de Nicolae GOJA, membru USR
Gelu Dragoș debutează în literatură cu
această carte de „strînsură”, dată spre tipărire la vîrsta maturității
intelectuale, cînd cunoaște riscurile de a te prezenta în fața cititorilor cu
peste 80 de creații diverse, de la cele scrise pentru un eveniment, la cele de
dragoste pentru soția sa Ana, de trezire filosofică în fața veșniciei, de
extaziere patriotică, pentru necesitățile educative ale elevilor săi… În toate,
se vede dascălul dornic să spună ce e bine și ce e rău, apare intelectualul
trecut prin viață cu regrete, dar și jurnalistul cu două milioane de cititori
pe blogul personal „Moara lui Gelu”.
Ca generație literară, Gelu Dragoș este
apropiat de poezia modernă, arhitectura poemelor fiind gotică. Practică
expresia sensibilă și paradoxală: poetul vrea să-și trezească iubita „cu o
bătaie de inimă” (Din dragoste). Alteori, textele sînt variațiuni pe
aceeași temă: „nu știu decît o poartă, …, nu știu decît o fereastră”, sau:
„sînt rouă, iarbă, izvor, vis / sînt nenăscutul / … sînt un puzzle…”, dovedind
ușurință în utilizarea conceptelor filosofice și științifice.
Poeziile evenimențiale sînt scrise cu
dexteritate. Patria înseamnă „prune coapte”, „lumea fermecată
a copilăriei”, „cartea de citire”, iar poetul Ion Șiugariu din Băița a murit
„fiindcă tot ce cade-n moarte cade iar în viață” (Fiindcă tu n-ai știut
să fii decît erou). O serie de poeme, mai mult sau mai puțin evident, sînt
dedicate fiorului blagian: „poetul stă rezemat de umbra lunii”, „mă latră
iarba” (Corăbii de cuvinte).
Apropierea de poezia postmodernă o face
prin intermediul lui Ioan S. Pop: „în barul lui Buciuman / ne trezim uneori din
beție / și constatăm / că trec anotimpurile peste noi / se rup prieteniile / și
călcată-n picioare e urma pașilor noștri” (Fără perspective), însă
încercarea de mitizare cade în versuri precum: „ne trăim iubirile în sms-uri,
pe facebook sau mess”, însă poemul e dus pînă la capăt: „a sosit vremea aceea
și o trăim din plin”.
Poetul a avut (înțelegem din carte)
Covid-19 și descrie atmosfera de spital: „timpul aici gîfîie din greu / ca o
locomotivă pe Vaser”. Brusc, în poeme apare dimensiunea existențială: „Vorbesc
cu tine, Doamne! Ce putere magică are perfuzia!” (Ochiul minții). Iar
în Mai dă-mi un timp, „de atîtea rugăminți a obosit și îngerul
meu” și „dacă ar afla mama cîte păcate a văzut îngerul meu…”, semn al unei
retreziri interioare.
Poeziile conțin și adevărate manifeste,
fără acces la metafizic, precum în Rugăminte: „limba română
devine tot mai goală / prin cuvintele rostite de politicieni în 2012” (putea să
scrie la fel de bine și 2021) și „ vă atrag atenția că viața trăită în afara
cuvintelor omoară poeții”, în aceeași poemă retorică.
În lungul text Poetul, Gelu
Dragoș încearcă rețeta poeziei în fragmente sentențioasă: „Cuget, sînt liber /
deci sînt om / spune o plantă sufocată de buruieni”, și „De atunci ridic ochii
des la El / Căci doar la Dumnezeu sînt debitor”.
Prin Lacrimă și Carte
către badea George (Coșbuc), Gelu Dragoș își arată prețuirea
pentru literatura clasică, elogiind „talpa de lut pe care stă Ardealul”
literar. Iar Marin Sorescu îi oferă prilejul să scrie: „Ce utopic respir! Îi
urmez eu lui Iona?”, în poezia Crepuscul, dedicată acestuia, cu
curaj. Existențialismul transpare și în Timpule blestematule: „Cuvintele
ne-au rămas ca lecuire, iar faptele ca mîntuire”, cu motto din Dumitru
Fânățanu, apogeul fiind „Timpule, dar pentru cît timp?”, meditația devenind un
rechizitoriu nervos.
Poeziile de dragoste cu dedicație au sfătoșenie:
„am constatat că între plăcere și viciu / nu-i decît un pahar în plus la barul
lui sorin”, poezia fiind o creație pentru iertarea excesului bahic, în care
apare și „o gambă ce nu așteaptă ciorapul Adesgo”… Cititorul află și că soții
Ana și Gelu au doi băieți „deveniți bărbați peste noapte”.
Vreo zece poeme sînt naturiste, scrise
probabil cu prilejul drumețiilor la rezervația de stejar Bavna din apropierea
satului chiorean-someșean Lucăcești, prilej pentru poet să ceară să fie dus în
acea pădure, astfel ca Fritillaria meleagris, floarea-monument al naturii, „să
se hrănească din mine” (Laleaua pestriță).
„Poeziile sînt ca lipitorile / Îți sug
seva vieții / Pentru un poem reușit aș vrea să mor”, scrie Gelu Dragoș în Concluzie
tardivă, după ce declară că „mă adăp cu marii poeți Eminescu, Vieru,
Păunescu”, exercițiu unilateral de admirație pură.
Cu reușite și nereușite că așa este și
în viață, poeziile lui Gelu Dragoș lasă la vedere un intelectual îndrăgostit de
„cuvintele mai lungi ca Ecuatorul”, exces care se transformă în versuri precum
„Într-o noapte a venit toamna” (Privim în aceeași direcție), ceea ce
justifică tipărirea acestor poezii scrise pro domo, pentru a-i aminti „foșnetul
îndelung” al literaturii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu