
împreună (Apocalipsa 3:20).
În primul roman –„Hristos răstignit a
doua oară”- terminat în 1948, Kazantzakis ne înfăţişează personalitatea
excepţională a lui Mandios – cioban din satul Licovrisi/ izvorul lupului – sosia spirituală, am putea spune, a lui Iisus Hristos.
Evenimentele prezentate au loc în timpul primului război mondial; satul
Licovrisi se află pe ţărmul de vest al Anatoliei, Turciei de azi, sat cu peisaj
încântător: o câmpie fertilă, în apropiere doi munţi – Fecioarei şi Sarachina-
şi un mic lac _ Voidomata. Eroul romanului, ciobanul Mandios) administrează
turma de oi a boierului Gherghios Patriarheas (primul membru din conducerea
satului) aflată pe Muntele Fecioarei. Conducerea satului, au sfat alcătuit din
cinci persoane – boierul Patriarheas, căpitanul Furtunas, Hagi Nicolis, fratele
lui, preotul Grigoris şi moşneagul avar Ladas- hotărî în al şaselea an o echipă
de „actori” care în al şaptelea an trebuia să reprezinte patimile lui Hristos , în pronaosul bisericii. În acel
an – probabil 1917 sau 1918- Kazantzakis nu-l menţionează, consiliul satului a
ales următoarea echipă de oameni: Manolios, pentru a-l reprezenta pe Iisus;
Mihelis Patriarheas, fiul boierului, rolul apostolului Ioan, marchitanul
Ianacos – apostolul Petru, cafegiul Costantis – apostolul Iacob, şelarul
Panaiotaros, alis „Ghipsofagul” – Iuda Iscarioteanu, rol care l-a enervat
îngrozitor; l-a acceptat sub presiunea sfatului; văduva Caterina – prostituată
de o rară frumuseţe: Maria Magdalena. Preotul Grigoris le-a dat indicaţii
actorilor cu roluri pozitive să-şi corecteze viciile, pentru a fi cât mai
autentici în reprezentare; avertismentele i-au vizat pe Ianacos, care înşela la
cântar şi ca poştaş dezlipea scrisorile şi pe Costantis, care punea băutura
nouă peste resturi din băutura rămasă neconsumată. Mihelis şi Manolios aveau
cusururi mai ascunse, motiv pentru care n-au fost atenţionaţi; Mihelis datorită
bunăstării era grăsuţ, ca meteahnă era tabagist; Manolios avea o misiune foarte
grea, trebuia să întruchipeze
perfecţiunea lui Iisus; trebuia să renunţe la ceva gingaş, suav, la dragostea pentru Lenio, fata din flori a
boierului Patriarheas. După indicaţii şi avertismente preotul Grigoris rosteşte
rugăciunea de investire. Dacă n-ar fi apărut elemente inedite Manolios n-ar fi
ajuns în ipostaza/postura de alter-Iisus; prezentând ascensiunea spirituală a
lui Manolios, Kazantzakis se apropie de adevăratul
Iisus, a cărui viaţă şi misiune o va prezenta în romanul următor, „Ultima
ispită a lui Hristos” (1951/1955). Încercările, ispitele, necazurile sunt teste
de moralitate şi răbdare pentru orice om: „Ferice de cel ce rabdă ispita. Căci
după ce a fost găsit bun, va primi cununa
vieţii, pe care a făgăduit-o Dumnezeu celor
ce iubesc pe Dumnezeu, şi anume spre BINELE celor ce sun chemaţi după
planul său (Romani 8:28). Manolis a fost chemat de Providenţă să-l reprezinte
pe Iisus în vremurile noastre, nu numai să fie eroul romanului pe care-l
analizăm. Cei patru tineri cu roluri pozitive din piesa patimilor lui Hristos:
Manolios, Mihelis, Ianacos şi Costantis se simt solidari, tovarăşi de misiune;
pe malul Lacului Voidomata se întâlnesc, ăşi recunosc metehnele, acceptă
imperativul transformării caracterului în anul care urmează: consimt nevoia
citirii Evangheliei, pentru a-l întâlni pe Iisus, pe care peste un an trebuie
să-L reprezinte. În timp ce discută aceste probleme se apropie de ei un grup de
oameni în frunte cu un preot bătrân, sfrijit, cu habitus celest; erau pribegi
din satul îndepărtat Sf. Gheorghe, scăpaţi din pogromul săvârşit de turci. Au
auzit de bogăţia satului Licorisi, de preotul Grigoris; au decis să vină aici
pentru a începe o nouă viaţă; în convoi erau multe femei şi copii; bătrânii
purtau în saci oasele ascendenţilor. Erau înfometaţi. Preotul Fotis se
întâlneşte cu preotul Grigoris, îşi expune păsul; spre marea lui uimire
Grogoris arată glacialitate, chiar aversiune faţă de ei, porunceşte să plece
spunând că au holeră, deoarece o femeie cu burta umflată de foame chiar a murit
în timp ce ei discutau. Pribegii trec prin sat cu o pătură desfăcută pentru a
primi alimente; văduva Caterina e generoasă, n-are mâncare, oferă ce are; un
şal verde, o oglinjoară, o sticluţă cu parfum. Cei patru colegi în Hristos
oferă obolul cel mare: patru coşuri mari cu alimente, luate din chilerul
boierului Patriarheas. La propunerea lui Manolios, preotul Fotis îşi urcă turma
pe Muntele Sarachina cu grote, un fir de apă şi biserica Sf. Ilie. Din acest
moment, erau Paştele – Învierea Domnului Iisus, până în ajunul sărbătorii
Naşterii Domnului – 24 Decembrie, urmează încercările şi ascensiunea spirituală
a lui Manolios şi a celui mai apropiat tovarăş, dintre cei trei: Mihelis
Patriarheas. Panaiotaros e primul duşman al lui Manolios, motivul fiind rolul
care i s-a atribuit, acela al lui Iisus, iar lui rolul cel mai dezagreabil,
acela al lui Iuda. Manolios îşi ia rolul în serios, dar nu numai atât, înţelege
că Providenţa îi pregăteşte alt destin, acela de slujitor al Ei. Zorit de Lenio
să se căsătorească cu ea, îi răspunde: „Când o vrea Dumnezeu”; răspunsul
echivalează cu un refuz, care provoacă iritarea boierului Patriarheas.
Întâlnirea cu văduva şi seducătoarea Caterina la fântâna Sf. Vasile e pentru el
o piatră de încercare; ei îi dă un răspuns cu valoare de premoniţie: „Nu mă
însor. N-o să mă însor niciodată; vreau să mor!” Da, Manolios se va căsători
sui-generis cu Domnul Iisus, împlinind cuvintele Acestuia: „Dacă
voieşte cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-şi ia
crucea în fiecare zi şi să Mă urmeze.” Da, a trăi pentru Hristos înseamnă a
muri pentru lumea de acum, pentru cotidian; Manolios, aidoma apostolului Pavel,
înţelege imperativul vieţii din ce în ce mai mult: „Căci pentru mine – afirmă
Pavel –a trăi este Hristos, şi a muri
este un câştig (Filipeni 1:21); sincronizarea, alinierea gândurilor lui
Manolis la gândurile lui Iisus e tot mai evidentă; moartea pentru adevăr şi
slujire e o necesitate: „Adevărat, adevărat vă spun - afirmă
Domnul Iisus când nişte greci L-au căutat- că, dacă grăuntele de grâu, care a
căzut pe pământ nu moare, rămâne singur; dar dacă moare, ADUCE MULTĂ ROADĂ
(Ioan 12:24). Manolios citeşte în Evanghelia cu coperte de aur, pe care i-a
adus-o prietenul său Ianacos, şi pe care o primise şi el de la preotul Fotis;
Domnul Iisus ne îmbărbătează, ne sugerează ideea – să nu ne temem de moarte, căci a-l urma pe El aduce intrinsec,
perspectiva morţii: am citat mai sus CHEMAREA Lui Marcu 8:34; în continuare El
spune: „Căci oricine va vrea să-şi scape viaţa o va pierde, dar oricine îşi va
pierde viaţa, din cauza mea şi din cauza Evangheliei, o va mântui (Marcu 8:35).
Când îşi trimite cei doisprezece discipoli la predicarea Evangheliei Sale, îi
îndeamnă: „Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide duhul; ci
temeţi-vă mai degrabă de Cel ce poate să piardă şi duhul şi trupul în gheenă”
(Matei 10:28). În gândirea Lui, verticala slujirii i prioritară, prevalează în
faţa orizontalei sociale: „Dacă vine cineva la Mine , şi NU Urăşte pe tatăl său, pe mamă-sa, pe nevastă-sa,
pe copiii săi, pe fraţii săi, pe surorile sale, ba chiar ÎNSĂŞI VIAŢA SA nu
poate fi ucenicul Meu” (Luca 14:26). Iisus ne dă o perspectivă, dincolo de
viaţa fizică; Martei, sora lui Lazăr îi spune următoarele cuvinte: „Eu sunt învierea
şi viaţa. Cine crede în Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi. Şi
oricine trăieşte, şi crede în Mine, NU VA MURI
NICIODATĂ”, (Ioan 11:25 – 26); la cina dinaintea jertfei sale, le-a zis
discipolilor: „Eu sunt CALEA, ADEVĂRUL şi VIAŢA”, (Ioan 14:6); ADEVĂRUL ne
oferă adevărata LIBERTATE, iudeilor care credeau în El, le-a zis: „Dacă
rămâneţi în cuvântul Meu, sunteţi în adevăr discipolii Mei, veţi cunoaşte
adevărul, şi adevărul vă va face liberi” (Ioan 8:31 – 32).
Desigur eroul nostru , Manolios,
lecturând Evanghelia, a dat peste aceste pasaje; Mângâietorul dat de Iisus
oamenilor până la sfârşitul acestei ere a istoriei – Ioan 14:16, i le-a lipit
de creier şi de inimă; astfel Manolios devine discipolul harnic al lui Iisus;
dacă la început se poticneşte, treptat şi datorită părtăşiei cu preotul Fotis
el devine ucenicul desăvârşit, împlinind cuvintele mentorului său – „Voi fiţi
dar desăvârşiţi, după cum şi Tatăl vostru cel ceresc este desăvârşit” (Matei
5:48), şi completându-şi sistemul de apărare cu toate armele de luptă
spirituale; ARMĂTURA lui DUMNEZEU e un arsenal cu şapte arme de luptă, pe care
le recomandă apostolul Pavel creştinilor din Efes, în capitolul 6 al epistolei
către ei: 1. adevărul ca cingătoare; 2. neprihănirea / puritatea – cuirasă /
pieptar; 3. râvna Evangheliei păcii – încălţăminte; 4. credinţa – scut, pavăză;
5. mântuirea – coif; 6. Cuvântul lui Dumnezeu / Biblia – sabia Domnului, 7.
rugăciunile, cererile prin Duhul; la rugăciune Domnul Iisus completează:
„Vegheaţi şi rugaţi-vă, ca să nu cădeţi în ispită; duhul, în adevăr, este plin
de râvnă, dar carnea este neputincioasă” (Matei 26:41). Trebuie să precizez
faptul că reprezentarea patimilor lui Hristos în al şaptelea an, în pronaosul
bisericii din Licovrisi, n-a mai avut loc; atitudinea ostilă a membrilor
sfatului sătesc faţă de refugiaţii de pe Muntele Sarachina a făcut ca
evenimentele să se desfăşoare pe alte coordonate.
De fapt trei dintre ei şi-au manifestat
ostilitatea: preotul Grigoris – viitorul şef al conjuraţiei anti-Manolios, moşneagul
narcisist Ladas şi boierul gurmand Gheorghios Patriarheas. Cu aceştia şi cu
naivitatea şi ignoranţa licovrisioşilor va avea de luptat Manolios şi preotul
Fotis, căpetenia pribegilor. În Rusia, în 1917, bolşevicii au preluat puterea.
În Licovrisi bolşevismul provoca repulsia, fiind considerat inamicul
proprietăţii; oamenii se temeau de bolşevici; bolşevismul putea deveni element
de manipulare; un om bănuit de bolşevism devenea inamicul comunităţii, pericol
social. Şelarul Panaiotaros devenit duşmanul de moarte al lui Manolis, lansează
această acuzaţie la adresa lui. Faptul că Manolios a primit rolul lui Hristos
la reprezentaţie, iar el rolul cel mai ingrat, a generat începutul ostilităţii
acestui; gândul asocierii lui cu trădătorul Iuda îl obseda, se simţea un
marginalizat social. Dar întâmplarea care a umplut paharul ostilităţii lui a
fost în momentul când văduva Caterina, pe care o iubea mult, n-a mai răspuns la
avansurile lui erotice. Caterina, încă în starea de de om carnal, încercă să-l
ademenească pe Manolios; pentru ea Manolios este, după cum ea îi mărturiseşte la Fântâna Sf. Vasile, unde îi
ieşise intenţionat în cale, un arhanghel care vrea să-i cucerească sufletul.
Ea-i mărturiseşte că-l visează ţinând în mâini Luna şi dându-i-o felii s-o mănânce; Manolios meditează la
acest vis, ajunge la concluzia că văduva Caterina e în impas, în mocirla
fărădelegii, că el are misiunea dată de Providenţă să o salveze; prin urmare
decide s-o viziteze. Dar Pronia intervine, ştie că rolul ei are voinţa să facă
binele, dar n-are puterea s-o facă - Romani 7:18 – de aceea intervine, conform
afirmaţiei din cartea Proverbelor: „Fiule, nu dispreţui mustrarea Domnului şi
nu te mâhni de pedepsele Lui. Căci Domnul mustră pe cine iubeşte, ca un părinte
pe copilul pe care-l iubeşte!”, Proverbe 3:11 – 12. în drumul de pe muntele
Fecioarei spre casa ei, îşi scoase oglinda de la brâu şi se convinge de
îngrozitoarea metamorfoză. Inspirat de Providenţă, în abisul suferinţei, el
simte o bucurie, ia bucata de lemn de soc înfăşurată într-un prosop şi continuă
să sculpteze CHIPUL lui HRISTOS în ea; termină lucrarea; acest chip urma să-i
slujească de mască la reprezentaţia din anul următor. Manolios în coşmarul
suferinţei rosteşte cuvinte de laudă, aidoma lui Iov: „Slavă Ţie, Doamne!” Iov
în mijlocul suferinţei zisese: „Gol am ieşit din pântecele mamei mele şi gol mă
voi întoarce în sânul pământului. Domnul
a dat, Domnul a luat, binecuvântat fie Numele Domnului!” (Iov 1:2).
Manolios realizează raţiunea suferinţei sale, merge la bisericuţa Sfinţilor
Arhangheli Mihail şi Gavril, aflată pe muntele pe care slujea, şi vorbeşte cu
Iisus o zi întreagă; ştie că Salvatorul i-a vorbit. De la bisericuţă, Manolios
plecă la văduva Caterina şi-i arată faţa descompusă; ea înţelege rostul
suferinţei lui, îi promite că n-o să mai aibă de-a face cu oameni, c-o să-l
aştepte până se va întoarce. Caterina se ţine de cuvânt, paharul mâniei lui
Panaiotaros pe Manolios se revarsă; îl vizitează la stână, îi oferă un satâr
şi-l roagă să-l omoare, deoarece i-a rănit singura lui bucurie din viaţă: pe
văduva Caterina. După plecarea Ghipsofagului, Manolios rosteşte o rugăciune
pentru el. Uciderea lui Iusufachi, saltimbancul agăi, complică lucrurile,
tulbură liniştea comunităţii; aga reacţionează violent: arestează pe fruntaşii
satului, ameninţă că-i va spânzura de platan pe toţi licovrisioţii dacă nu-i
găsit criminalul. E suspectat de crimă şi Panaiotaros alias Ghipsofagul, prin
urmare e şi el arestat. Ianacos marchitanul
urcă pe Muntele Fecioarei pentru a-l preveni pe Manolios de virtualul
pericol la care s-ar expune dacă ar veni în sat în noul context. Dar Manolios
plin de duhul providenţei decide să facă un transfer de vinovăţie de la
comunitate la propria-i persoană. Prin urmare, însoţit de Ianacos, coboară spre
sat pentru a-şi asuma vina; în timp ce se apropie de sat, se produce minunea:
faţa i se vindecă; Manolios îi explică lui Ianacos părtăşia/conlucrarea lui cu
Iisus: „Află că nu sunt eu acela care vorbeşte, ci Hristos îmi porunceşte totul; eu nu fac decât să împlinesc
poruncile lui, nimic altceva…Hristos
merge înaintea mea cu paşi mari”;
Manolios completează, spunând că în noaptea care a trecut, Hristos i-a strigat
în somn: „Nu te opri, mergi înainte!” Manolios
şi Ianacos ajung la platan. Acolo e adus primul suspect de crimă, pentru a fi
spânzurat: şelarul Panaiotaros, alias Ghipsofagul. Manolios, plin de
îndrăzneală intervine, adresându-se agăi cu următoarele cuvinte: „Eu l-am
omorât (pe Iusuf, n.m.). Spânzură-mă
şi lasă-l în pace pe Panaiotaros; el e
nevinovat.” Pe baza acestei mărturii
Manolios e arestat se seiz/servitorul agăi. Interogat de agă el afirmă: „Iubită
agă, Diavolul m-a împins să fac asta, eu
l-am omorât.” Aga porunceşte seizului să-l spânzure de platan la apusul
soarelui. Văduva Caterina impresionată de temeritatea lui Manolios, simţind
ocazia de a-şi spăla trecutul tenebros, decide să dea replică la gestul
acestuia: merge la agă şi se declară asasina clownului Iusufachi, din „gelozie”
(aga avea înclinaţii pederaste, n.m.), cade în genunchi şi spune „Iubite agă,
agă dragă, omoară-mă! La ce bun să
mai trăiesc? Omoară-mă!”; extaziată
de Manolios, vidă de orice angoasă, scoate un cuţit de la sân şi zice: „Iată,
cu cuţitul acesta…” În acest context în Licovrisi apare primul martir: văduva
Caterina! Manolios la rându-i extaziat de martirajul ei, aidoma creştinilor
din vremea împăratului Nero, aidoma lui Marcellus Lucan Galio – comandantul
detaşamentului care L-a crucificat, aidoma Mentorului său, Iisus, îmbracă haina martirajului. Ocazia
apare: cocoşata Marta dovedeşte inocenţa lui Manolios şi vinovăţia
seizului; Manolios scapă
temporar de martiraj, dar se fortifică spiritual pentru încercarea ultimă; îşi descoperă misiunea sa în
lume, celor trei prieteni ai săi – Mihelis, Ianacos şi Costantis – povestindu-le
întâlnirea mentorului său de la mănăstire, părintele Manasis, cu Iisus,
travestit în cerşetor; pentru Manolios rostul/menirea lui în lume este aceea de
avocat al săracilor; înţelege că
Iisus se identifică cu refugiaţii săraci de pe Muntele Sarachina; Iisus e sărac, flămând, fără adăpost – cum a fost şi în viaţa
pământească – are mulţi copii care rabdă de foame. Aidoma apostolului Pavel,
Manolios: simte că e crucificat împreună/alături cu Iisus, că nu mai trăieşte el, ci Hristos trăieşte în/ prin el - Galateni
2:20. Surpriza apare: Mihelis îşi dezvăluie dorinţa – se pune sub autoritatea
lui Manolios! Deci voia lui Manolios e lege pentru el. Pentru Manolios
se prefigurează MARTIRIUL: şelarul Panaiotaros „îl informează pe boierul
Gheorghios Patriarhenas că Manolios e
bolşevic, că pribegii de pe
Sarachina sunt TRIMIŞII MOSCOVEI; la
nunta fiicei sale vitrege Lenio, boierul discută cu preotul Grigoris despre
PERICOLUL pentru satul Licovrisi reprezentat de Manolios şi de sarachinioţi;
cele „două pericole”, de fapt –
decid ei – trebuiesc lichidate;
lichidarea implica: 1. uciderea agentului bolşevic, adică a lui Manolios, şi 2.
alungarea trimişilor Moscovei, adică a pribegilor de pe Sarachina. Boierul
Gheorghios Patriarhenas moare; preotul Grigoris, oripilat şi de moartea
prematură a unicei sale fiice Mariori, conchide că toate relele: venirea
refugiaţilor în Licovrisi, atacarea şi incendierea satului de către aceştia se
datorează unui singur om: Manolios, prin urmare el trebuie suprimat. Aidoma marelui preot Caiafa, Grigoris apelează
la factorul politic, la agă; acesta-l arestează folosindu-se de noul seiz (pe
cel vechi îl ucisese, pentru suprimarea iubitului său Iusuf): Panaiotaros; după
un interogatoriu sumar, în timpul căruia Manolios ia toată vina sarachinioţilor
asupra sa, aga îl dă pe mâna licovrisioţilor; aceştia-l târăsc până în faţa
altarului de la biserică; acolo cu binecuvântarea preotului Grigoris, sătenii
din Licovrisi îl ucid pe Manolios cu lovituri de cuţite; era 24 decembrie,
ajunul Naşterii Domnului; prin martirajul lui Manolios în/prin care a trăit
Hristos: Hristos e crucificat din nou,
a doua oară. Sarachinioţii îl duc pe muntele unde au locuit de la Paşti , până în ajunul
Crăciunului; preotul Fotis săvârşeşte slujba de înmormântare; o bătrână se aruncă
asupra trupului lui Manolios, îşi desface părul şi-l jeleşte:
„Numele tău, flăcăul nostru drag, stă
scris pe zăpadă;
Soarele-l
topeşte, apa-l duce din a noastră ogradă…”
Imediat preotul
Fotis ridică mâna şi face semn de plecare; pribegii, trăitori vremelnic pe
Muntele Sarachina, pornesc din nou, pe drumul cel fără de sfârşit, spre
răsărit. Scriitorul nu menţionează înhumarea
lui Manolios. Ianacos şi măgăruşul lui pleacă cu băjenarii; Ianacos
participase la incendierea satului Licovrisi; dacă ar fi rămas, ar fi riscat să
fie acuzat de piromanie şi condamnat aidoma bunului său prieten Manolios.
Cafegiul Costantis n-a participat la încăierare, avea familie, prin urmare a
rămas pe loc. Minelis n-a participat la conflict, era deprimat din cauza morţii
logodnicei sale: Mariori, bolnavă de ftizie. Moartea ei şi a mentorului său,
Manolios, îl determină să ia o decizie extremă, aceea de a se dedica lui Iisus,
prin practicarea sihăstriei; pe Muntele Sarachina era o căsuţă în care locuise
înainte un alt pustnic, aceasta îi va servi ca adăpost, ca locuinţă; conacul
tatălui său luat în stăpânire de preotul Grigoris, nu-l tentează; singurele lui
bucurii sunt: prezenţa Domnului Iisus în inima lui, prezenţa mentorului său
Manolios, chiar şi numai simbolică; Evanghelia rămasă de la mamă-sa, şi cele
două cosiţe de la Mariori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu