Motto: „Să nu
vorbeşti despre poezie, / dacă nu ai adunat suficiente lacrimi”
(Alina Narcisa Cristian, Vorbirea despre poezie)
(Alina Narcisa Cristian, Vorbirea despre poezie)
Citindu-i
cel de-al treilea volum de poezii, Ceasuri întoarse de vremi (Editura eCreator,
Baia Mare, 2020), îmi întăresc părerea că poezia poetei băimărene Alina Narcisa
Cristian se aseamănă întrucâtva cu poeziile lui Ion Pillat, atât prin formă,
cât şi prin înclinația spre introspecţiune.
Majoritatea
poeziilor sunt filosofice, cu inserții aforistice și foarte reuşite soluții
neaşteptate. Poeta îşi dezveleşte sufletul în faţa cititorului, iar pentru ea
poezia este o terapie, într-o lume în care valorile sunt răsturnate. Ea trăieşte
la intensitate maximă atât clipele de fericire, cât şi clipele dureroase, pe care
le primeşte de la viaţă prin pierderea ființelor dragi (tatăl) sau pierderea
iubirii adevărate, iubire în care totuși încă mai crede.
Poeta
Alina Narcisa Cristian scrie cu o uşurinţă formidabilă şi nu încearcă să „ne
mintă”, ci îşi aşterne pe coala de hârtie emoţiile – durerea, mâhnirea,
revolta, dragostea, frica –, visele-reverie, visele-năzuinţă, își cântă și
descântă singurătatea, într-un vocabular poetic bogat, din care nu lipsesc
neologismele de ultimă oră sau chiar câteva cuvinte inventate de autoare.
Poetă
sensibilă, multe din versurile scrise de Alina Narcisa Cristian se rostesc în
linişte, aproape în şoaptă. De altfel, însăși poeta, cu toate surprizele-dezmeticiri
din strofele ei, preferă intimitatea („Ţi-aş şopti / POEZIA / în urechea
inimii” – poezia Şoptire).
Tema
volumului este, fără discuţie, iubirea, o iubire idelizată, pură, fără sincope
şi umbre, fără incertitudini, o iubire dătătoare de viaţă. „Te-aştept pe aceeaşi
stradă a sufletului, / Să-mi cânţi dorul în fiecare notă a curcubeului, / Arco iris ce mi-ai deschis cerul
adolescenţei / Cu petale de iubire scrise în stele mângâiate de îngeri” (Să-mi cânţi dorul); „Ar trebui să existe
o mare pentru fiecare iubire, / să-şi poată întinde valurile în inima
îndrăgostiţilor, / cu dorul ei înspumat să le bată în geam, / să-şi odihnească
răsăritul şi apusul pe tâmpla sufletelor” (Dor
înspumat); „Am tăcut în povestea noastră / atunci când ar fi trebuit să
vorbesc, / şi am vorbit prea mult / când ar fi fost de-ajuns să tac. // Nu ai
să ştii nicând / ce preţ am plătit pe un cuvânt, / sau pe tăcerea mea” (Tăcere); „Sărutul tău pe frunte / mi-a amprentat
/ pleoapa ochiului interior / cu imaginea ta, / izvor de iubire / arteziană” (Izvor de iubire); „M-am cununat cu
versul pe-nserat, / Ca martor am luat iubirea noastră / Şi-am aruncat toţi
norii pe fereastră, / Să-i fie glasul binecuvântat” (Cununie). Aceaşi tematică, aceleaşi fioruri, aceleaşi versuri
profunde regăsim şi în poeziile „Paşii ochilor tăi”, „Paşi de iubire”, „Balanţa
iubirii”, „Regăsire”, „Vise”, „Rătăcire”, „Sărut”, „Niciun ceas”, „Trilemă”,
„Amintire”, „Criptare”, „Cuţit”, ca și în altele.
Poeta,
asemeni multora, se caută, îşi doreşte propriul drum, afirmarea propriei
identități, însă cuvântul ei nu e „asemeni multora”, ci marcat de originalitate:
„Mi-am băut / paharul de viaţă / în grabă / cu setea deşertului. // Cu buze
flămânde de dimineţi / muşcam din răsărit. // I-am pus streaşină clipei, / să-i
strâng lacrima cerului / şi apusului însetat de zile” (Buze flămânde); „Sunt întrebări cărora / le căutăm răspunsul o
viaţă / şi întrebări la care am vrea / să-l uităm. // Sunt întrebări cărora / le
căutăm răspunsul o viaţă / şi răspunsuri care ne iau / o viaţă să le uităm” în
poezia (Căutări).
Uneori
(cu intenție obiectiv-amară), discursul liric ia aspect narativ redactat la
persoana a treia singular masculin: „El e nebun de dor, / şi nu cunoaşte alt
cuvânt / decât cuvântul IUBIRE. // El e mereu îndrăgostit / De o altă femeie / De
câte ori femeia lui / Se transformă în mamă grijulie, / Iubita drăgostoasă, / Soţia
harnică, / Amanta, nora şi gazda perfectă, / Prietena ideală din copilărie” (Nebun de dor).
Câteva
poeme, dedicate memoriei tatălui ei, Liviu, sunt de o tristeţe tulburătoare,
poeta deschizându-și acum inima ferecată până atunci: „Dacă ne pleacă prea
repede / cei dragi, / e pentru că în cer / sunt stele încă nemângâiate” (Stele nemângâiate); „Azi e numai despre
tine, tată! / Aruncaţi cu mine-n cer, ca să pot bea, / Pentru-o secundă-a ta
iubire, / Să-mi fie perna-n răsărit, / Sărutul tău / pe fruntea mea” (Aruncaţi cu mine-n cer!); „Când ai
plecat Dumnezeu a închis ochii pentr-o secundă. / Secundă ce mi te-a furat cu
tot cu copilărie. / Nu am înţeles nici azi de ce. / Nu mai avea nici urechi
pentru ruga ta, / Între pereţii scorojiţi ai Bibliei şi-ai cărţii de rugăciune,
/ Fiecare rând era subliniat cu lacrima ta. / Secundă rea, secure-n fiecare
anotimp, / Mă cert cu tine. // Era doar lacrima ta. / Secundă ce mi te-a furat
cu tot cu copilărie / Nu am înţeles nici azi de ce” (Dumnezeu a închis ochii); „Ţi-am sărutat rănile / cu setea cu care
/ femeia păcătoasă / i-a sărutat tălpile / lui ISUS. // Le-am uns cu mir / şi
le-am şters cu sufletul / şi cu credinţa că / iubindu-te, / te vei vindeca” (Închinare).
Consider,
cu riscul de a fi considerat subiectiv (poeta copilărind la bunici, la
Lucăceşti, deci cunoscând-o personal), că Alina Narcisa Cristian a ajuns la
maturitatea creației; știu că se va menține la nivelul de sus, pentru că o văd
impusă deja ca o voce poetică feminină distinctă a Nordului Literar românesc.
Gelu Dragoş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu