În Jurnalul fericirii, Nicolae Steinhardt își amintește de căldura și buna-voie pe care le aducea Crăciunul. Generalul Zossima, cu barba albă de patriarh, în evantai, era Moș Crăciun. În fascinația luminilor din casa familiei Șeteanu, barba lui Moș Crăciun părea anume coborâtă din cer și sfințea locul. Afară, strada era tăcută. Era ca în Colindul de Crăciun al lui Dickens de fermecător și de blând.
Percepem în pagina Jurnalului fericirii un calm al
aducerii-aminte; o împăcare, un echilibru al înlăuntrului; o neoprită mirare și
un reverb al bucuriei. Într-o pericopă, Papa Benedict al XVI-lea propovăduiește
că adevăratul dar al Crăciunului e bucuria; și, am adăuga, dorul de acasă,
chiar dacă ești acasă, exprimând inefabilul Sărbătorii, reînvierea acesteia în
preaplin de adevăr și frumusețe. Ideea apare, în nuanțe, în consemnările
părintelui-profesor dr. Ilie Moldovan din volumul Ecouri liturgice din
etnogeneza românilor. Colinda creștină din sudul Transilvaniei: Să nu uităm că prin Iisus Hristos, Dumnezeu Omul,
pe care îl proslăvește colinda străbună cu refrenul Lerui Ler, veșnicia însăși
a intrat în timp. Desigur, Nașterea Pruncului Iisus e ordine spirituală prin
care ființei umane, eliberată de vicleșugurile finitului, i se deschide cale
spre azurul suitor al mântuirii; știind că trebuie să fie mereu în ceasul-lung
al nopții Nașterii, precum îngerul înalt care s-a pogorât, ținându-i de urât Fecioarei și aprinzându-și degetul
spre a vesti Lumina. Scria Lucian Blaga:
Arde Îngerul lui Dumnezeu / ca o lumânare de său. Acum, în cel mai tandru
perpetuum mobile, cel al copilăriei, suntem precum îngerul înalt din colinda
blagiană.
Aducerile-aminte ale trăirilor pure, vestind Lumina
Nașterii, cele genuine, plăpânde, dar cât de înălțătoare, ale copilăriei,
devin timp continuu, al neuitării, al
veșnicei reîntoarceri, al edificării ființei. Un timp răscolitor al cărui
mesaj, cel al iubirii creștine, este, credem, fără de sfârșit; văzduh al
nădăjduirilor, al mistuirii în rod sufletesc, al lămuririi spiritului. Într-o
asemenea dezbatere, cei atinși de răul veacului
sau răul sufletului susțin contradicția – detalia Mircea Vulcănescu –
dintre explicația rațională a spiritului și credința mistică, dintre explicare
și neexplicare. Contradicție sau taină? Filozoful citează din Acatistul
Buneivestiri: Pe ritorii cei mult vorbitori îi vedem, Născătoare de Dumnezeu,
că-ți stau înainte ca niște pești fără de glas, că nu se pricep să spună în ce
chip și fecioară ai rămas și ai putut naște. Iar noi, de o taină ca aceasta
minunându-ne, cu credință cântăm. Pasiunea de a cunoaște cu unealta și spiritul
critic e primejdioasă în trăirea religioasă, crede Mircea Vulcănescu,
răpindu-ne sancta simplicitas și evlavia din suflet. Unde mintea modernilor șe
așează în scepticism și negare, cântărețul Icosului aduce motiv de și mai tare
adorare întru bucurie, aici având compozitorul Icosului ceva ce ne lipsește
nouă când ne apropiem de textul Acatistului.
Să le privim acestor zile frunza de brad,
ascultându-le COLINDUL, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat.
Valentin
Marica/UZPR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu