Buna administrare a treburilor publice este inclusă în Carta
drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, cetăţenii europeni avînd astfel
şanse la o calitate mai ridicată a vieţii şi la un nivel mai înalt de protecţie
a mediului urban. Consilierii locali şi primarii trebuie să consulte oamenii
înainte de a lua decizii strategice.
Problema garajelor de pe domeniul public al municipiului
Baia Mare suscită în această perioadă lungi discuţii, lista de audienţe este
mereu plină. După ce Primăria a anunţat că în locul garajelor dintre blocurile
de locuinţe vor fi construite spaţii verzi şi spaţii de joacă, proprietarii
miilor de garaje au cerut regîndirea situaţiei. În urma dialogului, decizia a
fost schimbată şi va fi judecat fiecare caz în parte. Proprietarii solicită
despăgubiri de mii de euro pentru un garaj, însă în fapt nu doresc să renunţe
la locul sigur de parcare pentru autoturism şi la depozitul pentru nevoile
gospodăriei, util mai ales pentru cei care au apartamente mici.
Primăria Baia Mare şi-a consultat specialiştii, jurişti,
arhitecţi şi urbanişti, şi a ajuns la concluzia că garajele din curţile
interioare ale blocurilor pot fi păstrate dacă sînt construcţii legale şi dacă
impozitul este plătit, dar supraedificatele să fie tencuite, reparate şi
vopsite în alb şi gri. Acoperişul garajelor ar putea fi transformat în spaţii
verzi printr-o investiţie a municipiului. Aşa că s-a renunţat la ideea unor
parcări supraterane multietajate între blocuri.
Se discută şi despre parcările de reşedinţă. Seara, fiecare
proprietar de apartament are nevoie de un loc de parcare. La fel ca în oraşele
mari, ar fi posibil să fie rezervate locurile de parcare pe perioada nopţii, cu
plata chiriei, dar această propunere trebuie discutată cu cei interesaţi.
Scopul ar fi ca şoferii să aibă un loc de parcare rezervat cînd se întorc seara
de la muncă. Peste zi, parcarea să fie ocupată de cei cu abonamentul de 100 de
lei pe lună.
Proprietarii de firme, magazine şi localuri solicită
primăriei locuri de parcare rezervate special pentru clienţii lor. Cei mai
vocali sînt administratorii cluburilor din Centrul Vechi, ar dori ca Piaţa
Libertăţii să fie transformată, dintr-un loc de promenadă, într-o mare parcare,
în care clienţii cluburilor să-şi parcheze autoturismele. Problema locurilor
insuficiente de parcare va fi rezolvată prin construirea unor parcări subterane
în Piaţa Libertăţii, Piaţa Revoluţiei, zona McDonald’s, zona Buclă, zona Sala
Sporturilor, iar pînă atunci clienţii cluburilor de noapte pot folosi parcările
existente, plus cele din apropiere. Aproape de Centrul vechi, sînt parcări
goale noaptea lîngă BNR, Prefectură şi Primărie.
Strategia europeană privind locuirea prevede că traficul
rutier intravilan va fi redus pas cu pas în următorii 30 de ani, pînă la
interzicerea accesului auto în centru şi în cartiere, cu excepţia transportului
în comun, care se preconizează să fie electric, şi a transportului pentru
aprovizionarea magazinelor, care se va face între anumite ore, pentru a nu
deranja locuitorii. Orăşenii vor trăi cu mult mai bine într-o urbe fără zgomot,
praf ridicat de roţi, gaze de eşapament şi fără riscul de accident rutier. În
oraşe, va fi trafic intens doar de biciclete şi scutere electrice. Ca în
Amsterdam.
Buna administrare se poate realiza dacă locuitorii o
acceptă, dacă sînt dispuşi să renunţe la confortul de a avea maşina la scară.
Locuim împreună şi împreună putem decide ce să facem cu garajele, locurile de
parcare, spaţiile verzi, cîinii de companie, separarea deşeurilor, aglomeraţia
de la orele 8 şi 16…
Baia Mare inteligentă trebuie să se gîndească şi la
separarea deşeurilor menajere pe fracţii, treabă care trebuie rezolvată de
urgenţă. Trebuie deci să ne remodelăm stilul de viaţă şi să ne schimbăm
obiceiurile, dacă vrem să trăim într-un loc durabil şi ecologic.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu