Mai târziu, după 1960, au apărut romane care au mai „îndulcit“ realismul-socialist, dar slujind şi în acest fel regimul de dictatură comunistă, prin faptul că se arăta lumii „deschderea“ literaturii noastre spre noi orizonturi. Era un fel de „dizidenţă“ cu aprobarea cenzurii şi ai securităţii. Vezi: Ţoiu, Buzura, D.R. Popescu, Breban etc. Se continua publicarea de cărţi a celor care făceau parte din sistem (redactori la edituri, reviste, ziare, radio, televiziune, instituţii cultural-artistice, activişti culturali şi politruci) şi care erau verificaţi. De fapt toţi scriitorii din sistemul amintit nu erau altceva decât activişti politici în slujba propagandei PCR, iar o parte din ei vizitau occidentul cu sarcini precise de culegere de informaţii din rândul diasporei româneşti, după care veneau în ţară şi raportau securităţii. Astfel se explică de ce scriitori ca Ion Acsan, Ion Cocora, Al. Căpraru, A. Buzura, Eugen Barbu, D.R. Popescu, Nicolae Dragoş, V. Tudor, Marin Sorescu, Dumitru Popescu, Adrian Păunescu, E. Jebeleanu, A. Jebeleanu, Marin Preda şi mulţi alţii, erau mereu prin occident.
În spiritul realismului-socialist au
apărut: „Calea Griviţei” (poem) de Cicerone Teodorescu, „Griviţa Roşie“ de
Marcel Breslaşu, ambele în 1950, „Steaguri“ de M. Beniuc, „Minerii din
Maramureş” de Dan Deşliu, apărute în 1951, „În satul lui Sahia” de Eugen
Jebeleanu, „La cea mai înaltă tensiune” de Nagy Istvan, „Oţel şi pâine” de Ion
Călugăru, „Dulăii” de Zaharia Stancu, „Desfăşurarea” de Marin Preda, cărţi
apărute în 1952, „Un om între oameni” (1953, 1955, 1957), de Camil Petrescu,
„Cântecele pădurii tinere” de Eugen Jebeleanu, „Un cântec din uliţa noastră” de
Cicerone Teodorescu, „Laude” de Miron Radu Paraschivescu, toate apărute în
1953. În anul 1954 apar cărţile: Mihai Beniuc „Mărul de lângă drum” şi
„Partidul m-a-nvăţat”, Cicerone Teodorescu „Făurari de frumuseţe”, Mihu
Dragomir „Războiul”, în 1955; Marin Preda „Moromeţii”, T. Arghezi „1907”,Titus
Popovici „Străinul“, Maria Banuş „Ţie-ţi vorbesc, America”, Veronica Porumbacu
„Generaţia mea”, în 1956 ; Tudor Arghezi „Cântare omului”, N. Labiş „Primele
iubiri”, în 1957; Eugen Barbu „Groapa”, A.E. Baconski „Dincolo de iarnă”,
Gheorghe Tomozei „Pasărea albastră”, Ion Marin Sadoveanu „Ion Sîntu”, Ion
Vitner „Firul Ariadnei”, în 1958: Miron Radu Paraschivescu „Laude şi alte
poeme”, Marin Preda „Îndrăzneala” şi D.R. Popescu „Fuga” iar în 1959 îi apare
primul roman „Zilele săptămânii”; în1960 sunt publicate cărţile noii generaţii
de poeţi şi prozatori: Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Ilie Constantin, Nicolae
Velea, Ştefan Bănulescu, Ion Gheorghe, Ion Horea, iar Fănuş Neagu publică
„Somnul de la amiază”. În 1963 apar cărţile: „Laudă lucrurilor” de G.
Călinescu, „Capul Bunei Speranţe” de Augustin Buzura, „Fântâna soarelui” de
Eugen Frunză, în 1972, „Coborând spre nord-vest” de Vasile Sălăjan, în 1974
„Clodi Primus” de C. Zărnescu etc. Această nouă generaţie sub motivul ideilor
absconse nu spunea nimic.Era ruptă de realităţile existente, într-o perioadă
când poporul roman era înfometat.
În perioada aceasta, de după 1960,
Nicolae Manolescu publică articole vădit propagandistic în favoarea
realismului-socialist, cum ar fi: „Tineri muncitori în creaţa literară
contemporană” şi o serie de altele în „Gazeta Literară” şi „Contemporanul” unde
a publicat articolul „Realism-realism socialist”. La fel ca Manolescu, Alex
Ştefănescu de când a început să publice, din 1970, cronici literare în
„Luceafărul”, condus pe atunci de Ştefan Bănulescu, a făcut apologia
realismului-socialist şi criticând fără milă lucrările care nu se încadrau în
acest aşa zis curent literar impus de PCR.
*
În a doua parte a secolului XX când în,
aproape, jumătate din ţările europene era impusă ideologia marxist-leninistă,
în celelate ţări democratice, literatura, în general cultura şi arta, cunoştea
o înflorire democratică. Astfel în perioada de care facem vorbire prozatorul şi
dramaturgul francez Marcel Ayme îşi publică lucrările de dramaturgie şi proză
în care cultivă umorul succulent, cum ar fi: „Clerambard” (1950), „Capul
celorlalţi” (1952), Paul Eluard, poet francez, scrie şi publică „Poezie
neîntreruptă“ (1953), folosind un limbaj poetic simplu şi familiar, vizând un
raport de reprocitate între obiect şi cuvânt. Englezul William Empson în 1951
şi în 1961 „Structura cuvintelor complexe” şi volumul de poezi „Dumnezeul lui
Milton”, poetul, prozatorul şi dramaturgul german (RFG) Hrmann Kasack publica
„Oraşul de dincolo de fluviu” (1947), „Năvodul cel mare” (1952), poetul spaniel
Moreno Villa publica în 1944 „Viaţă dezvăluită” (Memorii).
De observat că în timp ce în ţările
democratice autorii îşi publicau din timpul vieţii memoriile sau jurnalele, la
noi niciun scriitor nu a îndrăznit să le publice din timpul vieţii, de teamă că
vor intra în malaxorul securităţii.
Toate revistele din Bucureşti şi din
ţară, România Literară, Săptămâna, Flacăra, Convorbiri Literare, Cronica,
Scrisul bănăţean. Tribuna, Orizont etc. aflându-se sub controlul aparatului
propagandistic al Partidului Comunist, făceau apologia, nu numai prin
editoriale, dar şi prin literatura publicată, a regimului de dictatură. Sunt
modificate poeziile şi proza, de către redactori (trimise pe adresa redacţiei
de corespondenţi), în spiritul realismului –socialist, iar când au fost la
conducerea partidului şi ţării familia Ceauşescu, erau modificate, datate şi
dedicate acestei familii. Modificările se făceau fără aprobarea autorilor. Iată
cum redactorii şi scriitorii din redacţii contribuiau şi prin această metodă la
implementarea unei ideologii străine poporului nostru. Cărţile majorităţii
scriitorilor care au fost publicate în timpul dictaturii comuniste nu au fost
bune nici pentru prezentul de atunci, ne mai vorbind de viitor.Mă gândesc câte
păduri s-au tăiat pentru a se fabrica hârtia pe care să se tipărească
aberaţiile acestor scârţa-scârţa pe…
N. Manolescu şi Alex Ştefănescu în loc
să cuprindă în „Istoriile” lor aceşti mastodonţi cu picioare vopsite cu
cerneală roşie, mai bine cuprindeau scriitorii din diaspora românească ce au
scris în spirit democratic fără constrângerea ideologică a comuniştilor, cum ar
fi: Vintilă Horia, Paul Goma, Dumitru Radu Popa, Herta Muler, Andrei Codrescu,
Geoge Astaloş, Virgil Duda, Ioan Ioanid, Oana Orlea, Jeni Acterian, Lena Constante,
Ştefan Baciu Vintilă Corbu cu celebrul său roman „Sclavii pământului” şi mulţi
alţii.
Din cauza acestui fapt, că toate
instrumentele de propagandă, radio, presă scrisă, edituri şi TV se aflau în
mâna acestor scriitori-activişti de partid, astăzi constatăm că societatea
românească, oamenii care o compun au un comportament şi o mentalitate deformată
faţă de valorile democratice. Aceasta este principala vină că România, în cei
29 de ani de la revoluţia din 1989, nu progresează în implementarea democraţiei
în drumul ei de integrare europeană.
În acest sens ACUZ pe toţi scriitorii
care au lucrat în redacţiile ziarelor, revistelor literare şi editurile
comuniste de genocid moral şi cultural la adresa poporului român.
Din 1989 se întrevede noul curent globmodernul
(denumire dată de noi) ce înglobează operele de artă, proza, poezia, eseul,
compoziţiile muzicale, care fac o întoarcere spre valorile trecutului promovate
printr-un stil pe jumătate întors spre clasicism cu elemente ale prezentului.
*
Ştiu, am fost păţit în regimul de tristă
amintire, când am fost criticat în presă de aceşti „corifei” şi de acoliţii
lor, că am încălcat morala comunistă, în prezent sunt şi voi fi criticat, din
motive inventate de cei pe care i-am menţionat aici, şi de cozile lor de topor.
Minulescu a fost criticat aspru şi pe nedrept în Istoria lui Lovinescu. Azi e
mai cunoscut şi mai actual autorul romanţelor, iar de autorul Istoriei
literaturii române contemporane (I-VI, 1926-1929), puţin mai ştiu. Aşa că dragi
A mici vă avertiz cu cele spuse de Immanuel Kant: „Nu-mi daţi sfaturi. Ştiu să
greşesc şi singur”. Fiindcă sunt un ortodox practicant, voi face cum zicea Pr.
Arsenie Papacioc: „Semeni cu Dumnezeu atunci când începi să ierţi“
Vă întreb „corifei”, veniţi din regimul
trecut, dacă aţi slujit cu credinţă sistemul comunist-criminal, acum de ce nu
vă implicaţi cu aceeaşi ardoare la salvarea democraţiei din ţara noastră pe
care o invocaţi cu multă demagogie în situaţiile festiviste organizate de USR
şi de unele partide?
*
În condiţiile actuale când integrarea
europeană şi tendinţa de globalizare cuprinde întreg mapamondul rolul
intelectualului român este, în primul rând, acela de promovare a valorilor
naţionale.Acestea vor fi zestrea noastră care ne face să nu pierim ca
neam.Răspândirea istorică a progreselor culturale, până când ele devin
moştenire comună a întregii omeniri, este mai mult decât diversitate culturală.
Acest fenomen implică nu numai deosebiri de caracteristici culturale, ci şi
existenţa unor caracteristici culturale care sunt superioare altora. Însăşi
faptul că oamenii-toţi oamenii, europenii, africanii, asiaticii sau alţii-au
decis în repetate rânduri să renunţe la o anumită caracteristică a propriei
culturi şi să o înlocuiască cu ceva aparţinând unei alte culturi denotă că ceea
ce era împrumutat de la alţii funcţiona mai bine; cifrele arabe, doar să dau un
singur exemplu, nu sunt doar deosebite de cifrele romane-ele sunt superioare
celor romane. Am dat acest exemplu,pentru a înţelege mai bine rolul
intelectualului român în a promova idei, opere, descoperiri ştiinţifice, mai
bune , mai superioare decât ale intelectualilor altor popoare. Numai astfel vom
menţine vie fiinţa naţională.
Un rol important în acest sens îl are
şcoala.Tineretul trebuie educat în spirit mesianic.De expansiune şi promovare a
culturii şi ştiinţei româneşti,numai aşa vom putea „cucerii” noi teritorii, fie
ele şi de cultură.Cu mentalitatea lui Mircea cel Bătrân din Scrisoarea
lll-eminesciană; Eu?îmi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul! Nu vom ajunge prea
departe în timp şi spaţiu.Vom pierde şi ce avem.
Mă întrebaţi, printre altele, ce fac
intelectualii în timp ce mulţimea de credicioşi, călăuziţi de sentimente
religioase, criteriu care şterge graniţile pregătirii intelectuale, merg în
Casa Domnului sorbind din înţelepciunea lui Iisus.O parte din aceşti
intelectuali, majoritatea venind din România profundă, lucreză şi pun cu trudă
„cărămidă” peste „cărămidă” , construind edificiul culturii noastre, şi…din
când, în când se mai „înţeapă”unul pe altul de parcă nu ar fi pe lume, sau în
lumea cultural-ştiinţifică, loc pentru fiecare. Tocmai această nemulţumire îl
face pe creator să descopere floarea rugini,cum spuneam într-o poezie în
tinereţe, care nu este altceva decât, rugina ce protejează metalul, adică arderea
interioară, din miezul căruia ţâşneşte OPERA sau IDEEA GENIALĂ.
Intelectualii din ţara noastră, cretorii
de frumos şi de cultură ,e necesar să înţeleagă că există un proces dialectic
în modificarea tradiţiilor ,a culturii noastre.De-alungul anilor culturile
renunţă la ceea ce nu mai funcţionează la fel de bine ca ceva împrumutat de la
o altă cultură.Limbile împrumută cuvinte din alte limbi, tiparul a fost adus
din altă parte,internetul din America.Ceea ce vor adepţii conservatorismului,
pe care-i numim naţionalişti,pare să fie cu totul alceva. Ei doreasc să
păstreze culturile în stare pură,asemenea fluturilor dintr-un insectar. Dar
nici o cultură nu a ajuns pe această cale în stadiul actual. Ele se
interferează cu tradiţiile şi culturile ţărilor vecine. Se influenţează una pe
alta, cum s-a întâmplat cu baladele noastre (Vezi Meşterul Manole,cu influenţă
din sudul Dunării), cu cântecele bănăţene care au melosul sârbesc,etc.Indivizii
din popor, mai târziu o parte din intelectuali, au fost cei care au decis singuri
ce să păstreze din ceea ce era vechi şi ce anume din ceea ce era nou se dovedea
a fi util în vieţile lor.Aşa a fost introdus tiparul, care o perioadă a fost
folosit paralel cu scrierea de mână a călugărilor din Mănăstiri, când s-a
tipărit la 1561 Evangheliarul românesc al diaconului Coresi, s-au în Ţara
Românească, la 1508-1512, când ieromonahul Macarie a tipărit primele cărţi, pe
timpul domnitorilor Radu cel Mare, Mihnea cel Rău,Vlad cel Tânăr şi Neagoe
Basarab.
Astfel culturile din Balcani, chiar din
întreaga Europă, s-au îmbogăţit prin ajutor reciproc în cadrul marilor
civilizaţii ale zonei noastre. Intelectualul, astăzi exclamă precum
Constantin Tsatsos: Doamne, cât de scump se plăteşte cuvântul frumos cizelat şi
câtă durere întunecată ascunde suprafaţa lui strălucitoare.
Tinerilor le-aş recomanda să se ghideze
după apoftema lui Titu Maiorescu: Omul rău se pierde prin partea sa cea bună,
omul bun-prin partea sa cea rea. La care mai adaug necesitatea studiului necontenit,
să privească înainte, consecvent, la punctul fixat la care doreşte să ajungă,
fără să aplece urechea la cei care comentează de pe margine, fără să se abată
din drum . Este un proverb românesc: Ursul merge, câini latră. Să se teame de
insultele învăluite în elogii.Mai trebuie să cunoască faptul că ştiinţa ne-o dă
contactul cu lucrurile, înţelepciunea ne-o dă detaşarea faţă de acestea. În
anul Centenarului cu noi este Dumnezeu, cu cei care au colaborat cu regimul
comunist ateu şi criminal este…
Măcar
în anul Centenarului scriitorii care prin operele lor au promovat realismul
socialist şi au susţinut propaganda comunistă-criminală să facă un pas înapoi.
Nicolae Steinhardt spunea: „Răul poate să-l facă oricine, cât de nevolnic ar
fi. Binele însă e numai pentru sufletele tari şi firile călite”. În concluzie:
cei care au făcut rău neamului românesc în timpul comunismului, rămân la
categoria oricine, un fel de”nimeni în drum” cum spunea ţăranul celor care-şi
pierdeau vremea în birt. (sfârșit)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu