Duminica după Botezul Domnului (Începutul propovăduirii Domnului) Matei 4, 12-17
În vremea aceea, auzind că Ioan a fost întemnițat,
Iisus a plecat în Galileea. Și, părăsind Nazaretul, a venit să locuiască în
Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon și Neftali, ca să se împlinească
ceea ce s-a zis prin Isaia prorocul, care zice: „Pământul lui Zabulon și
pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor;
poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare și celor ce ședeau în
latura și în umbra morții lumină le-a răsărit”. De atunci a început Iisus să
propovăduiască și să spună: Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor.
În urma păcatului strămoșesc, Dumnezeu a ascuns
„cele ale Sale” din starea primordială a lui Adam, pentru a-l răscumpăra, prin
Întruparea și Sfântul Botez al lui Hristos, din stăpânirea diavolului, începătorul
întunericului în cele nevăzute și al morții în cele văzute ale oamenilor.
Călcarea Cuvântului, Care este viață, l-a dus pe Adam la pierderea Luminii
Duhului Sfânt din templul inimii sale, mintea omenească devenind roabă a
poftelor trupești, ca sămânță a neghinei diavolului, prin care trupul, trăind
numai cu pâine, urma să se întoarcă în pământ din cauza morții cu duhul.
Astfel, Adam cel dintâi în starea lui primordială nu
putea fi cunoscut decât prin Hristos, Adam Cel de-al Doilea (Rom. 5, 14), ca templu
al Duhului Sfânt, care însemna omul cel duhovnicesc cu darul recunoștinței, cu
puterea rugăciunii, cu darul lacrimilor și cu darul iubirii de dușmani, în
Lumina sub cruce și cu armele Luminii desăvârșirii Tatălui, Care luminează în
întuneric și Care nu poate fi cuprinsă de întuneric (In. 1, 5). Dar cruzimea
diavolului, în care Lumina fusese prefăcută în întuneric, a cuprins Lumina lui
Adam cel Dintâi prin sminteala închiderii minții lui în temnița zapisului
cunoștinței binelui și răului (Geneză 2, 17), „în latura și umbra morții” (Is.
9, 1). Mântuitorul a numit această întemnițare sub stăpânirea diavolului
„neghină” a poftelor trupești, vrăjmașă din fire față de cele sfinte ale
desăvârșirii Tatălui (Efes. 2, 3), care rodește din sine cele ale întunericului
spre slava diavolului și a lumii.
Atunci Dumnezeu a făgăduit Răscumpărarea prin
Întruparea Fiului Său, Care să preia Lumina lui Adam prin Sfântul Botez și să
sfințească ascultarea filială de voia Tatălui, prin biruința asupra diavolului
ispititor. Ascultarea de voia Tatălui avea să fie sfințită prin Jertfă ca
„Adevăr” dovedit prin Înviere. Adevărul avea să lumineze mintea prin
deschiderea ochilor și să dezlege legăturile neghinei spre înviere
duhovnicească (In. 5, 25). Răscumpărarea mântuitoare avea să fie mărturisită de
către Sfinții Apostoli astfel: „Nu ni s-a dat sub cer un alt nume prin Care să
ne mântuim noi” (F. Ap. 4, 12).
„Cel
ce ascultă cuvintele Mele are viață…”
În starea primordială, sfințirea Numelui lui
Dumnezeu în inima lui Adam i-a dat acestuia puterea de a-L iubi pe Dumnezeu,
așa cum îl iubea și Dumnezeu pe el. Pomul Vieții din mijlocul Edenului însemna
pentru Adam drumul de coborâre spre unitate de cuget prin gustare euharistică
și puterea de sus a mângâierii Duhului Sfânt. Această „mângâiere” însemna
descoperirea de către Duhul Sfânt a Cuvântului semănat în inimi prin reperele
hristologice din Eden, împărtășite lui Adam ca o „coborâre” timp de cincizeci de
zile la Pomul Vieții. Dacă ajungea la Pomul Vieții, Adam L-ar fi descoperit pe
Dumnezeu ca Tată, atât de mângâietor prin Duhul Sfânt (Is. 66, 13). Pe lângă
aceste repere hristologice din minunata Creație a lui Dumnezeu pentru Adam,
Dumnezeu își arăta adesea și Lumina Sa „taborică”, atât de mângâietoare, încât
oamenii nu-și doreau nimic mai mult din toate minunile Creației. Prin aceste
„arătări”, Dumnezeu întărea „coborârea” lui Adam la Pomul Vieții, ca mângâiere
filială.
Deci, pentru Dumnezeu, mai de seamă era Lumina
vieții omului prin ascultare de Cuvânt decât toată creația: „Cerul și pământul
vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece” (Mt. 24, 35; 4, 4). Ispitirea
însemna pentru diavolul umplerea de sine, ca rămânere în seama minții proprii
fără Dumnezeu și inima liberă pentru diavolul. Biruința lui Hristos a însemnat
neputința diavolului de a-L desprinde pe Hristos de smerenia staulului Duhului
Sfânt și astfel îngerii din cer s-au pogorât să-L slujească pe Adam Cel de-al
Doilea (Mt. 4, 11). Sensul era acela că Adam Cel de-al Doilea a biruit
întunericul, păstrând comoara ascunsă în inima Sa, o biruință mai mare decât
cea a Învierii Sale, Care la Paști a însemnat numai dovada că viața Lui în
trup, ca Lumină a ascultării, n-a putut fi cuprinsă de întuneric. Însă Jertfa
era necesară pentru scoaterea lui Adam din legăturile morții și, astfel,
puterile cerești, cunoscând biruința asupra morții la ispitire, știau că Jertfa
lui Hristos pe Cruce înseamnă Calea Învierii din morți a Celui viu și dovedirea
acestui Adevăr viu al lui Hristos la Înviere. Adevărul era singura Cale a
deschiderii ochilor oamenilor asupra comorii din viața Lui și, astfel, singura
cale a învierii lor duhovnicești. De aceea, la coborârea lui Hristos de pe
Cruce pentru punerea Lui în mormânt, puterile cerești care știau că El este viu
au intonat imnul biruinței: „Cântare de biruință cântând, strigând, glas
înălțând și grăind: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt! Plin e
cerul și pământul de mărirea Lui! Osana întru cei de sus! Bine este cuvântat
Cel ce vine întru Numele Domnului!”. Acest imn reflectă sensul treimic al
lucrării de răscumpărare prin Jertfa lui Hristos.
Hristos,
lumina cunoștinței
Smerenia ascultării lui Hristos ca om era aceeași cu
smerenia din fire a Chipului Sfintei Treimi, însă diavolul nu putea cunoaște
puterea smereniei firii umane a lui Hristos, în persoana Căruia firea divină
era garanția smereniei firii umane. Sfântul Ignatie Teoforul arată că diavolul
nu a putut cunoaște nici pururea-fecioria Maicii Domnului, nici Nașterea prin
ea a Fiului lui Dumnezeu la Întrupare și nici Jertfa răscumpărătoare a lui
Hristos, prin Duhul Cel veșnic (Evr. 9, 14): „Când cel tare și înarmat fiind
își păzește curtea, avuțiile lui sunt în pace. Dar când unul mai tare decât el
vine asupra lui și-l înfrânge, îi ia toate armele pe care se bizuia el, iar
prăzile de la el le împarte” (Lc. 11, 21, 22 ; cf. Mt. 12, 29). Sintagma din
colinde: „Ziurel de ziuă” exprimă starea întunericului din lume (Is. 60, 2) la
venirea lui Hristos (Rom. 13, 12) pentru semănarea în lume a Împărăției lui
Dumnezeu, în care oamenii nu mai umblă după mintea lor, ci după darurile
Duhului Sfânt din inimile lor (In. 14, 19). Fracționarea Duhului ca Întreg are
loc prin analize care disecă, iar sintezele pot fi perfecte, dar nu mai sunt
vii. Lumina nu poate fi pusă sub obrocul minții, ci în sfeșnicul inimii, de
unde luminează tuturor celor din casă (Mt. 5, 15), căci „Cetatea de pe vârf de
munte nu se poate ascunde” (Mt., 5, 14). Mântuitorul nu se teme să vorbească
despre Sine Însuși, când prin necredința ereziilor este supus la analize care
disecă Întruparea.
În lucrarea lui Hristos, Duhul Sfânt nu face
analize, nu disecă și nu face sinteze moarte, căci Duhul este viu și Dătător de
viață. Duhul Sfânt nu poate fi „câmp de oase uscate” așa cum ajunseseră, prin
necredință, cărturarii și fariseii la plinirea vremii. În Biserică, dogmele nu
sunt „câmp de oase uscate” (Iez., 37, 1-2), raționaliste, disecante,
sintetice, ci arată Bisericii cum să stea în Hristos, pentru a nu se clătina.
Formulele de învățătură ale Bisericii au rolul de a fi o îngrădire, dincolo de
care se pierde darul Duhului viu al lui Dumnezeu, Care este: „Dreptate, pace și
bucurie în Duhul Sfânt a Împărăției lui Dumnezeu” (Rom. 14, 17). Nașterea din
duh este „pacea lui Dumnezeu care stăpânește în inimi și covârșește toată
mintea” (Filip. 4, 7), deoarece deschide și umple inimile în smerenia minții
scoasă din temnița cunoștinței binelui și răului, așa cum arată invocarea din
Psalmi: „Scoate din temniță sufletul meu, ca să se mărturisească Numelui Tău”
(Ps. 141, 7).
Pocăința
ne pune pe calea adevărului lui Dumnezeu
Ca diferența dintre „grâu” și „neghină”, poftele
trupești nu înseamnă bucurie a inimii, ci „răsad pe care nu l-a răsădit Tatăl”
(Mt. 15, 13): „Pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții nu sunt de la
Tatăl, ci sunt de la lumea aceasta, iar lumea cu pofta ei piere, dar cel ce
face voia Domnului rămâne în veac” (1 In., 2, 16-17; cf. 5-19).
Prin Jertfa Mântuitorului, Dumnezeu sapă la rădăcina
pomului pentru roadele cele bune ale acestuia (Lc. 13, 8) și astfel răsadul pe
care nu l-a răsădit Tatăl este smuls din rădăcini (Mt. 15, 13): „Prin Harul lui
Dumnezeu, Hristos a gustat moartea pentru fiecare om” (Evr. 2, 9). Sufletul
omenesc „a fost întors” (Ps. 22, 6) de la „cugetele inimii îndreptate spre rău
încă din tinerețe” (Gen 8, 21). Poftele trupești nu se pot numi „bucurie”, iar
bucuria inimii se numește „har”. Poftele trupești sunt legături nedezlegate,
dar bucuria Învierii dezleagă legăturile cu „Adevărul” vieții lui Hristos,
dovedit prin Înviere. Adevărul Învierii luminează mintea pentru deschiderea
ochilor, iar „auzirea glasului Fiului lui Dumnezeu”, ca un Botez, dăruiește
învierea cea duhovnicească (In. 5, 25).
Adevărul încinge mijloacele cugetului și dezleagă
legăturile. Numai Adevărul vieții lui Hristos, dovedit prin Înviere, poate
dezlega din legături și ca Lumină a vieții este „din zilele lui Ioan
Botezătorul până la înălțarea la cer” (F. Ap. 1, 22), „Calea” vieții, prin
lepădare de sine, prin părtășie la Lumina taborică la Botez și prin urmarea lui
Hristos, Care nu poate fi prinsă în mrejele din lume ale întunericului. Sfântul
Vasile cel Mare spune că „Duhul Sfânt este cel mai intim eu al omului”, ceea ce
nu înseamnă o spiritualitate subiectivă, spune părintele Dumitru Stăniloae, ci
este omul născut din duh, omul duhovnicesc, cel căruia îi este de mare
trebuință îndemnul Sfântului Vasile cel Mare: „Nu înceta să iei aminte la tine
însuți, ca să dobândești ajutorul Cuvântului (Logosului) și să nu devii prada
diavolului!”.
Arhidiac.
Prof. Dr. Ioan Caraza – 08 Ianuarie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu