Cerșetoria sau profitabila artă a nedemnității umane
Constatând
că, în Sighetu Marmației și
în întreaga țară, cerșetoria
ia amploare și se impune ca un tot mai
sâcâitor fenomen cotidian-citadin, în martie 2016 precizam (printre altele) în
articolul Dezvoltarea și diversificarea cerșetoriei
în România postdecembristă: „Iar de ai curajul să ieși
pe stradă, făcând obligatoriul slalom printre biciclete, cărucioare și
mașini (unele cățărate
cu totul pe trotuare, altele doar parțial),
îndată ești luat în primire de feluriți
cerșetori: ba de pirande tinere și
cu câte un mucos în brațe, care se agață
de tine mai ceva ca scaiul de oaie, ba de cutremurătorul cor al infirmilor
tineri și bătrâni (orbi, paralitici,
ciungi, ologi), fie târându-se pe jos ca niște
uriași crabi ai nefericirii umane și
implorând la nesfârșit mila trecătorilor, fie așezați
în fața bisericilor, locuri predilecte
de cerșit, în chip de icoane vii ale
deznădejdii – cu brațele întinse după un bănuț
și cu melopeea vocilor tânguitoare”.
Și
îmboldit de iluzoria speranță că apelul meu va intra
în atenția numeroaselor noastre organe
de ordine publică (altele decât Poliția
comunitară, cea ocupată până peste capul ei pătrat cu eterna problemă a
parcărilor pe unde, cum, când și unde se nimerește),
mi-am încheiat scrierea cu următoarele cuvinte: „Sunt și
alte forme de cerșetorie în plină zi și
la vedere: ajutoarele sociale dobândite de persoane neîndreptățite
la așa ceva, banii smulși
naivilor de indivizii ce le toarnă povești
despre bolnavi incurabili, călugări și
călugărițe care fac o concurență
neloială cerșetorilor de meserie…”
Dar ți-ai
găsit să se rezolve ceva în această chestiune nu doar de imagine, ci realmente
de sănătate morală obștească! Având în vedere
proverbiala „iuțeală” românească, îndeosebi cea
postdecembristă, cu care aleșii (președinții
de consilii județene, primarii, consilierii) înțeleg
să acționeze întru soluționarea
tuturor chestiunilor publice neaducătoare de profit consistent pentru ei și
ai lor (fârtați, clan, partid), se subînțelege
că trei ani constituie un flecușteț
în comparație cu lungile perioade de timp
când, la comanda politico-tâlhărească a lichelelor, România a bătut pasul pe
loc, ba chiar a dat înapoi ca racul în plan moral-spiritual și
în compartimentele fundamentale ale vieții
social-economice.
De pildă,
s-au scurs treizeci de ani de la Decembriadă (un deceniu peste cei douăzeci de
ani de care vorbea bătrâna caiafă bolșevică
Silviu Brucan că ar fi necesari României postceaușiste
pentru intrarea în normalitate) și starea de lucruri pe
aceste meleaguri ilustrează doar progrese aparențiale
la consum și comoditate (mașini
cu duiumul, alimente infestate și impecabil ambalate,
supermagazine cu aproape toate produsele contrafăcute, farmacii la tot pasul,
cabinete medicale etc.), nicidecum progrese reale prin investiții
guvernamentale, capacitate cârmuitoare, onestitate, cercetare încurajată și
plata muncii după adevărata ei valoare socială.
Acuma,
sigur că – în virtutea celor spuse mai sus – actualii guvernanți,
în goană nebună după bani pentru lefuri și
pensii, au mai strâns nițel șurubul
ajutoarele sociale, chit că asistații
social (ăștia sunt asistații,
nu pensionarii!) reprezintă un apreciabil bazin de voturi pentru putere, în mod
deosebit pentru pesediști. Dar ce te faci în
continuare cu milogii laici, cu zdravenii milogi în sutane și,
mai ales, cu cei care – chipurile – lucrează legal și
cu chitanțe?! Pe alde ăștia
din urmă n-are de gând nimeni să-i ia vreodată la întrebări în legătură cu
chitanțierele și
banii înșfăcați
de la cetățenii îmbrobodiți?...
Pesemne că
nu, avându-se în vedere faptul că cerșetoria,
cu excepția cetățenilor
într-adevăr demni, se practică fără jenă în România postdecembrită (firește,
în forme adecvate rangului social), de la politruci și
până la boschetari: primii cerșesc de la alegători
voturile și de la șefii
ierarhici hatârurile, respectiv sinecurile protejaților/protejatelor
lor; ceilalți smulg de la trecători niște
bănuți fie ca să-și
ducă zilele, fie ca să-și slujească
slăbiciunile.
N.B.: Feriți-vă,
oameni buni și demni, de cunoștințele
(necușere) care vă abordează pe
stradă cu un zâmbet nătâng și lăbărțat,
pentru că după potopul lor de laude și
firitiseli o să vă ceară dijma!...
De fapt,
cerșetoria postdecembristă a evoluat atât de mult,
încât „specialiștii” ei o tratează ca pe-o
artă: cu adevărat arta decadenței românești
în ceea ce privește degradarea morală, corupția
generalizată, declinul politic și socio-economic, precum
și regresul limbii, științei
și artelor.
Căci iată
ce recomandă un atare specialist într-ale cerșitului
(evident, rudă nu prea îndepărtată cu kafkianul artist al foamei): „Un bun cerșetor
trebuie să fie curat, dar nu foarte curat, deoarece excesul de murdărie ucide
demnitatea, iar excesul de curățenie ucide caritatea”.
Sighetu
Marmației, George PETROVAI
23 iunie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu