marți, 24 martie 2020

Petronela Vali SLAVU



1.      Vizită în subteran

Convins că-i beznă-n subteran, un senator
Veni grăbit să inspecteze-o mină
Si-aicea, într-un mod total surprinzător,
În locul ei, găsi... multă lumină.

2.      Discuţie între doi soţi

Aseară, sub lumina lunii,
Tu mi-ai şoptit că sunt frumoasă!
Şi ce-ai fi vrut? s-audă unii
Că-ţi spun pe şleau că eşti prea grasă?!

3.      Să fie lumină!

Când Dumnezeu “Fiat lux!” a rostit,
Pe Eva o-auzi, cu glas cântat:
“Am o dilemă, Doamne Preaslăvit,
Aş vrea şi lux, aş vrea şi un Fiat!”

4.      Cu metroul...
Prin tunel când am plecat,
Cald fiind, am scos bundiţa
Şi-am pierdut, sau mi-a furat,
De la capăt... luminiţa.

5.      Minerii şi restructurarea

Ne-nchid mai marii ţării mina,
Că nu-şi dau seama dumnealor
Ce preţioasă e lumina
Ce vine din interior.

6.      Ultima rugăciune a lui Mircea Andraş!

În noaptea neagră, cu mesteceni albi,
Opreşte, Doamne, Lumea – eu cobor,
Să călăresc, smerit, doi cai codalbi
Şi cu lumina, Doamne, să mă-nsor!

7.      Unde-s fecioarele de altădată?

M-aş lumina la sânul de fecioară
Ca inima-mi deloc să nu mai doară,
Dar tare mi-e că nu mai sunt virgine
Decât la grădi' şi prin ţări străine!

8.      Epigrama

O epigramă-n forţa ei deplină,
E, depăşind o inerţie sumbră,
Revolta care pune în lumină,
Ca pe-un miracol, „un guvern din umbră”!

9.      Preferinţă
Compun sub razele de soare,
O epigramă, chiar distinsă
Dar e pe lume-un  lucru care…
Îmi place cu lumina stinsă!

10.  O scăpare

Când Domnu-a zis: -Fie lumină!
N-a prevăzut că într-o zi
Băieţi deştepţi va fi să vină
Şi-aşa de mult o vor scumpi!

11.  Gentileţe în zadar

Soacra mea iubită, care
Nu mai e chiar tinerică,
Ieri mi-a refuzat o floare,
Că era... "lumânărică"!

12.  “Opriţi lumea, vreau să cobor!”

Pâmântul s-a oprit spre-a lui hodină,
În întuneric prea grăbit s-a dus,
Dar a lăsat în urma lui Lumină,
Din “stelele ce le-a văzut de sus“.

13.  Mai luminezi
   (Madrigal)

Precum o lumânare-arzând
Tu sufletele le-ai atins,
Acum în ceruri tot rimând,
Mai luminezi deşi te-ai stins.


14.  Fata tatii şi dorinţa din... lumină

La Înviere, dintr-odată,
EBA, fu foarte inspirată:
- FIAT LUX, FIAT LUX... şopti fata,
Îmbrăţişându-l pe tata !

15.  Suverani şi independenţi

Gândindu-s-a de la-nceput,
Acel ce toate le-a făcut,
LUMINĂ a cerut, SĂ FIE!
Toţi să avem... autonomie.

16.  Amor astral
Când am rămas fără lumină
Şi ea m-a implorat, să tac,
I-am recitat sub Luna plină...
Ce altceva puteam să-i fac?

17.  Catren bahic şi cazon

Bem de ieri şi nu-ţi deştepţi
Spiritul de disciplină,
Când şi stâlpii de lumină
Înaintea mea stau drepţi!?

18.  Fără salvare

Lumina-i sfântă în popor,
O are orice gânditor,
Dar guvernanţii, ca generic,
Au mintea plină de-ntuneric…

19.  Ultimului boier al boemei Văii Jiului

Şi-a refulat un ascensor comod spre viaţă,
Mesteceni albi a căutat avid, de ţânc,
Dar n-a abandonat nicicând o dimineaţă,
Să urce-n stele şi lumina din adânc.

20.  Prea târziu

Trudeşte omul, bată-l vina,
Să desluşească ce-i lumina
Şi află doar în clipa-n care
E luminat... de-o lumânare...

21.  Optică

Din Rai a apărut cândva
Cea care-mi este azi soţie,
Ca o lumină-n viaţa mea,
... Acuma am fotofobie.

22. „Ce seară minunată!...”

Cerul luminos... Răcoare...
Încuiată e portiţa,
Tainic, arde-o lumânare...
- Sting luminaLuminiţa?

23.  Unei fătuci din zilele noastre

De lumină s-aibă parte
Ar fi vrut cu disperare,
Însă… n-o voia din carte,
Ci doar de la reflectoare.

24.  Ars poetica
"... mai proaspete lumini..."

"Iubita mea, n-am nicio vină
Că-mi vreau de lauri  coroniţa,
În libertate si lumină"
Şi a plecat; cu Luminiţa."

25.  Pensionarul de azi

Spre viitorul luminos,
Am mers şi eu, ca fiecare;
Şi l-am atins anevoios,
Să fumeg ca o lumânare.

26.      Pe 3 august 2015 peste 700 de romi/etnici ţigani şi zeci de automobile de lux au blocat un cartier din Petroşani, pentru a participa la o nuntă a cărei opulenţă a şocat şi despre care s-a scris chiar şi în Marea Britanie.

Ei au blocat un cartier
Nu ca să-l facă șantier
Ci ca să scoată la lumină
O limuzină…înc-o limuzină…

27.   Sfat

Când mergi la doctorul CUTARE,
Şi vrei să scapi de-orice durere,
Să ai la tine bani câţi cere;
De nu… măcar o lumânare!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu