Cum nu poate trece o Săptămână Mare fără o tulburare majoră, iată că negreșit a sosit și anul acesta. Dacă altădată ea venea din exterior, iată că acum a venit „intramuros”, cum s-ar zice, de unde și efectele mult mai puternice.
Piatra a fost aruncată de profesorul Papahagi, care
s-a găsit să anunțe că va demara „o campanie”, deci nu o dezbatere, pentru
schimbarea datei Paștilor, astfel încât coincidă cu cele ale statelor
occidentale. Mesajul a fost preluat și de o serie de alte persoane cunoscute,
inclusiv de către Mitropolitul Andrei al Clujului.
Ceea ce vreau să spun, de la bun început, că
„problema” este una total artificială: nicăieri, de când mă știu, în Biserică,
nimeni nu s-a plâns despre calendar și faptul că nu am serba Paștile odată cu
catolicii. Sunt sute de probleme, unele chiar foarte grave, care se discută în
Biserică, dar despre calendar n-am auzit pe nimeni. Și asta nu este doar
impresia mea, ci a multora. Cu alte cuvinte, această „campanie” pleacă de la o
problemă care nu există în credința noastră, dar se pare că unii vor s-o
creeze.
Ideea e că de fapt, în spatele „campaniei” ar fi
doar gândul creștinesc ca toți să sărbătorim Paștele în același timp, o singură
dată, este mincinoasă și o perdea de fum. De ce?
Pentru că problema nu se pune în termenii unui
dialog, unei căi comune, ci a unei schimbări unilaterale: noi să ne dăm după
calendarul cultelor occidentale. Dar de ce să facem asta? De ce să ne schimbăm
noi și nu ei?
Este creștinismul occidental într-o stare mai bună
decât al nostru? Nici pomeneală. Acolo, numai de data Paștilor în Est nu le
arde. Problemele sunt altele: pătrunderea ideologiei elgibiti în biserici, dacă
rugăciunea „Tatăl nostru” este misogină, hirotonia femeilor, transgenderismul,
absenteismul, etc. Chiar duminică, de Paștile catolice, arhiepiscopul Aurel
Percă, spunea la București că „Europa de Vest a întors spatele creștinismului”
și deplângea „umanismul ateu” de la vârful Europei. De la reprezentantul Papei
Francisc în capitala României citire.
Condițiile obiective, realitatea de pe teren. ne
arată că ortodoxia este cea care a procedat corect. Și-atunci, de ce să ne luăm
după cei care au dat-o-n bară? Care au eșuat în multiculturalism secular?
Nu există niciun motiv duhovnicesc, creștinesc aici.
Cum nu stă-n picioare nici „rigoarea științifică”. Adică, o mie de ani cu
„calendarul neștiințific”, dar validat de toți sfinții, Biserica Ortodoxă a
rezistat și a crescut și apoi, dintr-o dată, trebuie să schimbăm totul ca să nu
rămânem „încremeniți în proiect”. Serios? Nu cumva, realitatea însăși ne arată
că gândirea omenească este limitată și poate că „știința” lui Dumnezeu nu
coincide cu calculele lui cutare și cutărescu?
Nu, în realitate nu există niciun motiv să schimbăm
calendarul. Singura motivație din spatele „campaniei” (subliniez, că unii
insistă că e „dialog”) este una politică. Este dorința unora de a se alinia
„părții bune a istoriei” și a occidentaliza tot ce se poate în această țară,
inclusiv Biserica.
De altfel, nu este întâmplător că demersul a pornit
din gura unuia care disprețuiește profund tot ce e ortodox și originează din
această zonă. Duhul de dispreț pentru popoarele ortodoxe se conturează clar
atunci când dl Papahagi scrie „N-au decât să ne urmeze exemplul și grecii,
bulgarii și ceilalți”. Nici nu merită numiți „ceilalți”. Nimic nou: domnia sa
vedea, altădată, doar „glodul ancestral” din Grădina Maicii Domnului.
Personal, eu am o părere bună despre greci, bulgari
„și ceilalți”. Maturizându-mă, am trecut peste stereotipurile propagate ani de
zile în spațiul românesc și am descoperit că noi avem foarte multe în comun cu
„bulgarii”, „grecii” „și ceilalți”. Nu doar că avem multe asemănări, dar avem o
istorie și o cultură comună, legături mult mai profunde decât cu occidentalii.
Spre exemplu, numai un rău-voitor poate ignora contribuția bulgarilor și a
Bisericii Bulgare la ortodoxia noastră. De ce am fi precum cei nouă leproși din
evanghelie, care n-au fost recunoscători pentru ce-au primit?
A transforma tot ce înseamnă ortodoxie și trecut
comun în ceva „rusesc” este demn de mintea creață a lui Andrei Caramitru sau
George Buhnici, nu de un intelectual care se pretinde creștin și conservator.
Numai și pentru faptul că rușii au venit mult mai târziu decât noi în Biserica
Ortodoxă.
Mesajul și felul în care este formulat duce cu
gândul cum se justifică azi, statul ucrainean, în „derusificarea” Bisericii
Ortodoxe de-acolo. Nu are cum să fie o coincidență. Dar suntem pregătiți pentru
efectele adverse? Violență, sectarism, schismă? Dacă tot invocăm rusismul, de
ce-i dăm Rusiei, pe tavă, ocazia să se prezinte ca „apărătoarea adevăratei
credințe”, aflată sub „asaltul” unor schimbări fără precedent? Nu mai vorbim de
pierderea duhovnicească a Basarabiei, pe care abia, cu chiu, cu vai, o
recuperăm după 30 de ani.
Iarăși, istoria și realitatea ne arată că implicarea
politicului în Biserică duce la răni, unele dintre care nu se mai vindecă,
pentru e cazul stilismului. Din păcate, pentru unii, aceste lucruri nu contează.
Povestea Petre Țuțea că în interbelic, erau unii oameni politici care erau atât
de pro-francezi încât spuneau: „Să piară România, dar să scape Franța”.
Parafrazând, am spune că sunt unii, azi, care preferă să se spargă ortodoxia
română, să crape, dar numai occidentală să fie.
Hristos a Înviat!
Autor:
Mihai Șomănescu
Sursa:
r3media.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu