Afirmarea Chinei ca supraputere este deja loc comun. Tot mai mulți acceptă afirmația celui mai bun specialist german în materie, Eberhard Sanschneider, că, oricare ar fi împrejurările, China nu mai poate fi oprită (Globale Rivalen. Chinas unheimlicher Aufstieg und die Ohnmacht des Westens, 2007). Dată fiind interdependența țărilor, nu există alternativă rațională la cooperarea cu China (Theo Sommer, China First. Die Welt im chinesischen Jahrhundert, 2019). Confruntarea este o eroare.
Deja Andre Malraux avertiza cât de gravă pentru lume
ar fi oprirea, fie și parțială, a producției, de pildă la Canton. Azi se vede
bine că încetinirea ritmului de creștere economică în China pune economia
mondială în dificultate. Și că, pe de altă parte, multe țări câștigă enorm
cooperând amplu cu China.
Guvernările mature caută astăzi această cooperare.
De aceea, interesează acum nu numai ponderea Chinei în lume, ci și vederile cu
care ea vine pe scenă. M-am referit în alt loc la cultura ei (vezi A. Marga,
China ca supraputere, Niculescu, București, 2021). Aici mă opresc asupra
felului în care China privește lumea ca întreg.
O carte excelentă și-a propus să capteze vederile
esențiale ale „uriașilor” Asiei – China, India, Japonia – care urcă pe scena
lumii și o modifică (Mathieu Duchatel, Max-Jean Zins, Guibourg Delamotte, Le
monde vue d’Asie, Philippe Picquier, Arles, 2012). Demersul este esențial în
situația în care stăruie încă prejudecăți și clișee grosiere cu privire la acea
parte a lumii, datorate sărăciei informării și îngustimii opticilor.
Din capul locului, este de subliniat că acești
„uriași” aduc perspective asupra lumii ce nu au de a face cu zvonurile exotice
și impresiile celor care vorbesc fără a cunoaște câtuși de puțin. Ele scapă
descrierilor colonializatorilor de altădată. Ele nu au nimic comun cu optica
atribuită „asiatismului”. Sunt vederi reprezentative, de care este de ținut
cont.
Cartea deja amintită consemnează mai întâi pragurile
de viziune ce au fost trecute în China și apoi în lume. Bunăoară, deja în
secolul al treilea î.e.n. s-a creat viziunea asupra lumii axată pe
„centralitatea” acestei țări. China este considerată „imperiul de mijloc
(Zhongguo)”, în raport cu care sunt țări tributare (chaogongguo), iar țările
nontributare erau considerate „barbare”. „Împăratul” chinez este socotit
trimisul de sus, cu un „mandat al cerului (tianming)” și însărcinat să aplice
„ordinea cerului (tianxia)” printre pământeni.
Nu numai că a dat tabloul sinocentric al lumii, dar
China a izbutit în timp sinizarea populațiilor din jur, începând cu mongolii.
În epoca modernă, China a devenit, însă, obiect al imperialismului de diferite
origini, ceea ce a creat printre chinezi imaginea unei țări care nu este
singură și sigură în lume, ci trebuie să-și afirme profilul printre alții.
În ultima decadă, China a devenit a doua putere
economică mondială. Ea privește lumea prin prisma priorităților ei interne și
întreține o dezbatere în chestiunile majore ce o privesc: să participe la
guvernanța mondială?, este ea țară în curs de dezvoltare sau mare putere?,
trebuie să devină putere navală?, acceptă ea ordinea mondială actuală sau caută
să o modifice?, ce este de folosit din globalizare?, trebuie intervenit în
treburile altor state sau urmate interesele proprii?
Pe fondul amestecului extern în treburile Chinei din
secolele anterioare, s-a forjat noțiunea de „suveranitate (zhuquan)”, ce stă pe
frontispiciul abordării chineze a relațiilor internaționale. Suveranitatea a și
devenit mentalitate populară la chinezi, iar în politica internațională, China
o apără și astăzi. Se poate adăuga, din perspectiva a ceea ce se petrece acum,
că „în marile ideologii – naționalismul și socialismul – China își va regăsi
resursele pentru a-și recuceri independența și a-și redefini raportul său cu
lumea” (p. 37), încât ea promovează azi aceste opțiuni majore. Lunga tradiție
diplomatică îi procură Chinei suplețe în promovarea acestor opțiuni, iar cine
vrea relații profitabile cu ea, are a le lua în seamă.
Cu această privire asupra lumii, China a modificat
deja în câteva rânduri politica internațională în ultimul secol. De exemplu,
Mao Zedong a refuzat divizarea lumii în Est și Vest și a formulat „teoria celor
trei lumi”, prin care a lansat mișcarea nealiniaților. Deng Xiaoping a pus
problema depășirii „lumii unipolare” (p. 44). Sub Jiang Zemin, s-a trecut
efectiv la construcția „lumii multipolare”. Hu Jintao a cerut paritatea Chinei
cu celelalte țări sub conceptul „lumii armonioase (hexie shijie)”. Xi Jinping a
decis finanțarea de către China a construirii rutelor comerțului global.
China se socotește țară amputată de unele dintre
teritorii (Taivan este numai unul), iar „unificarea finală a teritoriilor
chineze” este o prioritate a politicii internaționale a Chinei (p. 48).
Reprezentanții ei au elaborat conceptul de „putere bazată pe convingere
(huayuquan)” – un echivalent al conceptului „puterii blânde (soft power)”, creat
de Joseph Nye – și lucrează la extinderea audienței culturii chineze. Prezența
instituționalizată pe glob a Chinei este azi fără egal. Îți dai seama de
anvergura ei unică fie și numai observând rețeaua mondială a Institutelor
Confucius. O cunosc după ce am avut onoarea de a funcționa ani la rând, alături
de specialiști americani, germani, francezi, chilieni, australieni, unguri, în
grupul consultativ internațional al Fundației Hanban din Beijing, care
coordonează ansamblul.
China își asumă că „drepturile omului” trebuie
promovate neslăbit. Ea pune în față „dreptul la dezvoltare” – care înseamnă
„responsabilitate ce se impune prin prioritatea oricărui guvern de a satisface
nevoile materiale ale populației” (p.57). În optica Chinei, aducerea în fruntea
administrației a cetățenilor capabili să servească concetățenii este cheia
dezvoltării și soluțiilor, încât un regim are a fi mai presus de orice
meritocratic.
Nu se poate despre China, la obiect, fără a o
cunoaște direct și fără a-i înțelege istoria. De aceste condiții este convins
americanul Michel Schuman, cu o carte monumentală, Superpower Interrupted
(Hachette Book Group Inc., 2012), tradusă în germană sub titlul Die ewige
Supermacht. Eine chinesische Weltgeschichte (Propyläen, Berlin, 2022), din care
și cităm. Autorul a petrecut două decenii în China și cunoaște detaliat
arhivele.
El argumentează că dea lungul istoriei chineze –
care este cea mai lungă dintre istoriile naționale, vestigiile ei scrise datând
de mai mult de un mileniu înainte de Hristos – regăsim o viziune elaborată și
de rară durabilitate asupra lumii. „Chinezii au, cu siguranță, propria
concepție asupra lumii, care era înrădăcinată în istoria lor, filosofia lor
politică și percepția lor. Potrivit acestei concepții, China trebuia să stea pe
un postament propriu, care să fie de departe superior altor popoare” (p.
309-310). Această vedere era legată de o superioritate ce vine din adâncurile
istoriei și înaintează. „În istoria universală a Chinei a existat un sistem
global de acțiune deja cu secole în urmă, înainte ca portughezii să se ivească
pe coastele Indiei. Iar China era inima care alimenta cu substanță vitală
întreaga economie a lumii, spre deosebire de Europa de Vest, care juca un rol
nesemnificativ în această ordine timpurie a lumii. În același timp, China era
un consumator de nesaturat al mărfurilor provenind din restul lumii – de la jad
trecând prin piper la relicvele budiste – și un centru de producție care era
capabil să dea mărfuri de lux într-o măsură mai mare decât orice economie de
atunci” (p. 225). Conexiunile Chinei cu alte civilizații nu erau mai prejos.
„Deja în secolul de dinaintea nașterii lui Iisus Hristos s-au format rețele
comerciale care se întindeau asupra pământurilor Asiei și au legat marele
civilizații ale Chinei, Indiei, Persiei și Romei una de alta” (p.226).
Notoritatea produselor chineze era deja largă. „Totuși, dea lungul unei mari
părți a istoriei umanității, China era cunoscută prin articolele de lux
excelent fabricate, de înaltă valoare, care fuseseră produse cu o tehnologie și
cunoștințe de specialitate ce nu erau cunoscute nicăieri căci oamenii nici nu
se apropiaseră de această cunoaștere” (p. 233). Inițiatorul filosofiei moderne
în Europa, Francis Bacon, a elogiat trei invenții ale umanității – tiparul, praful
de pușcă și compasul – care au schimbat literatura, ducerea războiului și
navigația. Nici lui nu-i era limpede că toate trei erau invenții chineze
(p.249). Iar paternitatea chineză nu se reduce nicidecum la acestea.
„Izvorul” prezenței extraordinare în lume a Chinei,
care a făcut din ea o supraputere de-a lungul istoriei, a fost „capacitatea
uimitoare de a crea lucruri și de a descoperi, iar aceasta pe o paletă largă de
științe și tehnologii – de la astronomie, prin chimie, la simpla fabricare.
De-a lungul marii părți a istoriei documentate, europenii nu puteau concura sub
aspectul tehnologiei cu China” (p.249). Deja în Antichitate, chinezii aveau
întreprinderi de producție (p.254) și au deținut apoi secole la rând avansul.
Tăria Chinei a fost mereu cultivarea persoanei (p.185) care se ridică prin
educare și caracter la înălțimea răspunderilor sociale. În China, „funcționarii
învățați (gelehrten Beamte)” au controlat birocrația (p. 210), iar chinezii au
încredere nestrămutată în cultura proprie.
Chinezii au avut motive să considere că „civilizația
chineză ar fi civilizația însăși. Acest principiu al considerării de sine și a
lumii din jur, felul chinez de a privi, susține întreaga istorie imperială,
relațiile cu alte popoare – însăși istoria prezenței în lume a Chinei” (p.397).
Principiul stă și astăzi la baza unei viziuni asupra lumii. „Civilizația
chinezilor a fost în centrul lumii; ei erau cei care puneau condițiile pentru
contactul lor cu restul lumii, nu invers. Ideile, produsele și instituțiile
chineze se varsă în exterior, lumea vine după China atunci când este vorba de
bogăție, cărți, filosofie și lucruri minunate” (p.452). A fost fapt, dar rămâne
și aspirație continuă.
În istoria lor, chinezii s-au condus și se conduc
după felul propriu de a privi lumea. „Statalitatea Chinei în secolul al 21-lea
are mai multe asemănări cu predecesoarele sale clasice imperiale decât se poate
recunoaște la o primă privire” (p.33). Autorul cărții Superpower Interrupted
aduce o amplă argumentație în sprijinul tezei după care China a avut, totuși,
continuu profilul de „supraputere”(p. 28). El pledează în favoarea părăsirii
prejudecăților generate de istoria europeană modernă, asumând, cu toate
consecințele, împrejurarea că în China s-a profilat o abordare a lumii diferită
de cea euro-americană (p.36), după ce însăși viața chinezilor a fost alta. Sunt
foarte multe aspectele de diferență specifică ale acestei abordări.
Bunoară, din timpuri mai vechi decât cel al scrierii
Bibliei, în China s-a scris despre „marele potop” (p. 46), despre oamenii buni
care urcă pe tron (p.48) și despre omul din fruntea celorlalți având un „mandat
al Cerului” (p.56). În vremea lui Socrate, a profeților evrei și a lui Buddha,
un șir de cugetători, în frunte cu Confucius, a conturat această direcție și a
orientat viața chinezilor.
Confucius însuși a dat formă „maniei chineze de a fi
educat” (p.63), ca secret al vieții izbutite, și a fost, prin învățătura sa, la
originea unei mari forțe unificatoare. Meritocrația, pe care a delimitat-o cu
claritate, după ce el însuși a fost produsul ei, avea să marcheze continuu
istoria Chinei și i-a asigurat țării întâietatea. În baza ei, funcționarul
public nu poate fi decât dintre cei mai educați oameni din societate. Pentru
chinezii descoperitori ai „civilizației”, toți oamenii sunt egali și buni de la
naștere (p.68), educația și caracterele lor fiind cele care îi diferențiază și
le, procură prețuire.
De multe secole, chinezii au gândit chestiunile de
stat și au acumulat cunoștințe și o înțelepciune proprie. Împăratul este pentru
ei și „izbăvitorul” (p.95) comunității, trimis din Înalt. Convingerea
superiorității Chinei este solidă dintotdeauna printre intelectualii ei
(p.121), aceștia considerând lumea ca fiind o ierarhie, cu țara lor în frunte.
Chinezii consideră China drept „centrul și măsura
ordinii mondiale” (p.126). Baza mereu solidă pentru asemenea pretenție este
civilizația țării (p.133), care a făcut-o capabilă să integreze populațiile pe
care le-a întâlnit de-a lungul istoriei. China a modelat alte culturi, începând
cu coreenii și japonezii, și a rămas cultura originară a continentului asiatic.
De câteva decenii, psihologi americani proeminenți
explorează direct faptul că în China s-a creat, dea lungul impresionantei ei
istorii, o vedere asupra lumii alta decât cea euro-americană. Ea are realizări
tot mai mult comparabile, încât se cere recunoscută ca atare. Ei vorbesc de
„longevitatea diferențelor” culturale și de nevoia de a le lua în seamă fără
tentația de a privi o cultură prin prisma alteia. Bunăoară, putem vorbi legitim
în cele două culturi de „atribuire cauzală”, dar și, respectiv, de „modelare
cauzală”, de „categorii și reguli”, dar și de „relaționări și similarități”, de
„logica și legea noncontradicției”, dar și de „dialectică și calea mediană”.
„Cogniția umană nu este oriunde aceeași…. Oamenii folosesc instrumentele
cognitive care par să aibă sens pentru ei – în funcție de sensul pe care-l
atribuie lumii” (Richard E. Nisbett, The Geography of Thought. How Asians and
Westerners Think Differently …. and Why, Free Press, New York, London, Toronto,
Sydney, 2007, p. XVII). De la această premisă este de plecat.
În fond, sunt feluri ireductibile de a privi lumea
ancorate în trăiri diferite ale realităților. Diferențele se regăsesc în
abordarea multor chestiuni practice. De pildă, „nu ar trebui să fie o surpriză
faptul că chinezi sunt înclinați să atribuie comportamentul contextului, iar
americanii să atribuie același comportament celui care decide” (p.114). Peste
toate, „pentru asiatic, lumea este un loc complex, compus din substanțe
continue, inteligibile în termenii unui întreg, mai curând decât ai părților,
și subordonat mai mult controlului colectiv, decât celui personal. Pentru
occidental, lumea este un loc relativ simplu, compus din obiecte discrete ce pot
fi înțelese fără a da importanță nejustificată contextului și considerându-le
supuse în primul rând controlului personal” (p.100).
Analizele pe care le-am invocat sunt din nou
actuale. Spun aceasta văzând avalanșa de considerente propagandistice care acoperă
astăzi raportarea la „uriașii” Asiei, îndeosebi la China. Avalanșă ce se
observă mai ales în țări europene cu dinamică redusă, în care dezbaterea
publică și educația s-au umplut iarăși de carențe. La noi, „personalități” de
mucava nu pricep, aidoma agitatorilor de circumstanță, că falsurile lor curente
nu lovesc China, cum speră, și nici nu servesc la ceva, ci îi împiedică pe
români să fructifice relații cu o țară care participă amplu la configurarea
lumii.
Oricine este liber să spună ce vrea. Dar considerentele ar trebui subordonate înțelegerii faptului că, în țările Asiei, funcționează un fel de vedea lumea care nu se lasă epuizat de ideologii și propagande, căci vine din adâncimea istoriei. Ordinea lumii pe care acest fel o propune este diferită.
(Din volumul A. Marga, Ordinea viitoare a lumii, ediția a doua, în
curs de publicare)
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
http://www.andreimarga.eu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu