vineri, 4 martie 2022

TEZAURUL LITERAR AL OLIMPIEI

 

                              Scrieri despre "Scrieri  literare" de OLIMPIA  MUREȘAN

   Momentele de graţie ṣi inspiraţie pe care le-a valorificat în comentarii de pretenţie  filosofică, despre opera confraţilor ṣi memoria colectivă a Maramureṣului magic, Olimpia Mureṣan le-a tezaurizat, adunȃndu-le în consistentul volum "Scrieri  lierare" ṣi de aceea fiind pus în situaţia  de a înţelege scrierile (eterogene ṣi cu tematică atȃt de diversă) care cuprind cam tot ce-a însemnat emoţie ṣi preocupare artistică într-un anume moment al vieţii scriitoarei (o subtilă creatoare de text literar) îţi pui la încercare sarcina de a o înţelege pe complicata ṣi complexa autoare a textelor pe care nu le putem aborda  decȃt dintr-o perspectivă holistică, fără pretenţia că în final demersul nostru să exprime consistenţa întregului.

    Autoarea ne buimăceṣte pur ṣi simplu, fiindcă-i preocupată de subiecte atȃt de diverse pe care vom încerca să le descifrăm ṣi eventual să le cuprindem într-o matrice, unde un firav element comun o să ne ajute (eventual) să-i înţelegem personalitatea fiindcă numai aṣa putem să-i analizăm opera  Olimpiei Mureṣan, după cum urmează :

-    forţa ocultă a eroului care marchează locul (de parcă ar fi fost  mesagerul lui Dumnezeu pe acele locuri) de-a fost capabil să dea valoare toponimică cu numele său locurilor prin care a trecut, fapt care ne dezvăluie o însuṣirea aparte a sufletului maramureṣan, care-ṣi asumă apartenenţa locurilor prin care a trăit eroul intrat în conṣtiinţa colectivă (vezi cazul Pintea imortalizat în toponimele de la Rîmeţi – comuna Mireṣu Mare) ;

-    demisia paznicului indulgent devenit generos cu avutul obṣtesc dacă era îndemnat să guste dintr-o palincă bună oferind în compensaţie dreptul de a fura "porodici" ṣi "pepinirioṣi" ;

-    despre "cheiţa mamei de la scrinul de ieri", cȃnd într-o ipotetică maṣină a timpului (sigur pilotată defectuos) fetiṣurile de ieri se transformă în decadenţa vremurilor noi care renunţă fatal la "visul unei umbre ṣi umbra unui vis" (Mihai Eminescu) ṣi nici măcar minţile geniale gen Stephen Hawking nu oferă rezolvare, lăsȃndu-ne tot la mȃna lui Dumnezeu ṣi la rugile noastre pentru pȃinea cea de toate zilele, iar bunele intenţii ale lui Ștefan Hruṣcă, canadian prin adopţiune, de a păstra intactă splendida limbă a strămoṣilor noṣtri ṣi a noastră,  în arta lui (n-a cȃntat niciodată vreun cȃntec de-al lui în limba engleză) par a nu fi suficiente ;

-    ciocȃrlia care prin unicitatea trilurilor fără egal pare să certe soarele către care zboară (cȃntȃnd în zbor) pȃnă la epuizare ca apoi să se rostogolească către pămȃnt pentru a impresiona (începȃnd din astral ṣi pȃnă pe marile scene ale lumii la evenimente mondiale) artiṣti ca George Enescu (Rapsodia Romȃnă), Angheluṣ Dinicu, Sava Pădureanu (vezi inaugurarea Turnului Eiffel) ṣi mai nou pe Gheorghe Zamfir care  a rupt mȃinile spectatorilor care-l aplaudau in marile săli de spectacol ale lumii cu interpretarea sa magnifică, parcă încuvinţată direct de Dumnezeu ;

-    problema armei Covid 19, fără ca inamicul să fie identificat ṣi precizat ;

-    dilema : ce-i lumina, undă sau corpuscul, încercȃnd pȃnă la urmă să-i dea

crezare lui Einstein ("lumina e lipsa întunericului") ṣi încercȃnd să se lămurească într-o ipotetică conversaţie cu îngerul său Mihail.

    *Ḯn orice caz scrierile de pretenţie filosofică par s-o captiveze, încercȃnd să-ṣi explice : adevărul universal (cosmic), subconṣtientul, forţa rugăciunii, vrȃnd parcă, să se ia la trȃntă cu Swami Sivananda cȃnd vrea să înţeleagă "Puterea gȃndului", puterea iubirii ca cea mai puternică motivaţie a lumii, ajutată ṣi de lectura romanului "Ḯntoarcerea în timp" de Milian Oros (rămȃne captivă intenţiei de a-ṣi lua informaţiile de la gȃnditorii ṣi artiṣtii locali).

    Ḯncearcă să înţeleagă complicatul sistem care-i omul ca trup ṣi suflet, mergȃnd pe mȃna lui Platon, care spune că la moarte sufletul (conṣtiinţa lui) "se întoarce, de unde a venit" ṣi apropiindu-se în înţelegere de Euripide care pretinde că moartea este adevărata naṣtere cȃnd spiritul se eliberează din trupul (supus tentaţiilor ṣi voluptăţilor) în care este ţinut captiv.

    Are idei interesante despre dans ca ritual ṣi demers cognitiv atunci cȃnd starea de transă poate produce adevărate epifanii.

    Cȃnd vorbeṣte despre dascălii din Țara Codrului, nu pot să fac comentarii fiindcă nu le cunosc nici opera ṣi nici faptele.

    Despre Dragoṣ Gelu (pe care-l cunosc ṣi despre care am să scriu) ṣi Gabriel Cristian Moraru, scrie ajutată ṣi de lecturile temeinice pe care le are despre Mircea Eliade ṣi-n felul acesta îṣi ia dreptul de a-l eticheta pe Gabriel ca pe un veritabil eliadolog.

    Despre buna convieţiuire între romȃni ṣi maghiari înainte de ’89 ṣi situaţia de acum, amintind despre gara de la Ulmeni-Sălaj ṣi perspectiva relaţiilor dintre cele două etnii acum  cȃnd interese străine neamului vor să le învrăjbească ṣi nu să menţină armonia convieţuirii.

    Poate de aceea aminteṣte despre "Graiul în Chiuzbaia – Expresii locale" de Vasile Bele, care are meritul de-a pune în valoare particularităţile de limbă ("Particularităţi de limbă") din satul Chiuzbaia ("i-o datu-i de ṣtire" ; "i-o îmbătatu-i pe toţi din car", etc.).

    Interesanta poveste dintre Ina ṣi Iza ṣi salvarea de la penibil de către inspectorul CFR, în trenul care le ducea în oraṣul în care urmau să susţină examenul de admitere la facultate (pe care l-au ṣi trecut cu bine).

    Despre Irina Vera Terebeṣi, ṣi anotimpurile sale am făcut ṣi eu un comentariu consistent ṣi de aceea consider că acolo am spus ce aveam de spus.

    La fel despre Iulia Dora Marinescu.

    Comentarii despre autorii pe care nu-i cunosc, nu fac (poate pe viitor, cȃnd am să încerc să-i cunosc lecturȃndu-i).

    Pȃnă atunci scuze pentru : Costel Neacṣu, colaboratorii revistei "Izvoare codrene" ṣi fondatorii revistei "Mărturii maramureṣene", revistei "Sintagme codrene" ṣi toţi ceilalţi scriitori analizaţi cu fler ṣi competenţă de Olimpia Mureṣan ( ṣi despre care eu, din păcate, n-am apucat să mă informez).

    Ḯn orice caz doamna Olimpia Mureṣan, prin prezenta lucrare ṣi-a întocmit o veritabilă ladă de zestre pentru momentul (care a venit) cȃnd notorietatea o va ademeni cu "Mantia celebrităţii", cum ar spune Marian Nencescu.  

Ică Sălişteanu

Preluare https://ecreator.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=11500:tezaurul-literar-al-olimpiei&catid=12:critica-literara&Itemid=115

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu