Și îmboldit de iluzoria speranță că apelul meu va intra în atenția numeroaselor noastre organe de ordine
publică (altele decât Poliția
comunitară, cea ocupată până peste capul ei pătrat cu eterna problemă a
parcărilor pe unde, cum, când și unde
se nimerește), mi-am încheiat scrierea
cu următoarele cuvinte: „Sunt și alte
forme de cerșetorie în plină zi și la vedere: ajutoarele sociale dobândite de
persoane neîndreptățite la așa ceva, banii smulși naivilor de indivizii ce le toarnă povești despre bolnavi incurabili, călugări și călugărițe
care fac o concurență neloială cerșetorilor de meserie…”
Dar ți-ai găsit să se rezolve ceva în această
chestiune nu doar de imagine, ci realmente de sănătate morală obștească! Având în vedere proverbiala „iuțeală” românească, îndeosebi cea
postdecembristă, cu care aleșii (președinții
de consilii județene, primarii,
consilierii) înțeleg să acționeze întru soluționarea tuturor chestiunilor publice neaducătoare de profit
consistent pentru ei și ai lor (fârtați, clan, partid), se subînțelege că trei ani constituie un flecușteț
în comparație cu lungile perioade de
timp când, la comanda politico-tâlhărească a lichelelor, România a bătut pasul
pe loc, ba chiar a dat înapoi ca racul în plan moral-spiritual și în compartimentele fundamentale ale vieții social-economice.
De pildă, s-au
scurs treizeci de ani de la Decembriadă (un deceniu peste cei douăzeci de ani
de care vorbea bătrâna caiafă bolșevică
Silviu Brucan că ar fi necesari României postceaușiste
pentru intrarea în normalitate) și
starea de lucruri pe aceste meleaguri ilustrează doar progrese aparențiale la consum și comoditate (mașini cu
duiumul, alimente infestate și
impecabil ambalate, supermagazine cu aproape toate produsele contrafăcute,
farmacii la tot pasul, cabinete medicale etc.), nicidecum progrese reale prin
investiții guvernamentale, capacitate
cârmuitoare, onestitate, cercetare încurajată și
plata muncii după adevărata ei valoare socială.
Acuma, sigur că –
în virtutea celor spuse mai sus – actualii guvernanți, în goană nebună după bani pentru lefuri și pensii, au mai strâns nițel șurubul
ajutoarele sociale, chit că asistații
social (ăștia sunt asistații, nu pensionarii!) reprezintă un
apreciabil bazin de voturi pentru putere, în mod deosebit pentru pesediști. Dar ce te faci în continuare cu milogii
laici, cu zdravenii milogi în sutane și,
mai ales, cu cei care – chipurile – lucrează legal și cu chitanțe?! Pe alde
ăștia din urmă n-are de gând nimeni
să-i ia vreodată la întrebări în legătură cu chitanțierele și banii înșfăcați
de la cetățenii îmbrobodiți?...
Pesemne că nu,
avându-se în vedere faptul că cerșetoria,
cu excepția cetățenilor într-adevăr demni, se practică fără jenă în România
postdecembrită (firește, în forme
adecvate rangului social), de la politruci și
până la boschetari: primii cerșesc de
la alegători voturile și de la șefii ierarhici hatârurile, respectiv
sinecurile protejaților/protejatelor
lor; ceilalți smulg de la trecători niște bănuți
fie ca să-și ducă zilele, fie ca să-și slujească slăbiciunile.
N.B.: Feriți-vă, oameni buni și demni, de cunoștințele (necușere)
care vă abordează pe stradă cu un zâmbet nătâng și
lăbărțat, pentru că după potopul lor de
laude și firitiseli o să vă ceară
dijma!...
De fapt, cerșetoria
postdecembristă a evoluat atât de mult, încât „specialiștii” ei o tratează ca pe-o artă: cu adevărat arta decadenței românești
în ceea ce privește degradarea morală,
corupția generalizată, declinul politic
și socio-economic, precum și regresul limbii, științei și artelor.
Căci iată ce
recomandă un atare specialist într-ale cerșitului
(evident, rudă nu prea îndepărtată cu kafkianul artist al foamei): „Un bun cerșetor trebuie să fie curat, dar nu foarte
curat, deoarece excesul de murdărie ucide demnitatea, iar excesul de curățenie ucide caritatea”.
Sighetu Marmaţiei
George Petrovai
27 iunie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu