RAPORT DE EVALUARE A ACTIVITĂŢII
INSPECTORATULUI PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
,,GHEORGHE POP
DE BĂSEŞTI” AL JUDEŢULUI MARAMUREŞ
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este constituit ca serviciu
public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, în scopul asigurării managementului situaţiilor de urgenţă pe tipuri
de risc din competenţă pe teritoriul administrativ al judeţului Maramureş.
La nivel
judeţean activitatea inspectoratului este coordonată de prefect, conform
prevederilor Legii nr. 340/2004 privind
instituţia prefectului, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv a Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor,
republicată.
Misiunea Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este aceea de a sprijini
comunităţile, cetăţenii şi echipele de răspuns în demersul acestora de a
construi, susţine şi perfecţiona capacităţile necesare protecţiei şi
intervenţiei în situații de urgență, de a reduce pe cât posibil
vulnerabilitatea comunităţilor la riscurile la care sunt expuse.
Ritmul rapid al schimbărilor din întreaga
lume, de la cele climatice la cele economice, au un impact deosebit asupra
activităţii Sistemului Naţional al Managementului Situaţiilor de Urgenţă şi
implicit asupra instituţiei noastre, ce
impun o adaptare permanentă a tehnicilor de management a situaţiilor de
urgenţă, dar şi a metodelor de intervenţie.
Este, deci crucial pentru instituţia noastră
să prevedem și să identificăm tendinţele de manifestare a dezastrelor şi a
catastrofelor, a modului de manifestare a riscurilor la care sunt expuse
comunităţile şi cetăţenii de evoluţia societăţii şi a impactului acestei
evoluţii asupra securităţii cetăţeanului. Aceasta presupune că va trebui să conlucrăm cu toate nivelurile
societăţii, dar mai ales cu cetăţenii – partenerii noştri cei mai importanţi,
de a asigura un răspuns rapid şi eficient la producerea unor situaţii de
urgenţă care să implice protecţie suficientă, participare extinsă, rezultate
palpabile şi eficienţă în utilizarea resurselor.
Inspectoratul își stabilește o serie de
obiective orientate către reducerea substanțială a pierderilor de vieți omenești,
afectării sănătății și bunurilor populației, a pierderilor economice și de
mediu, obiective care impun o abordare activă și integrată a continuității
procesului de creștere a capacității operaționale și de răspuns a
inspectoratului.
Ținând cont de riscurile de producere a
situațiilor de urgență și a dezastrelor, experiența în prevenire, protecție,
limitare, răspuns și refacere, resursele la dispoziție, caracterul complex al
managementului situațiilor de urgență, necesită implicarea tuturor instituțiilor
și a comunităților în acest efort.
I. OBIECTIVE INSTITUȚIONALE
I.1.
Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a
vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a tuturor
situaţiilor de urgenţă la nivelul zonei de competenţă, sens în care s-au
întreprins acţiuni pentru:
·
creşterea
rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi
asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
·
o abordare cuprinzătoare a managementului
situaţiilor de urgenţă, la nivelul Judeţului Maramureş;
·
reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
·
eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate
la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor europene actuale;
·
gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor
resurselor;
·
îmbunătăţirea cooperării şi colaborării
interinstituţionale;
·
intensificarea expunerii mediatice, menţinerea
şi creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·
accesarea de fonduri europene în vederea
iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·
implicarea şi responsabilizarea autorităţilor
locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă.
II. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUȚIONALE
II.1 ÎN PLAN OPERAȚIONAL
Anul
2016 a
fost caracterizat din punct de vedere meteorologic, cu temperaturi ridicate
față de limitele temperaturilor medii obișnuite, sărac în precipitații
îndeosebi în perioada sezonului cald, generând seceta hidrologică și
pedologică, continuat cu un climat evidenţiat prin trecerea bruscă la fenomene
meteorologice caracterizate prin precipitaţii de scurtă durată şi intensificări
ale vântului și spre finele anului, prin zile cu temperaturi mai scăzute pentru
regimul normal, fenomene care cumulate, au influențat distribuția procentuală a
situaţiilor de urgenţă menționate în statistica de mai jos.
În anul 2016, serviciile
profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au
particpat la 8936 acțiuni de intervenție, în medie 24,41
pe zi.
Comparativ cu anul 2015, numărul situaţiilor de urgenţă la care am fost
solicitaţi a crescut cu 735 intervenţii (de la 8186 în
anul 2015 la 8921 în anul 2016).
Dacă în anul 2015 am înregistrat o creștere cu 8,41% mai mult faţă
de anul 2014, iată că în anul 2016 s-a înregistrat o creștere a situaţiilor
de urgenţă cu 8,39% mai mult faţă de anul 2015.
Situațiile de urgență pentru care
inspectoratul nostru a intervenit, se împart astfel: 328 de incendii, 6242 asistență
medicală de urgență și prim-ajutor calificat, 180 de acțiuni pentru protecția comunităților, 262 asistență persoane, respectiv 1878 reprezentând alte situații de urgență.
În toate aceste acțiuni au fost
salvate un număr de 116 persoane,
din care 18 copii și 98 adulți. De
asemenea au fost salvate 57 animale
și bunuri în valoare de 38.571.350
RON.
Din păcate, pe timpul intervenţiilor la incendii au fost
înregistrate şi victime:12 persoane decedate și 13 persoane rănite, din care 23
persoane au fost adulți și 2 copii.
Repartiția intervențiilor la incendii
în funcție de obiectul activității este următoarea:
a)
Locuințe
209
b)
Societăți
cu activități industriale: 8
c)
Societăți
cu activități în alimentația publică: 3
d)
Incendii
de vegetație uscată: 1
e)
Alte
domenii: 107.
Împrejurările ce au generat
incendiile se defalcă astfel:
ü
Coșuri
de fum defecte sau necurățate 167
ü
Echipamente
electrice defecte sau improvizate 89
ü
Foc
deschis 62
ü
Acțiuni
intenționate 32
ü
Mijloace
de încălzire defecte/improvizate 9
ü
Alte
împrejurări 137
Ca o concluzie, pe linia
intervenţiilor la incendii, se observă o scădere a arderilor necontrolate, atât
de vegetaţie uscată, cât şi a celor izbucnite la coşurile de fum faţă de cele
din anul precedent, acest lucru se datorează campaniilor iniţiate de I.G.S.U.
difuzate prin mijloacele mass media naţionale, implicarea Inspecţiei de
Prevenire prin campanii de prevenire şi activităţi de instruire și deloc de neglijat și implicarea structurilor
operative în activitățile de instruire.
Durata
medie a intervenţiilor a fost de 1 oră 18 minute şi 50
secunde, în scădere cu aproximativ 37 secunde comparativ cu anul
precedent.
Acțiunile pentru protecția
comunităților se distribuie astfel:
o
Măsuri
PSI, evacuare apă, degajare arbori, țurțuri, elemente de construcție: 156
o
Salvări
de animale: 15.
o
Protecția
mediului. 9
Repartiția celorlalte situații de
urgență este următoarea:
v
Inundații,
alunecări de teren: 68
v
Evenimente
publice: 61
v
Misiuni
pirotehnice: 13
v
Furtuni,
căderi de zăpadă: 3
v
Sprijin
tehnic cu mijloacele și tehnica din dotare:
4.
În gestionarea situațiilor de urgență
au fost solicitate și au fost implicate și Serviciile Voluntare pentru Situații
de Urgență organizate la nivelul Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență.
Acestea au participat în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situații
de urgență la un număr de 97 de acțiuni.
Tot în acest context, personalul
Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență a gestionat fără sprijinul ISU
Maramureș un număr total de 15 situații de urgență.
Echipajele de prim-ajutor și terapie
intensivă mobilă din organigrama inspectorarului nostru au intervenit la un
număr de 6304 adulți și 446 copii.
Intervențiile Echipajelor Medicale de
Urgență, Reanimare și Descarcerare se defalcă astfel:
§
Accidente
rutiere 372
§
Afecțiuni
medicale generale 2021
§
Boli
cardiace 322
§
Traumatisme
2360
§
Afecțiuni
neurologice-psihiatrice 406
§
Intoxicații
407.
Echipajele SMURD au răspuns unui
număr de 4132 solicitări în mediul urban și
2603 în mediu rural, generând un timp mediu de răspuns de 13 min 03 sec.
Din
punct de vedere al organizării și desfășurării exercitiilor, menționăm că la
nivelul inspectoratului, în perioada de referință au fost executate toate
exercițiile planificate atât la nivelul subunităților subordonate cât și la
nivelul Centrului Operațional, respectiv 56.
Îndeplinirea misiunilor de către efectivele subunităților
în perioada de referință s-a ridicat, în general, la un nivel foarte bun, drept
dovadă fiind și rezultatele notabile obținute de către loturile reprezentative
ale inspectoratului la
Concursurile profesionale ale serviciilor de urgență
profesioniste, respectiv ”Competiția națională de descarcerare și prim ajutor
calificat” unde lotul reprezentativ al inspectoratului a obținut locul I la
faza zonală, iar la faza națională desfășurată în localitatea Titu din jud. Dâmbovița în perioada 23 –
26.08.2016, lotul reprezentativ al inspectoratului a obținut un merituos loc
II;
II.2. ÎN PLANUL ACTIVITĂŢII DE PREVENIRE,
PREGĂTIRE ŞI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
2.1 Prevenirea situaţiilor de urgenţă
Inspecţia de
Prevenire şi-a desfăşurat activitatea
având ca obiective creşterea nivelului de protecţie a vieţii oamenilor, a proprietăţii
publice şi private împotriva efectelor incendiilor, dezastrelor şi
accidentelor. De asemenea, Inspecţia de Prevenire a acţionat pentru determinarea
autorităţilor administraţiei publice locale şi conducătorilor operatorilor
economici să operaţionalizeze serviciile voluntare şi private pentru situaţii
de urgenţă şi a desfăşurat activităţi
menite să
crească gradul de conştientizare publică a riscului producerii dezastrelor,
prin implicarea în activităţile preventive a tuturor factorilor reprezentativi
de la nivelul comunităţilor judeţene şi locale.
În consecinţă, în cursul anului au fost
executate 1.440 controale, la : operatori
economici, instituţii, obiective de
investiţii, obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole
de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, respectiv controale
la unităţi administrativ – teritoriale.
De asemenea s-au executat 401 verificări
la: sisteme de înștiințare - alarmare, localități aflate în zone de inundație,
zone cu alunecări sau prăbușiri de teren, spații de evacuare precum și la
adăposturi de protecție civilă.
Cu ocazia acestor activităţi s-au constatat 1.739 deficienţe, din care 759
au fost înlăturate operativ. Pentru încălcarea unor prevederi legale s-au
aplicat 476 sancţiuni, din care 361 avertismente şi 115 amenzi contravenţionale în valoare
de 172.100 lei.
Activitatea de avizare şi autorizare s-a efectuat în baza prevederilor Ordinului pentru aprobarea
Normelor metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu
si protecţia civilă şi reglementărilor tehnice în vigoare.
Au fost emise 181 avize de
securitate la incendiu, 2 avize de
protecţie civilă şi 85 autorizaţii de securitate la incendiu.
Au fost respinse 225 de solicitări de emitere a avizelor
şi 78 solicitări de emitere a
autorizaţiilor de securitate la incendiu până la remedierea aspectelor
necorespunzătoare.
Inspecţiile anuale la cele 3
obiective SEVESO (S.C. ,,Aramis Invest” S.R.L. – Baia Mare, S.C. ,,Romaltyn
Mining” S.R.L., S.C. ,,Restart” S.R.L. – Baia Mare), executate împreună cu
reprezentanţii Agenţiei de Protecţie a Mediului şi Comisariatul Judeţean
Maramureş al Gărzii Naţionale de Mediu a reliefat o reală preocupare a
managerilor şi responsabililor cu sistemul de management al securităţii, pentru
înlăturarea deficienţelor evidenţiate în documentele de control.
Au fost emise 96 de autorizaţii
pentru ruta transporturilor deşeurilor periculoase şi 346 de notificări.
Continuarea activității de îmbunătățire a criteriilor de performanță la
serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă prin executarea a 73 controale la serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, 13 controale la serviciile private
pentru situaţii de urgenţă, 90
exerciţii şi aplicaţii desfăşurate cu serviciile voluntare, 20 exerciţii şi aplicaţii cu serviciile
private, precum şi angrenarea personalului din cadrul serviciilor la acţiuni
practice pe timpul desfăşurării celor 25
exerciţii de alarmare publică.
S-au desfăşurat concursuri profesionale cu serviciile voluntare și private
pentru situaţii de urgenţă, la care au participat 56 echipaje, calificându-se la faza judeţeană 13 echipaje
ale serviciilor voluntare şi 6 echipaje
ale serviciilor private.
În perioada 06.07-08.07.2016 pe stadionul municipal Viorel Mateianu din
Baia Mare s-a desfășurat etapa interjudețeană a concursurilor profesionale ale
serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență, la care au participat
echipele reprezentative ale județelor Cluj, Arad, Timiș, Bihor, Sălaj, Satu Mare
și Maramureș.
De asemenea conform Protocolului
încheiat între Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Educaţiei, Naţionale
privind pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a copiilor, elevilor şi
studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior, au fost
desfăşurate concursuri cu cercurile tehnico-aplicative de elevi ,,Prietenii
Pompierilor” şi ,,Cu viaţa mea apăr viaţa”.
Pregătirea populaţiei, salariaţilor, studenţilor şi elevilor s-a realizat
prin executarea a 25 de exerciţii de alarmare publică şi 34 exerciţii de evacuare.
Pregătirea
elevilor în domeniul situaţiilor de urgenţă s-a desfăşurat şi prin participarea
la faza judeţeană a concursurilor cu cercurile tehnico-aplicative de elevi “Prietenii Pompierilor” şi concursul cu
tematică de protecţie civilă “Cu viaţa
mea apăr viaţa”, precum şi derularea Campaniilor naţionale ,,FOC – Flăcările omoară copii !” şi ,,RISC – Siguranţa nu e un joc de noroc !”, în colaborare cu
Inspectoratul Şcolar Judeţean – Maramureş – cu sprijinul E.ON România, la care
au participat 11.250 adulţi şi
copii.
Pentru informarea preventivă a populaţiei, au fost publicate 47 articole în presă, 24 emisiuni la radio, 24 emisiuni la TV , fiind elaborate şi
distribuite 1079 broşuri, 2995 afişe şi 18.860 pliante.
În cursul acestui an, personalul
Inspecţiei de Prevenire a soluţionat un număr de 63 de petiţii şi sesizări, din care: 60 în domeniul apărării împotriva incendiilor şi 3 în
domeniul protecţiei civile. Totodată în urma solicitărilor scrise sau
consemnate în registrul de audienţe, s-a acordat asistenţă tehnică de
specialitate în 255 de cazuri.
În concluzie, considerăm că acţiunile specifice de prevenire a situaţiilor
de urgenţă, prin număr, calitate şi orientare corespunzătoare, au avut
eficienţa sporită în zona către care au fost direcţionate.
II.3.
ÎN PLANUL RESURSELOR UMANE
1.
Gestionarea
resurselor umane
1.1 Încadrarea cu personal
La începutul anului 2016 statul de organizare
al unităţii a fost încadrat în procent de 97,32% .
La data de 31.12.2016, încadrarea inspectoratului conform
statului de organizare este asigurată în procent de 86,76 %.
De la începutul anului 2016 şi până în prezent, în rândul personalului unităţii
au avut loc următoarele mişcări:
-
încadrări - 6 şi
anume 4 subofiţeri absolvenţi al Şcolii de Subofiţeri „Pavel Zăgănescu”
Boldeşti şi 2 subofiţeri încadraţi din sursă externă
-
mutări
la alte structuri M.A.I. – 2 ( un ofiţer şi un subofiţer)
-
mutări de la alte inspectorate judeţene
– 1 subofiţer
-
pierderi – 21, din care 6 ofiţeri și 14 subofițeri au trecut
în rezervă şi 1 deces ( 1 subofiţer) .
La sfârşitul anului 2016 a avut loc
reorganizarea inspectoratului judeţean, în baza ordinului ministrului afacerilor
interne nr. I/1935 din 14.12.2016, fiind prevăzute în plus un număr de 42
posturi.
1.2 Formarea
profesională a personalului, starea
morală, disciplinară şi de sănătate a efectivelor
Activitatea de pregătire continuă
a personalului s-a desfăşurat în baza ordinelor şi dispoziţiilor
specifice, fiind stabilit necesarul de pregătire a personalului şi întocmite
documentele de organizare, planificare şi evidenţă la nivel de inspectorat
pentru perioada la care ne referim.
Un număr de 58 cadre militare au absolvit în anul 2016 cursuri de formare
profesională organizate în cadrul centrelor de pregătire profesională ale Ministerului Afacerilor Interne.
Privind starea şi practica
disciplinară, ca urmare a acţiunilor preventive întreprinse, nu am avut
abateri săvârşite care să influenţeze în mod deosebit capacitatea de
intervenţie a unităţii şi îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate.
În perioada analizată, pentru rezultate bune şi foarte bune obţinute în
activitate şi în îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate au fost
acordate 350 recompense.
A fost acordat Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru 5 cadre
militare.
Au fost aplicate și sancţiuni disciplinare unui număr de 20 cadre militare.
II.4.
ÎN PLAN LOGISTIC
Activitatea desfăşurată a avut ca
scop principal menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare,
asigurarea cu carburanţi-lubrefianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime
pentru desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
Din fondurile alocate de IGSU, pe
linie de investiții, au fost achiziționate pe plan local:
- un autovehicul
pentru muncă operativă marca Dacia Logan 1,5 dci;
- un rezervor pentru transport
motorină de capacitate 920
litri ;
- un copiator;
- un frigider.
COMPARTIMENTUL
TEHNIC
Vechimea
autospecialelor din dotarea inspectoratului
Inspectoratul
nostru are în dotare autospeciale SMURD cu o vechime între 1-5 ani – 55%, între
5 - 10 ani – 45 %.
Vechimea autospecialelor
pentru stingerea incendiilor variază astfel: cu o vechime de exploatare între
0-10 ani – 38%, 10 – 20 ani – 5%, 20-30 ani – 14%, respectiv pocentul cel mai
mare în reprezintă autospecialele cu o vechime în exploatare între 30-40 ani – 43%.
În cursul anului 2016 au
intrat în dotarea inspectoratului prin distribuire de la IGSU următoarele bunuri materiale :
- un autocamion
de intervenţie;
- o autospecială pentru lucru
cu apă şi spumă de capacitate 5000 litri ;
- o autospecială pentru transport
scafandrii;
- o autospecială pentru transport
efective la intervenţie (microbuz 16+1 locuri);
- 15 buc. aparate izolante prevăzute cu sistem de alarmare;
-
6 buc. aparate izolante cu autonomie mărită și un aparat de testare;
- 4 motopompe transportabile;
- saule, căngi telescopice din
aluminiu, hamuri cu veste de salvare integrate, balize cu dispozitiv luminos şi
proiector de suprafaţă pentru ambarcațiuni.
Trebuie menţionat faptul că a
fost operaţionalizată ambulanţa primită spre folosinţă de la Consiliul Local al
Primăriei Moisei, fiind utilizată de Garda de Intervenţie Borşa.
De la Consiliul Judeţean Maramureş a fost primit un autoturism acesta
fiind repartizat inspecţiei de prevenire. De asemenea s-a primit de la această
instituţie şi o remorcă marca Humbaur, care a intrat în utilizarea
inspectoratului.
COMPARTIMENTUL ADMINISTRATIV
Valoarea totală a reparaţiilor
curente la construcţii pe anul 2016 este
de 36.278,53 lei din care:
-
lucrări executate
de terţi - 30.664,39 lei;
-
lucrări executate în regie proprie - 5.614,14 lei.
În cursul anului 2016 au fost
întocmite și înaintate la IGSU
documentele pentru promovarea a 3 obiective de investiții. Din aceste a fost
avizat în Consiliul Tehnico- Economic al MAI obiectivul de investitii “Modernizare
centrală termică și instalație de încălzire la Sec ția de Pompieri Vișeu de Sus”.
COMPARTIMENTUL
ACHIZIŢII PUBLICE
Planificarea activităţilor
de contractare, primire, depozitare, distribuire şi evidenţă a materialelor s-a
executat conform Programului anual de achiziţii publice.
Pe parcursul anului 2016, s-au încheiat 29 contracte de achiziții
de furnizare servicii sau lucrări.
Valoarea creditelor bugetare
alocate prin buget și utilizate, la titlul II și XIII a fost prevăzut 1 868 190
lei, iar bugetul cheltuit de 1 867 032,58 lei.
Creditele
bugetare deschise au fost utilizate în proporţie de 100%
întocmindu-se documentele legale pentru angajarea, propunerea şi ordonanţarea
cheltuielilor, iar cele alocate prin buget au fost utilizate în proporție de
99,94%.
II.5. ÎN PLAN FINANCIAR. UTILIZAREA
RESURSELOR FINANCIARE
În anul
financiar 2016 unitatea a primit credite din partea ordonatorului secundar de
credite în cuantum de 26.811,722 mii
lei , din care cheltuielile de personal au fost de 24.747,50
mii lei, iar diferența de 2 064,22 mii lei reprezintă cheltuieli cu
bunuri și servicii, active nefinanciare și alte transferuri.
II.6. ÎN PLAN JURIDIC ȘI CONTENCIOS
ADMINISTRATIV
La nivelul I.S.U. Maramureș, în anul 2016, au fost
înregistrate 3 noi dosare civile pe rolul diferitelor instanțe de judecată,
fată de anul 2015, când au fost înregistrate 8 dosare civile și penale.
Din totalul de 9 dosare aflate în lucru la începutul
anului 2016, în care unitatea are atât calitatea de pârât dar și de reclamant,
în cursul anului au fost soluționate definitiv 6 dosare, iar 1 dosar soluționat
cu sentință civilă ce pot fi atacate cu recurs la instanțele superioare în
grad.
Din totalul de 6 cauze solutionate în cursul anului 2016
toate hotărârile date au fost favorabile instituției și nu au fost emise
pretenții cu influență bănească în sarcina unității.
III.
REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
Dintre cele mai
importante realizări ale anului 2016, amintim deschiderea punctului de lucru de
la Cavnic ,
precum și derularea unor proiecte de dezvoltare instituţională cum ar fi:
- îmbunătăţirea
dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de
urgenţă din Transilvania de Nord – etapa a III a, îmbunătăţirea nivelului
tehnic şi de performanţă a serviciilor publice judeţene de urgenţă din Regiunea
Nord – Vest privind achiziţionarea autospecialei de intervenţie şi salvare la
înălţimi;
- creşterea
capacităţii de management şi de răspuns în cazul dezastrelor naturale provocate
de inundații, prin dotarea cu bărci de intervenție;
- program
operațional comun România – Ucraina 2014-2020, Centru de îmbunătățire a
managementului situațiilor de urgență pentru creșterea capacității de
intervenție în zona transfrontalieră (în stadiu de proiect propus).
În luna august a
anului 2016 în prezența domnul General de brigadă Ovidiu Vasilică Inspectorul
General al IGSU, a avut loc un moment unic pentru pompierii maramureșeni,
ceremonialul militar de primire a „Drapelului de luptă” al unității, simbol al
onoarei, gloriei și vitejiei militare.
IV.
COOPERARE INTERINSTITUȚIONALĂ ȘI INTERNAȚIONALĂ
IV.1.
ÎN PLAN INTERNAŢIONAL
Activitatea
de relații internaționale s-a desfășurat în conformitate cu prevederile legale
în vigoare și a vizat următoarele obiective:
-
colaborarea în domeniul situaţiilor de urgenţă între I.S.U. Maramureş şi
departamente similare din alte ţări;
-
îmbunătățirea cooperării transfrontaliere în domeniul intervenției în situații
de urgență;
-
identificarea unor practici noi, eficiente de pregătire a populaţiei în caz de
dezastre şi de gestionare a situaţiilor de urgenţă la nivel internaţional;
-
stabilirea de contacte în vederea dezvoltării ulterioare a proiectelor derulate
în cadrul programelor pentru care ISU Maramureş este eligibil în calitate de
partener/aplicant/beneficiar.
Dintre
activitățile internaționale desfășurate pe parcursul anului 2016 aminitim:
-
Vizita de documentare a unei echipe mixte de militari aparținând forțelor
terestre române și celor ale Statelor Unite ale Americii la sediul
Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Gheorghe Pop de Băsești” al
județului Maramureș;
-
Vizita unui grup de pompieri voluntari din localitatea Fürstenfeld, Austria,
care au donat asociației “Curaj și Devotament” a cadrelor din ISU Maramureș o
autospecială 6X6, pentru intervenția în situații de urgență în teren greu
accesibil.
V. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII
În anul 2016, personalul Compartimentului Informare si Relaţii Publice şi-a
îndeplinit atribuţiile conform Instrucţiunilor M.A.I. nr. 171 din 21.11.2001 și
OMAI 208/2016.
În perioada menţionată, personalul compartimentului a redactat şi difuzat 154
de comunicate de presă, care au apărut în presa audio-vizuală şi în cea
tipărită, precum şi în publicaţiile online.
VI.
RISCURI 2017
În domeniul situațiilor de
urgență, România a fost afectată de riscuri a căror amploare, intensitate,
frecvență și mod de manifestare au generat un impact negativ asupra dezvoltări
sociale și economice, impunând alocarea unor resurse materiale, umane și
financiare substanțiale pentru restabilirea stării de normalitate.
Dintre riscurile manifestate o
frecvență ridicată o întâlnim la riscul de incendiu, înregistrând fluctuații
semnificative de la an la an; care afectează domenii economice și sociale
importante cum ar fi: construcții, instalații, păduri, mijloace de transport,
culturi agricole etc.
Alte riscuri care se manifestă la
nivelul județului sunt riscurile naturale, care au potențial de a genera
dezastre cum ar fi:
- inundațiile se manifestă
aproape anual prin acumulări de apă determinate de scurgeri de pe versanți,
refulări ale sistemelor de preluare a apelor pluviale, viituri și creșteri de
debite notabile în zonele inundabile.
- seceta se manifestă ciclic și
are un impact semnificativ pentru:
- sănătatea populației, în
special a copiilor și vârstnicilor, influiențând în mod negativ serviciile de
sănătate care sunt supra solicitate chiar și în condiții meteo normale;
- siguranța alimentară:
probleme în agricultură cauzate de lipsa apei și de o abordare nesustenabilă în
ceea ce privește cultivarea terenurilor la nivelul de subzistență.
Dintre riscurile tehnologice
determinate de capacitățile de producție, transport și depozitare în care sunt
folosite materiale și substanțe periculoase ar fi riscul de accidente majore.
La nivelul județului există trei obiective SEVESO în care există riscul de
accidente majore.
VII.
OBIECTIVE 2017. VIZIUNEA PENTRU ANUL 2017
Pentru asigurarea unei abordări
coerente de consolidare și dezvoltare a inspectoratului, au fost avute în
vedere următoarele aspecte :
Ø Rolul și locul
inspectoratului în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de
Urgență ;
Ø Starea actuală a
capabilităților pentru a participa la îndeplinirea celor cinci misiuni
principale ale managementului situațiilor de urgență (prevenire, protecție,
limitare, impact, răspuns și refacere) ;
Ø Identificarea
vulnerabilităților și a noilor domenii de răspuns aferente acestora ;
Ø Sublinierea
elementelor principale ale culturii instituționale : tehnicitatea ;
profesionalismul ; abordarea proactivă ; echilibrul între schimbare
și tradiție ; statutul militar al personalului ; ancorarea în
realitatea cotidiană ; utilizarea judicioasă a resurelor ; respectarea
drepturilor și libertăților fundamentale ;
Ø Evidențierea
indicatorilor relevanți ce trebuie monitorizați ;
Ø Pregătirea în
fiecare domeniu de răspuns crescând
reziliența la un nivel care să permită adaptarea rapidă la scenariul cel mai
rău cu care ne putem confrunta.
VIII. DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE.
În cadrul procesului de realizare
a capabilităților principalelor misiuni care să permită un management
performant al situațiilor de urgență, inspectoratul nostru este afectat de o
serie de probleme recurente:
Ø
Creșterea insuficientă a capacității operaționale și de
răspuns în raport cu necesitățile societății și cu exigențele cetățenilor;
Ø
Executarea misiunilor de intervenție la incendii cu
tehnică specifică având o uzură morală și fizică accentuată
Ø
Creșterea numărului, diversității și sensibilității
intervențiilor, în condițiile în care resursa umană se confruntă cu nevoia de
adaptare continuă a competențelor;
Ø
Parcurgerea unui proces de îmbătrânire graduală și
sistematică a efectivelor și de pierderi de personal;
Ø
Necesitatea acoperiri de noi competențe în domeniul
situațiilor de urgență;
Ø
Insuficiența fondurilor bugetare alocate pentru achiziţia
echipamentului de protecţie pentru întregul personal din cadrul subunităților (respectiv căşti, aparate de respiraţie, costume de protecţie
pompieri, bocanci, costume de protecţie paramedic, cagule), calitatea slabă a
materialelor folosite pentru intervenţie (furtunuri de refulare şi diverse alte
accesorii);
Ø
Totodată, luând în calcul suprafaţa unităţilor
administrativ-teritoriale, riscurile implicate în plan teritorial, specificul
intervenţiilor, numărul şi mărimea localităţilor, numărul populaţiei, caracteristicile
fizico-geografice ale unităţilor administrativ-teritoriale, timpii de răspuns,
raza medie a raioanelor de intervenţie şi viteza medie de deplasare a
autospecialelor, la nivelul zonei de competenţă a judeţului, ar fi necesar să se operaționalizeze trei
subunităţi, dotate cu cel puţin o autospecială de lucru cu apă şi spumă, cu
accesorii de descarcerare şi un echipaj de prim ajutor medical;
Ø
O altă problemă majoră este reprezentată
de lipsa asigurărilor de viaţă ale
personalului operativ. De asemenea, nu sunt alocate fonduri pentru verificarea
periodică a stării de sănătate a conducătorilor auto ce conduc autovehicule din
dotarea MAI conform dispoziţiilor în vigoare;
Ø
Lipsa poligoanelor cu materiale specifice pentru
instrucția de specialitate, respectiv a unui turn de instrucție.
IX.
PRINCIPALELE
DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU ANUL 2017
- Îndeplinirea
sarcinilor şi misiunilor stabilite prin Programele prioritare de acţiune ale
Ministerului Afacerilor Interne.
- Perfecţionarea
concepţiei de desfăşurare a activităţilor specifice.
- Elaborarea şi
actualizarea documentelor de planificare, organizare, pregătire, evaluare a
forţelor, activităţilor şi resurselor la dispoziţia inspectoratului.
- Îmbunătăţirea
sistemului de formare şi pregătire
continuă a personalului în cadrul concepţiei de dezvoltare a carierelor
acestora.
- Eficientizarea colaborării cu
autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile deconcentrate şi
descentralizate de specialitate, precum şi cu societatea civilă, în vederea
îndeplinirii atribuţiilor ce revin inspectoratului.
- Asigurarea
resurselor necesare şi alocarea acestora până la nivelurile de maximă eficienţă
şi operativitate.
- Menţinerea
în stare de operativitate a tehnicii de lupta și utilajelor pentru intervenţie.
- Organizarea
de activităţi pentru stabilirea unor relaţii de comunicare permanente şi reale
cu societatea civilă, realizarea unui parteneriat cu comunitatea locala şi
promovarea imaginii instituţiei în mass-media.
- Organizarea
activităţilor de analiză şi control a misiunilor şi sarcinilor specifice.
INSPECTOR ŞEF
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu