ASIGURAREA CLIMATULUI DE ORDINE ŞI
SIGURANŢĂ PUBLICĂ
CU OCAZIA MANIFESTĂRILOR ŞI ADUNĂRILOR
PUBLICE DESFĂŞURATE LA NIVELUL JUDEŢULUI MARAMUREŞ ÎN 2016
Securitatea statului şi a
societăţii, precum şi siguranţa persoanei, constituie valori sociale
fundamentale pentru normala desfăşurare a activităţii statului de drept, în
realizarea sarcinilor şi funcţiilor care îi revin. Reglementarea riguroasă a
relaţiilor sociale, aşezarea întregii vieţi pe bazele trainice ale legalităţii,
ale ordinii de drept şi ale disciplinei, reprezintă o cerinţă firească a
democraţiei. În prezent, în condiţiile lărgirii Uniunii Europene şi a creşterii
migraţiei, problema ordinii publice şi a siguranţei cetăţeanului, în spaţiul
european, este de cea mai mare actualitate, fiind tot mai evidentă implicarea
factorilor de decizie în acest sens, dar în egală măsură şi ale cetăţenilor,
cărora le este din ce în ce mai greu să accepte climatul de insecuritate. Pe
aceste considerente, preocupărilor autorităţilor publice se îndreaptă din ce în
ce mai mult spre acest domeniu, reper ce condiţionează buna funcţionare a
organelor de stat abilitate.
Un loc deosebit de important în
cadrul acestor preocupări îl ocupă asigurarea şi menţinerea ordinii publice,
administrarea organelor în atribuţiile cărora intră atât apărarea regimului
politic, a intereselor cetăţenilor, măsurile care contribuie la executarea
legilor şi hotărârilor judecătoreşti, buna convieţuire în societate, cât şi
buna funcţionare a serviciilor de stat. De altfel, ordinea publică poate fi
definită ca o stare de drept şi de fapt care permite realizarea echilibrului
bazat pe consensul social necesar funcţionării optime a ansamblului social în
condiţiile reglementărilor juridice interne, consacrării apărării şi
respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, avutului
public şi privat, a celorlalte valori supreme, în scopul promovării şi
afirmării progresului social într-o societate democratică.
Asigurarea ordinii publice
reprezintă o cerinţă esenţială a stabilităţii interne care garantează
asigurarea condiţiilor corespunzătoare edificării unui stat de drept. Cu alte
cuvinte, asigurarea ordinii publice reprezintă o necesitate socială, realizată
prin activităţi specifice de către organisme speciale - forţele de ordine
publică - ce reprezintă autorităţi deţinând competenţe şi atribuţii în materie
şi cărora, prin lege şi prin alte acte normative, l-i se conferă sarcini în
exercitarea dreptului de poliţie a statului.
O importanţă deosebită în realizarea
funcţiei de garantare şi asigurare a ordinii publice, a securităţii persoanei
şi a societăţii, o are activitatea de dirijare a organelor menite să asigure
ordinea publică. Pentru a activa în mod eficient este necesar a cunoaşte
factorii social-economici, care determină ordinea publică, baza normativă şi
organizaţională de activitate a organelor care asigură ordinea şi securitatea
publică. Obiectul administrării instituţiilor specializate este însăşi
activitatea de asigurare a ordinii publice, iar conţinutul de bază al
activităţii acestora derivă din realizarea sarcinilor de ocrotire şi de
asigurare a siguranţei publice, de contracarare a faptelor infracţionale,
ocrotirea relaţiilor sociale cu privire la proprietatea privată şi publică; a
intereselor, drepturilor şi libertăţilor legitime ale cetăţenilor şi organizaţiilor;
prevenirea comportamentului deviant şi a celui cu caracter infracţional.
Tendinţa de escaladare a fenomenului infracţional, a riscurilor şi
ameninţărilor la siguranţa cetăţeanului, la ordinea şi securitatea publică, este
de actualitate şi va rămâne şi pe viitor. Acest lucru impune perfecţionarea
continuă a sistemului de asigurare a ordinii publice, a siguranţei persoanei şi
a securităţii publice şi, în primul rând, a administrării organelor ce asigură
ordinea publică.
Gestionarea ordinii publice reprezintă un proces care
implică, în principiu desfăşurarea următoarelor activităţi:
-
culegerea şi
evaluarea informaţiilor – activitate care se desfăşoară de către structurile
specializate ale instituţiilor M.A.I.;
-
analiza situaţiei
– activitate care se execută în funcţie de natura şi amploarea unor fenomene
sau situaţii care aduc atingere ordinii şi siguranţei publice;
-
definitivarea
opţiunilor de răspuns conform scopurilor şi în baza legislaţiei în vigoare –
activitate care se execută cu participarea reprezentanţilor din toate
instituţiile cu atribuţii în domeniul ordinii publice;
-
aplicarea
soluţiilor optime – de către instituţiile care au primit sarcina respectivă şi
au atribuţii pe această linie.
Activitatea de administrare a
ordinii publice are un caracter coercitiv. Poliţia şi Jandarmeria, ca organe de
drept, îşi îndeplinesc funcţiile lor administrative în numele statului. Ele
sunt abilitate să înfăptuiască supravegherea generală asupra respectării
regulilor prestabilite de comportament social, de a da apreciere cu caracter
juridic acţiunilor cetăţenilor, de a depista faptele infracţionale reacţionând
cu promptitudine asupra lor în conformitate cu legislaţia în vigoare, în limita
competenţelor şi de a aplica în caz de necesitate, măsurile de constrângere prevăzute
şi admise de lege. Activitatea de administrare a organelor de drept este
subordonată legii. Ea se efectuează în baza legii şi în scopul îndeplinirii
prevederilor legale şi a altor acte normative prin utilizarea procedeelor şi
tacticilor permise de cadrul normativ.
O particularitate obligatorie a componentei
de asigurare a ordinii publice o constituie caracterul ei organizatoric şi creativ.
În primul rând se manifestă prin faptul că în procesul realizării
împuternicirilor de administrare, organele de ordine sunt chemate să asigure
ordinea publică. În al doilea rând, instituţiile cu atribuţii în domeniul
ordinii şi siguranţei publice şi persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul
lor îşi realizează competenţele ce depind de situaţiile preconizate dar cele concrete
care s-au creat pe moment. În alegerea metodelor de organizare a activităţii de
influenţare administrativ-normativă ei trebuie să evite acţiunile standarde,
selectând deciziile optime, reieşite din atitudinea creativă faţă de analiză şi
aprecierea circumstanţelor operative.
O altă particularitate
caracteristică activităţii organelor care asigură ordinea publică este cea de
prevenire a activităţii infracţionale. Pe parcursul realizării ei se rezolvă
sarcina prevenirii infracţiunilor şi a consecinţelor lor prejudiciabile. Despre
lucrul efectuat şi rezultatele obţinute, instituţiile de drept informează
publicul larg prin intermediul mijloacelor de informare în masă, acest lucru
având de asemenea efect ideologic şi educativ. În concluzie, se poate releva că
esenţa activităţii de management administrativ a organelor de ordine publică
constă în organizarea şi realizarea practică a activităţii de asigurare a
ordinii şi securităţii publice, acordarea de sprijin cetăţenilor şi persoanelor
juridice în realizarea de către ei a drepturilor, libertăţilor şi intereselor
legitime.
La nivelul judeţului Maramureş,
activitatea de gestionare a ordinii şi siguranţei publice este gestionată de
cele două instituţii, respectiv I.J.J. Maramureş şi I.P.J. Maramureş, cu
sprijinul direct al I.S.I. Maramureş, Direcţiei Judeţene de Informaţii ca forţe
principale şi Poliţiilor Locale, ca forţe complementare, sub directa coordonare
a prefectului judeţului. Dacă activităţile de menţinere a ordinii publice
reprezintă atributul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Maramureş,
asigurarea măsurilor de ordine publică precum şi restabilirea acesteia atunci
când a fost grav tulburată, revine conform legislaţiei în vigoare,
Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Maramureş.
Adunările publice – mitinguri, demonstraţii,
manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să
se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se
pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de lege. Pentru
competiţiile sportive internaţionale, precum şi pentru manifestările sportive
internaţionale, declararea prealabilă este obligatorie, indiferent de locul de
desfăşurare a acestora.
Răspunderea pentru planificarea misiunii de asigurare
a ordinii publice la nivelul Judeţului Maramureş revine şefului I.J.J.
Maramureş, ori după caz, persoanei investite în acest scop de către ministrul
afacerilor interne, secretarul de stat, şef al Departamentului Ordine şi
Siguranţă Publică, sau de către inspectorul general al Jandarmeriei Române.
Activitatea de asigurare / restabilire a ordinii
publice, se planifică şi se organizează anual, prin Planul cadru de asigurare /
restabilire a ordinii publice al judeţului, conform ordinelor în vigoare.
Responsabilitatea pentru elaborarea acestui plan revine Inspectoratului de Jandarmi
Judeţean Maramureş, care solicită din timp datele necesare, celorlalte
structuri cu atribuţii în domeniul gestionării ordinii şi siguranţei publice la
manifestări şi adunări publice. După definitivare, documentul în sine se
distribuie structurilor partenere pentru punerea în aplicare, acesta
reprezentând cadrul general pentru cooperare intrainstituţională.
Pentru asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia
desfăşurării unor manifestări şi adunări cu public numeros, în 2016 au fost
executate 466 misiuni de asigurare a ordinii publice, însemnând cu 5 mai mult
decât în 2015. Din totalul acestora un nr. de 99 manifestări au fost avizate în
comisiile de avizare a manifestărilor publice, reprezentând 21,25%.
În conformitate cu recomandările eşaloanelor
superioare, pentru eficientizarea acţiunilor în spaţiul public şi creşterea
vizibilităţii jandarmilor / elementelor de dispozitiv, au fost înaintate
solicitări către Gruparea de Jandarmi Mobilă Cluj Napoca, pentru sprijin în
executarea a 11 misiuni de asigurare sau preluarea integrală a 15 astfel de
misiuni.
Pe timpul executării misiunilor de
asigurare a ordinii publice, la nivelul inspectoratului, nu au fost întâmpinate
greutăţi majore care să influenţeze negativ buna desfăşurare a acestora.
Cooperarea foarte bună existentă la nivel judeţean între instituţiile cu
atribuţii în domeniu, şedinţele de cooperare / colaborare organizate şi
desfăşurate la sediul inspectoratului cu toţi actorii implicaţi în gestionarea
evenimentelor, au asigurat premizele desfăşurării în condiţii normale a
acestora.
1.
MANIFESTĂRILE
DE PROTEST (MARŞURI, PICHETĂRI, MITINGURI, ETC.)
La nivelul Judeţului Maramureş, în 2016, au fost
organizate şi desfăşurate 27 de manifestări de protest, reprezentând 5,79 % din
totalul manifestărilor şi adunărilor publice. Aceste manifestări s-au
caracterizat prin participarea unor grupuri omogene de manifestanţi, reduse ca
număr de participanţi, cele mai semnificative din punct de vedere al numărului
de participanţi, suprafeţei ocupate şi mai ales al măsurilor luate în planul ordinii
şi siguranţei publice, fiind cele organizate de Sindicatul Şoferilor în Baia
Mare din lunile august şi septembrie precum şi cele organizate de Comunitatea Regională Penticostală a Maramureşului
şi Sătmarului.
Manifestările s-au desfăşurat paşnic şi civilizat, cu
respectarea cadrului normativ, aspect ce reiese şi din faptul că nu au fost
înregistrate evenimente. Cu ocazia acestor manifestări au fost aplicate 4
sancţiuni contravenţionale în valoare de 400 lei.
Ca şi o caracteristică a manifestărilor de protest,
reliefată din ce în ce mai mult, o reprezintă modul de organizare a acestora.
Provocările actuale cu care se confruntă instituţiile cu atribuţii privind
ordinea publică şi siguranţa cetăţeanului sunt similare în România ca şi în
celelalte ţări europene. Pe măsură ce ne îndreptăm înspre o societate
informatizată, observăm schimbări din ce în ce mai rapide, observăm dezvoltări
tehnologice extraordinare, mai ales în domeniul tehnologiei informaţiilor şi al
comunicaţiilor. Astfel, se conturează o nouă modalitate, tot mai des folosită,
pentru anunţarea / informarea între cetăţeni a unor manifestări de protest sau
acţiuni de atragere a atenţiei publice asupra unor diferite probleme ale
societăţii - reţelele de socializare (facebook), unde se promovează şi „ghiduri
de nesupunere civică” şi mesaje de protest „inteligente”, promovându-se
nonviolenţa. La nivel naţional se conturează şi adoptarea unor forme de
manifestări organizate în alte ţări, aspecte care prin natura grupurilor,
comportamentul acestora pot constitui reale riscuri la adresa ordinii şi
siguranţei publice şi se pot extinde şi la nivelul judeţului Maramureş.
2.
MANIFESTĂRILE
CULTURAL - ARTISTICE, RELIGIOASE, PROMOŢIONALE, ETC.
Conform legislaţiei în vigoare, manifestările
cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative, cele ocazionate de
vizite oficiale, precum şi cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta
sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, nu
fac obiectul declarării prealabile. În cazul acestora sunt prevăzute şi
asigurate măsuri de ordine, chiar dacă acestea nu au fost solicitate, de către
structurile de jandarmi, poliţie şi pentru situaţii de urgenţă, dacă se deţin
indicii sau date că desfăşurarea lor s-ar putea solda cu acte de dezordine ori
că ar putea să ducă la manifestări violente.
Ca şi o caracteristică a acestor manifestări,
majoritatea sunt organizate de către administraţiile publice locale în
parteneriat cu diferite asociaţii/organizaţii culturale, incluzând şi
amenajarea unor standuri/spaţii de comercializare a produselor de alimentaţie publică
şi cu vânzare de băuturi alcoolice. De asemene, de regulă la aceste manifestări
participă diferite oficialităţi politice de la nivel central şi local. Ca
urmare, situaţiile generatore de risc în cazul acestor manifestări se axează pe
conflicte spontane iscate pe fondul consumului de alcool şi pe posibilitatea
producerii unor conflicte urmare a participării sau discursurilor oamenilor
politici.
În acest sens, pentru asigurarea măsurilor specifice
de ordine şi siguranţă publică la manifestările publice considerate cu grad
mediu sau ridicat de risc, de regulă la sediul I.J.J. Maramureş, se organizează
şi desfăşoară şedinţa de cooperare, cu participarea reprezentanţilor tuturor
structurilor implicate în procesul de asigurare a ordinii publice. Cu această
ocazie, după analizarea situaţiei operative, a tuturor datelor şi informaţiilor
deţinute, a factorilor de risc, se stabilesc de comun acord măsurile care se
vor lua conform competenţelor, dispozitivele care se adoptă şi dispunerea
acestora, canale de cooperare precum şi modul unitar de acţiune al tuturor
dispozitivelor şi forţelor participante. Toate aspectele prezentate în şedinţa
de cooperare precum şi măsurile şi responsabilităţile fiecărei structuri sunt
evidenţiate în procesul verbal încheiat cu ocazia şedinţei şi detaliate în
planul integrat de acţiune elaborat de inspectoratul de jandarmi. Celelalte
instituţii participante asigură înaintarea în timp operativ a detaliilor
necesare elaborării planului de acţiune şi primesc extrase din acesta.
La nivelul Judeţului Maramureş, în
2016, au fost organizate şi desfăşurate 223 de manifestări cultural -
artistice, religioase, promoţionale, etc., reprezentând 47,85 % din totalul
manifestărilor şi adunărilor publice la care s-au asigurat măsuri de ordine.
Deşi nu toate aceste manifestări sunt supuse procedurii avizării în comisia de
avizare a manifestărilor publice, cei mai mulţi organizatori recurg la această
metodă de a înştiinţa instituţiile cu atribuţii în domeniu, aspect ce duce la o
mai bună planificare a activităţilor şi creşterea calităţii activităţilor
forţelor de ordine. De altfel, înfiinţarea comisiilor de avizare a cererilor de
organizare a adunărilor publice la nivelul tuturor consiliilor locale, precum
şi întrunirea acestor comisii premergător organizării unor manifestări şi
adunări publice reprezintă o obligaţie la nivelul tuturor localităţilor (art. 8
din Legea 60/1991 R). Până în prezent astfel de comisii sunt înfiinţate şi
funcţionează în localităţile Baia Mare, Sighetu Marmaţiei, Baia Sprie, Fărcaşa
şi Vişeu de Sus.
Ca o concluzie în ce priveşte problemele
cu care ne-am confruntat cu ocazia asigurării ordinii publice la acest gen de
manifestări, o reprezintă promovarea de către organizator a interesele
comercianţilor dar şi pentru a face pe placul consumatorilor, prin prelungirea
intervalul orar pentru desfăşurarea acestora, fapt care contravine legislaţiei
în vigoare şi care prevede că manifestările publice nu pot continua după ora
23:00 (art. 2 din Legea 60/1991 R). Ce nu cunosc aceşti organizatori, este
faptul că îndeosebi după această oră, grupuri de tineri aflate în rivalitate,
pe fondul consumului exagerat de alcool, dar nu numai, produc acele scandaluri,
la care cad victime şi alţi participanţi la manifestaţie. De asemenea, având în
vedere faptul că nu poate exista distracţie fără muzică, aceasta depăşeşte de
cele mai multe ori numărul maxim de decibeli, lucru care deranjează locuitorii
din zonă. Intervenţia forţelor de ordine pentru reglementarea acestor
neajunsuri constatate, provoacă anumite reacţii în rândul comercianţilor şi
care, susţinuţi de tineretul prezent la aceste manifestaţii, îngreunează mult
activitatea forţelor de ordine.
Manifestările s-au desfăşurat în general paşnic şi
civilizat, cu respectarea cadrului normativ, aspect ce reiese şi din faptul că
nu au fost înregistrate evenimente deosebite. Cu ocazia acestor manifestări au
fost aplicate 71 sancţiuni contravenţionale, din care 27 avertismente scrise şi
44 amenzi în valoare de 8100 lei. De asemenea, au fost întocmite actele de sesizare
pentru 1 infracţiune săvârşită de 1 autor.
3.
MANIFESTĂRILE
SPORTIVE
Una dintre problemele cu care s-au confruntă frecvent forţele
de ordine în ultimii ani, o constituie violenţa în comportamentul unor grupuri
de suporteri la manifestările sportive. Adoptarea de către organizatori şi
autorităţi a unor măsuri severe de asigurare a ordinii, cu dispozitive solide
de filtrare a spectatorilor, urmate de supravegherea lor permanentă inclusiv
prin mijloace tehnice, cât şi intervenţia unui personal special instruit în
scopul deturnării intenţiilor violente ale acestora, sunt principalele
activităţi ce pot împiedica producerea actelor de dezordine. Orice scăpare
importantă în sistemul de securitate, poate fi agravată de acest factor greu de
definit care este factorul uman, adică forma imprevizibilă pe care o poate lua
conduita umană în faţa unei situaţii date şi inopinate. Actele de dezordine
produse de grupuri de turbulenţi cu ocazia manifestărilor sportive reprezintă o
formă concretă de manifestare cu caracteristici psihosociale, specifice
mulţimilor.
Organizatorii competiţiilor şi jocurilor sportive şi
forţele de ordine angrenate au obligaţia de a asigura protecţia şi siguranţa
spectatorilor, sportivilor şi oficialilor şi de a lua măsuri pentru prevenirea
şi înlăturarea oricăror incidente ce se pot produce pe traseele de afluire / defluire
şi în interiorul arenelor sportive, înainte, pe timpul şi după terminarea
competiţiei sau a jocului sportiv.
Răspunderea pentru asigurarea măsurilor de ordine şi
siguranţă în interiorul arenelor sportive revine organizatorului, care poate
încheia în acest sens contracte de prestări servicii, în condiţiile legii, cu
societăţi specializate de protecţie şi pază sau, în lipsa acestora, cu poliţia
locală. Măsurile stabilite de organizator pentru asigurarea ordinii şi
siguranţei participanţilor în interiorul arenelor sportive se înscriu în planul
de acţiune al societăţii de securitate privată care prestează serviciul
contractat ori în planul de acţiune întocmit de responsabilul de ordine şi
siguranţă.
Ca şi la manifestările culturale, după primirea
declaraţiei de organizare a unui eveniment sportiv cu grad de risc, fie el
scăzut, mediu sau ridicat, comandantul structurii de jandarmi competentă
teritorial organizează şedinţa de cooperare cu toate structurile participante
la asigurarea ordinii publice precum şi reprezentantul clubului (responsabilul
de ordine şi siguranţă), al firmei de protecţie şi pază şi al proprietarului
bazei sportive (dacă este necesar). Odată stabilite detaliile referitoare la
modul de angrenare a fiecărei instituţii, inspectorul şef şi responsabilul de
ordine şi siguranţă al clubului, stabilesc gradul de risc al meciului sau
jocului sportiv, solicitând, la nevoie, şi punctul de vedere al responsabilului
de ordine şi siguranţă al federaţiei de specialitate sau al ligii
profesioniste, grad de risc care se consemnează în toate documentele de
organizare.
La nivelul Judeţului Maramureş, în 2016, au fost
organizate şi desfăşurate 121 manifestări sportive, reprezentând 25,96% din
totalul manifestărilor şi adunărilor publice. Marea majoritate au reprezentat
meciuri de fotbal, handbal, volei, baschet şi rugby şi în mică măsură
competiţii de schi sau auto / moto.
Problemele cu care ne-am confruntat cu ocazia
asigurării măsurilor de ordine publică la aceste competiţii au fost generate de
necunoaşterea / nerespectarea cadrului normativ referitor la obligaţiile
organizatorului, deşi cu ocazia şedinţelor de cooperare / colaborare organizate
la sediul I.J.J. Maramureş pentru meciurile cu public mai numeros sau pentru
care au fost identificate riscuri şi vulnerabilităţi, au fost făcute precizări
în acest sens.
Datorită mediatizării intense
efectuată de către cluburile sportive, organizatorii competiţiilor dar şi de
forţele de ordine, publicul maramureşean a fost conştientizat asupra
respectării legislaţiei precum şi consecinţele nerespectării acesteia. Rămâne
în continuare necesitatea implicării managerilor cluburilor sportive precum şi
a administratorilor terenurilor şi a sălilor de sport, pentru îmbunătăţirea
bazelor sportive, efectuarea unor amenajări care să respecte cerinţele
prevăzute de lege, conform eşalonului în care activează. Inspectoratul de
Jandarmi Judeţean Maramureş, prin structura de Stat Major, acordă în continuare
consiliere atât reprezentanţilor cluburilor pentru punerea în practică a
prevederilor legii cât şi firmelor de pază care asigură ordinea interioară pe
timpul acestor competiţii. Publicul spectator se manifestă în mod normal şi
civilizat, în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare, la nivelul judeţului
nefiind înregistrate persoane sau grupuri de suporteri cu comportament violent,
deşi au fost câteva cazuri izolate de persoane sancţionate inclusiv cu
dispunerea măsurii complementare de interzicere a accesului pe / în stadioane /
săli de sport.
4.
ACŢIUNI
EXECUTATE PREMERGĂTOR ŞI PE TIMPUL ALEGERILOR
Anul 2016 s-a caracterizat prin
organizarea şi desfăşurarea a două sesiuni de alegeri:
Ø alegerile pentru autorităţile administraţiei publice
locale – în luna iunie;
Ø alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor – în luna
decembrie.
Din punct de vedere al ordinii şi siguranţei publice,
cele două activităţi s-au desfăşurat fără evenimente. Inspectoratul de Jandarmi
Judeţean Maramureş a desfăşurat un nr. de 64 misiuni specifice, reprezentând
13,73% din totalul misiunilor de asigurare a ordinii publice. Astfel jandarmii
au asigurat protecţia Biroului Electoral Judeţean, a buletinelor de vot şi
celorlalte materiale necesare pe timpul transportului acestora, a locurilor de
depozitare provizorie până la distribuirea acestora şi mai ales protecţia şi
ordinea publică / intervenţia la secţiile de votare date în responsabilitate.
De asemenea, reprezentanţii inspectoratului au
participat activ la sesiunile premergătoare de pregătire desfăşurate cu
preşedinţii birourilor secţiilor de votare, aspecte ce au dus la o îmbunătăţire
a întregului proces ce vizează asigurarea securităţii şi integrităţii secţiilor
şi documentelor de votare.
CONCLUZII
Asigurarea transparenţei
activităţilor desfăşurate în domeniu, prin informarea corectă şi la timp a
cetăţeanului şi a instituţiilor publice în legătură cu evoluţia fenomenului
infracţional, neimplicarea forţelor de ordine în acţiuni cu caracter politic,
analizarea pertinentă a evenimentelor şi fenomenelor sociale semnificative ce
au avut loc până în prezent, a vulnerabilităţilor şi a factorilor de risc
pentru ordinea publică şi ordinea constituţională, fundamentarea şi
reglementarea până în detaliu, pe baza unei legislaţii stabile şi viabile a
modului de intervenţie, de gestionare unitară a forţelor de ordine publică la
pace sau în situaţii de criză, prin transferul acestora la o singură structură
capabilă să răspundă tuturor ameninţărilor interne, reprezintă direcţiile
prioritare pe care va trebui să se acţioneze şi în perioada următoare.
Ca o fundamentare a activităţii
desfăşurate, la nivelul judeţului Maramureş, există o permanentă preocupare a
factorilor decizionali, cu responsabilităţi în gestionarea ordinii şi
siguranţei publice, pentru asigurarea stării de normalitate, de linişte şi pace
socială. Considerăm însă că este necesară reconsiderarea metodelor şi
tehnicilor de conştientizare a opiniei publice, a societăţii, asupra
riscurilor, vulnerabilităţilor şi ameninţărilor pe care tulburarea sau
destabilizarea ordinii publice şi a ordinii constituţionale le implică asupra
desfăşurării fireşti a vieţii sociale, culturale, spirituale, economice şi
politice, dar şi asupra siguranţei personale şi familiale a cetăţenilor.
Apreciem că numai în acest fel întregul sistem de asigurare a ordinii publice,
va fi avantajat, iar forţele de ordine ale Ministerului Afacerilor Interne
împreună cu structurile şi celelalte componente legitime ale statului, prin
acţiunile specifice şi generale îşi vor aduce o contribuţie însemnată la
întărirea climatului de siguranţă publică.
INSPECTOR ŞEF AL I.J.J. MARAMUREŞ
Lt. col. Petru Marcel FLORIŞTEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu